The Effectiveness of an Empowerment Package Against Cyberbullying on the Propensity for Violence Among Secondary School Students
Subject Areas :
Mahdi Rost
1
,
Jahanshah Mohammadzadeh Mohammadzadeh
2
,
Mahmoud goudarzi
3
1 - , Islamic Azad University, Sanandaj
2 - Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Ilam, Ilam, Iran
3 - Associate Professor, Department of Family Counseling, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
Keywords: empowerment, cyberbullying, propensity for violence, secondary school students,
Abstract :
Given the increasing use of cyberspace by students and the harmful consequences of cyberbullying in adolescence on students' propensity for violence, the present study aimed to investigate the impact of an empowerment package against cyberbullying on the propensity for violence among secondary school students. This applied research employed a sequential exploratory mixed-methods design with both qualitative and quantitative phases. In the qualitative phase, a needs-based inductive thematic analysis method was used to develop an empowerment package against cyberbullying. In the quantitative phase, a pre-test-post-test two-group experimental design with a control group and a two-month follow-up was used. The statistical population of this study comprised all secondary school students in the city of Ilam in the academic year 2023-2024. The research sample consisted of 30 secondary school students, who were selected through purposive sampling and randomly assigned to experimental and control groups. SPSS 23 software was used to analyze the data. The results indicated a significant difference between the pre-test and post-test scores of the propensity for violence. Moreover, the training of the empowerment package against cyberbullying can reduce students' propensity for violence.
-آزادگان، فرخ (1399). مقایسه خشونت و گرایش به اعتیاد به فضای مجازی، در دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی پسرانه مقطع متوسطه اول شهر سنندج، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور همدان https://civilica.com/doc/1988944
-انصاری پور و فرمانی (1398) پژوهشی با عنوان فضای مجازی و رابطه آن با جرائم جوانان نوجوانان.ششمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران.6 تیر، دانشگاه تهران https://civilica.com/doc/913893
-ایلالی، سید حسن ؛ حسینی امین، سیده نرگس ؛ نامی، مینا (1396). علل گرایش کاربران ایرانی به شبکههای مجازی، جامعه فرهنگ و رسانه، 25: 86-67.
https://www.jscm.ir/article_70438.html -برات دستجردی، نگین (1393). بررسی نقش شبکههای سایبری بر هویت فرهنگی دانشجویان دانشگاه اصفهان، جامعه شناسی کاربردی، 25(2): 159-17. https://jas.ui.ac.ir/article_
- بسطامی، میلاد (1399). بررسی تاثیر فضای مجازی در بروز خشونت آشکار و پنهان در شهروندان شهر رشت، پایان نامه کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی کوشیارDOR: 20.1001.1.38552322.1401.11.43.10.6.
-بهمنی، بهناز؛ ترابیان، سحرالسادات؛ رضایی نژاد، سالار؛ منظری توکلی، وحید و معینی فرد، مژگان. (1395). بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی هیجانی بر سازگاری اجتماعی و اضطراب اجتماعی نوجوانان. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(2)، 69-80.
doi: 10.22059/JAPR.2016.57784 -حافظیان, مریم؛ شیردل، ملیحه و اصغری، دردانه (1399). شناسایی مولفه های کنترل پرخاشگری و خشونت و تأثیر آموزش این مهارت ها بر اساس مولفه های شناسایی شده در بین جوانان. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 19(47)، 53-78. https://faslname.msy.gov.ir/article_359.html
- خزاعی، طیبه؛ سعادتجو، علیرضا؛ درمحمدی، سمانه؛ سلیمانی، منصوره؛ طوسی نیا، مرضیه وملاحسن زاده، فاطمه(1390) شیوع وابستگی به تلفن همراه و پرخاشگری نوجوانان شهر بیرجند. شماره .4ص 437-430. http://journal.bums.ac.ir/article
- - خرازانی، سید حمید (1394). رابطة استفاده از فضاي سايبر با گرايش دانش آموزان به خشونت، فصلنامة پژوهش هاي اطلاعاتي و جنايي،11(1): 184-161. DOI: 10.22098/JSP.2020.903
- درگاهي، شهريار، صدري دميرچي، اسماعيل قاسمي جوبنه ،رضا و اعيادي نادر ،(١٣٩٩)، نقش تاب آوري ادارك شده خانواده و تنظيم هيجان در پيشبيني اعتياد به اينترنت دانش آموزان، روانشناسي مدرسه، ٩(١):٥٤- ٦٨. DOI: 10.22098/JSP.2020.903
- دهقانپور، نورا و همکاران(1397). پیش بینی میزان استفاده از شبکه های مجازی بر اساس سازگاری اجتماعی و کنترل عواطف در نوجوانان. مطالعات رسانه ای، (41) . https://www.sid.ir/paper/211825/fa
- فرشیدی، پیام (1401). رابطه پرخاشگری با عزت نفس نوجوانان پسر و دختر شهر کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه. https://magirans.com/id/103849
- صفایی نایینی، کاوس؛ نریمانی، محمد؛ کاظمی، رضا و موسی زاده، توکل (1398). اثر بخشی مصاحبهی انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش رفتار قلدری و فرسودگی تحصیلی نوجوانان کاربر شبکههای اجتماعی مجازی. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 15(51), 95-126.
https://doi.org/10.22054/jep.2019.27670.2049 - محمدی، عقیل و شفیعی، شیوا (1402). ممنوعیت خشونت سایبری علیه زنان و دختران از رهگذر اسناد جهانی و منطقه ای حقوق بین الملل بشر،پنجمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، حقوق، مطالعات اجتماعی و روانشناسی https://civilica.com/doc/168714
- میرزایی، مهدی؛ میرزایی، شهناز(1396)سبک زندگی، تکنولوژی و خشونت در فضای مجازی ، همایش ملی سبک زندگی و سلامت. - مینائی، اصغر ، بهروز کاظمی دانا (1401). پرخاشگری سایبری در نوجوانان: یک مطالعه روانسنجی. نشریه روان سنجی،10(40), 37- 49.
https://civilica.com/doc/747220 - مهربـان، رقیـه و لیورجانـی، شـعله( 1397). بررسـی اثربخشـی آمـوزش گروهـی تنظیـم هیجان بر اسـاس تکنیکهـای ناخالص بر تاب آوری، پرخاشـگری واکنشـی و هوش هیجانی دانـش آموزان دختر سـال اول دبیرسـتان مربوط به نهالسـتان قرآن تبریـز. مجله زن و مطالعه خانـواده، 10( 39،)83-
119. https://journals.iau.ir/article_665429.html - ناصری طاهری، میثم و شهیدی، محسن (1401). هویت سازی و تربیت دینی فرزندان (دوران کودکی و نوجوانی)، سومین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و علوم اسلامی
. https://civilica.com/doc/1503943 - Auerbach, J. G., Gross-Tsur, V., Manor, O., & Shalev, R. S. (2008). Emotional and behavioral characteristics over a six-year period in youths with persistent and nonpersistent dyscalculia. Journal of learning disabilities, 41(3), 263-273
. doi: 10.1177/0022219408315637 -Álvarez -García, D., Núñez, J. C., García, T., & Barreiro -Collazo, A. (2018). Individual, family, and community predictors of cyber -aggression among adolescents. European journal of psychology applied to legal context, 10(2), 79 -88. https://doi.org/10.5093/ejpalc2018a8 .
doi: 10.7759/cureus.59803. eCollection 2024 May -Elliott, D. S. (2017). New forms of tendency to violence: cybercriminals and their victims. Aggression and violent behavior, 34(5), 193 -200. . https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.027
-Gonsalves s1(2020). oneN oumseo phaonbdi a its arnedla tionlsifheispt ylteo: pBseyhcahvoipoar tRhoeploogrites,s .2 , C10o0m0p2u5t
-Jun, S. (2016). The reciprocal longitudinal relationships between mobile phone addiction and depressive symptoms among Korean adolescents. Computers in Human Behavior, 58,179-186. . https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.061
- Menesini 1, Salmivalli (2017( Bullying in schools: the state of knowledge and effective intervention Psychol Health. Med Mar;22(sup1):240-253 . https://doi.org/10.1080/13548506.2017.1279740
-Perera, H. N. & DiGiacomo, M. (2016). "The role of trait emotional intelligence in academic performance during the university transition: An integrative model of mediation via social support, coping, and adjustment". Personality and Individual Differences, 83, 208-213. .
https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.04.001 -Saduc, J. B., Saduc, M .A., Rouyz, M.(2009). Early amyloid deposition in the medial temporal lobe of young Down syndrome patients: a regional quantitative analysis. Exp Neurol. 150: 296–304 .
. doi: 10.1006/exnr.1997.6777. - Shapka .,D .J &Law M .D (2014). d behaviors parenting in differences Ethnic e Youth of Journal .bullying cyber in engagement adolescent for motivations, 42(10): 723-738. . http://dx.
doi.org/10.1007/s10964-013-9928-2 -Steinberg, L. (2017).A social neuroscience perspective on adolescent risk-taking. Developmental Review, 28(1), 78–106
doi: 10.1016/j.dr.2007.08.002 -Strabić, N., & Milaković, A. T. (2016). Cyberbullying among children and its comparison to traditional forms of peer violence. Kriminologija & Socijalna Integracija, 24(2), 184–201. . doi: 10.3389/fpsyg.2021.761276.
-Yen, J. Y., Ko, C. H., Yen, C. F., Wu, H. Y., & Yang, M. J. (1110). The comorbid psychiatric symptoms of Internet addiction: attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD), depression, social phobia, and hostility. Journal of adolescent health, 11(1), 21-28.
doi: 10.1016/j.jadohealth.2007.02.002