بررسی اثر لحنِ گزارش پیش بینی سود بر واکنش سرمایه گذاران و پیش بینی عملکرد
الموضوعات :
دانش سرمایهگذاری
محمود تورچی
1
,
محمود لاری دشت بیاض
2
,
محمد رضا رازدار
3
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران.
2 - دانشیار حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
3 - استادیار حسابداری، گروه حسابداری، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران.
تاريخ الإرسال : 11 الثلاثاء , شعبان, 1440
تاريخ التأكيد : 14 الأربعاء , ذو القعدة, 1440
تاريخ الإصدار : 12 الثلاثاء , ذو القعدة, 1442
الکلمات المفتاحية:
پیش بینی عملکرد,
مدیریت لحن,
افشای کیفی,
واکنش سرمایه گذاران,
ملخص المقالة :
در سال های اخیر تجزیه و تحلیل جنبه های مختلف اطلاعات کیفیِ گزارش های مالی، یکی از ابزارهای مهم برای تصمیم گیری سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگانِ بازار سرمایه می باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر لحن گزارش پیش بینی سود بر واکنش سرمایه گذاران و پیش بینی عملکرد، می باشد. جهت بررسی این موضوع، پژوهش حاضر از اطلاعات 140 سال- شرکت پذیرفته شده در بورس اواراق بهادار تهران بین سال های 1390 تا 1396 استفاده می نماید. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش نیز از روش رگرسیون خطی چندگانه و رگرسیون لجستیک استفاده گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن است که، لحن گزارش پیش بینی سود، ابزار مناسبی برای سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان، جهت پیش بینی سودها و جریان های وجه نقد آتی (عملکرد آتی) نمی باشد. همچنین، هیچگونه رابطه معناداری بین لحن گزارش پیش بینی سود با برخی معیارهای افزایندۀ (کاهندۀ) درک وآگاهی مدیران جهت مدیریتِ لحن گزارش ها، از قبیل تجدید ارائه سود و تحقق نزدیک به واقع (دور از واقع) سود یافت نشد. به عبارت دیگر، لحن گزارش پیش بینی سود بر روی درک و آگاهی سرمایه گذاران هیچ تأثیری ندارند.
المصادر:
باغومیان، رافیک؛ محمدی، حجت؛ نقدی، سجاد. (1395). نوسان متغیرهای کلان اقتصادی و پیشبینی سود توسط مدیران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 13 (50)، 57-79.
بولو، قاسم؛ حساس یگانه، یحیی؛ مومنی، سهیل. (1391). تأثیر تجدید ارائه صورتهای مالی بر مدیریت سود و پایداری سود. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 10 (33)، 73-96.
جهانخانی، علی؛ صفاریان، امید. (1382). واکنش بازار سهام نسبت به اعلان سود برآوردی هر سهم در بورس اوراق بهادار تهران. تحقیقات مالی، 5 (2)، 61-81
حصارزاده، رضا؛ مرادی، مهدی؛ میرعلی، مهدیه. (1397). به کار گیری روش شناسی تحلیل متنی در پیشبینی عملکرد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
خالقی مقدم، حمید؛ آزاد، محمد. (1383). محتوای اطلاعاتی پیشبینی سود شرکتها، مطالعات حسابداری. 7، 33-53.
رحمانی، علی؛ نجف تومرایی، المیرا. (1391). تجدید ارائه صورتهای مالی و ریسک اطلاعاتی. فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، 10 (34)، 33-54.
رهنمای رود پشتی، فریدون؛ نیکو مرام، هاشم؛ نونهال نهر، علی اکبر. (1391). ارزیابی تأثیر رویکردهای قضاوتی و شناختی زبان در گزارشهای توضیحی حسابداری. فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 19 (2)، 47-72.
ساربانها، محمدرضا؛ کردستانی، غلامرضا؛ آشتاب، علی. (1386). بررسی رابطه بین دقت پیشبینی سود و بازده غیرعادی سهام شرکتهای جدیدالورود به بورس اوراق بهادار تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی امام خمینی.
صالح نژاد، حسن؛ وقفی، حسام. (1395). تأثیر پیشبینی سود توسط مدیریت بر ریسک و ارزش شرکت. مجله مدیریت مالی، 4 (12)، 103-122.
صالحی، مهدی؛ موسوی شیری، سیدمحمود؛ ابراهیمی سویزی، محمد. (1393). محتوای اطلاعاتی سود اعلان شده و پیشبینی شده هر سهم در تبیین بازده غیرعادی سهام. فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 6 (21)، 117-140.
فروغی، داریوش؛ آیسک، سید سعید مهرداد. (1394). بررسی واکنش بازار به زمان اعلام سود هر سهم پیشبینی شده. فصلنامه پژوهشهای تجربی حسابداری، 5 (17)، 139-162.
قائمی، محمد حسین؛ جهانفر، حسن؛ رضایی، فرامرز. (1391). بررسی مدیریت زمان اعلام سود شرکتها. دانش حسابداری، 3 (11)، 85-104.
کاظمی، حسین؛ شریعت پناهی، سید مجید. (1389). مدلی برای سنجش تاثیر ارائه مجدد صورتهای مالی بر محتوای اطلاعاتی سود. رساله دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی.
کردستانی، غلامرضا؛ نصیرلو، صابر. (1394). تأثیر مدیریت سود بر واکنش بازار به سود غیر منتظره. مجله بررسیهای حسابداری، 2 (7)، 111-123.
مرادزاده فرد، مهدی؛ علیپور درویش، زهرا؛ نظری، هماد. (1392). بررسی خطای پیشبینی سود مدیریت و محتوای اطلاعاتی اقلام تعهدی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 2 (7)، 15-28.
مهام، کیهان؛ ذوالقدر، مصطفی. (1392). رابطه سود پیشبینی شده توسط مدیریت و مدیریت سود. فصلنامه دانش حسابداری مالی، 2(4)، 65-87.
Callen J. L, Livnat J, and Segal D. (2006). Accounting Restatements: Are They Always Bad News forInvestors? Working Paper. University of Toronto.
Davis, A., Piger, J., & Sedor, L. (2012). Beyond the Numbers: Measuring the Information Content of Earnings Press Release Language. Contemporary Accounting Research, 29(3), 845-868.
Davis, A. K., Ge, W., Matsumoto, D., & Zhang, J. L. (2015). The effect of manager-specific optimism on the tone of earnings conference calls. Review of Accounting Studies, 20(2), 639-673.
Davis, A. K., Piger, J. M., & Sedor, L. M. (2006). Beyond the numbers: An analysis of optimistic and pessimistic language in earnings press releases (No. 2006-005). Federal Reserve Bank of St. Louis.
Dechow, P. M., Sloan, R., and Sweeney, A. (1995). Detecting Earning Management. The Accounting Review, 70(2), 193-225.
Elrod, G. B. (2010). Is There Predictive Value In The Words Managers Use? A Key Word Analysis Of The Annual Report's Management Discussion And Analysis.
Elshafie, E., Yen, A. R., & Yu, M. (2010). The association between pro forma earnings and earnings management. Review of Accounting and Finance, 9(2), 139-155.
Fama, E. F., & French, K. R. (1995). Size and book‐to‐market factors in earnings and returns. The journal of finance, 50(1), 131-155.
Felleg, R. (2015). Market reactions to management earnings forecasts. Maastricht University.
Fiske, S., and S. Taylor. 1991. Social Cognition. 2nd edition. New York, NY: McGraw-Hill.
Hribar, P., & Jenkins, N. (2004). "The effect of accounting restatements on earnings revisions and the estimated cost of capital". Review of Accounting Studies, 9, 337–356.
Hájek, P. (2018). Combining bag-of-words and sentiment features of annual reports to predict abnormal stock returns. Neural Computing and Applications, 29(7), 343-358.
Huang, X., Teoh, S. H., & Zhang, Y. (2013). Tone management. The Accounting Review, 89(3), 1083-1113.
Jog, V., & McConomy, B. J. (2003). Voluntary disclosure of management earnings forecasts in IPO prospectuses. Journal of Business Finance & Accounting, 30(1‐2), 125-168.
Katz, S. (2001). Language and persuasion in biotechnology communication with the public: How not to say what you’re not going to say and not say it. AgBioForum, 4(2), 93-97.
Li, F. (2010). The information content of forward‐looking statements in corporate filings—A naïve Bayesian machine learning approach. Journal of Accounting Research, 48(5), 1049-1102.
Lorsbach, T. (2019). Word Power: Content Analysis in the Presence of Competing Information. Available at SSRN 3316089.
Melloni, G., Stacchezzini, R., & Lai, A. (2016). The tone of business model disclosure: an impression management analysis of the integrated reports. Journal of Management & Governance, 20(2), 295-320.
Siregar, S. V., & Utama, S. (2008). Type of earnings management and the effect of ownership structure, firm size, and corporate-governance practices: Evidence from Indonesia. The international journal of accounting, 43(1), 1-27.
Sun, Y., & Xu, W. (2012). The role of accounting conservatism in management forecast bias. Journal of Contemporary Accounting & Economics, 8(2), 64-77.
Tetlock, P. C., Saar‐Tsechansky, M., & Macskassy, S. (2008). More than words: Quantifying language to measure firms' fundamentals. The Journal of Finance, 63(3), 1437-1467.
_||_