Investigation of financial inclusion and financial literacy's Role in Perceived Investment Value in Tehran Stock Exchange
Subject Areas : Financial Knowledge of Securities Analysismaryam mirzaei 1 , zahra Shiraziyan 2
1 - MSc of management, Islamic Azad University, Malayer Branch, Malayer, Iran.
2 - Faculty member of management, Islamic Azad University, Malayer Branch, Malayer, Iran
Keywords: financial inclusion, Financial Literacy, perceived value of the investm,
Abstract :
The most important microeconomic theory and theories of modern finance is that the value of the investment, increase profitability, rationality and perfect information, lies. But recent research shows that the value of investment in various aspects and influenced by various factors, including the role of financial inclusion and literacy. Leading financial inclusion and financial literacy study to evaluate the impact on the perceived value of investing in the stock market took place. This is a usability study of its kind, was a cross-sectional survey was conducted. The population of Hamedan an unlimited number of active investors in the stock exchange were estimated from a sample of 384 members was selected randomly and without replacement. Data collection instrument was a questionnaire and field data collection. In order to analyze the data structure based on partial least squares path modeling was used. The results showed that inclusion and financial literacy and Mvlfhhayshan significant impact on the perceived value of the investor's investment. As well as evidence of a direct and positive impact on the inclusion of financial literacy and financial parameters were observed.
* آذر، ع. غلامزاده، ر. قنواتی، م. (1391)، مدلسازی مسیری ساختاری در مدیریت، تهران: انتشارات نگاه دانش.
* ارشادیسلمانی، آشا. و میربرگکار، سیدمظفر. (1394)، آموزش سواد مالی و نقش آن در میزان مشارکت بنگاههای کوچک و متوسط در بازارهای مالی، پایاننامهی کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
* آگبرن و نیمکف، (1344)، زمینه جامعهشناسی، ترجمه ا.ح.آریان پور، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
* امیرشاهی، میراحمد. شیرازی، محمود. و سیاهتیری، ویدا. (1386)، تعیین عوامل تأثیرگذار بر تصمیم سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شمارهی 8، ص179ـ159.
* بابایی، عبدالله. (1372)، ارتباط ارزشهای انسانی، تهران: انتشارات دستان.
* جاناتان، اچ. ترنر. (1378)، مفاهیم و کاربردهای جامعهشناسی، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
* حافظ نیا، محمد رضا، (1384)، مقدمه ای بر روش پژوهش در علوم انسانی، تهران، چاپ یازدهم، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
* حسینی، رضا.( 1389)، بررسی تاثیر سواد مالی و تجاری در گرایش به سمت بازار بورس. اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
* حسینی، علی. (1395)، رفع محدودیت های بازار سرمایه در گروی ارتقاء سواد مالی، روزنامهی اخبار صنعت، شماره437، ص6.
* حنیفهزاده، محمد. (1394)، سواد مالی، حسابرس، شماره81، صص133ـ126.
* داناییفرد، حسن، الوانی، سید مهدی و آذر، عادل، (1391)، روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران، انتشارات صفار، چاپ ششم.
* دموری، داریوش. و فرید، داریوش. (1390)، ارزیابی و تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر رضایت سرمایهگذاران به عنوان مشتریان شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران ( مطالعهی موردی: بورسهای منطقهای تهران، اصفهان و یزد)، مدیریت بازرگانی، دوره3، شماره8، صص80ـ61.
* Graf, Albert and Maas, Peter (2008), “Customer value from a customer perspective: a comprehensive review,” Journal für Betriebswirtschaft, 58 (1), 1-20.
* Grigion Potrich, A.C. Vieira, K.M. Mendes-Da-Silva, W. (2016),"Development of a financial literacy model for university students", Management Research Review, Vol. 39 Iss 3 pp. –.
* Grönroos, C. (2000), “Service Management and Marketing: A Customer Relationship Approach,” 2nd edition, Chichester, UK: Wiley.
* Gross, M., J. Hogarth, and M. Schmeiser. 2012. “Use of Financial Services by the Unbanked and Underbanked and the Potential for Mobile Financial Services Adoption.” Federal Reserve Bulletin 98, 4.
* Heffernan, T., O’Neill, G., Travaglione, T. and Droulers, M. (2008), “Relationship marketing: the impact of emotional intelligence and trust on bank performance”, International Journal of Bank Marketing, Vol. 26 No. 3, pp. 183-99.
* Heskett, James L. (2003), The Value Profit Chain: Treat employees like customers and customers like employees. New York, NY: The Free Press.
* Naceur, S.B. Barajas, A. and Massara, A. (2015) “Can Islamic Banking Increase Financial Inclusion?”, IMF Working Paper.
* Neubauer, D. (1969). ‘Some Conditions of Democracy’. In Empirical Democratic Theory, ed. C. Cnudde and D. Neubauer. Chicago: Markman.
* Nilsson, J. (2009). Segmenting socially responsible mutual fund investors: The influenceof financialreturn and social responsibility. International Journal of Bank Marketing, 27 (1), 5–31.
* Parsons, T. (1935). ‘The Place of Ultimate Values in Sociological Theory’. International Journal of Ethics 45: 282–316.
* Pepper, S. C. (1958). The Sources of Value. Berkeley: University of California Press.
* Reichheld, F.F. (1994), “Loyalty and the reneissance of marketing,” Marketing Management, 2 (4), 10-20.
* Reichheld, F.F. and Sasser, W.E. Jr (1990), “Zero defections: quality comes to services,” Harvard Business Review, 9-10, 105-111.
* Rhine, S. and W. Greene. 2006. “The Determinants of Being Unbanked for US Immigrants.” Journal of Consumer Affairs 40, 21-40.
* Vargo, Stephen L. and Lusch, Robert F. (2004), “Evolving to a New Dominant Logic for Marketing,” Journal of Marketing, 68 (1), 1–17.
* Vargo, Stephen L., Maglio, Paul P. and Akaka, Melissa Archpru (2008), “On value and value co-creation: A service systems and service logic perspective,” European Management Journal, 26, 145-152
_||_