The role of the mosque, social welfare policies and rural development in the social base of governments
Subject Areas : political sociology
saied alikhani
1
,
Mojtaba Maghsoudi
2
,
Hossein Tafazzoli
3
,
Ali Darabi
4
1 -
2 - Department of Political Science, Political Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Department of Political Science, Political Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 - Department of Political Science, Political Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Development, mosque, rural development, social base, government,
Abstract :
This study examines the role of mosques, social welfare policies, and rural development in shaping the social foundation of governments, using a descriptive-analytical approach based on library research. The findings reveal that rural development discourse is influenced by dominant ideological frameworks, making such programs non-neutral. Even when focusing on structural discourse, inherent flaws in discourse relationships and structures negatively impact rural studies, depriving them of the benefits of prevailing narratives.
A key theme explored is the concept of the "oppressed" (mustaz'afin), referring to marginalized groups historically central to revolutionary rhetoric. However, the research shows that their perpetual marginalization was never the intended outcome, and their evolving fate reflects a shift in revolutionary missions beyond initial promises.
The triad of "oppression, resistance, and victory" is highlighted as a recurring historical pattern, exemplified in the Quranic narrative of the Children of Israel and mirrored in Iran’s Islamic Revolution. The 40-year resistance of Iran’s oppressed against imperialism underscores this dynamic.
Ultimately, from Ayatollah Khamenei’s viewpoint, the "Mobilization of the Oppressed" (Basij-e Mostaz'afin) is a civilizational concept. It represents oppressed yet faithful people who, despite their power, resist injustice and arrogance until divine victory grants them the earth’s inheritance. This framework transcends mere socio-political struggle, embodying a transformative, civilization-building force
الگار، حامد، (1363)نقش روحانیت پیشرو در جنبش مشروطه، ترجمه ابوالقاسم سری، تهران، نشر توس، چاپ اول. کدیور، جمیله، تحول گفتمان سیاسی شیعی ، تهران، نشر طرح نو، 1379. ازغندی، علیرضا (1393). تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی (1320-1357)، تهران: سمت، چاپ نهم قوام، عبدالعلی (1399). چالش های توسعة سیاسی، تهران: نشر قومس، چاپ هشتم خمینی، روح الله (1387). صحیفه نور: مجموعه رهنمودهای امام خمینی (ره)، طبع و نشر، چاپ شانزدهم میرسلیم، مصطفی (1389). جریان شناسی فرهنگی بعد از انقلای اسلامی (1357-1380)، تهران: انتشارات باز میرسپاسی، علی (1390). ظهور روشنفکران محافظه کار، مهرنامه، سال 2، شماره 11. عادلی، محمدحسین (1389). گذار از پاردایم کدخدایی (اقتصادشناسی دولت هاشمی و خاتمی) مهرنامه، ، سال 1، شماره 3. امیدی، رضا ،غفاری، غلامرضا (1390). کیفیت زندگی ، شاخص توسعه اجتماعی، تهران: شیرازه، چاپ اول. هوازاده، مهدی، شکوری، علی و آقابابایی، احسان، همتی، رضا 1399، تحلیل گفتمانی توسعه و نسبت آن با روستا در دولتهای پس از انقلاب اسلامی ایران، پژوهش های راهبردی مسایل اجتماعی ایران، سال نهم، شماره3، صص 1 -30. مک لئود،، تاس (1400). برنامه ریزی در ایران، مترجم: علی اعظم محمدبیگی، تهران: نشر نی، چاپ ششم. Shakoori, A (2001) State and Rural Development in the Postrevolutionary Iran UK:/Palgrave Mac millan.
