The feasibility of the establishment of performance budgeting in Babol University of Medical Sciences and Health Services
Subject Areas : Management AccountingMohamadreza Pourali 1 , Saeideh Kakavan 2
1 - استادیار حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
Keywords: Performance Based Budgeting, Ability, Authority, Acceptance, BABOL University of Medical Sc,
Abstract :
Considering the inefficiency of budgeting and programming across the country and hence in medical universities, the need for a change in the performance based budgeting has been noticed by the statesmen and certain measures have taken, in this regard thowever, unfortunately optimum results have not yet been achieved. Perhaps one reason of this failure, is non-observance of the necessities and hence the obstacles which have been operated without preparing infrastructures, and speed in operation, was put in priority. This study aims at identifying the possibilities of the performance based budgeting on «Shah Model»(2004) in Babol university of medical sciences. The present study is an applied and analytical research in which both library and field methods were used to collect data. In the field method a questionnaire was used, the validity aspect of which was approved by financial exertiments managers and for it,s stability, the Alfa co efficiency of cronbach was measured which was totally 70% for each variation. The population of the research includes 30 managers and deputies, financial managers, budget managers, university budget experts, university chancellors and financial deans and hospitals of medical sciences and health services of Babol which were analyzed by opinion poll through spss20. According to the present study results, the ability(performance assessment, human resources, and technology), authority (legal, procedural, organizational) and acceptance(political, managerial, incentive) does not recognize.as barriers to the establishment of the performance based budgeting on the Shah Model. The findings of the research indicate that at present the university of medical sciences and health services of Babol possesses the ability, authority and acceptance needed for the performance based budgeting.
* باباجانی، جعفر، (1387)، »نقش حسابداری و حسابرسی در استقرار نظام بودجهریزی عملیاتی.«دومین کنفرانسبین المللی بودجهریزیعملیاتی، تهران: گروه مشاوران پنکو، 19- 18 اردیبهشت.
* باباجانی، جعفر، مهدی رسولی، (1390)، » شناسایی موانع و مشکلات موجود در استقرار نظام بودجهریزی عملیاتی در دستگاههای اجرایی کشور.« فصلنامه تحقیقهای تجربی حسابداری مالی دانشگاه بین المللی امام خمینی، دوره1، شماره 1، صص 50-32.
* پناهی،علی، (1384)،بودجهریزی عملیاتی(مفاهیم والزامات)،فصلنامه مجلس وتحقیق مرکز تحقیقهای مجلس شورای اسلامی،دوره 3، شماره 47، ص 11.
* پورزمانی، زهرا، بابک نادری، (1391)، » بررسی موانع استقرار بودجه عملیاتی در سازمانهای مناطق آزاد تجاری- صنعتی ایران.« فصلنامه حسابداری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی فارس، دوره اول، شماره 1، صص 16-1.
* حضوری، محمدجواد، سیدمهدی مقرب و علی جنتی، (1389)، »شناسایی الزامات استقراربودجهریزی عملیاتی دردانشگاههای علوم پزشکی کشور.« مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس بین المللی بودجهریزی عملیاتی، تهران: گروه مشاوران پنکو، 16 مرداد.
* دانش فرد، کرماله، صفدر شیراوند، (1391)، » موانع استقرار بودجهریزی عملیاتی درحوزه درمان وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی.« مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، دوره 14، شماره 2، صص96-90.
* زینالی، مهدی، حیدر محمد زاده و محمد خوشه گل گروسی(1393)، » بررسی تأثیر سیستم بودجهریزی عملیاتی بر عملکرد بانک کشاورزی با استفاده از مدل .«BSC مجموعه مقالات ششمین کنفرانس بودجهریزی بر مبنای عملکرد، تهران: پژوهشکده مدیریت سازمانی نوین خبره، 12-11 خرداد.
* ساکتی، پرویز، احمد سعیدی، (1388)، » چالشهاوراهکارهای بکارگیری شاخصهای عملکردی دربودجهریزی عملیاتی دردانشگاههای دولتی ایران .«مجموعه مقالات سومین کنفرانس بین المللی بودجهریزی عملیاتی، تهران: گروه مشاوران پنکو، 18-17 تیر.
* طاهرپور کلانتری، حبیب الله، کرم الله دانشفرد و رضایى فرهاد دِزَّکى، (1390)، »شناسایی عوامل مؤثربراستقرارقانون بودجه عملیاتی درسازمان هاى دولتی .«فصلنامه علمى تحقیقى برنامه و بودجه مؤسسه عالی آموزش و تحقیق مدیریت وبرنامهریزی، دوره 2، شماره 1، صص 56-31.
* فروغی، داریوش، محمد حقیقی پراپری و امیررسائیان، (1391)،»امکان سنجی اجرای روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت دربودجهبندی عملیاتی دستگاههای دولتی(مطالعه موردی: دستگاههای دولتی استان اصفهان).«فصلنامه حسابداری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی فارس، دوره 1، شماره 1، صص 62-47.
* قدیمپور، جواد، علی طریقی، (1388)، »بودجهریزی عملیاتی و حسابرسی عملیاتی .« فصلنامه دانش حسابرسی دیوان محاسبات کشور، دوره 2، شماره 28، صص 68-59.
* مشایخی، بیتا، محمد عبدزاده کنفی و امید فرجی، « بررسی امکان سنجی طراحی و استقرار بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاههای دولتی ایران (مطالعه موردی دانشگاه تهران )، فصلنامه علمی تحقیقی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ، سال سوم ، شماره 9، انجمن حسابداری مدیریت ایران .
* ویانچی، امیر، (1386)، » بررسی روند بودجهریزی عملیاتی از دیدگاه اقتصاد سلامت.«مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی بودجهریزی عملیاتی، تهران: گروه مشاوران پنکو، 23-22 فروردین.
* Andrews, M. (2004). “Authority, Acceptance, Ability and Performance-Based Budgeting Reforms”, The International Journal of Public Sector Management, Vol. 17, No. 4, pp. 332-344.
* Diamond, j. (2002). “Performance budgeting-is accrual accounting required? ”, IMF Working paper, Vol. 2, No. 240, pp. 1-30.
* Frow, N. & D. Marginson, O. Stuart, (2010), “Continuos Budgeting: Reconciling Budget Flexibility With Budgetary Control”, Accounting Organization and Society, Vol. 35, No. 4, pp. 444-461.
* Fultin, C. (1999). “State and Local Government Performance: it’s Time to Measure up!”. The Government Accountants Journal, Vol. 48, No. 1, pp. 6-40.
* Jordan, M. M. & M. M. Hackbart, (1999), “Performance Budgeting and Performance Funding in the States: A States Assessment”, Publice budgting & finance, Vol. 19, No. 3, pp. 68–88.
* Jordan, M. M. & M. M. Hackbart, (2005), “The Advantage Of Using Operational Budgeting On Governmental Organization”, Management Science Letters Vol. 2, No. 1, pp. 101–106.
* Kettl, D. (1992). Deficit Politics. NewYork: Macmillan Publishing.
* King, R. & P. M. Clarkson. & S. Wallace., (2010). “Budgeting practices and performance in small healthcare businesses”, Management Accounting Research, 21(1), pp. 40-55.
* McGill. R. (2001), “Performance budgeting”, The International Journal of Public Sector Management, Vol. 14, No. 5, pp. 376-390.
* Melkers, J. & K. Willoughby, (1998), “The state of the state: Performance-Based Budgeting Requirements in Forty-Seven out of Fifty”, Public Administration Review, Vol. 58, No. 1, pp. 66-73.
* OECD, “Budgeting for result: perspectives on Public expenditure management”, (1995), Paris.
* Ramadhan, S., (2009), “Budgetary Accountinh and Reporting Practices in Bahrini Governmental Units”, International Business Review, Vol. 18, No. 2 , pp. 168-183.
* Schick, A. (1990). “Budgeting for result: recent Development in Industrialized Countries”, Publice Adminester Review, Vol. 50, No. 1, pp. 26-34.
* Schick, A. (2007), “Performance budgeting and accrual budgeting: Decision rules or analytic tools? ”, OECD Journal on Budgeting, Vol. 7, No. 2, pp. 109-138.
* United States General Accounting Office,(1999). Performance Budgeting: Initial Experiences under the Results Act in Linking Plans with Budgets. Washington.
* World bank, (1998). Public Expenditure Management Hand book, The World bank Washington D.C.
* Xavier, J. A. (1998), “Budget Reform in Malaysia and Australia Compared”, Public Budgeting and Finance, Vol. 18, No. 1, pp. 99-118