Designing a model for explaining the components of tendency to social networks with metacombination method
Subject Areas : Journal of Iranian Social Development Studiesgholamreza tajbakhsh 1 , amin godarzi 2 , mohamad samianin 3
1 - Associate Professor and member of the faculty of the Department of Social Sciences, Ayatollah Borujerdi University, Borujerd, Iran
2 - PhD in Iranian Social Issues, Kashan University, Kashan, Iran
3 - Assistant professor and member of the academic staff of Amin Police University, Tehran, Iran
Keywords: Social networks, hybridization, opportunities, threats,
Abstract :
Considering the widespread presence of social networks and mobile phone software in families and the increasing use of this by family members, this research article aims to design a model to explain the components of the tendency to social networks. Is. The study population of the research includes all the articles related to the research topic. In order to carry out the research, after designing the research questions, a systematic search was conducted based on relevant keywords, social networks, internet, virtual space from databases that include all valid domestic scientific-research publications from 1388 to 1396. There have been. The results of the review of 36 articles out of 72 primary articles of the researchers identified 8 dimensions as the main dimensions of the tendency towards social networks, which were mentioned in various domestic researches in the years 2018 to the end of 2016; have identified Based on these dimensions, the final integrated model has been presented and validated. This article, by identifying all the dimensions of the trend towards social networks in the available sources from 1388 to the end of 1396, can be used as a basis for identifying the causes of the trend towards social networks in Iran for researchers and other groups, such as the program Rizan and government administrators should be placed for community education.
مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال شانزدهم/ شماره دوم/ بهار 1403
Journal of Iranian Social Development Studies 2024 (Spring), Vol. 16, No. 2
طراحی الگوی تبیین مولفههای گرایش به شبکههای اجتماعی با روش فراترکیب
غلامرضا تاج بخش 1، امین گودرزی 2*، محمد سمیعیانی3
تاریخ دریافت مقاله: 08/10/1402 تاریخ پذیرش مقاله: 09/12/1402
چکیده
با توجه به حضور گستردهی شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای تلفن همراه در خانوادهها و استفادهی روز افزون اعضای خانواده از این آن، این مقاله پژوهشی در صدد طراحی الگوی تبیین مؤلفههای گرایش به شبکههای اجتماعی است. جمعیت مورد مطالعهی پژوهش را تمامی مقالههای مرتبط با موضوع پژوهش شامل میشود. در راستای انجام پژوهش پس از طراحی سوالات پژوهش، جستجویی نظامند بر اساس کلیدوازههای مرتبط، شبکههای اجتماعی، اینترنت ، فضای مجازی از پایگاههای داده که شامل تمامی نشریات علمی ـ پژوهشی معتبر داخلی از سالهای 1388 تا سال 1396 صورت گرفته است. نتایج حاصل از بررسی 36 مقاله از 72 مقالهی اولیه پژوهشگران 8 بعد را به عنوان ابعاد اصلی گرایش به شبکههای اجتماعی که در پژوهشهای مختلف داخلی در سالهای 1388 تا اواخر 1396 به آن اشاره شد؛ شناسایی کردهاند. بر اساس این ابعاد مدل یکپارچه نهایی ارایه و اعتبار سنجی شده است. این مقاله با شناسایی تمامی ابعاد گرایش به شبکههای اجتماعی در منابع موجود در سالهای 1388 تا اواخر 1396 میتواند به عنوان مبنایی برای شناسایی علل گرایش به شبکههای اجتماعی در ایران برای محققین و سایر گروهها، همچون برنامهریزان و مدیران دولتی جهت آموزش جامعه قرار گیرد.
واژگان کلیدی: شبکههای اجتماعی، فراترکیب، فرصتها، تهدیدات.
مقدمه و طرح مساله تحقيق
اینترنت و فضای مجازی به طور کلی، پدیدهای است که در آخرین دهه از قرن بیستم پا به عرصه وجود گذاشت. در اندک زمانی به گستردهترین و سریعترین وسیله ارتباطی و اطلاعاتی مبدل شد. رشد استفاده از فضای مجازی در تمام دنیا به صورت انفجاری بوده است و این در حالی است که همانند سایر محصولات عصر نو ارتباطات، نگرانیهایی را نیز به دنبال دارد و به عبارتی هم سازنده است و هم مخرب. بنابر آنچه گفته شد، شبکههای اجتماعی نیز به عنوان یکی از نمودهای اصلی فضای مجازی در بین تمامی اقشار جامعه خصوصا در بین جوانان به شکل چشمگیری گسترش پیدا کرده است، گسترش استفاده از این شبکههای اجتماعی به خودی خود مسئلهای نیست، بلکه مسئله از جایی شروع میشود که این شبکهها همراه با تمامی مزیتهایی که دارند سبب ایجاد یک سری آسیبهای اجتماعی از قبیل اعتیاد به اینترنت، انزوا و گوشهگیری، انتشار اخبار کذب و شایعهپراکنی، انتشار تصاویر مستهجن و مواردی از این قبیل که اینها نهایتاً منجر به آسیبهای دیگری نظیر طلاق، بیاعتنایی به فرزندان، از دست دادن شغل، مقروض شدن، فرار از مدرسه و مشکلات قضایی در بین اقشار مختلف جامعه میشود.
پیش از ظهور رسانهها، برای افراد چنین امکان و مواجهه ارتباطی گستردهای با دیگران و زندگیشان وجود نداشت و افراد محصور در ارتباطات واقعی خود بودند. اما فضای تعاملی مجازی این شبکهها، فرد را در معرض تماشای زندگی افراد متعددی قرار میدهد. این ارتباط باعث تأثیرپذیری افراد از یک دیگر شود. بنابراین آگاهی از این فضای قالب میتواند راهگشای شناخت دقیقتر و بهتر از این شبکههای اجتماعی باشد. بر این اساس یکی از مهمترین وجوه عملکرد شبکههای اجتماعی، تأثیرات منفی و مثبت آنها در عرصه اجتماعی است. به همین سبب نقش شبکههای اجتماعی در زندگی افراد جامعه بایستی مورد توجه محققان قرار گیرد. این موضوع میتواند یکی از نقاط پیوند رشتههای جامعهشناسی و ارتباطات به شمار آید(نوذری، 1381: 7).
آخرین آمار منتشر شده بر روی سایت «وضعیت جهانی اینترنت» نشان میدهد تعداد کاربران اینترنت ایران در سال 2011 نسبت به سال گذشته سه میلیون و 300 هزار و نسبت به سال 2009 حدود چهار میلیون و 300 هزار نفر افزایش داشته است. طبق آمار جدید تعداد کاربران ایران بیش از چهل میلیون نفر بوده است. بنابر این با توجه به آمار و ارقام فوق و تعداد کثیر افرادی که از شبکههای اجتماعی در ایران استفاده میکنند لزوم توجه و بررسی علل و عوامل اجتماعی موثر بر این گرایش به استفاده از شبکهها ی اجتماعی مطرح میگردد. بنابراین سوال اصلی در پژوهش حاضر این است که الگوی تبیین مولفههای گرایش به شبکههای اجتماعی در بین کاربران ایرانی به چه شکل میباشد؟
پیشینه پژوهش
محکم کار و حلاج (1393) در مقالهای با عنوان "شبکههای اجتماعی به دنبال چه هستند؟" دراین مقاله سعی برآن شده تا ضمن بررسی شبکههای اجتماعی مجازی به عنوان یک مولود تازه در فنآوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، به این سوال پاسخ داده شود که اساساً شبکههای اجتماعی به دنبال چه هستند و چه اهدافی را دنبال مینمایند؟
بذرافشان و رفیعی کته (1392) در پژوهشی با عنوان "بررسی تأثیر فضای مجازی بر هویت دینی جوانان روستایی (مطالعه موردی: دهستان بالارخ تربت حیدریه)" یافتههای تحقیق نشان از تأثیرگذاری بالای فضاهای مجازی شبکههای ماهوارهای بر هویت دینی جوانان روستایی، تغییر نقشها، باورها و ارزشهای سازگار فرهنگی و محیطی و به انفعال کشاندن جوانان در کارکردهای دینی و فرهنگی در جغرافیای زیست اجتماعی روستا دارد.
دیوید چانی4 در بحث مفهوم سبک زندگی، به جایگاه سبک زندگی در ساختارهای اجتماعی تأکید نموده است. نظر وی پیدایش سبکهای زندگی متعلق به دوران مدرن است و در جوامع مدرن است که افراد مفهوم سبک زندگی را برای توصیف اعمال خود به دیگران به کار میگیرد. این مفهوم به توضیح رفتار افراد، علل آن و معنایی که این رفتار برای آنها دارد کمک میکند.
به اعتقاد چانی سبک زندگی بخشی از زندگی روزانه در دنیای مدرن است و عملکرد آن به گونهای است که افراد این جامعه را از آنها که به مدرن تعلق ندارند، جدا میسازد (چنی، 1996: 70). از دیدگاه چنی مطالعه سبک زندگی صورت جدید و امتداد مباحثی است که تحت عنوان طبقه، قشر اجتماعی و پایگاه اقتصادی- اجتماعی قبلاً مطرح بوده است و در حال حاضر در جوامع سرمایه داری با نام سبک زندگی مطرح است. این مفهوم در چارچوبی عامتر به نام فرهنگ مصرف گرایی5 قرار میگیرد. سبک زندگی برای توصیف کنش خود و دیگران مورد استفاده قرار میگیرد و برای کنش افراد الگوهائی را ایجاد میکند، بر این اساس افراد برای نشان دادن اتصال یا تمایز از گروهها، بر مصرف کالاها تأکید میکنند. سبک زندگی معیار شناخت مناسب برای جوامع جدید است که مبتنی بر استفاده از کالاهاست، زیرا سلیقه ها تبدیل به مسئولیتی شده که از طریق آن افراد مورد قضاوت قرار میگیرند و از این طریق هویت6 پیدا میکنند. سبک زندگی متکی بر مصرفگرایی راهی است تازه برای پاسخ به فقدان معنای زندگی روزمره است. نحوه گذران اوقات فراغت7 نیز با سبک زندگی دارای پیوند است. قبلاً برخی از شیوههای گذران اوقات فراغت همچون موسیقی، نمایش و ورزش در انحصار نخبگان بود، اما از اوایل قرن پنجم و بصورتی فزاینده عمومی تر شده است. بنابراین اوقات فراغت به سمت کاهش بین طبقات حرکت میکند. پر کردن این اوقات فراغت با استفاده از تفریحات فرهنگی چون منابع منتشر شده، رادیو، تلویزیون، ویدئو، سینما، موسیقی و ماهواره انجام میگیرد و این صنایع فراغتی برای روشن نمودن سبک زندگی اهمیت دارند. (همان: 75-72)
«لیم و چو8» (2010) بیان میکنند که دانشجویان از جمله بیشترین استفادهکنندگان از شبکههای اجتماعی میباشند. در این راستا بحث هویت در میان قشر دانشجو به مثابهی نقطهی کانونی مسئلهی هویت، از اهمیت شایانی برخوردار است. دانشجویان بخاطر گسترهی شبکهی روابط و تماس به نسبت وسیعشان با وسایل ارتباط جمعی و افراد دارای هویتهای مختلف، بیشتر با مسائل و تنشهای ناشی از هویت سنتی و مدرن و چالشهای ناشی از جامعهی اطلاعاتی درگیر هستند. بنابراین دانشجویان در مرکز فرآیند تمایز و تشابه هویتی قرار دارند. علاوه بر جوانبودن، از یک سو فضای دانشگاه و سایر متعلقات آن که عمدتاً موافق تغییر و تحول ویژگیهای هویتی است، دانشجویان را با ویژگیهای هویتی جدیدی آشنا میکند و از سوی دیگر بدنهی فرهنگی جامعهی بزرگتر معمولاً انتظار اینهمانی با فرهنگ سنتی و عناصر هویتی موجود را از آنها میطلبد.
این وضعیت نامتعادل نه تنها منازعاتی هویتی میآفریند، بلکه در بیشتر اوقات به هویتهایی ترکیبی و دورگه منتهی میشود که با هویت مورد انتظار جامعه و حتی خود نظام آموزش عالی نیز متفاوت است. به عبارتی بهتر، جوان بودن دانشجویان به اضافه چندگانه شدن زیستجهانهای آنها (به قول برگر)، تأثیرات رسانهای مدرنیته (به گفتهی گیدنز) و از دست رفتن ایمان به قطعیت و جاودانگی امور (به قول نظریههای گفتمانی یا پستمدرنیستی) موجبات ترکیبهای خاص هویتی دانشجویان را فراهم میآورد. در این موقعیتِ هویتیِ پیوندی، عناصر مختلفی از گفتمانهای مختلف سنت (مانند مذهب) و مدرنیته (مانند ملّیگرایی) دیده میشود که موجب تفاوت هویتی قابل توجه بدنهی دانشجویی با بدنهی اصلی جامعه میشود.
مبانی نظری پژوهش
در بخش چارچوب نظری سعی بر آن شده است که، مهمترین نظریاتی که تبیینگر مسئله پژوهش هستند انتخاب و بیان گردند. لذا در این رابطه نظریات استفاده و رضایتمندی، نظریه کاشت و نظریه سرمایه اجتماعی به عنوان نظریات منتخب جهت تبیین
مسئله پژوهش بهکار گرفته شدهاند.
فرض اصلی الگوی استفاده و خشنودی این است که مخاطبان کموبیش به صورت فعال به دنبال محتوایی هستند که بیشترین خشنودی را فراهم میکند. درجه این خشنودی، بستگی به نیازها و علاقههای فرد دارد. افراد هر قدر بیشتر احساس کنند که محتوای واقعی نیازهای آنان را برآورده میکند، احتمال اینکه آن محتوا را انتخاب کنند بیشتر است.
همچنین طبق نظریه کاشت، بین میزان مواجهه و استفاده از رسانه و واقعیت پنداری در محتوا و برنامههای آن رسانه ارتباط مستقیم وجود دارد. به این صورت که ساعتهای متمادی مواجهه با رسانهای خاص باعث ایجاد تغییر نگرش و دیدگاههای موافق با محتوای رسانه میشود. درواقع نظریه پرورش با تعیین میزان و نوع برنامههای مورداستفاده از رسانهها، میزان تأثیر را مطالعه میکند تا به سازوکار و نحوه تأثیر دست پیدا کند.
همچنین نظریه سرمایه اجتماعی با تأكيد بورديو بر مشاركت فرد در شبكههاي اجتماعي است، كه اين مشـاركت سبب دسترسي او به منابع و امكانات گروه ميشود. در ديـدگاه بورديـو، سـرمايه اجتمـاعي نوعي محصول اجتماعي است كه ناشي از تعامل اجتماعي ميباشد (انجمن جامعهشناسی ایران ،1383 :300). سرمايه اجتماعي مي تواند فرد را وارد روابطي سازد كه حاصل آن كسب ميزاني از سود به شكل پول يـا انـواع مالكيـت باشد. به همان ترتيب، تحصيلات به سرمايه اقتصادي قابل تبديل است و گاه ممكن است به سرمايه اجتماعي نيز تبديل گردد. پاتنام سرمايه اجتماعي را مجموعهاي از مفاهيمي مانند اعتماد، هنجارها و شبكه ها مـيدانـد كـه موجب ايجاد ارتباط و مشاركت بهينه اعضاي يك اجتماع شـده و در نهايـت منـافع متقابـل آنـان را تأمين خواهد كرد.
روششناسی پژوهش
روش پژوهش این مطالعه کیفی و نوعی از فرامطالعه به نام فراترکیب است. استفاده از روش فراترکیب برای شناسایی الگوی تبیین مؤلفههای گرایش به شبکههای اجتماعی بدین صورت است که مشابه فراتحلیل و فراترکیب برای یکپارچهسازی چندین مطالعه به منظور ایجاد یافتههای جامع و تفسیری استفاده میشود. از آن جا که بیشتر مقالات در زمینهی گرایش به شبکههای اجتماعی مطالعههای کمی و کیفی ؛ از روش فراترکیب به عنوان روشی مناسب برای به دست آوردن ترکیب جامعی از این موضوع بر پایه مطالعههای کیفی محدود شده است. همانطور که بیان شد، فراترکیب نوعی مطالعه ثانویه است، که با هدف مرور ساختاریافته مطالعات کیفی که متمرکز بر مطالعهی کیفی یافتههای استخراج شده از مطالعههای با موضوع مرتبط و مشابه میباشد. از طرفی فراترکیب، مرور یکپارچهی ادبیات کیفی موضوع مورد نظر نیست و لزوماً ادبیات موضوعی زیادی را درگیر نمیکند. همچنین، عصارهای از تفسیرهای مطالعههای مشابه نیز نیست، بلکه یکپارچهسازی تفسیر یافتههای اصلی مطالعات منتخب به منظور ایجاد یافتههای جامع و تفسیری است (زیمر9، 2006: 318-311). که حاکی از فهم عمیق پژوهشگر در این باب است (بک10، 2002). یعنی به جای ارایه خلاصه جامعی از یافتهها، یک ترکیب تفسیری از یافتهها را ایجاد میکند، فراترکیب با فراهم کردن یک نگرش نظامند برای پژوهشگران از طریق ترکیب پژوهشهای کیفی مختلف، به کشف موضوعها و استعارههای جدید و اساسی میپردازد، و با این روش، دانش فعلی را گسترش داده و یک دید جامع و هولوگرافیک را نسبت به مسایل به وجود میآورد. فراترکیب مستلزم این است که پژوهشگر بازنگری دقیق و عمیقی انجام داده و یافتههای پژوهشهای کیفی مرتبط را ترکیب کند. از طریق بررسی یافتههای مقالههای اصلی پژوهش، پژوهشگران واژههایی را آشکار و ایجاد میکنند که نمایش جامعتری از پدیدهی تحت بررسی را نشان میدهد (زیمر، 2006: 318-311). نوبلت و هیر11 سه فاز اصلی انتخاب مطالعات، ترکیب ترجمهها و ارایه ترکیب را برای فراترکیب و باروسو و ساندلوسکی12 روشی هفت گامی را معرفی میکنند. در این راستا محقق پژوهشهای گذشته در حوزه ازدواج را در ایران مورد کنکاش قرار داده و در این راه از روش هفت مرحلهای باروسو و ساندلوسکی استفاده شده است که خلاصه این مراحل در شکل شماره 1 مشخص شده است.
شکل شماره 1. مراحل پیادهسازی روش فراترکیب
بر اساس شکل شماره 1، مراحل مبسوط پیاده سازی روش فراترکیب به شرح زیر میباشد:
مرحله اول: تنظیم سوال تحقیق
برای تنظیم سوال پژوهش از پارامترهای مختلفی مانند: جامعه مورد مطالعه13، چهچیزی14، چه موقع15 و چگونگی روش16 استفاده میشود. در این پژوهش، سوال زیر مورد کنکاش قرار گرفت: مؤلفههای اصلی گرایش به شبکههای اجتماعی و گروهبندی آنها به چه شکل است؟
مرحله دوم: مروری بر ادبیات به شکل نظاممند
در این مرحله، محقق جستجوی نظاممند خود را بر مقالات منتشر شده در ژورنالهای مختلف متمرکز میکند و واژگان کلیدی
مرتبط را انتخاب میکند. حال به منظور پاسخگویی به سوال مطرح شده در مرحله اول اجرای فراترکیب، محققان با استفاده از کلید واژههای: شبکههای اجتماعی و فضای مجازی در پایگاههای دادهی Google search، Irandoc ،magiran وسایر نشریات علمی ـ پژوهشی معتبر داخلی در سالهای مختلف مقالات مرتبط را بررسی کردهاند.
مرحله سوم: جستجو و انتخاب متون مناسب
در این گام، محقق در هر بازبینی تعدادی از مقالات را رد میکند، که این مقالهها در فرایند فراترکیب مورد بررسی قرار نمیگیرند. به محض اینکه مقالات برای تناسب با پارامترهای مطالعه بررسی شد، در قدم بعدی پژوهشگر باید کیفیت روششناختی مطالعهها را ارزیابی کند. هدف از این گام حذف مقالههایی است که پژوهشگر به یافتههای ارایه شده اعتمادی نداشته باشد، بنابراین ممک است مقالهای که باید در ترکیب وجود داشته باشد را رد کند. ابزاري که معمولاً براي ارزيابي کيفيت مطالعات اوليه تحقيق کيفي استفاده میشود، "برنامه مهارتهای ارزيابي حياتي17 "(CASP)، 10 سؤالی که به شما کمک میکند تا مفهوم تحقيق کيفي را دريابيد، میباشد. اين ابزار به محقق کمک میکند تا دقت، اعتبار، و اهميت مطالعات کيفي تحقيق را مشخص کند. اين سؤالات بر موارد زير تمرکز دارد: (1) اهداف تحقيق (2) منطق روش (3) طرح تحقيق (4) روش نمونهبرداری (5) جمعآوری دادهها (6) انعکاسپذیری که شامل رابطه بين محقق و شرکتکنندگان میباشد (7) ملاحظات اخلاقي (8) دقت تجزیهوتحلیل دادهها (9) بيان واضح و روشن یافتهها (10) ارزش تحقيق. در اين مرحله محقق به هرکدام از اين سؤالات يک امتياز کمي میدهد و سپس يک فرم را ايجاد میکند. بنابراين او میتواند امتيازاتي را که به هر مقاله میدهد جمع کند و بهآسانی و بهاجمال مجموعه مقالات را بررسي کرده و نتايج ارزيابي را ببيند. برنامه مهارتهای ارزيابي حياتي براي ارزيابي مطالعات کيفي مورداستفاده قرار میگیرد (گريبلر و نوواک، 2012).
هنگام استفاده از اين ابزار، محقق مقاله را بهصورت کامل میخواند تا از محتوا آگاهي دوباره پیداکرده، سپس بر يک معيار CASP در یکزمان تمرکز میکند (مانند، هدف تحقيق) و تلاش میکند تا مدرک و دليل مستقيمي به شکل منتخب از مقاله مربوط به معيار اصلي (مانند، هدف) و معيارهاي فرعي آن (مانند، آيا نويسنده ارتباط هدف را برقرار کرده است؟) معين کند. بهمنظور ايجاد يک رد مميزي، محقق بهطور الکترونيکي نقلقولهای نمونه را از مقاله بهعنوان مدرک و دليل عملکرد نويسنده حذف میکند، و سپس منتخبها را در سطر مناسب در ستون توضيحات CASP روبريک کپي میکند، و شمارههای صفحه را از مقاله، جايي که مدرک و دليل قرار داشت، اضافه میکند. اگر محقق دريابد که عملکرد نويسنده در هر زمینهای ناکارا میباشد در ستون توضيحات CASP روبريک يادداشتي را قرار میدهد و در آن، مسئله موردنظر را شرح میدهد. محقق امتياز معيار ويژه را بر اساس اندازه و وسعت نقايص يادداشت شده خود پايين میآورد. او با تمام 11 معيار CASP ادامه داده و سپس امتياز کلي را جمعبندی میکند18. بر اساس امتياز کلي و ماهيت مدرک پشتیبانیکننده در محتوا با هر نوع نواقص يادداشت شده، محقق تصميم بر پذيرش يا عدم پذيرش مقاله را میگیرد.
بر اساس مقياس 50 امتيازي CASP روبريک، محقق، سيستم امتيازبندي زير را مطرح میکند و هر مقالهای را که پایینتر از امتياز خوب (پایینتر از 30) است را حذف میکند:
· عالي: 50 – 41 (E)
· خیلی خوب: 40 – 31 (VG)
· خوب: 30 – 21 (G)
· متوسط: 20 – 11 (F)
· ضعیف: 10 – 0 (P)
بر مبنای برنامه مهارتهای ارزيابي حياتي به بررسي کيفيت مقالات بر اساس 10 معيار ذیل پرداخته شد (هر معیار حداکثر 5 امتیاز):
هدف پژوهش، اصول و روشها، ساختار پژوهش، نمونه، مرتبسازی دادهها، انعکاسپذیری، مبانی اخلاق حرفهای، دقت تحقیق، تبیین روشن نتایج، نتیجهگیری کلی تحقیق.
نتايج نهایی بیست و پنج مقاله نهایی به شرح ذیل میباشد:
جدول 1. امتیازات دادهشده به بیست و پنج مقاله منتخب
مقاله | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
نمره نهایی | 41 | 39 | 38 | 40 | 40 | 36 | 38 | 38 | 42 |
مقاله | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
نمره نهایی | 44 | 44 | 36 | 38 | 38 | 40 | 42 | 42 | 48 |
مقاله | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
نمره نهایی | 38 | 40 | 40 | 38 | 36 | 44 | 46 | 48 | 35 |
مقاله | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 |
نمره نهایی | 45 | 38 | 41 | 39 | 47 | 48 | 35 | 39 | 46 |
در این مرحله از بین 72 مقاله ابتدا 36 مقاله بر اساس معیارهایی مانند عنوان، چکیده و محتوا حذف گردید و سپس 32 مقاله باقیمانده بر اساس ده معیار ذکر شده از لحاظ کیفیت مورد بررسی نهایی قرار گرفت که در نهایت 36 مقاله جهت بررسی تایید نهایی گردید. با توجه به نتایج حاصل شده حداکثر امتياز دادهشده به مقالات 48 و حداقل امتياز دادهشده 35 بوده است.
جدول 2. نتایج گزینش مقالات نهایی
تعداد کل مقالات و منابع اولیه:72 |
تعداد مقالات پذیرش نشده بر اساس عنوان تحیق: 12 |
تعداد مقالات پذیرش نشده بر اساس چکیده تحقیق: 14 |
تعداد مقالات پذیرش نشده بر اساس محتوای کلی تحقیق: 9 |
تعداد مقالات پذیرش نشده بر اساس کیفیت تحقیق: 1 |
تعداد مقالات پذیرفته شده نهایی: 22 |
مرحله چهار - تبیین و استخراج نتایج
در سراسر فراترکیب، پژوهشگر به طور پیوسته مقالات منتخب و نهایی شده را، به منظور دستیابی به یافتههای درون محتوایی مجزایی که در آنها مطالعههای اصلی و اولیه انجام میشوند، چندبار مرور میکند. در پژوهش حاضر، اطلاعات مقالات بدین صورت دستهبندی شده است: مرجع مربوط به هر مقاله ثبت میشود (نام و نام خانوادگی نویسنده، سالی را که مقاله منتشر شده است، عوامل حیاتی موفقیتی که هر مقاله به آنها اشاره کرده است) و اطلاعات روششناختی کلیدی مانند: هدف پژوهش، روش، رویه و وسایل سنجش یادداشت میشود و در نهایت صفحاتی که مژلفهها را اشاره کرده است؛ درج میشود.
جدول شماره 3. سرفصلهای مشخص شده جهت طراحی نظام گرایش به شبکههای اجتماعی در ایران
ردیف | کدها | مأخذ | فراوانی |
1 | قابلیت شبکههای اجتماعی | (کریمیان و همکاران، 1396)، (خلیلی، 1394)، (مقدم و همکاران، 1395)، (فرهنگی و جامع، 1389)، (خجیر، 1396)، (قاضی نوری و همکاران، 1393)، (چملنژاد و همکاران، 1395)، (محمدپور و تاجیک، 1392)، (بهرامسری و همکاران، 1396)، (ابراهیم آبادی، 1392)، (صمیم، 1393)، (بیگزاده و همکاران، 1394)، (خانیکی و همکاران، 1396)، (نقیب السادات و قصابی، 1392)، (یوسفی لویه، 1388)، (زمانی و همکاران، 1396) | 16 |
2 | گروههای دوستی | (کریمیان و همکاران، 1396)، (خلیلی، 1394)، (اکبری و ملکیان، 1395)، (قاضی نوری و همکاران، 1393)، (بیگزاده و همکاران، 1394)، (نقیب السادات و قصابی، 1392)، (زمانی و همکاران، 1396) | 7 |
3 | پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی | (کریمیان و همکاران، 1396)، (خلیلی، 1394)، (فرزانه و شهاب الدینی، 1394)، (نوربخش و همکاران، 1392)، (مقدم و همکاران، 1395)، (حضرتی صومعه، 1395)، (محمدپور و تاجیک، 1392)، (بیگزاده و همکاران، 1394)، (یوسفی لویه، 1388)، | 9 |
4 | عوامل تسهیل کننده : اوقات فراغت | (تقوی و اصلانی، 1396)، (شفیعه قدرتی، 1395)، (اکبری و ملکیان، 1395)، (چملنژاد و همکاران، 1395)، (ابراهیم آبادی، 1392)، (خانیکی و همکاران، 1396)، (نقیب السادات و قصابی، 1392)، (یوسفی لویه، 1388)، (زمانی و همکاران، 1396) | 9 |
5 | اعتقادات دینی | (هاشمی و زارع، 1395)، (ادهمی و کشانی، 1393)، (فرزانه و شهاب الدینی، 1394)، (نوربخش و همکاران، 1392)، (حاجیزاده میمندی، 1392)، (یگانه و همکاران، 1388)، (فرهنگی و جامع، 1389)، (مهدیزاده و زارع غیاث آبادی، 1394)، (حضرتی صومعه، 1395)،(کاوه قهفرخی و همکاران، 1396)، (چملنژاد و همکاران، 1395)، (قاسمی و همکاران، 1392)، | 12 |
6 | اعتماد اجتماعی | (فرزانه و شهاب الدینی، 1394)، (اکبری و ملکیان، 1395)، (آسیابر و همکاران، 1396)، (بابائی، 1392)، (کاوه قهفرخی و همکاران، 1396) | 5 |
7 | تهدیدهای شبکههای اجتماعی | (مقدم و همکاران، 1395)، (اسدی، 1393)، (کرمشایی و همکاران، 1390)، (خجیر، 1396)، (قاضی نوری و همکاران، 1393)، (چملنژاد و همکاران، 1395)، (قبادی و مهری، 1392)، (امامی ریزه و همکاران، 1395)، (ابراهیم آبادی، 1392)، (بیگزاده و همکاران، 1394)، (یوسفی لویه، 1388)، (موسوی و الستی، 1395) | 12 |
8 | عوامل بازدارنده | (مقدم و همکاران، 1395)، (قاضی نوری و همکاران، 1393)، (قبادی و مهری، 1392)، (امامی ریزه و همکاران، 1395)، | 4 |
مرحله پنج - بررسی و ادغام نتایج
با توجه به اینکه هدف فرا ترکيب ايجاد تفسير يکپارچه و جديدي از یافتهها میباشد، اين متدولوژي جهت شفافسازی مفاهيم و الگوها، و نتايج در پالايش حالتهای موجود دانش و ظهور مدلهای عملياتي و تئوریها پذیرفتهشده است (فينفگلد19،2003)، بدین منظور محقق موضوعات يا تمهایی20 را جستجو میکند که در ميان مطالعات موجود در فرا ترکيب پديدار شدهاند. سندلوسکي و باروسو (2007) به اين مورد بهعنوان "بررسي موضوعي" اشاره میکنند، بهطوریکه محقق تمها يا موضوعاتي را مشخص میکند. بهمحض اينکه موضوعات شناسايي و مشخص شدند، بررسیکننده يک طبقهبندی21 را شکل میدهد و طبقهبندیهای مشابه و مربوطه را در موضوعي قرار میدهد که آن را به بهترين نحو توصيف میکند. تمها اساس و پایهای را براي ايجاد "توضيحات و مدلها، تئوریها يا فرضيات کاري" ارائه میدهند (سندلوسکي و باروسو، 2007).
در پژوهش حاضر، ابتدا تمام عوامل استخراجشده از مطالعات را بهعنوان کد در نظر میگیریم، سپس با در نظر گرفتن مفهوم هر يک از اين کدها، آنها را در يک مفهوم مشابه دستهبندی میکنیم. بهاینترتیب مفاهيم (تمها) تحقيق را شکل میدهیم.
مرحله شش - تعیین کیفیت نتایج
درروش فرا ترکيب، محقق رویههای زير را براي حفظ کيفيت در مطالعه خود در نظر میگیرد:
1- محقق هر دو استراتژي جستجوي الکترونيک و دستي را به کار میبرند تا مقالات مربوطه را پيدا کنند.
2- محقق، روشهای کنترل کيفيت استفادهشده در مطالعات تحقيق کيفي اصلي را به کار میبرد.
3- در ارزيابي کيفيت تلفيق تحقيق مطالعات تحقيق کيفي اصلي، محقق از ابزار CASP (2006) جهت ارزيابي فرا مطالعات استفاده میکند، 10 سؤالی که به شما کمک میکند تا بررسیها معقول به نظر برسد.
4- در سرتاسر تحقيق، محقق تلاش میکند تا با فراهم کردن توضيحات و توصيف روشن و واضح براي گزینههای موجود در تحقيق گامهای اتخاذشده را بردارد.
5- در زمان مناسب، محقق رويکردها و نگرشهای مستقر را جهت تلفيق مطالعات اصلي در تحقيق کيفي استفاده میکنند.
6- در زمان مناسب، محقق از برنامههای مستقر و محرز (مانند CASP، 2006) جهت ارزيابي کيفيت، مطالعات اصلي تحقيق کيفي استفاده میکنند.
گام هفتم - اعلام نتایج
در اين مرحله از روش فرا ترکيب، یافتههای حاصل از مراحل قبل ارائه میشوند. 36 مقالۀ انتخاب شده از سوی پژوهشگران در مدت یک ماه به دقت مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات مورد نیاز بر اساس هدف اصلی این مقاله که طراحی الگوی تبیین مؤلفههای گرایش به شبکههای اجتماعی در ایران میباشد؛ شناسایی شد. ترکییب یافتهها پس از اعمال نظر خبرگان دانشگاهی (4 تن از استادان علوم اجتماعی و مدیریت) در 8 کد دستهبندی شده که جدول شماره 2 این طبقهبندی را نشان میدهد.
مدل پارادایمی مؤلفههای گرایش به شبکههای اجتماعی
شکل 1. مدل پارادایمی مولفههای گرایش به شبکههای اجتماعی
روایی و پایایی مدل
مدل طراحی شده شامل 8 کد مؤلفه میباشد. پس از تکمیل مراحل روششناسی فراترکیب، مدل طراحی شده، در جلسههای با شرکت خبرگان علوم اجتماعی و مدیریت ارایه شد. روایی مدل حاضر، از طریق روایی محتوا حاصل شده، که به دو شکل قابل حصول است، اول استفاده از اجزاء و عوامل مدلهای ارایه شدۀ پیشین است که خود به روایی مدل منجر میگردد و دوم، تشکیل جلسههای گروه کانونی و ارایه مدل در این جلسهها به متولیان علوم اجتماعی ومدیریت است. بنابراین به منظور سنجش پایایی مدل طراحی شده از شاخص کاپا استفاده شده است. بدین طریق که، شخص دیگری (از نخبگان علوم اجتماعی) بدون اطلاع از نحوه ادغام کدها و مفاهیم ایجاد شده توسط پژوهشگران، اقدام به دستهبندی کدها در مفاهیم کرده است. سپس مفاهیم ارائه شده توسط این فرد مقایسه شده است. در نهایت با توجه به تعداد مفاهیم ایجاد شده مشابه و مفاهیم ایجاد شده متفاوت، شاخص کاپا محاسبه شده است. همانطور که در جدول شماره سه مشاهده میگردد، پژوهشگران 8 مفهوم و خبره دیگر 7 مفهوم ایجاد کردهاند، که از این تعداد 7 مفهوم مشترک هستند. همانطور که در ادامه نشان داده شده است، مقدار شاخص کاپا برابر با 777/0 محاسبه شد که با توجه به جدول شماره 4 سطح توافق معتبر قرار گرفته است (جنیس و آلن22، 1996).
جدول شماره 3: وضعیت تبدیل کدها به مفاهیم توسط پژوهشگر و فرد دیگر
نظر محقق |
| |||
مجموع | خیر | بله | ||
8 | B=1 | A=7 | بله | نظر خبره دیگر |
1 | D=0 | C=1 | خیر | |
9 | 1 | 8 | مجموع |
= توافقات مشاهده شده
جدول شماره 4: وضعیت شاخص کاپا
مقدار عددی شاخص کاپا | وضعیت توافق |
0 | ضعیف |
2/0- 0 | بی اهمیت |
4/0-21/0 | متوسط |
6/0-41/0 | مناسب |
61/0-8/0 | معتبر |
1-81/0 | عالی |
= توافقات مشاهده شده
بحث و نتیجهگیری
پیشرفت فناوری و تکنولوژی موجب تجربه نوین بشر از ارتباط و تعامل اجتماعی در فضای مجازی شده است. شبکههای اجتماعی از جمله تجربههای بشری است که اجازه تجربه تعاملاتی فارغ از هنجارهای حاکم بر جامعه را به فرد میدهد. نقش شبکههای اجتماعی، نقشی غیر قابل انکار، مهم و تأثیرگذار در دنیای امروز است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر حول چند مؤلفهی اصلی میباشد اولین مقوله اصلی قابلیتهای شبکههای اجتماعی است، انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات ، عدم محدودیت جغرافیایی و دسترسی به تمام نقاط دنیا، ابراز آزادانه نظرات و ایدهها و آشانایی با افکار سایرین که این خود منجر به شکلگیری نوعی از خرد جمعی در بین افراد جامعه میشود، امکان تبلیغ در هر شکل و محتوایی، سهولت برقراری ارتباط، آگاهی بخشی و توسعه ارزشهای انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی و... از جمله قابلیتهایی هستند که کاربران شبکههای اجتماعی امکان دستیابی به آنها را دارند. همچنین شبکههای اجتماعی موجب گستردهتر شدن دامنه ارتباطات ما شده، به گونهای که این امکان را برای ما جهت ایجاد گروههای دوستی فراهم میسازد، در رابطه با مقوله اعتقادات و باورهای دینی باید گفت که شبکههای اجتماعی دارای دو نوع کارکرد میباشند، کارکرد اول تقویت باورداشتهای دینی است که به موجب فعالیت فرد در گروههای هم کیش و دریافت مطالبی که جنبهی دینی دارند موجب افزایش گرایشات دینی در بین افراد خواهد شد؛ علاوه بر این مراکز مختلف میتوانند برنامه مراسم مختلف مذهبی خود را از طریق شبکههای اجتماعی اطلاعرسانی کنند ، از طرفی عکس این قضیه نیز صادق است، چرا که در همین شبکههای اجتماعی گروههایی وجود دارند که به فعالیتهای ضد دینی مشغول بوده و طبیعتاً بر افکار و عقاید کاربران بدون تأثیر نخواهند بود. دیگر مقوله اصلی دیگر پایگاه اقتصادی و اجتماعی کاربران در گرایش به شبکههای اجتماعی است، بهرهگیری از این شبکهها توسط عموم مردم و خصوصاً در بین نسل جوان و کسانی که از نظر مالی توانایی دسترسی و تهیه امکانات موورد نیاز جهت اتصال به شبکههای اجتماعی را دارا میباشند. همچنین بررسیهای به عمل آمده از پژوهشهای انجام گرفته نشان میدهد که گرایش به شبههای اجتماعی با اعتماد اجتماعی رابطه مستقیم دارد، افراد در فضای شبکههای اجتماعی شخصیت و هویت خود را پنهان و با هویتهای مستعار وارد این فضا میشوند، زیرا به این فضا اعتماد لازم را برای بازگو کردن حقیقت ندارند. مقوله اصلی دیگر این پژوهش تهدیدات پیش روی شبکههای اجتماعی است، با توجه به این که کشور ما به عنوان یک کشور دینی و مبتنی بر اعتقادات اسلامی است یکی از مهمترین چالشهای اصلی برای جامعه ایرانی چالشهای دینی و مذهبی است، محتوای این شبکهها میتواند شخصیتها و الگوهای دینی را در اذهان کاربران مورد نقد و تشکیک قرار دهند.هانتینگتون در کتاب خود «برخورد تمدنها و تغییر نظام جهانی» ابراز میدارد که در قرن هجدهم تضادها (جنگها) بین شاهزادگان و امپراتورها در میگرفت. در قرن نوزدهم، بعد از انقلاب فرانسه جنگ پادشاهان پایان گرفت و جنگ ملتها آغاز شد. در قرن بستم، بعد از انقلاب روسیه و در نتیجۀ آن، جنگ ملتها به جنگ بین ایدئولوژیها تبدیل شد. اما در قرن بیت و یکم جنگ بین فرهنگها روی خواهد داد و فرهنگ متخاصم، فرهنگ اسلامی خواهد بود که خود را گسترش خواهد داد و به یک بلوک اسلامی تبدیل خواهد شد. از نظر هانتینگتون مسئلۀ غرب نه «اسلام گرایی»، بلکه خود «اسلام» است. پیوند کنفوسیوسی ـ اسلامی (بین چین و کشورهای اسلامی) آنقدر قوی شده که غرب را برای دفاع از علایق، ارزشها و قدرت خود مجبور به مقابه خواهد کرد (رفیعپور، 1378: 324). تهدید دیگری که از جانب شبکههای اجتماعی وجود دارد، سوق دادن افراد به سمت پدیده پورنوگرافی و مسایل جنسی است. عادت بیمارگون دیدن عکس یا فیلمهای پورنو، بر رفتار جنسی افراد تأثیر منفی دارد. بحران هویت یکی دیگر از تهدیدات بالقوه استفاده از شبکههای اجتماعی است، چرا که افراد در ین فضا با انواع متنوعی از دادههای هویتی روبهرو هستند. اعتیاد به اینترنت، دوستیابیهای خطرناک اینترنتی و آسیبهای روانی و انزواع طلبی در این شبکهها از مهمترین تهدیدات آنها محسوب میشوند.
پیشنهادات پژوهشی
1ـ جهت استفاده بهينه از اينترنت معلمان و دبيران از طريق تعاملات اينترنتي بتوانند ارتباط هايي درست و به جا با دانش آموزان داشته باشند تا از اين طريق استفاده هر چه بهتر و موثر تر از منابع علمي و تخصصي مربوط به هر رشته فراهم آيد.
2ـ با توجه به اين که فن آوري هاي نوين ارتباطي منجمله اينترنت، و چت هويت ملي و مذهبي دانش آموزان را کاهش مي دهد لذا پيشنهاد مي شود در توليد محتواي اينترنتي نظام ارزشي و انگاره هاي ملي و ديني مد نظر قرار گيرند.
3ـ استفاده از فن آوري هاي نوين ارتباطي منجمله اينترنت و چت در دانش آموزان آسيب شناسي شود.
4ـ با توجه به اين که تهديد هاي چت بيشتر از فرصت هاي آن است، لزوم ارتقاء و آگاهي والدين در اين زمينه از اصول و ضروريات است.
منابع
- ابراهیم آبادی، حسین (1392). تأملی بر نسبت میان فناوریهای اطلاعاتی با تغییرات در فرهنگ و مناسبات اجتماعی، تحقیقات فرهنگی ایران، دوره 6، شماره 4.
- امامریزی، کبری (1395). تاثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، دوره 9، شماره 3.
- انجمن جامعه شناسی ایران، (1383)، «مسائل اجتماعی ایران»، تهران، آگه.
- بذرافشان، جواد و رفیعی کته تلخ، عیسی (1392). بررسی تأثیر فضای مجازی بر هویت دینی جوانان روستایی (مطالعه موردی: دهستان بالارخ تربت حیدریه)، مطالعات روانشناسی تربیتی، سال 9، شماره 17.
- بهرامسری، شیما، غائبی، امیر و کیانی خوزستانی، حسن ( 1396). بهرهمندی آرشیو ملی ایران از شبکههای اجتماعی همراه: نگرش مدیران و کارکنان، گنجینه اسناد، سال27، دفتر 2.
- بیگزاده، امین، کهن، شهناز، یمانی، نیکو و رضایی، حبیباله (1395). تبیین دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی در آموزش: یک مطالعه کیفی، مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دوره 13، شماره 3.
- داستانی، میثم، کرامتی، جواد، پورفاطمی، علی . اکرامی، علی (1394). دلایل و انگیزه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد، علمسنجی کاسپین، سال 2، شمارۀ 2.
- خانیکی، هادی، اتابک، محمد و عزیزی، فرید (1396). تحلیل وضعیت شبکههای اجتماعی مجازی در ایران با رویکرد حوزه عمومی هابرماس، مطالعات فرهنگ ارتباطات، دوره 18، شماره 37.
- خجیر، یوسف (1396). آسیبشناسی استفاده از شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای تلفن همراه در خانوادۀ ایرانی (با تأکید بر نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید)، شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، دوره 20، شماره 77.
- چملنژاد، مرتضی و لشکری، حسین (1395). بررسی فرصتها و تهدیدات پیشروی شبکههای اجتماعی برای فرهنگیان بسیجی، جشواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان کشور، تهران.
- چنی، دیوید (1378)، سبک زندگی، ترجمه علیرضا چاوشی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی.
- زمانی، عباس و تقیپور، فائزه (1396). شناسایی عوامل جذابیت شبکههای اجتماعی تلفن همراه از منظر کاربران، جامعه پژوهی فرهنگی، سال هششتم، شمارۀ دوم.
- صمیم، رضا (1393). تبیین جامعهشناختی گرایش جوانان تهرانی به مصرف موسیقی مردم پسند بر اساس سن وجنس، هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 9.
- کاوه قهفرخی، محمدجواد و تاجیک اسماعیلی، سمیه (1396). بررسی رابطه بین استفاده جوانان از شبکههای اجتماعی و شرکت در مراسم مذهبی، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، سال 2، شماره 2.
- کرمشایی، فائزه، پناهی، امین، صادقنیا، احمد و زیدی، یاسر (1390). بررسی اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی در بین جوانان و نوجوانان، همایش ملی صنایع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
- قاسمی، وحید، عدلیپور، صمد و کیانپور، مسعود (1392). تعامل در فضای مجازی شبکههای اجتماعی اینترنتی و تأثیر آن بر هویت دینی جوانان، دین و ارتباطات، سال 19، شماره 2.
- ـ قاضی نوری، سید سروش، رضایی نیک، نفیسه و روشنی، سعید (1393). بررسی الزامات، چالشها و قابلیتهای شبکه اجتماعی کنشگران مدیریت فناوری و نوآوری ایران، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره 7، شماره 2.
- قبادی، علیرضا و مهری، زهرا (1392). بررسی وضعیت پایبندی به هویت فرهنگی اعضای شبکهی اجتماعی فیسبوک، فصلنامه مطالعات توسعهی اجتماعی ـ فرهنگی، دوره 2، شماره 2.
- محکمکار، ایمان و حلاج، محمدمهدی (1393). شبکههای اجتماعی به دنبال چه هستند؟، فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی، شمارۀ 2، دوره 1.
- محمدپور، سارا و تاجیک، فاطمه (1392). بررسی مقایسهای کارکردهای ارتباطی و اقتصادی شبکههای اجتماعی فیس بوک و کلوب، مطالعات رسانهای، سال نهم، شماره 25.
- موسوی، آرش و الستی، کیوان (1395). شبکههای اجتماعی و خلوت انسانی، راهبرد فرهنگ، شماره 34.
- مهدی زاده، سیدمحمد، خاشعی، رضا، (1396). نقش رسانهها در انتخاب سبکهای زندگی سلامت محور (با تأکید بر مصرف رسانهای شهروندان شهر تهران)، پژوهشهای ارتباطی، سال بیست و پنجم، شماره2.
- نقیبالسادات، سید رضا و قصابی، فاطمه (1392). ساختار و طراحی شبکههای اجتماعی تحلیل محتوای ساختار و طراحی شبکههای اجتماعی ایرانی و غیر ایرانی، مطالعات توسعه اجتماعی ـ فرهنگی، سال اول، شمارۀ 3.
- نوذری، حسینعلی، (1381)، بازخوانی هابرماس: درآمدی بر آراء و اندیشهها و نظریه یورگن هابرماس، تهران: نشر چشمه.
- یعقوبی، جعفر، نجفلو، پریسا و محمدی، وحید ( 1395). بررسی کاربردهای آموزشی شبکههای اجتماعی از دیدگاه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان، کنگره ملی آموزش عالی ایران.
- یوسفی لویه، وحید و یوسفی لویه، مجید (1388). سنجش گرایش دانشجویان نسبت به اینترنت، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال 13، شمارۀ 2.
- Chaney, D. (1996). Lifestyle, London, Routledge.
- Chou, A & Lim, B. (2010) “A framework for measuring happiness in online social network”. illinois state university.
- Shilling, C. (1993), the Body and Social Theory. London: Sage. (Song, Julie, 2003).
- -McRobbie, A.(2007).Cultural Studies. SAGE, London. Cultural Studies. SAGE, London. Cultural Studies
[1] 1 دانشیار و عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران.
(E mail: Tajbakhsh_gr@yahoo.com)
[2] 2 دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران (نویسنده مسئول).
(E mail: goodarzy70@gmail.com)
[3] 3 استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه انتظامی امین، تهران، ایران.
(E mail: m.samieiany@gmail.com)
[4] David Chanie
[5] Consumerism
[6] Identity
[7] free time
[8] Lim & Chou
[9] . Zimmer
[10] . Beck
[11] Noblit and Hare
[12] Sandelowski and Barroso
[13] Who
[14] What
[15] When
[16] How
[17] Critical Appraisal Skills Program (CASP)
[19] Finfgeld
[20] Theme
[21] Subcategory
[22] . Jensen & Allen