Subject Areas : geographical and environmental
Farzaneh Teimori
1
,
Amin Rahimikia
2
,
Sayed Mousa Khademi
3
1 - Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Khorramabad Branch, Khorramabad Islamic Azad University, Khorramabad, Iran
2 - PhD Student in Educational Management, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Strategic Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.
Keywords:
Abstract :
آدینهوند، علیاصغر، حاجیزاده، مریم و قدمی، مصطفی،1391، بررسی عملکرد شهرداری در چهارچوب حکمرانی خوب شهری نمونه موردمطالعه: شهر بابلسر، مدیریت شهری، 1(2)، صص 41-64.
اعتضادی، سهیلا، صفری، حسین، زندیه، مصطفی، جعفرنژاد، احمد و صادقی مقدم، محمد رضا.(1400). توسعۀ مدلی برای تحلیل جامع بهرهوری درصنایع خدماتی با استفاده ازرویکرد تئوری دادهبنیاد چندگانه. پژوهش درمدیریت تولید و عملیات، 12(26)، 19-40.
برک پور، ناصر و اسدی، ایرج ، 1390، مدیریت و حکمروایی شهری، چاپ دوم، تهران، انتشارات دانشگاه هنر، ص102.
خاتم, سعید، احمدی، سید عباس و خاتم، مهناز، 1402، بررسی و تحلیل شاخصهای حکمروایی شهری در کلانشهر تهران با استفاده از روش دیمتل فازی، جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، 3(34)، صص 51-64.
ربانی, طاها، مشکینی, ابوالفضل، رکن الدین افتخاری, عبدالرضا و رفیعیان, مجتبی، 1398، تبیین مسائل حکمروایی شهری در سناریوهای آینده کلانشهر تهران مبتنی بر رویکرد تبدیل سناریوهای کیفی به کمی. مجله شهر پایدار، 2(1)، صص 62-45.
رحمانی، حامد، 1397، حکمرانی شهری: شناسایی شاخصهای برای توسعه مدیریت شهری شهرداری تهران، مطالعات مديريت شهري، 10(36)، صص 1-15.
رزمی، محمدجواد، صدیقی، سمیه و رضاییان، سمانه.(1394). الزامات تحقق حکمرانی خوب برای دستیابی به توسعه انسانی. اقتصاد توسعه و برنامهريزی، 4(2)، 75-51.
رشنوفر، آیت و یوسفوند، جواد، 1400، ارزیابی وضعیت شاخصهای حکمروایی در شهر الشتر از نگاه مدیران و شهروندان، جغرافیا و برنامه ریزی شهری چشم انداز زاگرس، 13(48)، صص 51-66.
رفیعیان، مجتبی و حسینپور، علی، 1390، حکمرانی خوب شهری از منظر نظریات شهرسازی، تهران: انتشارات طحان، ص 150.
رهنمایی، محمدتقی و کشاورز، مهناز، 1389، بررسی الگوی حکمروایی خوب و نقش دولت در مدیریت و اداره امور شـهرها در ایران، دو فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی منطقهای، 1(1)، صص 23-55.
زیاری، کرامت الله؛ حسینی، علی؛ بهزادی راد، مسعود.(۱۴۰۱). تحلیل و شناسایی پیشرانهای کلیدی راهبرد توسعه شهر(CDS) در برنامهریزی شهر: رویکرد آیندهپژوهی به مقوله شهر، شهر پایدار، 5(3)، ۳۹-۶۰ .
زیاری، کرامت الله؛ نیکپی، وحید؛ حسینی، علی.(۱۳۹2). سنجش میزان مشارکت شهروندان در مدیریت شهری بر اساس الگوی حکمرانی خوب شهری. مسکن و محیط روستا، 32(141)، ۸۶-۶۹.
سمواتی, سمیرا, حسینی نیا, غلامحسین و بحرینی, حسین، 1401، تحلیل عملکرد مدیریت شهری همدان مبتنی بر شاخصهای حکمروایی مطلوب شهری با تأکید بر نظر شهروندان، مهندسی جغرافیایی سرزمین، 6(4)، صص 801-816.
سهرابی, شهلا, پریزاد, میلاد و سلیمی, غلامرضا، 1402، طراحی مدل حکمرانی شهری (مورد مطالعه: شهرداری تهران)، مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، 11(1)، صص 18-1.
شریف زاده اقدم, ابراهیم، شیخی, عبدالله و اجزاء شکوهی, محمد، 1397، ارزیابی حکمروایی خوب در پایداری محلههای شهری پیرانشهر، مجله شهر پایدار، 1(3)، صص 128-109.
صادق پور، صادق، عزت پناه، بختیار و زالی، نادر، 1403، سیاستگذاری حکمروایی مطلوب شهری در کلانشهرها (مطالعه موردی: رشت). سیاست شهری و منطقه ای، 2(8)، صص 59-70 .
صبوری حامد، گیوریان حسن، حق شناس کاشانی فریده، 1400، شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل مطلوب فرایند خط مشی گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران، تعلیم و تربیت، ۳۷ (۱)، صص ۷-۳۲.
صفری، مهدی، علیزلده، کتایون و جعفری، حمید.(1403). تأثیر حکمروایی خوب شهری در ارتقاء خدمات آموزشی درمناطق حاشیه نشین نمونه موردی(شهرک شهید رجائی مشهد). علوم جغرافیایی، 20(46)، 53-36).
طالبی, محمدعلی, رهنمایی, محمدتقی و قربانی نژاد, ریباز، 1399، آسیبشناسی موانع تحقق حکمروایی خوب شهری در شهرهای میانی مطالعه موردی: شهر نیشابور. مجله شهر پایدار، 3(4)، صص 57-43.
عابدی جعفری, حسن، تسلیمی, محمدسعید، فقیهی, ابوالحسن و شیخزاده, محمد، 1390، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2)، صص 198-151.
قاسمی، ابوالفضل، علویان، مرتضی، لطفی، صدیقه و رحمانی، مریم، 1400، تحليل مضامين حکمرانی خوب شهری در برنامههای توسعه جمهوری اسلامی ایران، پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 10(3)، صص 117-141.
کر، عبدالطیف، کردستانی، فرشته، حسینی خواه، علی و دلگشایی، یلدا، 1399، کاربرد تحلیل مضمون در شناسایی و تبیین ابعاد، مولفه ها و شاخصهای آموزش کارآفرینی، مجله سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(4)، صص 234-245.
کمانرودی کجوری، موسی؛ بیگدلی، محمد.(۱۳۹۲). بررسی تطبیقی قوانین و برنامههای توسعه شهری با اصول حکمروایی خوب، مطالعات شهری، 3(11)، ۴۸-۳۷.
ملکی، سعید، آروین، محمود و بذرافکن، شهرام.(1397). بررسی نقش الگوی حکمروایی خوب شهری در تحقق شهر تابآور (مطالعه موردی: شهر اهواز، دانش شهرسازی، 2(4)، 18-1)
منجمزاده، سیدامیرحسین، زیاری، کرامتالله و ماجدی، حمیدرضا، 1396، بررسی شاخصهای زیستمحیطی توسعه پایدار و سطح برخورداری آن در کلانشهرهای ایران، نگرش های نو در جغرافیای انسانی، 10(1)، صص 298-275.
منگلی، احمد، عفیفی، محمدابراهیم و وخشوری، علی.(1401). شناسایی پایداری زیست محیطی در نواحی شهری با استفاده از فن تصمیمگیری چند معیاره تخصیص خطی و تکنیک دلفی با تاکید بر ارزیابی حساسیت وقوع سیل(مطالعه موردی شهر بابک). علوم جغرافیایی(جغرافیای کاربردی)، 18(38)، 36-58.
References:
Addink, Henk (2019) Good governance: Concept and context, Oxford, UK: Oxford University Press.
Alholjailan, M.I. (2012). Thematic Analysis: A critical review of its process and evaluation. West East Journal of Social Sciences, 1(1), 39-47.
Boyatzis, R. E. (1998), Transforming qualitative information: thematic analysis and code development. Sage.
Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology Journal, 3(2), 123-140.
Braun, V., Clarke, V., & Terry, G.(2021).Thematic Analysis:A Practical Guide.SAGE Public. Ltd.
Clarke, V. & Braun, V. (2013). Teaching thematic analysis: Overcoming challenges and developing strategies for effective learning. The Psychologist, 26(2), 120-123.
Divan, A., Ludwig, L., Matthews, K., Motley, P. & Tomlienovic-Berube, A. (2017). A survey of research approaches utilised in The Scholarship of Learning and Teaching publications. Teaching & Learning Inquiry, [online] 5(2), 16-29.
Durdyev, S., Ihtiyar, A., Ismail, S., Ahmad, F. S., & Bakar, N. A. (2014). Productivity and service quality: Factors affecting in service industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 487- 491 .
Evans, B., Marko, J., Sundback, S. & Theobald, K. (2005). Governing sustainable cities. Earthscan, London.
Javadi, M. & Zarea, M. (2016). Understanding Thematic Analysis and its Pitfalls. Journal of Client Care, 1 (1), 33-39.
Kropivek, J., & Peri. (2019). A comparative evaluation of operational efficiency of wood industry using data envelopment analysis and Malmquist productivity index: the cases of Slovenia and Croatia. Drvna industrija: Znanstveni \v c asopis za pitanja drvne tehnologije, 70(3), 287--298 .
Maguire, M., Delahunt, B. (2017), Doing a Thematic Analysis: A Practical, Step-by-Step Guide for Learning and Teaching Scholars, AISHE-J, 8(3), 3351-3364.
Pan, L., Yang, F., Lu, F., Qin, S., Yan, H., & Peng, R. (2020). Multi-Agent Simulation of Safe Livability and Sustainable Development in Cities. Sustainability, 12(5), 2070
Rosenthal, M. (2016). Qualitative research methods: Why, when, and how to conduct interviews and focus groups in pharmacy research. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 8(4), 509-516.
Rowland, S.L. & Myatt, P.M. (2014). Getting started in the scholarship of teaching and learning: a “how to” guide for science academics. Biochemistry & Molecular Biology Education, 42(1), 6-14.
UN Habitat. (2013) State of the world’s cities 2012/2013. Prosperity of cities, Routledge, New York.
Vaismoradi, M., Turunen, H. & Bondas, T. (2013). Content analysis and thematic analysis: Implications for conducting a qualitative descriptive study. Nursing and Health Sciences, 15(3), 398-405.
Yang, H. (2021). Holistic Governance: An Explanatory Framework, In: Urban Governance in Transition, Springer Publications (pp. 57-95).
مجله علوم جغرافيايي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد، دوره 21، شماره 51 ، تابستان 1404، صص 64-49
شناسایی شاخصهای بهرهوری بر اساس الگوی حکمروایی خوب شهری باتکنیک دلفی (مطالعه موردی: شهرداریهای استان لرستان)
فرزانه تیموری-دانشجوی دکترای گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران
امین رحیمی کیا-استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران(نویسنده مسئول)
aminrahimikia@iau.ir
موسی خادمی- استادیار گروه مدیریت استراتژیک،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دريافت: 27/7/1403 پذيرش: 11/3/1404 چاپ: 26/4/1404
چکیده
امروزه در اداره شهرها بهکارگیری روشهای نوین مدیریتی و در راس آنها حکمروایی خوب میتوان از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف از این پژوهش شناسایی شاخصهای موثر در بهرهوری شهرداریهای استان لرستان براساس شاخصهای حکمروایی خوب می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع کیفی بر اساس روش تحليلي و مطالعههاي موردي است و شامل بررسيهاي كتابخانهاي ميباشد. برای جمعآوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز از مقالات علمی و پژوهشی که در حوزه حکمروایی خوب و بهرهوری نمایه شده و قابل دسترسی هستند، استفاده شده است. در این پژوهش از روش تحلیل مضمون و تکنیک دلفی استفاده شده است. از بین شاخصهای مورد استفاده در سابقه پژوهش تعداد 327 شاخص با 746 بار تکرار استخراج گردید. سپس بعد کدگذاری شاخصها و حذف کدهای ناقص و نامرتبط تعداد 163 کد گزینشی(شاخص) بدست آمد. بعد از آن اقدام به ایجاد تمها شده و با توجه به بازبینی، تصفیه و شکلدهی مضمونهای فرعی 14 مضمون فرعی(مولفه) به دست آمد. پس از تعریف و بازبینی مکرر مضمونهای اصلی تعداد 5 مضمون اصلی به صورت نهایی ارائه گردید. در نهایت دادههای کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختارمند توسط 20 نفر از خبرگان دانشگاهی مورد بررسی دقیق قرار گرفت. نتیجه این بررسی منجر به کاهش کدهای گزینشی از 163 به 84 کد گردید و در مضمونهای اصلی و فرعی تغییری ایجاد نگردید. نتایج بدست آمده بیانگر اینست که بهرهوری براساس حکمروایی خوب مجموعه عوامل ساختار مدیریتی(کارایی و اثربخشی، بینش راهبردی، انعطافپذیری و توسعه پایدار)، مشارکت(مشارکت و اجماعسازی)، حاکمیت قانون(حاکمیت قانون، کیفیت تنظیم کنندگی و ثبات سیاسی)، عدالت( عدالت، مهار فساد و شفافیت) و پاسخگویی(پاسخگویی و مسئولیتپذیری) را شامل میشود.
کلمات کلیدی: بهره وری، حکمروایی خوب، توسعه پایدار، لرستان
مقدمه و طرح موضوع
بهرهوری یکی از مهمترین مسائل از دیدگاه اقتصادی است زیرا بهرهوری بهدلیل سهم مهمی که در اقتصاد و بهبود استانداردهای زندگی دارد، نقش کلیدی در رشد اقتصادی کشورها ایفا میکند(دردیو و همکاران ، 2014 کروپیوک و پری،2019) در سطح یا سازمان، سطح بالای بهرهوری، یکی از متغیرهای اساسی برای رشد سازمان است(اعتضادی و همکاران، 1400). در سالهای اخیر در ایران، به طور گسترده از رویکرد حکمرانی خوب بهعنوان ضرورت توسعه مدیریت نام برده شده است، این در حالی است که به ظرفیت های موجود آن در قوانین و برنامههای توسعه توجه نشده است و اقدامات صورت پذیرفته در این خصوص، بیشتر در نفی انفعالی انحصار مدیریت دولتی در اداره کشور و شهرها انجام پذیرفته است (زیاری و همکاران، ۱۳۹۱: ۷۰). این تلاشها و اقدامات منجر به تبدیل این رویکرد به گفتمان رایج علمی و اجرایی حوزه مدیریت توسعه در ایران نشده است(کمانرودی کجوری و بیگدلی، ۱۳۹۲). توسعه هماهنگ میان سیستمهای اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی، بخش مهمی از پایداری شهری است که بهطور مستقیم بر کیفیت شهرنشینی تأثیر میگذارد. زیست پذیری شهری نیز یک عامل مهم برای توسعه پایدار شهرهای مدرن است(پان و همکاران، 2020:2). توسعه پایدار و توسعه پایدار شهری طی دهههای اخیر بهتدریج به پارادایم نوین و مسـلطی در ادبیـات نظری و علمی رایج در بـاب توسـعه و برنامهریزی شهری تبدیل شده است(زیاری و همکاران، 1401: 40). حکمروايي خوب شهری،حاکي ازآن است که همه شهروندان، اعم از فقرا و گروههای به حاشيه رانده شده، اين حق را دارند که به صورت مستقيم يا غيرمستقيم در تصميم گيريهايي که زندگي و معيشت آنها را تحت تأثير قرار مي دهد، مشارکت داشته باشند (صفری و همکاران، 1403).
تا سال 2050 حدود 75 درصد از جمعیت دنیا در شهرها زندگی خواهند کرد(برنامه اسکان بشر ملل متحد، 2013) این در حالی است که توسعه شهرنشینی با افزایش روزافزون تقاضاهای شهروندان همراه بوده و دولتها به تنهایی از عهده انجام این وظایف برنمیآیند(رفیعیان و حسینپور،1390؛ رهنمایی و کشاورز، 1389). جامعه جهانی نیز به این نتیجه رسیده است که مشکل عمده مدیریت شهری، کمبود منابع مالی یا تکنولوژی مدرن و یا نیروی انسانی ماهر نیست، بلکه مشکل اصـلی در شـیوه اداره این عوامل است(آدینهوند و همکاران، 1392). در همین راستا، طـرح بحـث تمرکززدایـی و واگـذاری بخشـی از اختیارات و وظایف دستگاههای دولتی به نهادهای محلی در راستای بهبود اداره امور شهروندان و برآورده ساختن نیازهای آنان صورت پذیرفته است(رهنمایی و کشاورز، 1389) که بهتدریج در حال تبدیل شدن بـه الگـوی غالـب مـدیریت و اداره امور شهرها است. همان چیزی که به نام حکمروایی خوب شهری شناخته میشود. حکمروایی خوب شهری فرایندی سیاسی است. این فرایند را مرکز اسکان بشر سازمان ملل بهعنوان پاسخی کارآمد و مؤثر بـه مشـکلات شـهری تعریـف کرده است که میتواند اثربخشترین، کم هزینهترین و پایدارترین شیوه اعمال مدیریت در نظام پیچیـده و چنـد سـطحی امروزه شهرها باشد(بركپور و اسدی، 1390). شهروندان در مدیریت شهر نهتنها شرکتکننده فردی نیستند، بلکه بهصورت سازمانیافته نقش دارند (یانگ، 2021). آدینک (2019) خاطرنشان میکند، حکمروایی خـوب شـهری فرایندی است که بر اساس کنش متقابل میان «نهادهای رسمی اداره شهر»، « سـازمانهای غیردولتـی» و «تشـکلهای جامعه مدنی» از سوی دیگر شکل میگیرد(ادینک، 2019).
امروزه شهرها به عنوان مصرف كننده و توزیع كننده اصلي كالاها و خدمات، كانون توجه بحث پایداري شدهاند. بنابراین به منظور دستيابي به یک وضعيت پایدار واقعي در شهرها، تدوین سياستهایي جهت حصول به شهرهاي پایدار ضروري است. به همين منظور مقولهاي مهم تحت عنوان توسعه شهري پایدار در طول دهه 1990 ميلادي و تا به امروز مورد توجه قرار گرفته است. توسعه پایدار را فرآیندي تعریف كردهاند كه طي آن نيازهاي كنوني جامعه تأمين شود بدون اینکه توانایي نسلهاي آینده براي تأمين نيازهایشان تحت تأثير قرار گرفته باشد. طبق تعریف توسعه پایدار داراي چهار بعد میباشد. 1- توسعه زیست 2- توسعه اقتصادي 3- توسعه اجتماعي 4- توسعه حقوقي(منجمزاده و همکاران، 1396: 286). از منظر سازمان همکاري و توسعه اقتصادي، حکمروايي خوب و مديريت عمومي درست پيش شرطهاي اصلي براي رسيدن به توسعه پايدار هستند، مسئلهايي که مرکز تحقيق توسعه جهاني و مرکز اسکان سازمان ملل هم بر آن صحه گذاشتهاند(اوانز، 2005).
اکنون این سؤال مطرح است که با توجه به دانش موجود، مؤلفههای بهرهوری شهرداریهای استان لرستان بر اساس شاخص های حکمروایی خوب از نظر نخبگان کدامند؟ با توجه به سوال فوق با بررسی سابقه پژوهش و شاخصها و ابعاد بکار گرفته شده مطالعات گذشته، شاخصهای بهرهوری در دل شاخصهای حکمروایی خوب، استخراج گردید. بعد از کدگذاری شاخصهای مستخرج، شکلگیری مضامین صورت گرفته، و تمهای فرعی و اصلی تعریف و نام گذاری شده است. هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای مؤثر، چارچوببندی مؤلفهها و شاخصهای مؤثر بر مدل بهرهوری شهرداریهای استان لرستان بر اساس شاخص های حکمروایی خوب با استفاده از روش تحلیل مضمون میباشد. بهطور کلی هدف از انجام این پژوهش مطالعه انواع تئوری ها و الگوهای مرتبط با موضوع تحقیق به همراه مرور پیشینه و پس از آن تعیین ابعاد و مولفههای بهرهوری شهرداریها در دل مولفهها و ابعاد حکمروایی خوب میباشد. که در نهایت منجر به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و تامین نیازمندیهای آنان میگردد.
عابدی و همکاران(1390) معیارهاي ارزیابی روایی و پایایی تحلیل مضمون توضیح داده شده و با ذکر مزایا و معایب این روش، پیشنهاداتی براي تحقیقات آتی، عرضه شده است. رحمانی(1397) به شناسایی شاخصهای برای توسعه مدیریت شهری شهرداری تهران پرداخته و در مصاحبه ۶۲ مضمون شناسایی کرده و با کمک تحلیل عاملی تاییدی از میان آنها در نهایت ۵۰ مضمون انتخاب نمود و شاخصها را از میان آنها استخراج کرده است. شریفزاده اقدم و همکاران(1397) با ارزیابی حکمروایی خوب در پایداری محلههای شهری پیرانشهر به این نتیجه رسیدند که اعتقاد شهروندان بر تصمیمگیریها مؤثر بوده و مدیریت شهری خواهان مشارکتشان در حکمروایی شهری است. ربانی و همکاران(1398) با تبیین مسائل حکمروایی شهری در سناریوهای آینده کلانشهر تهران به این نتیجه رسیدند که فقط در یک سناریو حکمروایی شهری تهران در وضعیت ایدهال قرار دارد، در همه سناریوهای باقیمانده مسائل حکمروایی تشدید خواهند شد. طالبی و همکاران (1399) با آسیبشناسی موانع تحقق حکمروایی خوب شهری در نیشابور به این نتیجه رسیدند که عوامل مؤثر بر عدم تحقق حکمروایی خوب شهری در نیشابور شـامل 87 مقوله اولیه، 11 کد تفسیری و 4 کد تبیینی است. صبوری و همکاران (1400) با شناسايي ابعاد و مؤلفههاي مدل مطلوب فرايند خطمشيگذاري در نظام آموزش و پرورش ايران به این نتیجه رسیدند که تحليل دادهها به احصاي 62 مضمون پايه، 13 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگير و شكلگيري الگوي نظري انجاميده است. رشنوفر ویوسفوند(1400) با ارزیابی وضعیت شاخص هاي حکمروایی در شهر الشتر به این نتیجه رسیدند که وضعیت شاخص هاي حکمروایی از نگاه هر دو جامعه آماري(شهرودان و مدیران شهر) در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. قاسمی و همکاران(1400) با تحلیل مضامین حکمرانی خوب شهری در برنامههای توسعۀ به ۲۴ مضمون پایه، ۱۲ مضمون سازماندهنده و ۷ مضمون فراگیر (کارآمدی، تمرکززدایی، برابری، شفافیت، حفظ و تقویت میراث معنوی، مشارکت، امنیت و سلامت) دست یافتند. سمواتی و همکاران(1401) با تحلیل عملکرد مدیریت شهری همدان مبتنی بر شاخصهای حکمروایی مطلوب شهری به این نتیجه رسیدند که سطح حکمروایی خوب شهری در همدان حدود ۴/۴۶ % است و میانگین کل شاخص های حکمروایی خوب شهری با مقدار ۳۲/۲ کمتر از حد متوسط ۳ است. خاتم و همکاران (1402) با تحلیل شاخصهای حکمروایی شهری در کلانشهر تهران به این نتیجه رسیدند که شاخص مسئولیتپذیری بیشترین میزان اثرگذاری را بر دیگر شاخصها، و شاخص پاسخگویی بیشترین میزان اثرپذیری را از دیگر شاخصها دارد. سهرابی و همکاران(1402) با طراحی مدل حکمرانی شهری (مورد مطالعه: شهرداری تهران) به این نتیجه رسیدند که 9 عامل اثربخشی، اجرای قوانین، تصویب قوانین، توافق جمعی، شفافیت، عدالت، مسئولیتپذیری، مشارکت و پاسخگویی در مدل حکمرانی شهری ایفای نقش میکنند. صادق پور(1403) با بررسی سیاستگذاری حکمروایی مطلوب شهری در رشت به این نتیجه رسیدند که اداره شهر رشت به راهبردهایی مانند تمرکززدایی، بازسازی ساختارها و فرآیندها، مشارکت ذینفعان و تفویض قدرت به مدیران با دانش و توانایی بالا بستگی دارد.
در بین مطالعات داخلی و خارجی اکثراً با استفاده از روش تم به شناسایی مولفهها و شاخصهای مؤثر اقدام کردهاند. این مطالعات به بررسی شاخصهای مولفههای مختلف بر اساس حکمروایی خوب پرداختهاند، اما هیچکدام به بررسی و شناخت شاخصهای موثر در بهرهوری شهرداریها بر اساس حکمروایی خوب نپرداختهاند. از آنجایی که تا کنون در زمینه طراحی مدل بهرهوری براساس حکمروایی خوب هیچ گونه تحقیقی انجام نگرفته است لذا پژوهش در این زمینه ضروری است. همچنین با توجه به پایین بودن بهرهوری شهرداریها خصوصاً در سطح استان لرستان انجام این پژوهش گامی در جهت افزایش بهرهوری شهرداریها میباشد.
روششناسی پژوهش
اين پژوهش از نوع تحقيقات توصیفی است که بر اساس روش تحليلي و مطالعههاي موردي خواهد بود و شامل بررسيهاي كتابخانهاي ميباشد. در بخش اول از روش تحلیل مضمون با رویکرد براون و کلارک استفاده شده است. در بخش بعدی از تکنیک دلفی استفاده شده است. به طور کلی روشهای کیفی بهطور گستردهای در یادگیری و آموزش پژوهش و رویکرد علمی استفاده میشوند(دیوان و همکاران، 2017) در حالی که مفروضات معرفتشناسی و نظری میتواند برای برخی رشتهها ناآشنا باشد و گاهی اوقات مثلاً زمینههای علم و مهندسی را به چالش بکشد(رولند و میات، 2014). افراد بسیاری از جمله روزنتال(2016) ارزش این روشها را تمجید کردهاند.یکی از روشهای کارامد تحقیقات کیفی، تحلیل مضمون است که هم اکنون به عنوان روش تحلیل، تجلیل و تعریف چندانی از آن نمیشود. چرا که این روش کمتر معرفی، ولی بیشتر استفاده شده است. این بدان معنی است که تحلیل مضمون ظاهراً روشی است که هر کسی به آسانی و بدون داشتن دانش یا مهارت خاص (که برای تحقیقات پیچیده تر و تحسین شدهتر مانند نظریه دادهبنیاد و تحلیل گفتمان لازم است) از آن استفاده میکند (براون و همکاران، 2021). این مقاله، چنین نگرشی را به نقد کشیده و نشان میدهد که تحلیل مضمون میتواند تحلیلهای معقولی کند و به سؤالات خاص تحقیق به خوبی پاسخ دهد. تحلیل مضمون1 (TA) یک روش برای تحلیل دادههای کیفی و یکی از خوشه روشهایی است که بر شناسایی الگوی معنایی در یک مجموعه داده تمرکز دارد. این تحلیل، فرایند شناسایی الگوها یا مضمونها در بطن دادههای کیفی است. تحلیل مضمون روشی برای شناسایی، تحلیل و گزارش الگوها و مضامین موجود در دادههاست كه دادهها را به دادههایی غني و تفصیلی تبدیل میکند (براون و کلارک، 2006). براون و کلارک (2006) تحلیل مضمون را اولین روش کیفی میدانند که باید یاد گرفته شود. راههای مختلفی برای تحلیل مضمون وجود دارد (به عنوان مثال رویکردهای الحولجیلان، 2012; بویاتزیس، 1998 و جوادی و زاررعی، 2016) و این تنوع به این معنی است که در مورد ماهیت تحلیل مضمون نیز سردرگمی وجود دارد، از جمله اینکه چگونه از تحلیل کیفی متمایز میشود (ویسمرادی و همکاران، 2013). هدف تحلیل مضمون ، شناسایی مضمونها، یعنی الگوها در دادههای مهم یا جالب توجه پژوهشگر است و از این مضمونها برای پاسخ به سؤالات پژوهش استفاده میکنند یا اینکه مطالبی در مورد یک مسئله میگویند(مگوایر و دلاهانت ، 2017). این چیزی بسیار بیشتر از خلاصه کردن صرف اطلاعات است(کلارک و براون، 2013). . شکل ۱ گامهای روش تحلیل مضمون را نشان میدهد.
شکل شماره 1 چاچوب شش مرحلهای براون و کلارک برای انجام تحلیل مضمون
روش دلفی2 یک روش یا تکنیک ارتباطی ساختمند است که در اصل به منظور پیشگویی سامانمند و تعاملی با تکیه بر هماندیشی خبرگان ابداع شده و توسعه پیدا کردهاست . این روش که در آیندهپژوهی استفاده میشود عمدتا اهدافی چون کشف ایدههای نوآورانه و قابل اطمینان یا تهیه اطلاعاتی مناسب بهمنظور تصمیمگیری را دنبال میکند. روش دلفی فرایندی ساختار یافته برای جمعآوری و طبقهبندی دانش موجود در نزد گروهی از کارشناسان و خبرگان است که از طریق توزیع پرسشنامههایی در بین این افراد و بازخورد کنترل شده پاسخها و نظرات دریافتی صورت میگیرد. تکنیک دلفی برای «شناسایی» و «غربال» مهمترین شاخصهای تصمیمگیری قابل استفاده است. روش دلفی بر اساس رویکرد پژوهش جدلی یعنی : نظر یا تز(ایجاد عقیده یا نظر)، پادنظر یا آنتیتز( نظر و عقیده مخالف) و نهایتاً ساخت سنتز(توافق و اجماع جدید) شکل گرفتهاست که در پی فرایند ساخت نظریه تازهای ایجاد میشود. به اعتقاد هلمر ، دلفی ابزار ارتباطی سودمندی بین گروهی از خبرگان است که فرموله کردن آرای اعضاء گروه را آسان میکند(منگلی میدوک، 1401: 9).
تکنیک دلفی یک رویکرد تحقیقی جهت به دست آوردن اجماع با استفاده از یک سری پرسشنامه ها و ارائه بازخورد به شرکت کنندگانی که در حوزههای کلیدی دارای تخصص هستند، تعریف میشود(حبیبی و همکاران،2014)این روش با مشارکت افرادی انجام میشود که در موضوع پژوهش دارای دانش و تخصص باشند. این افراد به عنوان پانل دلفی شناخته میشوند و انتخاب افراد واجد شرایط از مهمترین مراحل روش دلفی به حساب میآید، زیرا اعتبار نتایج به شایستگی این افراد بستگی دارد. در ادامه دورهای دلفی، دادههای حاصله با استفاده از شاخصهای توصیفی میانه، مد، میانگین و انحراف معیار، تحلیل شدند.
جامعه آماری پژوهش شامل20 نفر متخصص که از بین اعضای هیات علمی راهنمای پایان نامه و رساله، دارای مقاله وکتاب در زمینه حکمرانی خوب و بهرهوری و مدیران ارشد یا میاني شهرداریها دارای سابقه کار با مدرک دکتری و کارشناسی ارشد و صاحبنظر در زمینه بهرهوری و حکمرانی خوب با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفي برگزیده شدهاند.
یافتههای پژوهش
در این پژوهش از بین تمامی ابعاد و شاخصهایی که در مطالعات مختلف مورد استفاده قرار گرفته، شاخصهای بهرهوری در دل شاخصهای حکمروایی خوب و در راستای توسعه پایدار، استخراج گردید. تعداد کل شاخصهای مورد اشاره ۳۴۹ شاخص است که ۷۷۱ بار به آنها اشاره شده است.
تحلیل مضمون و کدگذاری به روش براون و کلارک
در مرحله اول برای اینکه محقق با عمق و گستره محتوایی دادهها آشنا شود لازم است که خود را در آنها تا اندازهای غوطهور سازد. غوطهور شدن دردادهها، معمولاً شامل بازخوانی مکرر دادهها و خواندن دادهها به صورت فعال (جستجوی معانی و الگوها) است.
مرحله دوم شامل ایجاد کدهای اولیه است. کدها ویژگی دادهها را معرفی مینمایند که به نظر تحلیلگر جالب میرسد. دادههای کدگذاری شده از واحدهای تحلیل (زمینهها) متفاوت هستند. کدگذاری را میتوان به صورت دستی یا از طریق برنامههای نرم افزاری انجام داد. در این پژوهش از روش کدگذاری دستی استفاده شد.
در مرحله سوم 163 کد گزینشی (شاخص) توسطه محقق و با کمک اساتید راهنما و مشاور به دست آمد. محققان کدهای ناقص یا نامرتبط و همچنین کدهای تکراری را کنار گذاشته تا به این تعداد کد گزینشی دست یافتند.
مرحله چهارم شامل دو مرحله بازبینی و تصفیه و شکل دهی به مضمونهای فرعی است. مرحله اول شامل بازبینی در سطح خلاصه کدگذاریهای انجام شده است. در مرحله دوم، اعتبار مضمونهای فرعی با مجموعه دادهها در نظر گرفته میشود. در این مرحله، محقق به 14 مضمون فرعی (مؤلفه) دست پیدا کرد.
مرحله پنجم محققان در نهایت پس از رفت و برگشت در میان مضمونهای فرعی و اصلی به 5 مضمون اصلی (بُعد اصلی) دست یافتند، که در زمینه مورد نظر قابل تبیین میباشد.
مرحله ششم بعد از بازبینی و تصفیه و شکلدهی، 14 مضمون فرعی بدست آمد که محققان با تعریف و بازبینی مجدد آنها به 5 مضمون اصلی (بُعد اصلی) دست یافتند. در نهایت مدل اولیه پیشنهادی در قالب 5 بعد و 14 مولفه ارائه گردید (شکل شماره 3 )
شکل شماره 3 مدل اولیه بهرهوری شهرداریهای لرستان بر اساس الگوی حکمروایی خوب
غربالگری با تکنیک دلفی
بر اساس تحلیل کیفی درنهایت 163 شاخص شناسایی شد. برای غربالگری و حصول اطمینان از اهمیت شاخصهای شناسایی شده و انتخاب شاخصهای نهایی از روش دلفی استفاده شده است. برای سنجش اهمیت شاخصها از دیدگاه خبرگان استفاده شده است. دیدگاه خبرگان پیرامون اهمیت هر یک از شاخصها با طیف 9 درجه ای لیکرت گردآوری شده است. مدل بهرهوری شهرداریهای استان لرستان بر اساس حکمرانی خوب متشکل از 5 بعد و 21 مؤلفه و 163 شاخص (مدل حاصل از تحلیل مضمون) مورد استفاده برای تکنیک دلفی قرار گرفته است. در مرحله بعد محقق پرسشنامهای بر اساس این مدل جهت ارائه به اعضای پانل(خبرگان دلفی) تهیه و در اختیار آنان قرار داد. در دور اول تکنیک دلفی شاخصهایی که میانگین آنها از کمتر 5 بود حذف شدند. در این دور تعداد مولفهها از 21 به 14 مولفه و تعداد شاخصها از 163 به 99 شاخص کاهش یافتند. یعنی تعداد 7 مولفه و 64 شاخص در این دور حذف گردید و درابعاد پنجگانه تغییری حاصل نشد. سپس پرسشنامهای بر مبنای اطلاعات جمعآوری پرسشنامه اول و تحلیل آن، تهیه و مجدداً در اختیار خبرگان قرار گرفت. این پرسشنامه شامل مولفهها و شاخصهایی است که اکثریت اعضای پانل در دور اول با آن موافق بودند و نتایج سوال بازپاسخ پرسشنامه دور اول میباشد. در این پرسشنامه نظر اعضای پنل را در خصوص مولفهها و زیرمولفههای دور اول گرفته شد. در دور دوم این پرسشنامه با 5 بعد، 14 مولفه و 99 شاخص (طبق نتایج بهدست آمده از دور اول) در اختیار خبرگان قرار گرفت. در این دور شاخصهایی که میانگین آنها از کمتر 7 بود حذف شدند. طبق نتایج این دور تعداد مولفهها و ابعاد بدون تغییر و تعداد شاخصها از 99 به 84 شاخص کاهش یافتند. یعنی تعداد 15 شاخص در این دور حذف گردید و در مولفهها و تعداد بعدها تغییری حاصل نشد. یعنی تعداد 15 شاخص حذف گردید و در تعداد مولفهها و ابعاد تغییری بهدست نیآمد. در دور سوم آخرین پرسشنامه با معیارهای دور دوم برای همان تعداد 20 نفر خبرگان تکرار شد که در آن هیچ داده تازهای در ارتباط با موضوع بهرهوری شهرداریها بر اساس حکمرانی خوب، پدید نیآمد و این خود به این معنی است که به اشباع نظری رسیدهایم. این نشانهای برای پایان دورهای دلفی میباشد.
نتایج نهایی دور سوم تکنیک دلفی و نتایج تحلیل مضمون در جدول 2 ارائه شده است.
جدول 2 نتایج نهایی تحلیل مضمون و دور سوم تکنیک دلفی
وضعیت | دامنه تغییرات | انحراف معیار | مد | میانگین | درصد توافق | تعداد پاسخ | کدهای استخراجی | ردیف | مضمون پایه | مضمون اصلی |
تایید | 2 | 837/0 | 8 | 72/7 | ۸۵/۸ | 20 | پاسخگویی مقامات و دستگاهها | 1 | پاسخ گویی | پاسخ گویی |
تایید | 1 | 631/0 | ۸ | 24/8 | ۹۱/۶ | 20 | پاسخگویی | 2 | ||
تایید | 2 | 20/1 | 9 | 35/8 | ۹۲/۸ | 20 | حق اظهارنظر و پاسخگویی | 3 | ||
تایید | 2 | 983/0 | 9 | 34/8 | ۹۲/۷ | 20 | آزادی مطبوعات و رسانه ها و رشد افکار عمومی | 4 | ||
تایید | 2 | 598/0 | 8 | 64/7 | ۸۴/۹۱ | 20 | نظام ارزیابی عملکرد | 5 | ||
تایید | 3 | 929/0 | ۸ | 93/7 | ۸۸/۱ | 20 | احساس مسئولیت نسبت به تأمین خواستهها و تمایلات افراد | 6 | مسئولیتپذیری | |
تایید | 1 | 562/0 | ۸ | 12/8 | ۹۰/۲ | 20 | پایبندی به ارزشهای سازمان | 7 | ||
تایید | 2 | 673/0 | ۹ | 57/8 | ۹۵/۲ | 20 | وجدان کاری | 8 | ||
تایید | 2 | 583/0 | ۸ | 12/8 | ۹۰/۲ | 20 | تعهد به آرمانهای سازمان | 9 | ||
تایید | 2 | 761/0 | 8 | 7/7 | ۸۵/۶ | 20 | فعال بودن احزاب و تشکل های سیاسی | 10 | ثبات سیاسی و نبودخشونت | حاکمیت قانون |
تایید | 2 | 788/0 | ۸ | 78/7 | ۸۶/۵ | 20 | برخورداری انسجام ملی | 11 | ||
تایید | 3 | 988/0 | ۸ | 85/7 | ۸۷/۲ | 20 | فرصت لازم برای نشان دادن توانایيها | 12 | ||
تایید | 3 | 012/1 | ۸ | 94/7 | 02/88 | 20 | امکان اظهار نظر کارکنان در موضوعات مهم بدون نگراني از مافوق | 13 | ||
تایید | 2 | 718/0 | ۸ | 14/8 | ۹۰/۴۰ | 20 | امنیت شغلي | 14 | ||
تایید | 2 | 768/0 | ۸ | 78/7 | ۸۶/۴ | 20 | انضباط گرایی | 15 | کیفیت تنظیم کنندگی | |
تایید | 2 | 923/0 | ۸ | 84/7 | ۸۷/۱ | 20 | رعایت ضوابط و استانداردها بطور کامل | 16 | ||
تایید | 3 | 934/0 | ۸ | 85/7 | 38/87 | 20 | انجام صحیح کارها | 17 | ||
تایید | 2 | 768/0 | ۹ | 24/8 | ۹۱/۲4 | 20 | شرح وظایف دقیق و روشن | 18 | ||
تایید | 3 | 805/0 | ۹ | 36/8 | 30/93 | 20 | اختیارات اداری در بین کارمندان | 19 | حاکمیت قانون | |
تایید | 2 | 675/0 | ۹ | 8/8 | ۹۷/۸ | 20 | مشخص بودن و کارآمدی قوانین حقوقی | 20 | ||
تایید | 3 | 924/0 | ۸ | 7/7 | ۸۵/۶ | 20 | توانمندی در تدوین و اجرای سیاستها و مقررات | 21 | ||
تایید | 2 | 489/0 | ۸ | 99/7 | ۸۸/۸ | 20 | تمرکز زدایی اداری و مالی | 22 | مهار فساد | عدالت(ساختار حقوقی) |
تایید | 2 | 940/0 | ۸ | 7/7 | ۸۵/۶ | 20 | تدوین راهبردهای مبارزه با فساد | 23 | ||
تایید | 3 | 801/0 | ۹ | 35/8 | 35/92 | 20 | عدم استفاده از قدرت عمومی و دولتی برای تحقق منافع شخصی | 24 | ||
تایید | 2 | 718/0 | ۸ | 07/8 | 7/89 | 20 | شفافیت مالی و پولی | 25 | شفافیت | |
تایید | 2 | 638/0 | ۷ | 14/7 | 4/79 | 20 | ثبت و نشر اطلاعات بطور کامل | 26 | ||
تایید | 1 | 489/0 | 8 | 7/7 | ۸۵/۶ | 20 | عدم وجود رانت خواری | 27 | ||
تایید | 2 | 568/0 | ۸ | 95/7 | ۸۸/۳ | 20 | فضای رقابتی در کارهای | 28 | ||
تایید | 2 | 588/0 | ۹ | 35/8 | ۹۲/۸ | 20 | تلاش برای رفع موانع شفافیت | 29 | ||
تایید | 3 | 897/0 | ۸ | 14/8 | ۹۰/۵ | 20 | تاکید بر اطلاع رسانی صادقانه و نفی عوام فریبی | 30 | ||
تایید | 3 | 786/0 | 9 | 35/8 | ۹۲/۸ | 20 | قابلیت دسترسی سهل و آسان اطلاعات برای تمام ذینفعان | 31 | ||
تایید | 3 | 769/0 | ۹ | 46/8 | ۹۴ | 20 | عدالت و انصاف و عدالت محوری | 32 | عدالت و انصاف | |
تایید | 2 | 546/0 | ۹ | 5/8 | ۹۴/۴ | 20 | برخورداری تمام افراد از فرصتهای برابر | 33 | ||
تایید | 2 | 568/0 | ۸ | 78/7 | ۸۶/۴ | 20 | ارائه خدمات در یک چارچوب منطقی به همه ذینفعان | 34 | ||
تایید | 2 | 732/0 | ۸ | 66/7 | ۸۵/۱ | 20 | توزیع عادلانه حقوق و مزایا در بین کارکنان | 35 | ||
تایید | 3 | 964/0 | ۸ | 66/7 | ۸۵/۱ | 20 | وجود تناسب بین مزایای شغلی با عملکرد کارکنان | 36 | ||
تایید | 2 | 849/0 | ۸ | 7/7 | ۸۵/۶ | 20 | مشارکت در ایجاد رفاه جامعه | 37 | مشارکت | مشارکت(ساختار اجتماعی) |
تایید | 3 | 112/1 | ۸ | 07/8 | ۸۹/۷ | 20 | ساختار سازمانی شبکه ای مردم محور | 38 | ||
تایید | 2 | 677/0 | ۸ | 02/8 | ۸۹/۱ | 20 | وجود نهادهایی در راستای گسترش دموکراسی | 39 | ||
تایید | 2 | 996/0 | ۸ | 96/7 | ۸۸/۵۰ | 20 | مشارکت مردمی در اداره امور عمومی | 40 | ||
تایید | 3 | 796/0 | ۸ | 14/8 | ۹۰/۴ | 20 | زمینه گسترش دامنه فعالیتهای بخش خصوصی | 41 | ||
تایید | 2 | 610/0 | ۸ | 88/7 | ۸۷/۶ | 20 | نظارت مردم بر فعالیتهای سازمان | 42 | ||
تایید | 1 | 487/0 | ۸ | 99/7 | ۸۸/۸ | 20 | توسعه و ارایه خدمات عمومی | 43 | ||
تایید | 2 | 659/0 | ۸ | 15/8 | ۹۰/۶ | 20 | حاکمیت نظر نخبگان | 44 | ||
تایید | 1 | 488/0 | ۹ | 41/8 | ۹۳/۴ | 20 | وجود زمینه هدایت منافع و سلایق مختلف به سمت اجماعی گسترده | 45 | اجماع سازی | |
تایید | 2 | 548/0 | ۹ | 37/8 | ۹۳ | 20 | داشتن بهترین و بیشترین منفعت برای اجماع | 46 | ||
تایید | 2 | 592/0 | ۸ | 2/8 | ۹۱/۱ | 20 | نفی تفکر خردگرایی | 47 | ||
تایید | 3 | 742/0 | ۹ | 37/8 | ۹۳ | 20 | وجود زمینه تقویت روحیه همكاری | 48 | ||
تایید | 2 | 588/0 | ۸ | 03/8 | ۸۹/۲ | 20 | وجود زمینه روحیه و حس کار گروهی | 49 | ||
تایید | 3 | 109/1 | ۸ | 93/7 | ۸۸/۱ | 20 | وجودزمینه تعاملات گسترده با تمام ادارات | 50 | انعطاف پذیری | ساختار مدیریتی |
تایید | 2 | 796/0 | ۸ | 14/8 | ۹۰/۲2 | 20 | وجودزمینه تعامل با بازیگران حاکمیتی | 51 | ||
تایید | 2 | 974/0 | ۹ | 55/8 | 00/95 | 20 | استقرار نظام پیشنهادها | 52 | ||
تایید | 2 | 925/0 | ۸ | 14/8 | 6/90 | 20 | استقبال از تغییر در نحوه انجام فعالیتها | 53 | ||
تایید | 2 | 894/0 | ۸ | 63/7 | ۸۴/۸ | 20 | برخورداری کارکنان در انجام کار از اختیارات لازم | 54 | ||
تایید | 3 | 841/0 | ۸ | 08/8 | ۸۹/۸ | 20 | توجه به آینده گرایی | 55 | بینش راهبردی | |
تایید | 3 | 105/1 | ۸ | 21/8 | ۹۱/۲ | 20 | تاکید بر مدیریتهای محلی | 56 | ||
تایید | 2 | 596/0 | ۹ | ۸/۴2 | ۹۳/۷ | 20 | توانایی رقابت در محیط جهانی | 57 | ||
تایید | 2 | 627/0 | ۸ | 7/7 | ۸۵/۶ | 20 | حمایت از گروههای آسیبپذیر | 58 | ||
تایید | 2 | 482/0 | ۸ | 85/7 | ۸۷/۲ | 20 | اهتمام به شایستگی کارگزاران | 59 | ||
تایید | 3 | 918/0 | ۸ | 05/8 | 4/89 | 20 | عملگرایی | 60 | ||
تایید | 2 | 871/0 | ۹ | 54/8 | ۹۴/۹۰ | 20 | وجود فرهنگ سازمانی | 61 | ||
تایید | 1 | 549/0 | ۸ | 21/8 | ۹۱/۲ | 20 | پیدا کردن راههای خلاقانه و جدید برای بهبود کیفیت و عملكرد کاری خود | 62 | ||
تایید | 2 | 681/0 | 7 | 34/7 | ۸۱/۶ | 20 | بینش آینده نگری در کارکنان | 63 | ||
تایید | 1 | 519/0 | ۸ | 69/7 | ۸۵/۴ | 20 | حمایت سازمان از کارکنان | 64 | ||
تایید | 2 | 629/0 | ۸ | 76/7 | ۸۶/۲ | 20 | وجود فضای رقابتي بین کارکنان | 65 | ||
تایید | 2 | 629/0 | ۸ | 97/7 | ۸۸/۶ | 20 | توجه به برنامه محوری | 66 | ||
0تایید | 3 | 799/0 | ۸ | 63/7 | 80/84 | 20 | برخورداری از الگوی روابط انسانی | 67 | کارایی و اثربخشی | |
تایید | 2 | 579/0 | 8 | 68/7 | 1/85 | 20 | شایسته سالاری | 68 | ||
تایید | 3 | 956/0 | ۹ | 5/8 | 20/94 | 20 | دگرگونی فرهنگی و فرهنگ سازمانی مترقی | 69 | ||
تایید | 3 | 978/0 | ۸ | 14/8 | ۹۰/۴ | 20 | متناسب سازی منابع انسانی موجود | 70 | ||
تایید | 3 | 889/0 | ۸ | 04/8 | ۸۹/۳ | 20 | وجود فرایندهای سازمانی الکترونیکی | 71 | ||
تایید | 3 | 134/1 | ۷ | 19/7 | ۷۹/۹ | 20 | هم راستا بودن اهداف فردی و سازمانی | 72 | ||
تایید | 3 | 307/1 | ۸ | 08/8 | 8/89 | 20 | انتخاب مدیران براساس صلاحیت و شایستگی | 73 | ||
تایید | 3 | 869/0 | 8 | 61/7 | 6/84 | 20 | کارگیری سیستم مدیریت دانش بنحو مطلوب | 74 | ||
تایید | 2 | 709/0 | ۸ | 88/7 | 5/87 | 20 | اصلاح ساختار سازمانی و رفع بوروکراسی | 75 | ||
تایید | 3 | 829/0 | ۸ | 01/8 | 1/89 | 20 | تبیین استراتژی دقیق درعرصه های مختلف | 76 | ||
تایید | 2 | 667/0 | 8 | 61/7 | 6/84 | 20 | استفاده پایدار از منابع طبیعی | 77 | توسعه پایدار | |
تایید | 2 | 725/0 | ۹ | 45/8 | 87/93 | 20 | رعایت کرامت انسانی | 78 | ||
تایید | 2 | 726/0 | ۹ | 41/8 | 00/93 | 20 | چشمانداز دراز مدت و وسیع | 79 | ||
تایید | 2 | 935/0 | 8 | 75/7 | 1/86 | 20 | توجه به حفاظت از محیط زیست | 80 | ||
تایید | 2 | 689/0 | 8 | 85/7 | 26/87 | 20 | دفع زباله هم ساز با محیط زیست | 81 | ||
تایید | 2 | 658/0 | ۹ | 6/8 | ۹۵/۵۰ | 20 | توجه به فضای سبز | 82 | ||
تایید | 2 | 709/0 | ۸ | 88/7 | 5/87 | 20 | جلوگیری از آلودگی | 83 | ||
تایید | 3 | 841/0 | ۸ | 08/8 | ۸۹/۸ | 20 | جلوگیری از آلودگی آب | 84 |
در دور سوم هیچ سؤالی حدف نشد که این خود نشانهای برای پایان دورهای دلفی است. یک رویکرد دیگر برای پایان دلفی این است که میانگین امتیازات سؤالات دو دور آخر باهم مقایسه شوند. در صورتیکه اختلاف بین دو مرحله از حد آستانه خیلی کم کوچکتر از 2 باشد. در این صورت فرایند نظرسنجی متوقف میشود. علیرغم قطعی شدن پایان دورهای دلفی میانگین برای اطمینان بیشتر میانگین امتیازات سؤالات دو دور آخر نیز باهم مقایسه شدند. نتایج تمامی موارد بیانگر اختلاف کوچکتر از 2 است بنابراین از این نظر هم میتوان دورهای دلفی را به پایان برد. همچنین برای محاسبه هماهنگی دیدگاه کارشناسان از ضریب توافقی کندال نیز استفاده شده است. بر اساس نتایج ضریب توافق کندال ضریب کندال در دورهای اول تا سوم با ترتیب 611/0، 773/0 و 845/0 بهدست آمد که بیانگر توافق ضعیف، متوسط و قوی می باشد. با توجه به ضریب قوی کندال در دور سوم می توان گفت وحدت نظر میان دیدگاه کارشناسان در حد خوبی است.
نتیجه گیری و پیشنهادات
حکمراني خوب روايتي نو از مفاهیمي هم چون دموکراسي، حقوق بشر، پاسخگويي، مشارکت و حاکمیت قانون است و در عین حال چارچوبي به دست مي دهد که همه اين اهداف و ارزش ها در يکجا جمع مي شوند و با ايجاد حداکثر همگرايي و همسويي، اهداف توسعه انساني اعم از توسعه اقتصادی، سیاسي، اجتماعي و فرهنگي با محوريت مردم دنبال مي شود. حکمراني خوب روايتگر توسعه انسان محور است(رزمی و همکاران، 1394). ضمن اينکه تمامي شاخصهاي حکمراني خوب مهم و با اهميت ميباشند ليکن براي اجراي بهتر و اثر بخشتر حکمراني خوب و همچنين براي رسيد به کارايي بالاتر پيشنهاد ميشود سازمانها ميتوانند تمرکز خود را بيشتر بر روي مهم ترين شاخصها که در اين مطالعه به آنها پرداخته شد معطوف دارند(ملکی و همکاران، 1397: 1).
یافتههای این پژوهش به منظور پاسخ به سوال پژوهش با کمک روش تحلیل مضمون، بیانگر اینست که 82 مفهوم اولیه، 14 مضمون پایه و 5 مقوله اصلی در قالب خوشههای " پاسخگویی و مسئولیتپذیری( پاسخگویی و مسئولیتپذیری)" ،" نظم و قانون (ثبات سیاسی و عدم خشونت، کیفیت تنظیمکنندگی و حاکمیت قانون)"، "ساختار حقوقی (مهار فساد، شفافیت و عدالت و انصاف)"،" ساختار اجتماعی( مشارکت و اجماعسازی)" و "ساختار مدیریتی (انعطافپذیری، بینش راهبردی، کارایی و اثربخشی و سیاستگذاری) "، به عنوان شاخصهای موثر بر بهرهوری شهرداریهای استان لرستان برا اساس حکمرانی خوب، شناسایی شدند.
شناسایی شاخصهای موثر بر بهرهوری شهرداریهای استان لرستان برا اساس حکمرانی خوب، محیطی را فراهم می کند که در آن موانع اداری کاهش یافته و سیاستهای شهرداری، دولت و جامعه از رفتارهای بهرهوری حمایت میکند. برنامههای توسعه و بهرهوری مورد تشویق قرار میگیرد. یافتههای تحقیق حاضر مبین این واقعیت است که بهرهوری شهرداریها با مجموعهای پیچیده از مؤلفههای مختلف روبرو بوده که شریط خاص خود را ایجاد مینماید. بهطوریکه هر یک از ابعاد این محیط به مؤلفههای درون سازمانی شهرداریها و نظام وزرات کشور و همچنین مؤلفههای برون سازمانی و خرده نظامهای جامعه تنیده شده است.
مقایسه نتایج پژوهش حاضر با دیگر پژوهشهای مرتبط بدین شرح می باشد:
در خصوص شاخص پاسخگویی نتایج بهدست آمده با نتایج کار ملکی و همکاران(1397)، ابراهیم زاده و همکاران(1392)، آرایی و قاسمی(1396)، آرایی و قاسمی(1399)، حسینی و همکاران(1399)، کاردار و صفایی(1402)، سهرابی و همکاران (1402)، زمانی و همکاران(1400)، جیمز گاستواسپت(1992)، شورای اروپا(2008)، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (2005)، کری و کافمن(2007) و بانک جهانی(2009) همخوانی دارد.
در خصوص شاخص مسئولیتپذیری نتایج بهدست آمده با نتایج کار ملکی و همکاران(1397)، حسینی و همکاران(1399)، سهرابی و همکاران (1402)، شورای اروپا(2008)، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (2005) و کری و کافمن(2007) همخوانی دارد.
در خصوص شاخص ثبات سیاسی و عدم خشونت نتایج بهدست آمده با نتایج کار برنامه توسعه سازمان ملل متحد (2005)، کری و کافمن(2007) و بانک جهانی(2009) همخوانی دارد.
در خصوص شاخص کیفیت تنظیمکنندگی نتایج بهدست آمده با نتایج کار زمانی و همکاران(1400)، کری و کافمن(2007) و بانک جهانی(2009) همخوانی دارد.
در خصوص شاخص حاکمیت قانون نتایج بهدست آمده با نتایج کار ملکی و همکاران(1397)، آرایی و قاسمی(1399)، حسینی و همکاران(1399)، سهرابی و همکاران (1402)، زمانی و همکاران(1400)، کری و کافمن(2007) و بانک جهانی(2009) همخوانی دارد.
در خصوص شاخص مهار فساد نتایج بهدست آمده با نتایج کار زمانی و همکاران(1400) و بانک جهانی(2009) همخوانی دارد.
در خصوص شاخص شفافیت نتایج بهدست آمده با نتایج کار ملکی و همکاران(1397)، ابراهیم زاده و همکاران(1392)، آرایی و قاسمی(1396)، حسینی و همکاران(1399)، سهرابی و همکاران (1402)، جیمز گاستواسپت(1992)، شورای اروپا(2008) و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (2005) همخوانی دارد.
در خصوص شاخص عدالت و انصاف نتایج بهدست آمده با نتایج کار ملکی و همکاران(1397)، حسینی و همکاران(1399)، سهرابی و همکاران (1402) و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (2005) همخوانی دارد.
در خصوص شاخص مشارکت نتایج بهدست آمده با نتایج کار آرایی و قاسمی(1396)، سهرابی و همکاران(1402)، زندیه (1395)، جیمز گاستواسپت(1992) و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (2005) همخوانی دارد.
در خصوص شاخص اجماعسازی نتایج بهدست آمده با نتایج کار ملکی و همکاران(1397)، حسینی و همکاران(1399)، سهرابی و همکاران (1402) و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (2005) همخوانی دارد.
در خصوص شاخص کارایی و اثربخشی نتایج بهدست آمده با نتایج کار ملکی و همکاران(1397)، ابراهیم زاده و همکاران (1392)، زندیه(1395)، حسینی و همکاران(1399)، سهرابی و همکاران (1402)، زمانی و همکاران(1400)، جیمز گاستواسپت(1992)، شورای اروپا(2008)، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (2005)، کری و کافمن(2007) و بانک جهانی(2009) همخوانی دارد.
در خصوص شاخص پاسخگویی نتایج بهدست آمده با نتایج کار شورای اروپا همخوانی دارد.
تقریبا در تمامی موارد همخوانی با کار دیگران از ویژگی شاخصهای به دست آمده میباشد و فقط در مورد شاخص بینش راهبردی این سخن صدق نمیکند. هیچکدام با آن اشارهای نداشتهاند. لذا نتایج تحقیق با نتایج پژوهشهای قبلی همخوانی ندارد. این مسئله بدلیل موضوع پژوهش(بهرهوری) میباشد. پژوهشهای قبلی هیچکدام به صورت اختصاصی به این موضوع و ارتباط آن با حکمرانی خوب نپرداختهاند و پژوهش حاضر به صورت ویژه به این موضوع پرداخته و علت این عدم همخوانی این موضوع میباشد.
پیشنهادات
بر اساس نتایج و یافتههای پژوهش پیشنهادهای اجرایی به شرح ذیل ارائه میگردد:
1) برای تحقیقات آتی پیشنهاد میگردد برای افزایش قابلیت اتکا مدل، دامنه بیشتری از شهرداریهای کشور نمونهگیری گردد.
2) مقوله بهرهوری شهردایها بر اساس حکمروایی خوب منطقهای علاوه بر تعیین ابعاد و مؤلفهها که نقطه آغاز پژوهش در این زمینه است، نیازمند تبیین روابط بینابینی و همچنین چارچوب سنجش مؤلفههاست؛ هر یک از این موارد میتواند در قالب تحقیقات خاصی مورد پیگیری قرارگیرند.
3) در راستای عمق بخشی به چارچوب بهرهوری شهردایها بر اساس حکمروایی خوب منطقهای(شامل ابعاد، مؤلفهها و روابط کلان مرتبط) انجام پژوهشهای دیگر با بهره گیری از روشهای تکمیلی قابل پیشنهاد است.
4) پیشنهاد میشود در پژوهشهای آتی، با استفاده از دستاوردهای این پژوهش، پایش سرزمینی برای جمعآوری دادههای کاملتر مورد توجه قرار گیرد.
5) طراحی شاخصهای ویژه بهرهوری در ایران با استفاده ازنظرخواهی از ذی نفعان، نیز میتواند در پژوهشهای آتی به شکل تخصصی مورد توجه قرار بگیرد.
در نهایت پیشنهاد میشود در برنامهریزی کلان مدیریت شهری شاخصهای ذیل مد نظر قرار گیرد.:
-برنامهمحوری، بهرهگیری از نیروهای لایق و بکارگیری سیستم مدیریت دانش.
-استفاده بهینه از منابع موجود، ارائه خدمات عمومی و تعریف و اجرای استانداردها.
-رعایت اصول محیط زیست در دفع زباله های شهری.
-توجه به حفظ و گسترش فضای سبز شهری.
-اصلاح ساختار سازمانی و رفع بوروکراسی.
- متناسب سازی منابع انسانی.
-رعایت شایستهسالاری.
- استقبال از تغییر در نحوه انجام فعالیت ها .
- تقویت روحیه همكاری.
- مشارکت مردمی در اداره امور عمومی.
- برخورداری تمام افراد از فرصتهای برابر.
- قابلیت دسترسی سهل و آسان اطلاعات برای تمام ذینفعان.
- تدوین راهبردهای مبارزه با فساد.
- مشخص و کارآمد کردن قوانین حقوقی.
- انضباط گرایی.
- فعال بودن احزاب و تشکل های سیاسی.
-وجدان کاری.
- پاسخگویی مقامات و دستگاهها.
تشکر و تقدیر
از تمامی اساتیدی که در پنل خبرگان شرکت کرده تشکر و قدردانی بعمل میآید. این مقاله مستخرج از رساله دکتـری است. لـذا از همکاری کلیـه اسـتادان گرامی با راهنماییهای مدبرانه در تدوین پژوهش صمیمانه تشکر و قدردانی میشود.
منابع
آدینهوند، علیاصغر، حاجیزاده، مریم و قدمی، مصطفی،1391، بررسی عملکرد شهرداری در چهارچوب حکمرانی خوب شهری نمونه موردمطالعه: شهر بابلسر، مدیریت شهری، 1(2)، صص 41-64.
اعتضادی، سهیلا، صفری، حسین، زندیه، مصطفی، جعفرنژاد، احمد و صادقی مقدم، محمد رضا.(1400). توسعۀ مدلی برای تحلیل جامع بهرهوری درصنایع خدماتی با استفاده ازرویکرد تئوری دادهبنیاد چندگانه. پژوهش درمدیریت تولید و عملیات، 12(26)، 19-40.
برک پور، ناصر و اسدی، ایرج ، 1390، مدیریت و حکمروایی شهری، چاپ دوم، تهران، انتشارات دانشگاه هنر، ص102.
خاتم, سعید، احمدی، سید عباس و خاتم، مهناز، 1402، بررسی و تحلیل شاخصهای حکمروایی شهری در کلانشهر تهران با استفاده از روش دیمتل فازی، جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، 3(34)، صص 51-64.
ربانی, طاها، مشکینی, ابوالفضل، رکن الدین افتخاری, عبدالرضا و رفیعیان, مجتبی، 1398، تبیین مسائل حکمروایی شهری در سناریوهای آینده کلانشهر تهران مبتنی بر رویکرد تبدیل سناریوهای کیفی به کمی. مجله شهر پایدار، 2(1)، صص 62-45.
رحمانی، حامد، 1397، حکمرانی شهری: شناسایی شاخصهای برای توسعه مدیریت شهری شهرداری تهران، مطالعات مديريت شهري، 10(36)، صص 1-15.
رزمی، محمدجواد، صدیقی، سمیه و رضاییان، سمانه.(1394). الزامات تحقق حکمرانی خوب برای دستیابی به توسعه انسانی. اقتصاد توسعه و برنامهريزی، 4(2)، 75-51.
رشنوفر، آیت و یوسفوند، جواد، 1400، ارزیابی وضعیت شاخصهای حکمروایی در شهر الشتر از نگاه مدیران و شهروندان، جغرافیا و برنامه ریزی شهری چشم انداز زاگرس، 13(48)، صص 51-66.
رفیعیان، مجتبی و حسینپور، علی، 1390، حکمرانی خوب شهری از منظر نظریات شهرسازی، تهران: انتشارات طحان، ص 150.
رهنمایی، محمدتقی و کشاورز، مهناز، 1389، بررسی الگوی حکمروایی خوب و نقش دولت در مدیریت و اداره امور شـهرها در ایران، دو فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی منطقهای، 1(1)، صص 23-55.
زیاری، کرامت الله؛ حسینی، علی؛ بهزادی راد، مسعود.(۱۴۰۱). تحلیل و شناسایی پیشرانهای کلیدی راهبرد توسعه شهر(CDS) در برنامهریزی شهر: رویکرد آیندهپژوهی به مقوله شهر، شهر پایدار، 5(3)، ۳۹-۶۰ .
زیاری، کرامت الله؛ نیکپی، وحید؛ حسینی، علی.(۱۳۹2). سنجش میزان مشارکت شهروندان در مدیریت شهری بر اساس الگوی حکمرانی خوب شهری. مسکن و محیط روستا، 32(141)، ۸۶-۶۹.
سمواتی, سمیرا, حسینی نیا, غلامحسین و بحرینی, حسین، 1401، تحلیل عملکرد مدیریت شهری همدان مبتنی بر شاخصهای حکمروایی مطلوب شهری با تأکید بر نظر شهروندان، مهندسی جغرافیایی سرزمین، 6(4)، صص 801-816.
سهرابی, شهلا, پریزاد, میلاد و سلیمی, غلامرضا، 1402، طراحی مدل حکمرانی شهری (مورد مطالعه: شهرداری تهران)، مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، 11(1)، صص 18-1.
شریف زاده اقدم, ابراهیم، شیخی, عبدالله و اجزاء شکوهی, محمد، 1397، ارزیابی حکمروایی خوب در پایداری محلههای شهری پیرانشهر، مجله شهر پایدار، 1(3)، صص 128-109.
صادق پور، صادق، عزت پناه، بختیار و زالی، نادر، 1403، سیاستگذاری حکمروایی مطلوب شهری در کلانشهرها (مطالعه موردی: رشت). سیاست شهری و منطقه ای، 2(8)، صص 59-70 .
صبوری حامد، گیوریان حسن، حق شناس کاشانی فریده، 1400، شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل مطلوب فرایند خط مشی گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران، تعلیم و تربیت، ۳۷ (۱)، صص ۷-۳۲.
صفری، مهدی، علیزلده، کتایون و جعفری، حمید.(1403). تأثیر حکمروایی خوب شهری در ارتقاء خدمات آموزشی درمناطق حاشیه نشین نمونه موردی(شهرک شهید رجائی مشهد). علوم جغرافیایی، 20(46)، 53-36).
طالبی, محمدعلی, رهنمایی, محمدتقی و قربانی نژاد, ریباز، 1399، آسیبشناسی موانع تحقق حکمروایی خوب شهری در شهرهای میانی مطالعه موردی: شهر نیشابور. مجله شهر پایدار، 3(4)، صص 57-43.
عابدی جعفری, حسن، تسلیمی, محمدسعید، فقیهی, ابوالحسن و شیخزاده, محمد، 1390، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2)، صص 198-151.
قاسمی، ابوالفضل، علویان، مرتضی، لطفی، صدیقه و رحمانی، مریم، 1400، تحليل مضامين حکمرانی خوب شهری در برنامههای توسعه جمهوری اسلامی ایران، پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 10(3)، صص 117-141.
کر، عبدالطیف، کردستانی، فرشته، حسینی خواه، علی و دلگشایی، یلدا، 1399، کاربرد تحلیل مضمون در شناسایی و تبیین ابعاد، مولفه ها و شاخصهای آموزش کارآفرینی، مجله سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(4)، صص 234-245.
کمانرودی کجوری، موسی؛ بیگدلی، محمد.(۱۳۹۲). بررسی تطبیقی قوانین و برنامههای توسعه شهری با اصول حکمروایی خوب، مطالعات شهری، 3(11)، ۴۸-۳۷.
ملکی، سعید، آروین، محمود و بذرافکن، شهرام.(1397). بررسی نقش الگوی حکمروایی خوب شهری در تحقق شهر تابآور (مطالعه موردی: شهر اهواز، دانش شهرسازی، 2(4)، 18-1)
منجمزاده، سیدامیرحسین، زیاری، کرامتالله و ماجدی، حمیدرضا، 1396، بررسی شاخصهای زیستمحیطی توسعه پایدار و سطح برخورداری آن در کلانشهرهای ایران، نگرش های نو در جغرافیای انسانی، 10(1)، صص 298-275.
منگلی، احمد، عفیفی، محمدابراهیم و وخشوری، علی.(1401). شناسایی پایداری زیست محیطی در نواحی شهری با استفاده از فن تصمیمگیری چند معیاره تخصیص خطی و تکنیک دلفی با تاکید بر ارزیابی حساسیت وقوع سیل(مطالعه موردی شهر بابک). علوم جغرافیایی(جغرافیای کاربردی)، 18(38)، 36-58.
References:
Addink, Henk (2019) Good governance: Concept and context, Oxford, UK: Oxford University Press.
Alholjailan, M.I. (2012). Thematic Analysis: A critical review of its process and evaluation. West East Journal of Social Sciences, 1(1), 39-47.
Boyatzis, R. E. (1998), Transforming qualitative information: thematic analysis and code development. Sage.
Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology Journal, 3(2), 123-140.
Braun, V., Clarke, V., & Terry, G.(2021).Thematic Analysis:A Practical Guide.SAGE Public. Ltd.
Clarke, V. & Braun, V. (2013). Teaching thematic analysis: Overcoming challenges and developing strategies for effective learning. The Psychologist, 26(2), 120-123.
Divan, A., Ludwig, L., Matthews, K., Motley, P. & Tomlienovic-Berube, A. (2017). A survey of research approaches utilised in The Scholarship of Learning and Teaching publications. Teaching & Learning Inquiry, [online] 5(2), 16-29.
Durdyev, S., Ihtiyar, A., Ismail, S., Ahmad, F. S., & Bakar, N. A. (2014). Productivity and service quality: Factors affecting in service industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 487- 491 .
Evans, B., Marko, J., Sundback, S. & Theobald, K. (2005). Governing sustainable cities. Earthscan, London.
Javadi, M. & Zarea, M. (2016). Understanding Thematic Analysis and its Pitfalls. Journal of Client Care, 1 (1), 33-39.
Kropivek, J., & Peri. (2019). A comparative evaluation of operational efficiency of wood industry using data envelopment analysis and Malmquist productivity index: the cases of Slovenia and Croatia. Drvna industrija: Znanstveni \v c asopis za pitanja drvne tehnologije, 70(3), 287--298 .
Maguire, M., Delahunt, B. (2017), Doing a Thematic Analysis: A Practical, Step-by-Step Guide for Learning and Teaching Scholars, AISHE-J, 8(3), 3351-3364.
Pan, L., Yang, F., Lu, F., Qin, S., Yan, H., & Peng, R. (2020). Multi-Agent Simulation of Safe Livability and Sustainable Development in Cities. Sustainability, 12(5), 2070
Rosenthal, M. (2016). Qualitative research methods: Why, when, and how to conduct interviews and focus groups in pharmacy research. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 8(4), 509-516.
Rowland, S.L. & Myatt, P.M. (2014). Getting started in the scholarship of teaching and learning: a “how to” guide for science academics. Biochemistry & Molecular Biology Education, 42(1), 6-14.
UN Habitat. (2013) State of the world’s cities 2012/2013. Prosperity of cities, Routledge, New York.
Vaismoradi, M., Turunen, H. & Bondas, T. (2013). Content analysis and thematic analysis: Implications for conducting a qualitative descriptive study. Nursing and Health Sciences, 15(3), 398-405.
Yang, H. (2021). Holistic Governance: An Explanatory Framework, In: Urban Governance in Transition, Springer Publications (pp. 57-95).
[1] Thematic analysis
[2] Delphi Method