Identification and Prioritization component of Ministry of Culture and Islamic Guidance entrepreneurship with AHP approach (case study: Tehran Central Building)
Subject Areas : Public Policy In AdministrationFahime Mashhadi Mahmoudi 1 , Hadi Rezghi Shirsavar 2
1 - M.A. at Department of management, College of management and economic, Aliabad Branch, Islamic Azad University, Aliabad, Iran
2 - department of educational management, college of educational & psychology, Garmsar branch, Islamic Azad university, Garmsar, Iran rezghih@yahoo.com (corresponding
Keywords: Entrepreneurship, structural factors, Environmental factors, behavioral factors, the Ministry of Culture and Is,
Abstract :
This study aimedto identify and prioritizethe factors influencingentrepreneurshipatthe Ministry of Cultureand Islamic Guidance,Tehranhas been done.The studyofthepurpose andthe methodisdescriptive. In order to collectinformation,a combination ofdesk and fieldresearch methodswere used. The study sampleincluded all theexperts and managers ofthe Ministry ofCulture and Islamic Guidancein Tehranthattheir numbers are 75 people. According to Morgan table, the sample size is 63 people to ensure the return of the questionnaire, 70 questionnaires were distributed randomly among professionals. Inventory study for comparing the pair to measure research designed to help software. Data were analyzed EXPERT CHOISE. The results showed that in this study, among the 3 main factors affecting entrepreneurship were compared to standard structural factors weighing 0.439 in the first place and then measure the importance of environmental factors in second with 0.343 weight and importance criteria behavioral factors weighing 0.219 in third place are important.
- احمدپور داریانی، محمود (1380) کارآفرینی (نظریات، تعاریف، الگوها)، تهران، انتشارات پردیس.
- احمدپور داریانی، محمود (1378)، کارآفرینی ضرورت توسعه، تدبیر، شماره 95.
- احمد پور داریانی، محمود و دیگران (1383)، تجارب کارآفرینی در کشورهای منتخب، تهران، مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
احمدپور داریانی، محمود. مقیمی، سید محمد، (1385)، مبانی کارآفرینی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم
- پرداختچی، محمد حسنو شفیع زاده، حمید (۱۳۸۵)، درآمدی بر کارآفرینی، انتشارات ارسباران، تهران.
- پورقاسم محمد، علی بیگی، حامد (1390)، مبانی سرمایهگذاری موفق، تهران، انتشارات مازیار.
-تسلیمی، محمد سعید، منوریان، عباس، آشنا، مصطفی (1385)، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی درون سازمانی، فرهنگ مدیریت، شماره 14، 27- 65
-رضایی، روح الله (1393)، تاثیر مولفههای سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی شرکتهای خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی کشاورزی استان زنجان، مدیریت فرهنگ سازمانی، شماره 1، 125- 147
-رضوانی، م. ، یدالهی فارسی، ج. واحد وحدتکار، م. (1387). طراحی مدل مفهومی کارآفرینی سازمانی فناورانه:مطالعۀ موردی سیستمهای هوشمند حمل و نقل سازمان شهرداری تهران. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 1.
سعیدی کیا، مهدی، (1382)، اصول و مبانی کارآفرینی، تهران، انتشارات کیا، چاپ شانزدهم.
- سهیلی، بیژن (1389)، کارآفرینی، مدیریت، توسعه، تهران، فصلنامه تدبیر، شماره 11.
- صالحی، سعید و برادران، مسعود (1385)، راهکارهای بکارگیری کارآفرینی در آموزش کشاورزی، جهاد، شماره 274، آذر و دی، صص205- 183.
- صمدآقایی، جلیل (1385) تکنیکهای خلاقیت فردی و گروهی، مدیریت دولتی، چاپ اول.
-صمدآقایی، ج. (1382). سازمانهای کارآفرین. تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
-علم بیگی، ا. ، ملک محمدی، ا. ، مقیمی، م. (1388). بررسی عوامل سازمانی موثر بر توسعه کارآفرینی سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره ۴۰، شماره1.
- کوراتکو، دانلد اف. و هاجتس، ریچارد ام (1383)، کارآفرینی، ترجمه ابراهیم عامل محرابی و محسن تبرائی، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد.
لامعی بهزاد، 1378، آموزش کارآفرینی در ایران و بررسی موانع قانونی رشد کارآفرینان در صنایع کوچک ایران، موسسه کار و تامین اجتماعی.
مبارکی، محمد حسن؛ رضائیان، علی؛ مهرابی، روزا و کلابی، امیرمحمد، (1391)، مفهوم سازی عوامل زمینه ساز در بکارگیری گزینههای ابتکاری در فرایند تصمیم گیری کارآفرینان برتر ایران (راهبرد تحقیقی گروه کانونی) فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره 15، 7-24
- مصطفایی، مهریار (1390)، مدیریت کارآفرینی، تهران، مرکزآماروبرنامه ریزی پژوهشهای فرهنگی و هنری.
-مقیمی، م. (1383). عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی در سازمانهای بخش خدمات اجتماعی و فرهنگی دولتی ایران، مدیریت فرهنگ سازمانی، شماره 7.
-مومنی، مصطفی (1387)، کارآفرینی سازمانی؛ سازمانهای کار آفرین، ماهنامه صنعت خودرو
-هادی زاده مقدم، اکرم رحیمی فیل آبادی، فرج الله (1384)، کارآفرینی سازمانی، تهران: جانان، چاپ اول، ص 23.
-Alvarez, S. A. and Barney, J. B. (2005) , “How do entrepreneurs organize firms under conditions ofuncertainty?”,Journal of Management, Vol. 31 No. 5, pp. 776-93
-Covin, J. G., & Kuratko, D. F. (2002). ”The concept of corporate entrepreneurship”. In V. Narayanan & G. O’Connor (Eds. ) , The Blackwell encyclopedia of technology and innovation management. Oxford, UK: Blackwell Publishers.
-Das, S. R., Joshi, M. P., 2007. Process innovativeness in technology services organizations: Roles of differentiation strategy, operational autonomy and risk-takingpropensity. Journal of Operations Management 25 (3) , 643–660
-Dess, G. G., Lumpkin, G. T. and Eisner, A. B. (2008) ,Strategic Management – Creating Competitive Advantage, 4th ed., McGraw-Hill/Irwin, New York, NY.
-Pardakhtchi,M. H. & Shafiezade, H. (2005). Introduction to intrapreneurship. Arasbaran publication. 1st ed. (P. 128).
-Getz, G., Tuttle, E. G., 2001. A comprehensive approach to corporate venturing. Handbook of Business Strategy 2 (1) , 277–279
-Gundry, L. K. and Kickul, J. R. (2007) ,Entrepreneurship Strategy: Changing Patterns in NewVentureCreation, Growth and Reinvention, Sage, Thousand Oaks, CA
-Hadizade, M., & Rahimi, F. (2005). Intrapreneurship. Janan Pub. Irantehran. p. 120. -Hurley, A., (1999) , Incorporating feminist theories into sociological theories of entrepreneurship, Woman in Management Review, (14)