Model CEO's Persuasion by Disclosure of Financial Information
Subject Areas : Financial Knowledge of Securities AnalysisMohammadreza Abdoli 1 , Hasan Valiyan 2 , Abbas Biniyaz 3 , Davood Hassanpour 4
1 - Associate Professor, Accounting Department, Shahroud Unit, Islamic Azad University, Shahroud, Iran
2 - Department of Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
3 - Graduate MSc in Accounting
4 - Department of Accounting, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
Keywords: CEO Persuasion, Disclosure of Financial Inform, CEO Self-Interested Approach,
Abstract :
CEO as a decision-maker at the head of the company, especially firms of their nature, is based on agency theory, plays an important role in increasing the level of transparency and creating information symmetry. Persuasiveness behavior as a component of other science topics and issues developed capital market and financial management which may affect management approaches in disclosure. The purpose of this research is Presenting the CEO's model of persuasion through disclosure of financial information based on comprehensive structural-interpretative analysis (TISM). This combined research is based on qualitative and quantitative methodology. The statistical community of the quantitative section included 18 university professionals who specialize in financial and accounting management. The statistical population of the qualitative section included 30 managers of Tehran Stock Exchange companies that participated in the matrix analysis section. In this study, firstly, statements about the persuasive ways of managing the financial information disclosure began through a large study of relevant content and after categorizing 79 articles, the researchers terminated the classified articles, and in the end, 24 studies were introduced into the analysis further. After completing the process, 17 statements were identified in terms of three components that were reduced to 15 after Delphi analysis. In the Structural-Interpretative Analysis section (TISM), which is due to the mathematical and operational complexity of Structural-Interpretative Analysis (ISM), it was identified in the model presented. Stimulating the aspirations and expectations of shareholders and investors as a proposition of psychological approaches to persuasion and distortion through the massive display of regulatory and control mechanisms as the proposition of philanthropic approaches as the most influential statements by the CEO in disclosing information and reporting accompanying financial statements.
* براتی، سعید.، عبدلی، محمدرضا. (۱۳۹۷). طراحی مدل و تبیین شیوههای اقناع در کیفیت افشا گزارشگری مالی با انگیزههای سوگیرانه تملکشغلی مدیران عامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۳ (۶): ۱۹۹-۲۴۰
* بولو، قاسم.، اکبریانشورکایی، رضا. (1396). بررسی رابطه پدیده تماشاگری، قدرت شواهد و مسئولیت ادراک شده با احتمال گزارشگری تقلب، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال دوم، شماره سوم، صص 1-32.
* داداشی، فاطمه.، محمدیالیاسی، قنبر.، رضاییزاده، مرتضی. (1396). شناسایی محورهای توسعه قابلیت متقاعدسازی در کارآفرینان کارکشته، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10(4): 675-694.
* زارعی، قاسم.، عبدالله زاده شقاقی، علی. (۱۳۹۷). رابطه بین کیفیت افشای اطلاعات و تأمین مالی خارجی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران: نقش تعدیلگر رشد شرکت و ساختار مالکیت، فصلنامه چشم انداز مدیریت مالی، ۲۳(۳): ۳۳-۶۰.
* سدیدی، مهدی.، بدیعی، حسین.، نبوی، حمید. (1394). بررسی عوامل موثر بر سطح افشا اطلاعات آتی درگزارشهای سالانه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 4(16): 57-68.
* صبار، شاهو و هیان، دوان. (1394). عوامل مرتبط با میزان اعتماد مخاطبان به رسانههای نوین و سنتی (نگاهی به نوع رسانه، محتوای پیام و ویژگیهای مخاطب)، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال اول، شماره 4، صص 204-251.
* علوی، سیدحمیدرضا.، بصیری، محمدصادق.، رفیعی، محیا.، عربنژادخانوکی، فاطمه. (1397). بررسی شیوههای ارتباط اقناعی (استنباط از متون اسلامی و متون ادبیات پایداری)، فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، 19(42): 145-164.
* کاشانیپور، محمد.، جندقی، غلامرضا.، رحمانی، محمد. (1397). بررسی رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی با افشا اطلاعات پایداری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پژوهشهای تجربی حسابداری، 8(1): 11-31.
* کاظمی، فروغ.، ارمغانی، مریم. (۱۳۹۶). بررسی زبان تبلیغات در بیلبوردهای تهران و لندن ازمنظر فنون اقناع، جستارهای زبانی، ۸(۷): ۳۹۱-۴۲۷.
* کریمی، کیانوش.، غفاری قدیر، جلال. (۱۳۹۷). فناوری نوین اقناع مخاطب، فصلنامه رسانه، ۱۱۲(۳): ۳۵-۵۵.
* محمدیان، محمد.، ستایش، محمدحسین. (1397). الگویی برای گزارشگری مالی و غیرمالی بانکها: از طریق شاخصسازی گزارشگری شهروند شرکتی، پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، 7(1): 43-70.
* معنویراد، میترا.، فاطمی، فریماه. (1396). تبلیغات و اقناع مخاطب با تاکید بر تبلیغات تجاری فراواقعگرا، جلوه هنر، 9(1): 99-106.
* Alleyne, T., Srinivasan, K., Otker, I., Ramakrishnan, U. (2017). Unleashing Growth and Strengthening Resilience in the Caribbean. Washington: International Monetary Fund.
* Alonso, R., Camara, O. (2018). On the value of persuasion by experts. Journal of Economic Theory, 174(2): 103–123
* Arnd, F., Hartmann, J. (2007). Regulatory focus and investment decisions in small groups. Journal of Experimental Social Psychology, Journal of Experimental Social Psychology 43(4): 626-632. DOI: 10.1016/j.jesp.2006.05.005
* Ayres, D., Huang, X., & Myring, M. (2017). Fair value accounting and analyst forecast accuracy. Advances in Accounting, 37(June 2017), 58–70
* Bakshy, E. ; Karrer, B. & Adamic, L.A. (2009). Social Influence and The Diffusion of User-Created Content. Proceedings of the 10th ACM Conference on Electronic Commerce: New York. 16(1): 325-334.
* Bates, Kenneth, Scot Burton, Elizabeth Howlett, and Kyle Huggins (2009). The Roles of Gender and Motivation as Moderators of the Effects of Calorie and Nutrient Information Provision on Away-from-Home Foods. Journal of Consumer Affairs, 43 (2): 249–273.
* Foa, Edna B. and Uriel G. Foa, (2016). “Resource Theory of Social Exchange”. in K. Törnblom and A. Kazemi (eds.), Handbook of Social Resource Theory: Theoretical Extensions, Empirical Insights, and Social Applications, Springer Science+Business Media, New York
* Frretti, R. Pancotto, F., Rubaltelli, E. (2017). Persuasion in Financial Advertising: Behavioral or Rational?. Journal of Behavioral and Experimental Economics, doi: 10.1016/j.socec.2017.08.002
* Gallaher, S., Kaniel, R., Starks, L. T., (2006). Madison avenue meets wall street: Mutual fund families, competition and advertising. 15(5): 13-41.
* Greifeneder, R., Bless, H., Pham, M. T. (2018). When do people rely on affective and cognitive feelings in judgment?. Personality and Social Psychology Review. 24(1): 218-255.
* Grossman, S., Hart, O., et al., 1980. Disclosure laws and takeover bids. Journal of Finance 35 (2), 323–34.
* Hairston, A, S., Brooks, M, R. (2018). Derivative accounting and financial reporting quality: A review of the literature, Advances in Accounting, https://doi.org/10.1016/j.adiac.2018.10.003
* Hassan, M. S.; Saleh, N. M. and Abd Rahman, M. R. C. (2008). Determinants of Financial Instruments Disclosure Quality among Listed Firms in Malaysia. Working paper, www.ssrn.com
* Healy, P., Hutton, A. and Palepu, K. (1999). Stock performance and intermediation changes surrounding sustained increases in disclosure. Contemporary Accounting Research, 16(5): 485-520.
* Higgins, C., Walker, R. (2012). Ethos, logos, pathos: Strategies of persuasion in social/environmental reports. Accounting Forum 36(8): 194– 208.
* Jain, P. C., Wu, J. S. (2000). Truth in mutual fund advertising: Evidence on future performance and fund flows. The journal of finance, 55 (2): 937–958.
* Jussila, I., Tarkiainen, A., Sarsted, M., Hair, J, F. (2015). Individual Psychological Ownership: Concepts: Implications for Research in Marketing. Journal of Marketing Theory and Practice, 23(2): 121–139.
* Lang, M., and Lundholm, R. (1996). Corporate disclosure policy and analyst behavior. The Accounting Review, 71(11): 467-492.
* Mullainathan, S., Shleifer, A. (2015). Persuasion in finance. NBER 12 (11838). URL http://www.nber.org/papers/w11838
* Petty, R. E., Cacioppo, J. T., & Haugtvedt, C. P (1992). Ego-Involvement and Persuasion: An Appreciative Look at Sherifs’ Contribution to Study of Self-Relevance and Attitud Change. In D. Granberg & G. Sarup (Eds.) Social Judgment and Intergroup Relations: Essays in Honor of Muzafer Sherif, New York: Springer/Veriag.
* Rebecca D. Watkins, Janice Denegri-Knott & Mike Molesworth (2015). The relationship between ownership and possession: observations from the context of digital virtual goods, Journal of Marketing Management, DOI: 10.1080/0267257X.2015.1089308
* Sirri, E., Tufano, P. (1998) Costly Search and Mutual Fund Flows. Journal of Finance, 53 (5). pp. 1589-1622.
* Stigler, G. J. 1987. The economics of information. The journal of political economy, 15(1): 213- 225.
* Wang, T., Werner, E. M., Lin, Y., & Chang, H. (2018). The relationship between external financing activities and earnings management: Evidence from enterprise risk management, International Review of Economics & Finance, In Press, Accepted Manuscript.
* Welker, M. (1995). Disclosure policy, information asymmetry, and liquidity in equity markets. Contemporary Accounting Research, 11(3): 801-827.
* Zhang, L., Ding, S. (2006). The Effect of Increased Disclosure on Cost of Capital: Evidence from China. Review of Quantitative Financial Accounting, 27: 383-401.
_||_