Cunstruction and Validating a Conceptual Model of Enabling Elements for Educational Sport Managers in Iraq
Subject Areas : Sport Management
AnwerFadel Mohammad Almasuodi
1
,
Seyed Ehsan Amirhosseini
2
,
Mohammad Jajbar kadem
3
,
Rasool Nazari
4
1 - Department of Physical Education, Is. C., Islamic Azad University, Isfehan, Iran
2 - Department of Physical Education, Yas. C., Islamic Azad University, Yasoj, Iran.
3 - Department of Physical Education, Karballa University, Iraq
4 - Department of Physical Education, Is. C., Islamic Azad University, Isfehan, Iran.
Keywords: Educational Sports, Sport Managers, Empowerment Model, Strategic Leadership.,
Abstract :
Objective: “The present study aimed to construct and validate a conceptual model for identifying the enabling elements of educational sport managers in Iraq.
Methods: This model was developed by integrating theoretical foundations with the lived experiences of experts in the field. A qualitative–quantitative mixed-methods approach was adopted using an exploratory sequential design. In the qualitative phase, semi-structured interviews were conducted with 23 specialists, including university professors, federation officials, and experienced managers in educational sports. Thematic analysis was employed to extract core components. In the quantitative phase, a researcher-made questionnaire (GT) derived from the qualitative findings was administered to 150 educational sport managers across Iraq (Purposive Sampling). Structural equation modeling (SEM) was used to assess the relationships between constructs.
Results: The results confirmed the model’s validity and revealed that personal competence, organizational support, strategic thinking, and leadership effectiveness are key enablers of successful sport management.
Conclusions: This model offers practical insights for decision-makers, policymakers, and university programs aiming to develop human capital and optimize the performance of sports managers in the educational sector.
احسانی، محمد؛ امیری، مجتبی؛ قره خانی، حسن. (1392). طراحی و ارائه نظام جامع کشور، مجله علمی پژوهشی مطالعات مدیریت ورزشی، 17: 136-1250.
الهی، علیرضا؛ سجادی، نصراله؛ خبیری، محمد و ابریشمی، حمید (1386)، موانع توسعه جذب درآمد حاصل درآمد حاصل از حمایت مالی در صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران، ششمین همایش بینالمللی تربیتبدنی و علوم ورزشی، کیش، 11-9.
انجم شعاع، رضا؛ دلاور، علی؛ حسن بیگی، ابراهیم. (1396). طراحی مدل توانمندسازی مدیران سطوح عالی وزارت نیرو، فصلنامه مطالعات دفاعی استرتژیک، 15(69): 250-221.
پورافکاری، نصراله؛ قنبری، عسگر. (1391). سازوکار توانمندسازی نیروی انسانی در مدیریت سازمانهای ورزش، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 3: 38-25.
عسگری، ح.، رحیمی، ف.، و کشاورزی، م. (۱۳۹۶). بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی و خلاقیت مربیان ورزشی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت ورزشی، ۸(۲)، ۹۱–۱۰۵.
رجببیگی، مجتبی؛ فروزنده، لطف اله؛ وایزی، افسون. (1388). عوامل مؤثر بر توانمندسازی دانشگران پژوهشگران صنعت، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 4(14): 119-93.
منظمی، م.، زاهدی، ک.، و فلاح، ب. (۱۴۰۲). نقش عوامل ساختاری در توانمندسازی مدیران باشگاههای دانشگاهی عراق. فصلنامه مدیریت ورزش دانشگاهی، ۱۲(۴)، ۵۲–۶۴.
فاضل، ا. (۱۴۰۳). تدوین مدل عناصر توانمندساز مدیران ورزش تربیتی عراق: یک مطالعه کیفی دادهبنیاد. پایاننامه دکتری، دانشگاه بصره، دانشکده تربیت بدنی.
جاسم، م. ح.، و احمد، س. م. (۱۴۰۱). تأثیر سبک رهبری در توانمندسازی مدیران ورزشی استان بصره. مجله تربیتالریاضه العراقیه، ۱۵(۳)، ۴۰–۵۳.
حمودی، س. ن. (۲۰۲۲). علاقة التمکین الإداري بمدی الشعور بالمعنی لدى مدربی الأکادیمیات الریاضیة. مجلة الریاضة و التنمیة، ۱۰(۲)، ۷۲–۸۶.
Mertens, W, Recker, J. (2020). How store managers can empower their teams to engage in constructive deviance: Theory development through a multiple case study, Journal of Retailing and Consumer Services, 52: 1-17.
Pradhan, R. K., Jena, L. K., & Yadav, G. (2017). Employee performance at workplace: Role of psychological empowerment and employee engagement. International Journal of Productivity and Performance Management, 66(6), 811–830. https://doi.org/10.1108/IJPPM-12-2015-0190
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 38(5), 1442–1465. https://doi.org/10.5465/256865
Thomas, K. W., & Velthouse, B. E. (1990). Cognitive elements of empowerment: An “interpretive” model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15(4), 666–681. https://doi.org/10.5465/amr.1990.4310926
Zhang, X., & Bartol, K. M. (2010). Linking empowering leadership and employee creativity: The influence of psychological empowerment, intrinsic motivation, and creative process engagement. Academy of Management Journal, 53(1), 107–128. https://doi.org/10.5465/amj.2010.48037118
Sánchez, P., Barriopedro, M., & López de Subijana, C. (2012). Empowerment and performance in elite sport organizations. European Sport Management Quarterly, 12(5), 527–547. https://doi.org/10.1080/16184742.2012.734527
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). Sage Publications.