Developing A Conceptual Model Of Corporate Social Responsibility Reporting With A Sustainable Development Approach
Subject Areas : DevelopmentMahdi Mohebbeali Pour 1 , Haydar Mohammadzade Salte 2 , Akbar Kanani 3 , Ali Akbar Nonchalant Nahr 4
1 - Department of Accounting, Mara.C., Islamic Azad University, Marand, Iran.
2 - Department of Accounting, Mara.C., Islamic Azad University, Marand, Iran.
3 - Department of Accounting, Mara.C., Islamic Azad University, Marand, Iran.
4 - Department of Accounting, Bos.C., Islamic Azad University, Bostanabad, Iran.
Keywords: Reporting, Corporate Social Responsibility, CompanySustainable, Development.,
Abstract :
This study aims to identify and elucidate the key factors influencing corporate social responsibility (CSR) reporting and to develop a conceptual model based on a sustainable development approach. Many companies, by focusing solely on economic growth and financial objectives, neglect their social responsibilities—a problem that poses significant challenges to organizational sustainability. A lack of comprehensive understanding of influencing factors and the absence of an effective conceptual framework are among the main reasons for this neglect. This research employs a mixed-methods approach. In the qualitative phase, data were collected through semi-structured interviews with experts and certified public accountants, and theoretical saturation was achieved after 11 interviews. The qualitative data were coded and analyzed using grounded theory. In the quantitative phase, 384 questionnaires were randomly distributed among employees of accounting organizations, and the data were analyzed using SmartPLS software. The findings revealed 12 main categories that shape CSR reporting, encompassing various dimensions from professional and structural requirements to environmental and capital market pressures. The results indicate that these factors can explain the motivations and primary drivers for organizations’ engagement in CSR reporting. Furthermore, the proposed conceptual model demonstrates that implementing this approach not only addresses environmental obligations but also facilitates the achievement of sustainable development goals while enhancing organizational legitimacy and accountability.
اسماعیلیکیا، غریبه. ناصری، مهدیس. (1404). مسئولیت اجتماعی شرکت و راهبردهای رقابتی: نقش تعدیلکنندگی عملکرد راهبری و عملکرد شرکت. فصلنامۀ علميپژوهشی-پژوهشهای تجربی حسابداری، دورۀ 15، شمارۀ 55، 184-145.
آرزمجو، هانیه. کیقبادی، مریم. حیدری، غلامرضا. (1399). تبیین جایگاه مسئولیت اجتماعی در الگوی یکپارچه حاکمیت شرکتی در راستای سیاستهای توسعۀ اقتصادی پایدار. فصلنامۀ علميپژوهشی-سیاستهای راهبردی و کلان، دورۀ 8، شمارۀ 2؛ (پیاپی 30)، 392-370.
جمشیدی، سیدرضا. (1399). اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکتها (جلد 1). چاپاول، تهران: انتشارات زرنوشت.
ذوالفقاری، مصطفی. (1400). هیئت مدیره و گزارشگری مسئولیتپذیری اجتماعی. چاپاول، تهران: انتشارات سنجش و دانش.
رضایی، مهدی. جمادی، حمیده. (1393). گزارشگری توسعۀ پایدار و مسئولیت اجتماعی شرکتها. سومین کنفرانس ملی حسابداری ، مدیریتمالی و سرمایۀ گذاری، گرگان-ایران، 14-1.
سپاسی، سحر. کاظمپور، مرتضی. (1396). مسئولیتپذیری و گزارشگری اجتماعی شرکتها. چاپاول، تهران: انتشارات ترمه.
شاهحسینی، محمدعلی. نظری، محسن. صالحترکستانی، محمد. قربانی، فاطمه. (1400). مدل مفهومی مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزۀ گردشگری ایران با رویکرد نظریۀ دادهبنیاد. فصلنامۀ علميپژوهشی-مطالعات مدیریت گردشگری، دورۀ 16، شمارۀ 53، 171-109.
شمسالدینی، کاظم. نعمتی، میثم. عسکریشاهمآباد، مهدی. (1401). ارائۀ مدلی بهمنظور توسعۀ مسئولیت اجتماعی شرکتها. فصلنامۀ علميپژوهشی-حسابداری و منافع اجتماعی، دورۀ 12، شمارۀ 1؛ (پیاپی 44)، 100-81.
عبدی، مصطفی. کردستانی، غلامرضا. رضازاد، جواد. (1398). طراحی الگوی منسجم گزارشگری پایداری شرکتها. فصلنامۀ علميپژوهشی-پژوهشهای حسابداری مالی، دورۀ 11، شمارۀ 4؛ (پیاپی 42)، 44-23.
علیمحمدی، پروانه. یوسفیامین، زهرا. حسینی، سیدهعاطفه. (1402). تبیین الگوی گزارشگری مسئولیت اجتماعی در ایران بااستفادهاز روش نظریه بنیاد. دوفصلنامۀ علميپژوهشی-حسابداری ارزشی و رفتاری، دورۀ 8، شمارۀ 15، 296-249.
فاطری، علی. حجازی، رضوان. مشایخی، بیتا. (1402). ارائۀ الگوی گزارشگری پایداری برای شهرداریها. فصلنامۀ علميپژوهشی-دانش حسابداری، دورۀ 14، شمارۀ 3؛ (پیاپی 54)، 86-59.
محبعلیپور، مهدی. محمدزادهسالطه، حیدر. کنعانی، اکبر. نونهالنهر، علیاکبر. (1404). ارائه و مدل ارزیابی گزارشگری مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها. فصلنامۀ علميپژوهشی-اقتصاد و بانکداري اسلامي، دورۀ 14، شمارۀ 51، 465-445.
محمودی، رضا. طالبنیا، قدرتالله. وکیلیفرد، حمیدرضا. احمدی، فائق. مرادیشهدادی، خسرو. (1402). ارائۀ الگوی گزارشگری پایداری با رویکرد تئوری دادهبنیاد در شرکتهای پذیرفتهشده بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامۀ علميپژوهشی-اقتصاد مالی، دورۀ 17، شمارۀ 64، 222-207.
موسویعباسی، سیدفضلالدین. (1403). گزارشگری مسئولیت اجتماعی (تاریخچه، نظریهها و مدلهای CSR، تجربههای ملی و جهانی گزارشگری و راهنمای گامبهگام تدوین گزارش پایداری). چاپاول، تهران: انتشارات نور علم.
مون، جرمی. (1396). درآمدی بر مسئولیت اجتماعی شرکتها. ترجمۀ: محمد سردارنیا، چاپاول، تهران: انتشارات بازرگانی.
مون، جرمی. (1397). مسئولیت اجتماعی شرکتی: معرفی مختصر و مفید. ترجمۀ: محمد شهرابیفراهانی، چاپاول، تهران: انتشارات میراث اهل قلم.
ولیزادهلاریجانی، اعظم. مفاخریباشماق، سارینا. (1403). گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها و تأمین مالی (تسهیلات بانکی و اوراق بدهی). فصلنامۀ علميپژوهشی-مدیریت دارایی و تامین مالی، دورۀ 12، شمارۀ 3؛ (پیاپی 46)، 118-103.
Barker, Richard. (2025). Corporate Sustainability Reporting. Journal Of Accounting And Public Policy, 48, 1-21.
Wang, Bingjie. Pyun, Do Young. Piggin, Joe. (2024). Developing A Conceptual Model Of Corporate Social Responsibility Of The Chinese Super League Clubs. Quest, 76(3): 382–399.