A Comparative Study of Common Thoughts in Ghazals of Ghaleb Dehlavi and Hafiz Shirazi
Subject Areas :
Persian language and literature texts
Zohreh Valikhani
1
1 - Assistant Professor of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Science and Research Branch of Khorasan
Received: 2018-09-28
Accepted : 2018-09-28
Published : 2018-06-22
Keywords:
حافظ شیرازی,
ادبیات تطبیقی,
comparative literature,
غالب دهلوی,
Ghaleb Dehlavi,
thoughts,
اندیشه ها,
Hafiz Shirazi,
Abstract :
Comparative literature concerns literature universal, and plays, undoubtedly, an instructively important role in enriching the literature of nations. The value of the literary works of any nation is evident through comparative literature, showing its magnitude and impression on the literature of other nations and consequently the perfection of better and more accurate world literature. The swap of Persian literature in the lands of Iran and India is long lasting. Regarding Iranian Poets, it is important to note that the influence of Hafiz on poets and literati of India is remarkable and unparalleled; specially his influence on Ghaleb Dehlavi, the great poet, thinker and prophet of peace. Although Ghaleb lived about 500 years later than hafiz, and despite the differences between the lands and cultures of the two territories of Iran and India, the two poets share a lot in common. The present research is an attempt to show how Ghaleb’s ghazals has been influenced by the thoughts of hafiz. To do so, the researcher has tried, through a descriptive-analytical approach and by giving objective evidences, to compare and contrast the common ideas of the two poets.
References:
)کتاب ها
اسلامی ندوشن،محمدعلی.1368.ماجرای پایان ناپذیر حافظ.تهران: یزدان.
بابایی،پرویز.1386.مکتب های فلسفی از دوران باستان تا امروز.تهران:موسسه انتشارات نگاه.
بقلی شیرازی.روزبهان.1344.شرح شطحیات.به تصحیح پرفسور هانری کربن. تهران :انستیتوی ایران وفرانسه.
بلاکهام،ه.جی.1387.شش متفکر اگزیستانسیالیست.ترجمه محسن حکیمی.چاپ ششم.تهران:مرکز.
حافظ شیرازی،شمس الدین محمد.1376.دیوان خواجه حافظ شیرازی.به اهتمام سیّدابوالقاسم انجوی شیرازی.چاپ نهم.تهران:جاویدان.
حائری،محمد حسن،1371،میخانه آرزو.چاپ اول.تهران: مرکز
خرمشاهی،بهاء الدین،1367؛ذهن و زبان حافظ.چاپ سوم،تهران:نشر نو
خرمشاهی،بهاء الدین،1373.حافظ.چاپ اول.تهران:طرح نو
رحیمی،مصطفی،1371،حافظ اندیشه .چاپ اول،تهران:نشر نور
روح الأمینی،محمد،1375،نمود های فرهنگی و اجتماعی در ادبیات فارسی،چاپ اول،تهران:نشر آگاه
ریاحی،محمد امینی،1368،گلگشت در شعر و اندیشه حافظ،چاپ اول،تهران:نشر علمی
زرین کوب،عبدالحسین.1363 .سیری در شعر فارسی.چاپ اول.تهران:نوین.
سجادی،سید ضیاءالدین،1372،مبانی عرفانی و تصوف.چاپ دوم،تهران،نشر سمت
سعدی شیرازی ،شیخ مصلح الدین.1368.گلستان.به تصحیح غلام حسین یوسفی.چاپ اول.تهران:خوارزمی
شبلی نعمانی،محمد.1362.شعرالعجم.ترجمه محمدتقی فخرداعی گیلانی.چاپ دوم . تهران:دنیای کتاب.
شمیسا،سیروس .1390. مکاتب ادبی . تهران:قطره.
صاعدی،عبدالعظیم.1369.باحافظ تاکهکشان عرفان واخلاق.چاپ سوم.شیراز:نویدشیراز.
طغرل،خسرو.1381.مه خورشیدکلاه(تأملی نو در شعرواندیشۀ حافظ) .چاپ اول.تهران:آتیه.
عطارنیشابوری،فریدالدین محمدبن ابراهیم.1376.تذکره الاولیاء.به تصحیح محمد استعلامی.چاپ ششم. تهران:زوار.
غالب،میرزا اسدالله.1969.پنج آهنگ.تصحیح سید وزیرالحسن عابدی.لاهور:دانشگاه پنجاب.
غالب،میرزا اسدالله.1386.دیوان غالب دهلوی.مقدمه وتصحیح وتحقیق محمد حسن حائری.چاپ دوم.تهران:میراث مکتوب.
فلین،توماس. 1391 .اگزیستانسیالیسم. ترجمه حسین کیانی.تهران: بصیرت.
قاسم نژاد،علی.1376.فرهنگنامه ادبی فارسی.به سرپرستی حسن انوشه.تهران:سازمان چاپ وانتشارات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی.ذیل« مقاله ادبیات تطبیقی»
قنبری،محمدرضا .1384. سی قصیده ناصرخسرو .تهران:جامی.
کاپلستون،فردریک. 1387. تاریخ فلسفه.ترجمه داریوش آشوری. جلد هفتم .چاپ چهارم.تهران : علمی و فرهنگی.
کاشانی،عبدالرزاق.1376.اصطلاحات الصوفیه.ترجمه محمدعلی مودودلاری.به کوشش گل بابا سعیدی.چاپ اول.تهران:انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
کزازی،میرجلال الدین.1378.پندوپیوند.گزارش بیست غزل حافظ بر پایه زیبا شناسی وباورشناسی.تهران:قطره.
مصلح،علی اصغر.1387.فلسفه های اگزیستانس.چاپ دوم.تهران:پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی.
ملاح،حسین علی.(؟).حافظ وموسیقی.چاپ(؟).بی جا:هیرمند.
منوّر،محمد.1987.غزل علامه اقبال.ترجمه وتحشیه شهین دخت کامران.لاهور:اقبال آکادمی پاکستان.
ندا،طه .1991 . الادب المقارن. الطبعه الاولی. بیروت:دارالنهضه الادبیه.
نیاز کرمانی،سعید.1366.حافظ شناسی.چاپ دوم.تهران:پاژنگ.
ب)مجلات
اکبری بیرق،حسن وگلپایگانی،رسول.1390.گرایشهای اگزیستانسیالیستی در شعرخیام وحافظ.مجموعه مقالات ششمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان وادب فارسی.دانشگاه مازندران.شماره 6.صص4428-4452.
جان نثاری،ناصر.1378.اندیشه های عرفانی در شعر غالب دهلوی.کیهان فرهنگی.شماره 151.صص24-27.
حبیبی،عبدالحی.1348.خصایص وارزش های شعر فارسی غالب دهلوی.نشریه زبان وادبیات.یغما.شماره252.
داریوش،ح.1331.اسدالله غالب.مجله هلال.کراچی.شماره2.
ذاکری،احمد.1385. همسویی دیدگاه خیام وحافظ درباره جهان.مجله دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تهران.شماره 178.صص165-185.
رحمدل،غلامرضا.1386. مقایسه اغتنام فرصت در اندیشه های حافظ وخیام.مجله ادب پژوهی.دانشگاه گیلان.شماره 2.صص118-141.
رضوی،یاسین.1349.میرزا اسدالله خان.مجله هلال.کراچی.شماره 109.
شهریار نقوی،زهرا.1348.سخن های گفتنی.مجله هلال.کراچی.شماره 98.
صرفی،محدرضا.1388. بررسی کارکردهای نمادین زمان در شعر عرفانی با تاکید بر دیوان حافظ.نشریه دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان.شماره 25.صص93-113.
مشهدی،محمدامیر.1389.حافظ وغالب.فصلنامه مطالعات شبه قاره دانشگاه سیستان وبلوچستان.سال دوم.شماره 5.
نیکوبخت،ناصر.1378.غالب دهلوی وعلوم متداول در شعر.نامه پارسی.سال چهارم.شماره 4.صص104-119.
هاشمی،عبدالقادر.1386.غالب دهلوی وپیوندش باایران.نشریه اطلاعات.شماره 23641.
_||_