Analysis of Kaykhosrow's Journey in the Shahnameh Based on Joseph Campbell's "Hero's Journey" Archetype
Subject Areas : Persian language and literature texts
Toktam Niazmand
1
,
Hamidreza Soleimanian
2
,
Ali Sajedi
3
1 - PhD student, Department of Persian Language and Literature, Ferdows Branch, Islamic Azad University, Ferdows, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Torbat Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh, Iran
3 - Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Ferdows Branch, Islamic Azad University, Ferdows, Iran.
Keywords: Ferdowsi's Shahnameh, Kaykhosrow, Hero's Journey, Archetype, Joseph Campbell,
Abstract :
Abstract
Myth, along with epic, is one of the main components of the Shahnameh. Joseph Campbell examines the mythical hero in the light of modern psychology. That all legends and epics are connected to the human psyche and that they are cultural manifestations of a universal need. And they are cultural manifestations of the universal need to explain social, cosmic, and spiritual realities. The purpose of this research is to analyze the characteristics of the hero and the archetype of the hero's journey from Joseph Campbell's perspective, using psychological theory.And where Ferdowsi's Shahnameh represents Ferdowsi's cognitive myth and wise insight، This feature makes it suitable for analysis from Campbell's perspective, which considers the moral principles of societies to be based on myth. This research was conducted using a descriptive-analytical method and library data.The most important result of the present study can be summarized as follows: Joseph Campbell's hero's journey model is suitable for analyzing the hero's journey in the Great Battle of Kaykhusrow, but some stages are similar Reject the invitation, seductive woman،Meeting with God Lady، And there is no magical escape in the hero's journey. The most important feature of this story, however, is the absence of a female character in the hero's journey.In this story, Kaykhosrow voluntarily embarks on a journey.
1. شمیسا، سیروس. (1400). اساطیر و اساطیروارهها، تهران: هرمس.
2. عربیانی نیشابوری، اشرف. (1389). مشاهیر شاهنامه، مشهد: ترانه.
3. فردوسی، ابوالقاسم. (1393). شاهنامه، جلال خالقیمطلق، چاپ مسکو، ج1، تهران: سخن.
4. کمپبل، جوزف. (1377). قدرت اسطوره(گفتگو با بیل مویرز)، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز.
5. ـــــــــــــ . (1384). قهرمان هزار چهره، ترجمۀ شادی خسروپناه، مشهد: گل آفتاب.
6. ــــــــــــــ.(1395). زندگی در سایۀ اساطیر، ترجمۀ هادی شاهی، تهران: انتشارات دوستان.
7. ـــــــــــــ. (1396). قهرمان هزار چهره، ترجمۀ شادی خسروپناه، مشهد: گل آفتاب.
8. ـــــــــــــ. (1398). سفر قهرمان، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز.
9. کوپ، لارنس . (1384). اسطوره، مترجم محمددهقانی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
*مقالات 10. ریحانی، محمد و عبدالهزاده برزو، راحله. (1396). تحلیل داستان شیخ صنعان بر پایه نظرّیه تک اسطوره جوزف کمپبل، نشریۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، (13)46، ص 95-122.
11. شفیعی بافتی، محسن، دکتر مدبری، محمود و دکتر حسینی سروری، نجمه. (1403). تحلیل رفتار قهرمانان عاشق در «ورقه و گلشاه» بر اساس نظرّیۀ «سفر قهرمان» کمپبل، نشریۀ تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی(دهخدا)، (16)62، ص 195-214.
12. مجوّزی، محمد. (1401). کهنالگوی سفر قهرمان در خاوراننامه بر اساس نظرّیۀ جوزف کمپبل، نشریۀ ادب فارسی(دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، 12(1)، ص 99-120.