Design And Validation Of An Acculturation-Oriented Curriculum Model For Primary Education In The Islamic Republic Of Iran
Subject Areas : CultureNegin Ghamari 1 , Farideh Goudarzi 2
1 - Department of Educational Sciences, Mal.C, Islamic Azad University, Malayer, Iran.
2 - Department of Educational Sciences, Mal.C, Islamic Azad University, Malayer, Iran.
Keywords: Educational System, Iran, Islamic Life, Cultural Adaptability, Social Education.,
Abstract :
In the educational system of the Islamic Republic of Iran, attention to Islamic life and the process of cultural adaptability represents two fundamental pillars for nurturing a conscientious, responsible, and committed generation. This study aimed to evaluate and validate curriculum models grounded in social justice, emphasizing a cultural adaptability approach for the second stage of elementary education. A mixed-methods design (qualitative–quantitative) was employed. The qualitative sample included curriculum planning experts, educational administrators, and educational specialists, from whom 12 individuals were purposefully selected for semi-structured interviews. Qualitative data were analyzed using MAXQDA software across 409 extracted themes, with key themes categorized into five domains: stylistic, belief-based, ethical, social, and economic. In the quantitative phase, data were analyzed using SPSS and Smart PLS software, employing t-tests, ANOVA, and regression analyses. Results indicated that the proposed curriculum model exhibited strong convergent validity and satisfactory model fit (R² > 0.67). These findings suggest that by localizing the model and emphasizing Islamic-Iranian values, significant progress can be made in enhancing students’ social and ethical development, providing a scientific basis for policymakers and curriculum designers.
ابراهیمآبادی، فاطمه. (1402). بررسی ضرورت تربیتاسلامی و جایگاه آن در برنامهریزی درسی. دهمین همایش ملی تازههای روانشناسی مثبت، بندرعباس-ایران، 11-1.
حسنی، محمد. (1389). نقد الگوی هدفگذاری سند برنامۀ درسی ملی جمهوریاسلامی ایران. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات برنامۀ درسی، ،دورۀ 5، شمارۀ 18، 119-89.
رشیدیمفرد، ویدا. ناطقی، فائزه. سیدی، فرانک. (1402). طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب برنامۀ درسی باتأکیدبر مردمسالاری دینی در دورۀ متوسطۀ اول. فصلنامۀ علمیپژوهشی-سبک زندگیاسلامی با محوریت سلامت، دورۀ 7، شمارۀ 3؛ (پیاپی 35)، 176-164.
زارعی، فاطمه. قلتاش، عباس. ماشینچی، علیاصغر. (1402). الگوی برنامۀ درسی سبک زندگی ایرانیاسلامی دورۀ متوسطه نظامآموزشی کشور. نخستین همایش ملی مدیریتپویا، اقتصاد دانشبنیان، کازرون-ایران، 10-1.
صیاحکوکیانی، گلستان. ملکی، حمید. سرمدی، محمدرضا. فرجاللهی، مهران. محبوبی، طاهر. (1400). الگوی برنامۀ درسی مبتنیبر صبر در دورۀ ابتدایی براساس آموزههای اسلامی با بهرهگیری از تکنیک دلفی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دورۀ 14، شمارۀ 1؛ (پیاپی 26)، 98-71.
عباسپور، علی. عصاره، علیرضا. سبحانینژاد، مهدی. احقر، قدسی. (1398). طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دوره متوسطه اول باتأکیدبر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوریاسلامی ایران. فصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهشهای آموزش و یادگیری، دورۀ 16، شمارۀ 2؛ (پیاپی 30)، 183-169.
عباسزاده، آذر. رنجدوست، شهرام. عظیمی، محمد. (1400). طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب برنامۀ درسی رشد دینی و اخلاقی باتأکیدبر دورۀ اول متوسطه. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، دورۀ 11، شمارۀ 35، 95-69.
فرخینژاد، پریسا. (1401). بررسی مؤلفههای برنامۀ درسی با رویکرد اسلامی. پنجمین همایش بینالمللی روانشناسی، علومتربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان-ایران، 10-1.
کرمی، زهره. (1400). سبک زندگیاسلامی در برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-علومتربیتی از دیدگاه اسلام، دورۀ 9، شمارۀ 17، 133-93.
کلانتری، مهدی. عابدیاناصفهانی، منصوره. مکیآلآقا، بدیعالزمان. (1401). شناسایی عناصر و مؤلفههای برنامۀ درسی دین و زندگی مبتنیبر دیدگاه ماورای فردی؛ یک مطالعۀ کیفی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-تربیتاسلامی، دورۀ 17، شمارۀ 42، 51-29.
موسوی، رضا. (1401). نقد و بررسی الگوهای برنامۀ درسی در نظامآموزشی جمهوریاسلامی ایران. فصلنامۀ علمیپژوهشی-آموزشوپرورش اسلامی، دورۀ 22، شمارۀ 4، 88-76.
واحدنژاد، اقدس. (1403). کاربرد اصول تربیتی اسلام در طراحی برنامۀ درسی مهارتهای زندگی برای دانشآموزان. اولین همایش بینالمللی پژوهشهای نوین در آموزشوپرورش و مدارس با افق پیشرفت و توسعه، همدان-ایران، 12-1.
Ayuningsih, Widya. Syafaruddin, Syafaruddin. MS, Amiruddin. (2020). Implementation Of Islamic Education Curriculum Development In Al-Ulum Islamic School Medan. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 3(2), 1033-1044.
Chaaban, Youmen. Badwan, Khawla. Arar, Khalid. (2025). Educational Leadership For Social Justice: A Systematic Review Of Empirical Evidence. Journal Of Review Of Education, 13(2): 1-36.
Eka, Eka. (2017). Revisiting Character Education From Islamic Perspective: A Quest For Character-Based Education In Indonesia. Journal Of Ulumuna, 21(1): 1-33.
McGovern, Gina. Pinetta, Bernardette J. Montoro, Jessica M. Channey, Jozet., Rosario-Ramos, Enid. Rivas-Drake, Deborah. (2023). Stretching Towards Social Justice: A Case Study Of Transformative Social And Emotional Learning (SEL). Journal Of Social And Emotional Learning: Research, Practice, And Policy, 2(1): 1-11.
Moslimany, Raqib. Otaibi, Anzar. Shaikh, Frugo. (2024). Designing A Holistic Curriculum: Challenges And Opportunities In Islamic Education. Journal On Islamic Studies, 1(1): 52-73.
Syarnubi, Syarnubi. Syarifuddin, Ahmad. Sukirman, Sukirman. (2023). Curriculum Design For The Islamic Religious Education Study Program In The Era Of The Industrial Revolution 4.0. Journal Of Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 15(4), 6333-6341.
Thomas, Veronica G. Madison, Anna. (2010). Integration Of Social Justice Into The Teaching Of Evaluation. American Journal Of Evaluation, 31(4): 570-583.
VanBuskirk, Megan. Medeiros, Roxanna. (2025). Evaluating A Holistic And Social Justice-Oriented Instructional Design Model For Learner Transformation. American Journal Of Distance Education, 1-18.