The center of narration of the story of Adam and Eve (PBUH) based on Gerard Genet's point of view
Subject Areas : Fiction (with literary and artistic features)
Zeinab Kazempoor
1
,
Shahrokh Hekmat
2
,
Majid Azizi
3
1 - PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
2 - Professor, Department of Persian Language and Literature, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
Keywords: Narrative center, Grammatical tense, Aspect, Gerard Genet, Adam and Eve story.,
Abstract :
Narrative is one of the common concepts in literary criticism, and narratology is one of the new approaches derived from linguistics that examines the techniques and structure of narratives, and many narratologists have presented theories in this field. Gérard Genet, a French structuralist, was one of these narratologists who proposed the theory of narrative focus. In this theory, the category of grammatical time (order, continuity, frequency); Aspect (distance and focalization) and tone or voice (narrator) were considered as the most important aspects of the narrative structure. Among the different stories of the Qur'an, the story of Adam (PBUH) can be analyzed according to this theory. In this research, the story of Prophet Adam (PBUH) as an example of Quranic stories and also as a literary text that includes narrative elements, is examined from the point of view of Gérard Genet's theory. The present essay was done in a descriptive-analytical way and based on Genette's theory of narratology and the results show that in this story, order, continuity and frequency in grammatical time, distance and focalization in the face of the story and the narrator in the tone of all to advance high goals. And the transcendence of the Qur'an, which is actually the guidance and training of humans, has taken place.
کتاب¬ها
قرآن کریم.
ابنبابویه. (1386). علل الشرایع، نجف: افست قم.
احمدی، بابک. (1380). ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز.
اخوت، احمد. (1371). دستور زبان داستان، اصفهان: فردا.
اسکولز، رابرت. (1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمه فرزانه طاهری، تهران: آگاه.
ایگلتون، تری. (1386). پیش درآمدی بر نظریه ادبی، ترجمه¬ عباس مخبر، تهران: مرکز.
برتنز، یوهانسویلم (1388)، نظریه ادبی، ترجمۀ فرزان سجودی، تهران: آهنگ دیگر.
تايسن، لويس. (1387). نظریههای نقد ادبی معاصر، ترجمه مازيار حسینزاده و فاطمه حسیني، تهران: نگاه امروز.
تولان، مایکل¬جی. (1383). درآمدی نقادانه-زبان¬شناختی بر روایت، ترجمه ابوالفضل حری، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
ریمون-کنان، شلومیت. (1387). روایت داستانی: بوطیقای معاصر، ترجمه ابوالفضل حری، تهران: نیلوفر.
سلدن، رامان و پیتر ویدوسون. (1384). راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه عباس مخبر، تهران: طرح نو.
طبری، محمدبنجریر. (۱۳۸۷ق). تاریخ الأمم و الملوک، تحقیق، محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت: دار التراث.
طبری، محمدبنجرير. (1412ق). جامع البيان في تفسير القرآن، بيروت: دارالمعرفه.
قرشي، سيد علياكبر. (1387). قاموس قرآن، تهران: دارالكتب الإسلاميه.
كالر، جاناتان. (1385). نظریه ادبی، ترجمه فرزانه طاهری، تهران: مركز.
مدنی شیرازی، علیخانبناحمد. (۱۳۸۴). الطراز الأول و الکناز لما علیه من لغة العرب المعول، مشهد: مؤسسة آل البیت لإحیاء التراث.
مقالات
حری، ابوالفضل. (۱۳۸۷)، احسن القصص: رویکرد روایت شناختی به قصص قرآنی. نقد ادبی، 1(۲)، ۸۳-۱۲۲.
کرمی، مینا، فلاحی، منیژه، و اسکندری، علی. (1402). بررسی روایت در رمان اسفار کاتبان بر اساس نظریه روایتشناسی ژرار ژنت. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 15(57)، 271-292. DOI: 10.30495/DK.2022.1950107.2412
گیلمت، لوسی. (1387). روایتشناسی ژرار ژنت، ترجمه محمد علی مسعودی. فصلنامه ادبی خوانش، 2(8)، 85-106.
References
Books
The Holy Quran. [In Persian]
Ahmadi, Babak. (2001). Text Structure and Interpretation, Tehran: Marka. [In Persian]
Bertens, Johannes Willem. (2009). Literary Theory, Trans. Farzan Sojodi, Tehran: Another Song. [In Persian]
Eagleton, Terry. (2007). Introduction to Literary Theory, Trans. Abbas Mokhber, sixth edition, Tehran: Markaz. [In Persian]
Kahler, Jonathan. (2006). Literary Theory (very brief introduction), Trans. Farzaneh Taheri. Tehran: Center. [In Persian]
Okhovat, Ahmad. (1992). Grammar of the story, Isfahan: Farda. [In Persian]
Qureshi, Seyyed Ali Akbar. (2008). Qur'an Dictionary, Tehran: Dar al-Kutb al-Islamiyya. [In Persian]
Rimon-Kenan, Shlomit. (2008). Narrative story: contemporary boutiques, Trans. Abolfazl Hari, Tehran: Nilufar. [In Persian]
Selden, Raman, & Widowson, Peter. (2005). Handbook of Contemporary Literary Theory, Trans. Abbas Mokhber, Tehran: Tarh-e No. [In Persian]
Tabari, Muhammad bin Jarir. (1991). Jame al-Bayan fi Tafsir al-Qur'an, Beirut: Dar al-Marafa.
Tolan, Michaelji. (2008). A Critical-Linguistic Introduction to Narration (translated by Abolfazl Hori), Tehran: Farabi Cinema Foundation. [In Persian]
Tyson, Lewis. (2008). Theories of Contemporary Literary Criticism, Trans. Maziar Hosseinzadeh and Fatemeh Hosseini, Tehran: Today's Look. [In Persian]
Articles
Gilmet, Lucy. (2008). Gerard Genet Narrative. Trans. Mohammad Ali Masoudi. Literary Quarterly of Reading, 2(8), 85- 106. [In Persian]
Horri, A. (2008). Ahsan al-Qasas: a narratological approach to Quranic stories. Literary criticism, 1(2). 83-122. [In Persian]
Karmi, M., Fallahi, M., & Eskandari, A. (2023). Analysis of the narrative in the novel Esfar Katban based on the narratological theory of Gérard Genet, Interpretation and analysis of Persian language and literature texts (Dehkhoda), 15(57), 271-292. DOI: 10.30495/DK.2022.1950107.2412. [In Persian]