Nationalism Progress in Japanese Animation and Cinema A Case Study on the Manga Mito Komen Anime
Subject Areas : Media ManagementEbrahim Kargaran 1 , Mohammed Hussain Faraj Nejad 2 , Rafiuddin Esmaeili 3
1 - Cognitive Media Cultural Institute
2 - Cognition Media Cultural Institute
3 - Cognition Media Cultural Institute
Keywords: Media Typology, Manga Mito Kōmon, Nationalism, animation, Japanese Animation,
Abstract :
In order to accurately and intelligently analyze the countries’ art and cinema, it is vital to study the intellectual, religious and political trends of the country. Thus, it is essential to identify, from the beginning till now, the Japanese active trends and movements in government, thought, culture and media, as well as animations produced by companies affiliated with the trends. Therefore, one of the goals of the research, which seems to be left inattentive in the conventional studies, is identifying and investigating the "nationalism progress in Japanese animation and cinema". Considering the shortcomings and drawbacks of the neo-formalist methodology, in order to achieve a deeper understanding of the philosophy, aesthetics, media and social effects of the animation, along with the precise understanding of its form and technique, a special methodology known as "Technical- Philosophical" is used in the research as a kind of qualitative analysis methods. Based on this method, going beyond processing the form mere, attention is also paid to the social contexts and the supporting religious, ideological and political trends, as well as the philosophical evaluation of the animation effects on human exaltation or decline. Finally, the "nationalism trend" in Japanese animation products is identified and the "Manga Mito Kōmon” is also examined as a case study. As a result, the anime, as one of the series on nationalism in Japan, is able to portray the great Shogun's tact to send inspectors to various cities in order to monitor the performance of the governors and prevent their corruptions and cruelties
احمدی، احمدرضا. (1394). مؤلفههای ملیگرایی ژاپنی، دانشگاه تهران، مقالات دانشجویی 6، مرکز مجازی مطالعات ژاپن.
اعتضادی، لادن. (1381). ذن، فرهنگ و هنر ژاپن نقش مبانی معرفتشناختی ذن در هنر ژاپن، استادیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، مجله علمی پژوهشی صفه، شماره 35.
اونو، سوکیو. (1387). شینتو: راه کامی، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران، نشر علم.
بدری، محمدحسین. (1384). مصاحبه با نادر طالبزاده با عنوان «اگر آوینی زنده بود، شمشیر میکشید»، مجله سوره، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، شماره ۳.
بوردول، دیوید. و تامسون، کریستین. (1393). هنر سینما، ترجمه فتاح محمدی، تهران، نشر مرکز.
خسروپناه، عبدالحسین. (1389). جریانشناسی فکری ایران معاصر، چاپ سوم، قم، نشر معارف.
خسروی دهکردی، همایون. (1395). ماهنامه سینما و ادبیات، سال 13، شماره 54، شهریور و مهر، ص 9-10.
فرجنژاد، محمدحسین.، قشقایی، سعید. و عربسالاری، محمدجواد. (1396). دین در سینمای شرق و غرب، قم، اداره کل پژوهشهای اسلامی صدا و سیما و انجمن سواد رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
کانل، و.ف. (1368). تاریخ آموزش و پرورش در قرن بیستم، ترجمه: حسن افشار، تهران، علامه طباطبایی.
ویر، رابرت. (1378). جهان مذهبی (ادیان در جوامع امروز)، ترجمه عبدالرحیم گواهی، چاپ دوم، تهران، انتشارات نشر و فرهنگ اسلامی
_||_