The effect of using the cloud space and data center in the teaching of electronic content of the work and technology course
Subject Areas : Education
1 -
Keywords: Cloud and Data Center Space, Electronic Content Education Lessons, Work and Technology,
Abstract :
This study aimed to investigate the effect of cloud space and data center on e-learning of the content of the work and technology course for first-year high school students in Tehran. The research method was semi-experimental and the statistical population included 30 students who were selected purposefully. The data were collected using researcher-made questionnaires and analyzed with SPSS software. The findings showed that most participants agreed with the effect of cloud space in improving e-learning and the role of high-speed internet in data center in accelerating education. It was concluded that the use of these technologies can increase the efficiency of education and adapt content to learning skills. It is suggested that data center be used for e-learning of other subjects as well.
منابع داخلی:
انصاری، باقر، کاتب دامغانی. (1401). رژیم حقوقی قراردادهای رایانش ابری. فصلنامه تحقیقات حقوقی، 25(98), 219-244.
امامیزاده، جمیله. (1401). قابلیت های آموزش الکترونیکی در زمینه ی آموزش دانش آموزان. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 62(4), 103-120.
اسماعیلی، حیدر، اسفندیاری مقدم، علیپور حافظی. (1399). رایانش ابری در کتابخانههای دیجیتالی دانشگاهی: مروری نظاممند. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 26(3), 43-62.
احمدی، صاحب، قهرمانی، جعفر، عباس زاده سهرون. (1399). ارائهی مدل آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی و بررسی آن از دیدگاه اخلاقی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(2), 78-88.
اسلامی، کاوه، بوستانی، حاتم، ظهیری، منصور، بابائی حیدرآبادی. (1401). تبیین نقاط قوت و ضعف وضعیت ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش الکترونیک در دانشگاههای علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 21, 208-222.
احتشام، راثی، زارعی، کژال، پاشایی وحید، محمودی. (1401). تبیین اثر رایانش ابری بر مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی در صنعت ساخت و ساز. فصلنامه مدیریت راهبردی در سیستم های صنعتی (مدیریت صنعتی سابق), 17(61), 48-64.
بارخدا، سید جمال، عزت پور، مهسا. (1401). بازنمایی روایت مدیران مدارس از چالش های آموزش الکترونیکی در دوران پاندمی ویروس کرونا. نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها، 11(4), 13-47.
بهادر، عیسی، صادقی، آیسا. (1399). امنیت در رایانش ابری با تکیه بر امنیت شبکه مبتنی بر روشهای هوشمند. مطالعات علوم کاربردی در مهندسی، 14(5), 65-74.
پورحیدر، مینا، صالحی، پژمان. (1399). چالش های آموزش الکترونیکی در دوره کرونا. تحقیقات جدید در علوم انسانی، 65(4), 11-30.
پورتوکلی، اسما، علی نژاد، مهرانگیز، دانشمند، بدرالسادات. (1399). طراحی الگوی تدوین محتوای الکترونیکی براساس عوامل مؤثر بر رضایتمندی از یادگیری الکترونیکی. فناوری آموزش، 15(1), 119-138.
تقی پور، قاسمتبار، سید عبدالله. (1400). اثربخشی کلاس وارونه بر نگرش، درگیری و عملکرد دانشجویان در درس تولید محتوای الکترونیکی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 16(62), 123-135.
جعفری، چناری، نوریزاده واحد دهکردی، شکوه. (1399). انواع شیوه های آموزش الکترونیکی و ارزیابی مبتنی بر نظر متخصصان. سیستمهای پردازشی و ارتباطی چندرسانهای هوشمند1(1) 7-1.
حمدی پور، افشین، نجاری، تراب، فرمانلو لیلاب. (1399). تحلیل عوامل اثرگذار بر پذیرش رایانش ابری کتابداران کتابخانه های دانشگاه تبریز و علوم پزشکی بر مبنای نظریه اشاعه نوآوری راجرز. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 52(4), 39-58.
حسنی، کاظم، شفیعیان، مستوره، میرزایی، شهریار. (1401). مقایسه میزان اثربخشی روش آموزش حضوری و آموزش الکترونیکی بر سطوح اولیه یادگیری در درس ریاضی و علوم ابتدایی. فناوری آموزش، 39-50.
خطيبزنجاني، نازيلا، محفوظيان، سعيد. (1399). بررسی نقش کلاسهای آموزش الکترونیکی برشیوه تدریس معلمان شرکت کننده مشمول طرح آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر تهران. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 42(4), 155-170.
رستمی نژاد، عجم، ضابط، حسن. (1399). اثربخشی محتوای الکترونیکی طنزمحور بر یادگیری و یادداری ریاضی دانش آموزان پنجم ابتدایی. فناوری آموزش، 14(1), 75-83.
رزاق زاده، شیوا، سید سلیمانی، فرزانه، نوروزی کیوی. (1401). زمانبندی و تخصیص منبع با در نظر گرفتن اولویت و SLA در رایانش ابری. مجله علمی رایانش نرم و فناوری اطلاعات، 11(1), 49-59.
زارعی نوجینی، محسن، (1398). شناخت ویژگیهای طرح برنامهی درسی الکترونیکی در آموزش عالی از منظر متخصصان برنامهی درسی و فناوری اطلاعات پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
دلاوری، وحید، الهی، شعبان، حسن زاده، اکبری فتیدهی. (1398). مرور نظاممند پژوهشهای رایانش ابری با استفاده از روش استنتاج مضمون. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات 3(34). 98-56.
دانشور، امیر، همایون فر، فدایی اشکیکی، دشمن زیاری، اسفندیار. (1401). ارائه مدل ارزشیابی مدرسین نظام آموزش الکترونیکی با استفاده از سیستم استنتاج عصبی فازی تطبیقی (ANFIS). دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(4), 176-190.
دهقانیان، یحیی، غیوری ثالث، رحیمی. (1399). طرح جستجوی کلیدواژه فازی بر روی پایگاه داده رمز شده در رایانش ابری مبتنی بر خوشهبندی کلمات. پدافند الکترونیکی و سایبری، 8(3), 151-165.
دربندی، ایما، محمدزاده زرنکش، کردباقری، ذوالفقاری. (1400). اثربخشی محتوای الکترونیکی و حمایت آنلاین، بر مهارتهای ارتباطی پرستار با بیمار. حیات، 27(1), 28-44.
رنجبر کوچکسرایی، روحانی نسب، نیکجو، پیام، جنتی. (1400). دیدگاه کاربران در مورد آموزش الکترونیک در دوران همهگیری کووید-19 در جهان: مطالعه مروری. تعالی بالینی، 10(4), 41-51.
سنگری، محمود، ریاحی نیا، نصرت. (1399). خدمات استفاده از تکنولوژی رایانش ابری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: ارائه نقشه راه. فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 5(18), 123-144.
شعبانیان، محمد موسی، کاظم پور، شکیبایی. (1401). عومل تاثیرگذار بر بکارگیری رایانش ابری در آموزش متوسطه. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی 15(1).
شادفر، امیرحسین، رحیمی، امیرحسین، خوشخویی، امیرحسین، (1398). دیتاسنتر چیست و چه کاربردی دارد، چهارمین کنفرانس ملی ایدههای نوین در فنی و مهندسی.
شعبانی، ساسان، اکرامی. محمود (1401). مقایسه اثربخشی محتوای متنی-تصویری و محتوای صوتی-تصویری در آموزش الکترونیک کارکنان ستادی بانک قرضالحسنه رسالت. پژوهش های پیشرفت: سیستم ها و راهبردها، 2(3), 115-140.
شریفی، محمد، فتح آبادی، جلیل، شکری، امید، پاکدامن. (1398). تجربۀ آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران: فراتحلیل اثربخشی آموزش الکترونیکی در مقایسه با آموزش حضوری. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7(1), 9-24.
شمس، تاری، فرزانه، رضایی زاده، رضا. (1399). شناسایی موانع زیرساختی و مدیریتی بکارگیری آموزش الکترونیکی در آموزش منابع انسانی. تدریس پژوهی، 7(3), 116-91.
صمیمی، محمدحامد. (1401). تکمیل و غنیسازی آموزش الکترونیکی با تدریس تعاملی به کمک فعالیتهای عملی و امکانات نرمافزاری. فصلنامه آموزش مهندسی ایران.
صالحی، جواد. (1401). لزوم افشای دیتای ذخیرهشدۀ فراسرزمینی و رژیم معاهدات همکاری حقوقی دوجانبه در تحقیقات کیفری. فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران، 51(3), 1183-1201.
صالحی، زهرا. (1398). دسترسی به اطلاعات دیتاسنتر دولت خارجی در تقابل با اصول صلاحیت کیفری سرزمینی و اعمال حاکمیت در حقوق بینالملل. مجله حقوقی بین المللی، 36(شماره 60 (بهار-تابستان)), 185-210.
طالبی، علی. (1399). طراحی و هنجاریابی پرسشنامه سنجش اثربخشی برنامه درسی دوره های آموزش ضمن خدمت الکترونیکی مدیران آموزشی. دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(36), 91-106.
طالب، زهرا، فیروزی، فاطمه، شاهمحمدی، نیره، (1400). طراحی واعتباریابی بهکارگیری ابزارهای رایانش ابری با رویکرد یادگیری مشارکتی در آموزش عالی، فصلنامه انجمن مطالعات ایران، دوره 12. شماره 24.
عطاریان، فیروزه. (1399). تکنولوژی آموزشی، آموزش و یادگیری. مدیریت دولتی، 8(2), 24-37.
عباداله، جعفر، شریف مقدم، ضیائی، ثریا. (1399). بررسی تطبیقی تولیدات علمی نمایه شده کشورهای ایران و ترکیه در رابطه با رایانش ابری در پایگاه استنادی وب آو ساینس. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 5(1), 163-187.
غلامحسینی، لیلا (1398). یادگیري الکترونیک و جایگاه آن در نظام آموزش دانشگاهی. مجله دانشکده پیراپزشکی ارتش جمهوري اسلامی ایران،7(1).
فارغ، صفاری، یاسمن، جعفری سیسی. (1400). تأثیر بازیوارسازی در فرآیند آموزش و یادگیری مدیریت تعارض. فناوری آموزش، 15(4), 657-672.
قریشی خوراسگانی، مریم سادات، نظرزاده زارع. (1401). واکاوی چالش های نظام آموزش الکترونیکی در آموزش عالی: تجارب دانشجویان و اعضای هیئتعلمی در بحران کووید 19. مدیریت دانشگاهی، 1(2), 26-1.
قنبری، سالار، رزقی شیرسوار، ضیایی، محمدصادق، مصلح. (1399). ارائه مدل ارزیابی آموزش الکترونیکی در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی. تحقیقات مدیریت آموزشی، 11(41), 75-100.
کریمی، سیدبهاء الدین، مهرپرور، مهری. (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر در دانشآموزان. چشم انداز برنامه درسی و آموزش، 1(4).
کمالی، حامد، قربان شیرودی، آرمیتا، رحیمی. (1401). بهسوی بازنگری و توسعه کاربردپذیری آموزش الکترونیکی دانشگاه در پساکرونا: معرفی یک مدل راهبردی. سیاست علم و فناوری، 15(3), 13-28.
کسرایی، بهرام، اعتمادی، علی. (1401). بررسی نقش سواد دیجیتال و حمایت سازمانی در عملکرد یادگیری الکترونیکی با در نظر گرفتن متغیر میانجی تداوم آموزش الکترونیکی (مورد مطالعه: شهرداری منطقه 2 تهران). تحقیقات مدیریت آموزشی، 13(50), 133-152.
گنجعلی، برکت، حسین پور، محمد. (1401). عوامل تأثیرگذار بر کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاههای علوم پزشکی ایران. مجله علوم پزشکی رازی، 28(7), 0-0.
لقمانی خوزانی، بهزادی، حسن، نوکاریزی. (1401). امکان سنجی پیاده سازی رایانش ابری در کتابخانه های دانشگاهی ایران: مطالعه موردی دانشگاه های شهر مشهد. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 11.
محمدی، محمدشریف، سهرابی، سراجی. (1399). شناسایی و رتبهبندی موانع اثربخشی آموزش الکترونیکی کارکنان (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی کردستان). فناوری آموزش، 14(3), 671-680.
محمدی چابکی، بهرام. (1399). فلسفه آموزش عالی: ماهیت و قلمرو. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، 12(47), 7-32.
مالمیر، سراجی، عباسی کسانی، حامد. (1399). تبیین خلق محتوای الکترونیکی توسط معلمان در شبکههای اجتماعی مجازی. تدریس پژوهی، 8(3), 146-123.
مرادی، امیر، کردلو، رضا. (1399). پدیدارشناسی تنگناهای اخلاقی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی مجازی ایران. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 9(4 (پیاپی 36)), 65-81.
نظری، سعادتی شامیر، ابوطالب، باقری نوعپرست، رضایی، صادق. (1401). شناسایی مبانی علمی و فلسفی آموزش دانشآموزان تیزهوش در فنلاند و ایران و ارائه الگویی برای ایران. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 17(61).
نوریحسنابادی، کرامتاله، سبحانی، هاشمزادهخوراسگانی، عباسپوراسفدن، قنبر، زینبسادات. (1401). اعتباریابی الگوی ارتقای کیفیت آموزش با رویکرد اینترنت اشیا و رایانش ابری در اجرای هوشمندسازی مدارس. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی (راهبردهای آموزشی), 69(14), 277-285.
وکیلی فرد، صحافی، امیر، رحمانی، امیرمسعود، شیخ الحرم مشهدی، پیمان. (1401). یک الگوریتم تخصیص منابع دو مرحلهای در رایانش ابری با استفاده از ترکیب Fuzzy-PSO. نشریه مهندسی برق و الکترونیک ایران، 20(1), 43-49.
همتی، خاکزادبناب، عابدینی، تمدنی. (1401). بررسی رابطه بین آموزش الکترونیکی با توانمندسازی دبیران دوره دوم متوسطه منطقه
انزل شهرستان ارومیه. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 35(7), 463-477.
External source:
1] [Ahmadi, Sahib, Ghahrani, Jafar, Abbaszadeh Sohroon. Presenting the e-learning model in the educational system and examining it from an ethical point of view. Islamic lifestyle based on health.2019, 4(2), 78-88. Persian.
[2] Ganjali, Barkat, Hosseinpour, Mohammad. Factors affecting the quality of e-learning in Iranian universities of medical sciences. Razi Journal of Medical Sciences.2022, 28(7), 0-0. Persian.
[3] Maita Adi A. Fadhil Muhsen Zahraa, J. Nsour Ayman .“CLOUD COMPUTING EDUCATIONALENVIRONMENT, European, Mediterranean & Middle Eastern Conference on Information Systems”, EMCIS2013,United Kingdom.
[4] Sons.Al-Ammary, Jaflah. Mohammed, Zainab. Omran, Fatima. ELearning Maturity Level in Kingdom of Bahrain. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology.2016 15, 2, 47-60.
[5] Sun, P. Security and privacy protection in cloud computing: Discussions and challenges. Journal of Network and Computer Applications.2020, 160, 102642.
[6] Hemti, Khakzadbanab, Abedini, Tamdani. Investigating the relationship between e-learning and the empowerment of secondary school teachers in Anzel region of Urmia. Studies in Psychology and Educational Sciences.2022, 35(7), 463-477. Persian.
[7] Mohammadi Chabaki, Bahram. Philosophy of Higher Education: Nature and Scope. Scientific Research Quarterly of Culture Strategy.2019, 12(47), 7-32. Persian.
[8] Malmir, Saraji, Abbasi Kahani, Hamed. Explaining the creation of electronic content by teachers in virtual social networks. Teaching Research.2019, 8(3), 146-123.
[9] Moradi, Amir, Kordalo, Reza. Phenomenology of ethical dilemmas of e-learning in Iran's virtual higher education. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences.2019, 9(4 (consecutive 36)), 65-81. Persian.
[10] Vakili Fard, binding, Amir, Rahmani, Amir Massoud, Sheikh Al-Haram Mashhadi, Peyman. A two-stage resource allocation algorithm in cloud computing using Fuzzy-PSO combination. Iranian Journal of Electrical and Electronic Engineering.2022, 20(1), 43-49. Persian.
[11] Zhang, Q. Cheng, L. and Boutaba, RCloud computing: state-of-the-art and researchchallenges. Journal of Internet Services andApplications.2010, 1(1).
[12] Shukur, H., Zeebaree, S., Zebari, R., Zeebaree, D., Ahmed, O., & Salih, A. Cloud computing virtualization of resources allocation for distributed systems. Journal of Applied Science and Technology Trends.2020, 1(3), 98-105.
[13] Qureshi Khorasgani, Maryam Sadat, Nazarzadeh Zare. Analyzing the challenges of the electronic education system in higher education: the experiences of students and faculty members in the crisis of Covid-19. Academic Management.2022, 1(2), 1-26. Persian.
[14] Taleb, Zahra, Firouzi, Fatemeh, Shahmohammadi, Nireh. Design and validation of using cloud computing tools with cooperative learning approach in higher education, Iranian Studies Association Quarterly.2021, Volume 12. Number 24. Persian.
[15] Attarian, Firuzeh. Educational technology, teaching and learning. Public Administration.2019, 8(2), 24-37.
[16] Qi,cu. Research on the Construction of Unstructured Data CenterBased on Cloud Storage in Universities——Taking Shaanxi Normal University as a Case2022..
[17] Ashraf,Ali1, Abdullah, Alourani. An Investigation of Cloud Computing and E-Learning for Educational Advancement, JCSNS International Journal of Computer Science and Network Security.2021, VOL.21 No.11.
[18] Baharuddin, Dina Ampera, Hesti Fibriasari, Muhammad Aulia Rahman Sembiring, Abdul Hami.Implementation of Cloud Computing System in Learning System Development in Engineering Education Study Program.2021. https://doi.org/10.46328/ijemst.2114.
[19] Duha,Al-Malah,Ibtisam, Aljazaery,Haider,TH. Salim Alrikabi,Hussain,Ali Mutar. (2021). Cloud Computing and its Impact on Online Education.
Lin, Hu. .The construction of mobile education in cloud computing, rocedia Computer Science.2021, 183 (2021) 14–17.
[20] Navish, Samyan, Pierre,Olivier St Flou. The Impact of Cloud Computing on e-Learning during COVID-19Pandemic, International Journal of Studies in Education and Scienc.2021, Vol. 2, No. 2, 146-172.
[21] Khayer, A., Talukder, M. S., Bao, Y., & Hossain, M. N. Cloud computing adoption and its impact on SMEs’ performance for cloud supported operations: A dual-stage analytical approach. Technology in Society.2020.60, 101225.
[22] Ansari, Bagher, Katob Damghani. Legal regime of cloud computing contracts. Legal Research Quarterly.2022, 25(98), 219-244. Persian.
[23] Emamizadeh, Jamila. . E-learning capabilities in the field of student education. Studies in Psychology and Educational Sciences.2022, 62(4), 103-120. Persian.
[24] Esmaili, Haider, Esfandiari Moghadam, Alipour Hafezi. Cloud computing in academic digital libraries: a systematic review. Library and Information Science Studies.2019, 26(3), 43-62. Persian.
[25] Ehtsham, Rathi, Zarei, Kajal, Pashaei Vahid, Mahmoudi. Explaining the effect of cloud computing on electronic supply chain management in the construction industry. Quarterly Journal of Strategic Management in Industrial Systems (formerly Industrial Management).1401, 17(61), 48-64. Persian.
[26] Barkhoda, Seyyed Jamal, Ezzatpour, Mehsa. Representing the narrative of school principals about the challenges of e-learning during the corona virus pandemic. Management Journal of Organizations Education.2022, 11(4), 13-47. Persian.
[27] Bahadur, Isa, Sadeghi, Aisa. Security in cloud computing relying on network security based on intelligent methods. Applied Science Studies in Engineering.2019, 14(5), 65-74. Persian.
[28] Pourhaider, Mina, Salehi, Pejman. The challenges of e-learning in the Corona period. New Research in Humanities.2019, 65(4), 11-30. Persian.
[29] Portokli, Asma, Alinejad, Mehrangiz, Daneshmand, BadralsadatDesigning a template for compiling electronic content based on factors affecting satisfaction with electronic learning. Education Technology.2019, 15(1), 119-138. Persian.
[30] Ghanbari, Salar, Rizki Shirsawar, Ziyai, Mohammad Sadeq, Mosleh. Presenting the evaluation model of e-learning in the e-unit of Islamic Azad University. Educational Management Research.2019, 11(41), 75-100