An Analytical Study on Omanism Consequences from Allameh Tabatabaei View by Emphasizing Tafsir Al Mizan
Subject Areas : Quarterly Sabzevaran FadakParvin Nikseresht 1 , Seyyedeh Fatemeh Tabatabaei 2
1 - PhD Candidate, Instructor, Islamic Education Faculty, Bahonar University, Kerman
2 - Assistant Professor, Jurisprudence & Law Faculty, Bahonar University, Kerman
Keywords: Modernity, مدرنیته, رنسانس, Renaissance, Al Mizan, انسانمحوری, المیزان, اومانیسم, omanism, human – based,
Abstract :
Omanism is any philosophical, political, ethical or social system in which the main and central core is the human being. This school calls human to pay attention to his own existence; the fanatic form ignores any metaphysical thinking. This attitude combines with ethical and religious values. Thus studying this school is of special importance. The main aim of this article is to analyze omanism consequences from Allameh Tabatabaei view by emphasizing Tafsir Al Mizan; the method is descriptive – analytical. He believes that there is no conflict between human nature and belief in God, but the human nature is the result of his belief. If there is no believe in Resurrection, no power can prevent human of vice.
قرآن کریم.
ابنمنظور، محمد بن مکرم. 1410ق، لسان العرب، بیروت: دار الفکر للطباعه والنشر والتوزیع.
احمدی، بابک. 1390ش، معمای مدرنیته، چاپ هفتم، تهران: مرکز.
باربور، ایان. 1379ش، علم و دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، چاپ سوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
براون، کالین. 1375ش، ایمان و فلسفه مسیحی، ترجمه میکائلیان، تهران: علمی و فرهنگی.
بیات، عبدالرسول. 1381ش، فرهنگ واژهها، چاپ دوم، قم: مؤسسه اندیشه و فرهنگ دینش.
توقیفی، حسین.1380ش، آشنایی با ادیان بزرگ، تهران: سمت.
جمعی از نویسندگان، بیتا، اندیشه دینی، ج١، قم: مرکز تحقیقات اسلامی.
دورانت، ویل. 1381ش، تاریخ تمدن، ترجمه صفدر تقیزاده و ابوطالب صارمی، ج5، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
راسل، برتراند. 1340ش، تاریخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دریابندری، بیجا: شرکت سهامی کتابهای جیبی.
ربانی گلپایگانی، علی. بیتا، نقد مبانی سکولاریسم، قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه.
زیبایینژاد، محمدرضا. 1384ش، مسیحیتشناسی مقایسهای، تهران: سروش.
سبحانی، جعفر و محمدرضایی، محمد. 1389ش، اندیشه اسلامی2، تهران: دفتر نشر معارف.
شیرودی، مرتضی.1386ش، جهانی سازی در عرصه فرهنگ و سیاست، قم: زمزم هدایت.
صانعپور، مریم.1384ش، نقدی بر مبانی معرفت شناسی اومانیستی، تهران: کانون اندیشه جوان.
طباطبایی، محمدحسین. 1374ش، ترجمه تفسیر المیزان، چاپ پنجم، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
گلشنی، مهدی. 1377ش، از علم سکولار تا علم دینی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مظاهری سیف، حمید رضا. 1387ش، جریان شناسی انتقادی عرفان های نوظهور، ج1، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
کتب لاتین
The American Heritage Dictionary of the English Language, (Pub. DELL Publishing co., Inc., New York), 1997, P.345
مقالات
ایمانوئل، کانت. زمستان1370، «روشنگری چیست؟»، کلک، ترجمه همایون فولادپور، ش22، صص 57-48.
حسنی، علی. 1392ش، «نقد و بررسی اومانیسم جدید»، معرفت فلسفی، ش39، صص 144-115.
ﺩﺭﺧﺸﻪ، ﺟﻼﻝ و ﻧﺼﺮﺕﭘﻨﺎﻩ، ﻣﺤﻤﺪﺻﺎﺩﻕ و ﻓﺨﺎﺭﯼ، ﻣﺮتضی. 1391ش، «ﺑﺮرﺳﻲ ﺟﻬﺎنﺷﻤﻮﻟﻲ اﻋﻼمیه ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺣﻘﻮق بشر از ﻣﻨﻈﺮ ﻧﻘﺪ ﻣﺒﺎﻧﻲ اوﻣﺎﻧﻴﺴﺘﻲ آن»، جستارهای سیاسی معاصر، ش2، صص90-61.
کرد فیروزجایی، اسدالله. 1391ش، «تحلیل و بررسی مؤلفههای اومانیسم در جریان تهاجم فرهنگی»، آیین حکمت، ش12، صص 154-131.
مشگی، مهدی. 1395ش، «انسان محوری»، معرفت، ش220، صص 92-77.
_||_
Bibliography
The holy Quran.
Ibnmanzoor, Mohammad bin Mokram, (1410). " Lesan Al Arab", Beirut: Thought Centre of printing and publication.
Ahmadi, Babak, (1390). "The Dilemma of Modernity", Tehran: Centre.
Barbour, Iban, (1379). "Science and religion", Edition: third, Translated by Khoramshahi, Tehran: Academic edition central.
Brown, Colin, (1375). "Christian faith and philosophy", Translated by Mikaeelian, Tehran: Scientific and cultural.
Bayat, Abd Al Rasool, (1381). "Terms culture", Edition: second, Qom: The institute of though and cultural religions.
Tofighi, Hossain, (1380). "Knowing big religions", Tehran: Semat.
Some of writes, "Religions thought", Qom: The Centre of Islamic researches.
Durant, Will, (1381). "The civilization history", Translated by Taghizadeh and Saremi, Tehran: The company of scientific and cultural publications.
Russell, Bertrand, (1340). "History of Western philosophy, Translated by Daryabandari, Tehran: The Company of pocketbooks.
Rabbani Gopaiegany, Ali, "A critique of the foundations of Secularism", Qom: Centre for Seminary Management.
Zibaienejad, Mohammad Reza, (1384). "Comparative Christianity", Tehran: sorush.
Sobhani, jafar; Mohammadrezaie, Mohammad, (1389). "Islamic thought 2", Tehran: The office of theology publication.
Shiroodi, Mortaza, (1386). "Globalism in culture and politics area, Qom: guidance song.
Sanepur, Mryam, (1384). "The criticism of epistemology foundation", Tehran: The institute of youth thought.
Tabatabaee, Mohammadhossain, (1374). "Al – Mizan", Edition: fifth, Qom: The institute of Islamic publication.
Golshani, Mahdi, (1377). "From secular to religion scientific", Tehran: The institute of liberal arts and cultural studies.
Mazaherisaif, Hamidreza, (1387). "The critical cognition of proceeding new gnosis", Qom: The institute of Islamic Scientifics and Cultural.
The American Heritage Dictionary of the English Language, (Pub. DELL Publishing co. Inc, New York), 1997, P.345.
Articles
Immanuel, Kant, "What is the enlightenment ", Kelk Periodical, Translated by fooladpur, 1370, No 22, PP. 48-57.
Hasani, Ali, "The critique and study of new Humanism", Philosophy knowledge periodical, 1392, No 39, PP. 115-144.
Derakhsheh, Jalal; Nosratpanah, Mohammadsadegh; Fakhari, Mortaza, "Investigating the universality of the Universal Declaration of Human Rights from the perspective of criticizing humanist foundations", Contemporary political quotes periodical, 1391, No 2, PP. 61-90.
Kordfiroozjaie, Asadollah, " Analysis of the Components of Humanism in the Cultural Invasion", philosophy method, No 12, PP. 1321-154.
Meshgi, Mahdi, Humanism, knowledge periodical,1395, No 220, PP. 77- 92.