A study on Quran reading ability in Imbeciles
Subject Areas : Quarterly Sabzevaran FadakElham Samet 1 , Seyed Hamidreza Alavi 2 , Asghar Soltani 3
1 - Speech and language pathologist, BS; Philosophy of Islamic education, MA.
2 - Professor of Philosophy of Education, Department of Education, Shahid Bahonar University of Kerman.
3 - Assistant Professor of Curriculum, Department of Education, Shahid Bahonar University of Kerman
Keywords: قرآن کریم, Quran, کم توانی ذهنی, توانایی قرائت قرآن کریم, آموزش قرائت قرآن, Mentally retarded, Quran reciting ability, Quran reciting education,
Abstract :
The main aim of the present paper is to study the effects of Quran reciting education on the ability of Quran reading in mentally retarded male students. This applied study and quasi-experimental research was performed by pre- and post-tests with a control group. Testees were divided randomly into a control and an experimental group. Both group took the pre-test (Quran recitation) and then the necessary instructions were given to the experimental group, and again both groups took the post-test (Quran recitation). Findings of the present research indicate that Quran reciting education enhances the ability of educable mentally retarded students and reject the idea that they are incapable of reading Quran and learning.
آقاجانی، محمد. 1389، تأثیر آوای قرآن کریم بر افسردگی و اضطراب، مجموعه مقالات قرآن و طب، یزد: بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه.
تقی لو، صادق. 1387، تأثیر آموزش روخوانی قرآن بر کاهش استرس در بین جوانان و نوجوانان، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دوره هجدهم، صص 71-81.
داورمنش، عباس. 1376، آموزش و توانبخشی کودکان معلول ذهنی، تهران: نهال.
کشاورز، سوسن. 1388، شاخصهای تربیت دینی برای کودکان با نظر به آیات قرآن کریم، تهران: پیوند.
میرباقر، ندا. 1388، تأثیر آوای قرآن کریم بر اضطراب مادران قبل از عمل زایمان، مجموعه مقالات قرآن و طب، جلد اول، یزد: بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه.