E-readiness assessment of Central Libraries at the Islamic Azad University:Branches of Tehran
Subject Areas : Journal of Information Systems and ServicesAtousa Moayedpour 1 , Mitra Samiee 2
1 - M.A. of Knowledge and Information Science
2 - Assistant Professor of Knowledge and information Science, Allameh Tabataba'i University
Keywords: : Academic Libraries, Central Libraries, Digital divide, Electronic Readiness, ICT,
Abstract :
Purpose: The purpose of this research is to assess the e-readiness assessment of Central Libraries at the Islamic Azad University, Branches of Tehran. This model includes six dimensions of human resources, electronic infrastructure, programs and networking services, information security, the external environment (other organizations) and Future development plans and policies. Methodology: The method conducted by this research, applied research in a way, descriptive-survey research, and the gathering data tool is the questionnaire. A new model for academic libraries offered e-readiness assessment is based on IUP, stope, e-readiness assessment of academic libraries by Noorafrooz, Hariri, Hanafizadeh. The statistical sample consisted of all officials and employees of Central Libraries at the Islamic Azad University. Branches of Tehran. Findings: Average calculated based on six factors examined, on the dimensions of human resources (31.56), electronic infrastructure (2.13), the status of programs and networking services (29.51), the status of information security (15.68), the relationship with the external environment (21.24) and Future development plans and policies (37.83) obtained those values. The findings indicated that efforts have been made to improve e-readiness and these efforts should be continued to reduce the digital divide and libraries could lead to a desirable level e-readiness remain. Conclusion: The results showed that the e-readiness of Central Libraries at Islamic Azad University, Branches of Tehran in the above-mentioned dimensions is moderate.
بادامچی وایقان، رقیه. (1391). بررسی و ارزیابی شاخصهای معیار آمادگیالکترونیکی درنهاد کتابخانههای عمومی کشور، مطالعه موردی: کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
حسن زاده، محمد. (1385). اطلاعرسانی و توسعه از نگاهی دیگر. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 1(9)، 81-90.
حنفیزاده، پیام. (1390). روند تکامل مدلهای آمادگیالکترونیکی و شکافرقمی از منظر روش شناسی. فصلنامه علوم و مدیریت ایران، 6(23)، 51-80.
حنفیزاده، پیام، حنفیزاده محمدرضا و هدایتیپور، سیدهریحانه. (1387). طراحی مدل ارزیابی آمادگیالکترونیکی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 48، 103-137.
رجب پور، ابراهیم. (1390). ارزیابی آمادگیالکترونیکی در شرکتهای تابعه مادر(مطالعه موردی: شرکت سرمایهگذاری دارویی تامین). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت. دانشگاه علامه طباطبایی.
نطاق، فرزانه. (1390). الگوی سنجش آمادگی بهداشت الکترونیک در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت. دانشگاه علامه طباطبایی.
Budhiraja, Renu (2005). E-readiness Assessment In India , Retrieved Nov. 2 ,2010, from http://www.mit. gov.
Kirkman, G. S. P. K, Osorio, C. A.,& Sachs, J. D.(2002). The Networked Readiness Index: Measuring the Preparedness of Nations for the Networked World, In The Global Information Technology Report 2001-2002G.S. Kirkman...et al.(eds). New York: Oxford University Press.
Olatokun, Wole ; Michael, Opesade, O. A.(2008). An e-readiness assessment of Nigeria’s Premier University (Part 1). International Education and Development of Using ICT, 2(4), 16-46.
Seakow, Apitep ; Samson, Dolly (2011). E-learning Readiness of Thailand’s Universities Comparing to the USA’s Cases. International Journal of e-Education, e-Business,
e-Management and e-learning, 2(1), 126-131.