Investigate the Effect of Prediction Profit Reporting Tone on Investors' Reactions and Performance Prediction
Subject Areas :
Journal of Investment Knowledge
mahmoud toorchi
1
,
Mahmoud Lari Dashtebayaz
2
,
Mohammad Reza Razdar
3
1 - 1. Ph.D. Student in Accounting, Faculty of Humanities, Department of Accounting, Qaenat Branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran.
2 - Assistant Prof of Accounting Group, Faculty of Economic and Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran,
3 - Assistant Prof of Accounting Group, Department of Accounting Group, Qaenat branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran.
Received: 2019-04-16
Accepted : 2019-07-17
Published : 2021-06-22
Keywords:
Performance Prediction,
Qualitative Disclosure,
Tone Management,
Investors' Reactions,
Abstract :
In recent years, the analysis of various aspects of qualitative information on financial reports is one of the important tools for decision making by investors and other capital market users. The purpose of this study, was to investigate The effect of the earnings forecast report tone on investor response and performance prediction. To investigate this issue, the present study uses 140 years- company listed companies at Tehran Stock Exchange between 2011 and 2017. In order to test the hypotheses of the research, multiple regression and logistic regression were used. The research findings suggest that earnings forecast report tone is not a suitable tool for investors and other users to predict future earnings and future cash flows (future performance). Also, no significant relationship was found between the earnings forecast report tone with some of the incremental (decreasing) criteria of managers' understanding to manage the report tone, such as renewing the presentation of profits and realizing the near real. In other words, the earnings forecast report tone does not have any effect on the perception and awareness of the investors.
References:
باغومیان، رافیک؛ محمدی، حجت؛ نقدی، سجاد. (1395). نوسان متغیرهای کلان اقتصادی و پیشبینی سود توسط مدیران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 13 (50)، 57-79.
بولو، قاسم؛ حساس یگانه، یحیی؛ مومنی، سهیل. (1391). تأثیر تجدید ارائه صورتهای مالی بر مدیریت سود و پایداری سود. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 10 (33)، 73-96.
جهانخانی، علی؛ صفاریان، امید. (1382). واکنش بازار سهام نسبت به اعلان سود برآوردی هر سهم در بورس اوراق بهادار تهران. تحقیقات مالی، 5 (2)، 61-81
حصارزاده، رضا؛ مرادی، مهدی؛ میرعلی، مهدیه. (1397). به کار گیری روش شناسی تحلیل متنی در پیشبینی عملکرد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
خالقی مقدم، حمید؛ آزاد، محمد. (1383). محتوای اطلاعاتی پیشبینی سود شرکتها، مطالعات حسابداری. 7، 33-53.
رحمانی، علی؛ نجف تومرایی، المیرا. (1391). تجدید ارائه صورتهای مالی و ریسک اطلاعاتی. فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، 10 (34)، 33-54.
رهنمای رود پشتی، فریدون؛ نیکو مرام، هاشم؛ نونهال نهر، علی اکبر. (1391). ارزیابی تأثیر رویکردهای قضاوتی و شناختی زبان در گزارشهای توضیحی حسابداری. فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 19 (2)، 47-72.
ساربانها، محمدرضا؛ کردستانی، غلامرضا؛ آشتاب، علی. (1386). بررسی رابطه بین دقت پیشبینی سود و بازده غیرعادی سهام شرکتهای جدیدالورود به بورس اوراق بهادار تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی امام خمینی.
صالح نژاد، حسن؛ وقفی، حسام. (1395). تأثیر پیشبینی سود توسط مدیریت بر ریسک و ارزش شرکت. مجله مدیریت مالی، 4 (12)، 103-122.
صالحی، مهدی؛ موسوی شیری، سیدمحمود؛ ابراهیمی سویزی، محمد. (1393). محتوای اطلاعاتی سود اعلان شده و پیشبینی شده هر سهم در تبیین بازده غیرعادی سهام. فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 6 (21)، 117-140.
فروغی، داریوش؛ آیسک، سید سعید مهرداد. (1394). بررسی واکنش بازار به زمان اعلام سود هر سهم پیشبینی شده. فصلنامه پژوهشهای تجربی حسابداری، 5 (17)، 139-162.
قائمی، محمد حسین؛ جهانفر، حسن؛ رضایی، فرامرز. (1391). بررسی مدیریت زمان اعلام سود شرکتها. دانش حسابداری، 3 (11)، 85-104.
کاظمی، حسین؛ شریعت پناهی، سید مجید. (1389). مدلی برای سنجش تاثیر ارائه مجدد صورتهای مالی بر محتوای اطلاعاتی سود. رساله دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی.
کردستانی، غلامرضا؛ نصیرلو، صابر. (1394). تأثیر مدیریت سود بر واکنش بازار به سود غیر منتظره. مجله بررسیهای حسابداری، 2 (7)، 111-123.
مرادزاده فرد، مهدی؛ علیپور درویش، زهرا؛ نظری، هماد. (1392). بررسی خطای پیشبینی سود مدیریت و محتوای اطلاعاتی اقلام تعهدی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 2 (7)، 15-28.
مهام، کیهان؛ ذوالقدر، مصطفی. (1392). رابطه سود پیشبینی شده توسط مدیریت و مدیریت سود. فصلنامه دانش حسابداری مالی، 2(4)، 65-87.
Callen J. L, Livnat J, and Segal D. (2006). Accounting Restatements: Are They Always Bad News forInvestors? Working Paper. University of Toronto.
Davis, A., Piger, J., & Sedor, L. (2012). Beyond the Numbers: Measuring the Information Content of Earnings Press Release Language. Contemporary Accounting Research, 29(3), 845-868.
Davis, A. K., Ge, W., Matsumoto, D., & Zhang, J. L. (2015). The effect of manager-specific optimism on the tone of earnings conference calls. Review of Accounting Studies, 20(2), 639-673.
Davis, A. K., Piger, J. M., & Sedor, L. M. (2006). Beyond the numbers: An analysis of optimistic and pessimistic language in earnings press releases (No. 2006-005). Federal Reserve Bank of St. Louis.
Dechow, P. M., Sloan, R., and Sweeney, A. (1995). Detecting Earning Management. The Accounting Review, 70(2), 193-225.
Elrod, G. B. (2010). Is There Predictive Value In The Words Managers Use? A Key Word Analysis Of The Annual Report's Management Discussion And Analysis.
Elshafie, E., Yen, A. R., & Yu, M. (2010). The association between pro forma earnings and earnings management. Review of Accounting and Finance, 9(2), 139-155.
Fama, E. F., & French, K. R. (1995). Size and book‐to‐market factors in earnings and returns. The journal of finance, 50(1), 131-155.
Felleg, R. (2015). Market reactions to management earnings forecasts. Maastricht University.
Fiske, S., and S. Taylor. 1991. Social Cognition. 2nd edition. New York, NY: McGraw-Hill.
Hribar, P., & Jenkins, N. (2004). "The effect of accounting restatements on earnings revisions and the estimated cost of capital". Review of Accounting Studies, 9, 337–356.
Hájek, P. (2018). Combining bag-of-words and sentiment features of annual reports to predict abnormal stock returns. Neural Computing and Applications, 29(7), 343-358.
Huang, X., Teoh, S. H., & Zhang, Y. (2013). Tone management. The Accounting Review, 89(3), 1083-1113.
Jog, V., & McConomy, B. J. (2003). Voluntary disclosure of management earnings forecasts in IPO prospectuses. Journal of Business Finance & Accounting, 30(1‐2), 125-168.
Katz, S. (2001). Language and persuasion in biotechnology communication with the public: How not to say what you’re not going to say and not say it. AgBioForum, 4(2), 93-97.
Li, F. (2010). The information content of forward‐looking statements in corporate filings—A naïve Bayesian machine learning approach. Journal of Accounting Research, 48(5), 1049-1102.
Lorsbach, T. (2019). Word Power: Content Analysis in the Presence of Competing Information. Available at SSRN 3316089.
Melloni, G., Stacchezzini, R., & Lai, A. (2016). The tone of business model disclosure: an impression management analysis of the integrated reports. Journal of Management & Governance, 20(2), 295-320.
Siregar, S. V., & Utama, S. (2008). Type of earnings management and the effect of ownership structure, firm size, and corporate-governance practices: Evidence from Indonesia. The international journal of accounting, 43(1), 1-27.
Sun, Y., & Xu, W. (2012). The role of accounting conservatism in management forecast bias. Journal of Contemporary Accounting & Economics, 8(2), 64-77.
Tetlock, P. C., Saar‐Tsechansky, M., & Macskassy, S. (2008). More than words: Quantifying language to measure firms' fundamentals. The Journal of Finance, 63(3), 1437-1467.
_||_