Pathology of Students' Lack of Inclination Towards Creative Thinking Skills and Providing Solutions to Strengthen and Develop its Use
Subject Areas : Grounded Theory
Mozhgan FereydounNezhad
1
,
Mahdiyeh Hamidi
2
1 - Assistant Professor, Department of Counseling and Guidance, Farhangian University of Tehran, Iran
2 - Department of Elementary Education, Farhangian University of Tehran, Iran
Keywords: Creative thinking, students, education, teacher, skill,
Abstract :
Creative thinking means the ability to generate new and innovative ideas, solutions, or concepts. Students' inclination towards creative thinking skills is of great importance, because this skill can have positive effects on their intellectual, social, and even professional development, and prepare them to face future challenges. The present study aims to explore the factors underlying students' lack of inclination towards creative thinking skills and to provide solutions to strengthen and develop its use. The research is of a qualitative-descriptive type; and it was conducted using a meta-study method of a meta-composition type, using library resources and examining written documents and scientific texts using a systematic review method based on the rule of theoretical saturation, and for data analysis, using a research strategy of grounded theory and a three-stage open, axial, and selective coding method. The results showed that the factors underlying students' lack of inclination towards creative thinking skills include: existential, family, educational, ecological, subconscious, disorders, and emotional factors. Also, the consequences of not being inclined towards this skill will include identity conflict, academic conflict, harmony and solidarity, motivation and focus, psychological functions, and the central structure of behavioral management. Finally, to strengthen and develop this skill, family solutions, individual management, education, emotional support, development of skills and abilities, and cultural activities were obtained.
افروز، غلامعلی. (1396). چکیدهای از روانشناسی تربیتی کاربردی. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
امامجمعه، سیدهرضوان. (1400). تاثیر آموزش مبتنی بر بارش مغزی بر دانشآموزان. بندرعباس: هشتمین همایش ملی تازههای روانشناسی مثبت.
امانی، خاطره، قلیچپور، داور، اصغری، زهرا و زراعتی، فائزه. (1402). بررسی نقش بازی والدین در خلاقیت کودکان و دانشآموزان. سومین همایش بینالمللی علوم تربیتی، مشاوره، روانشناسی و علوم اجتماعی.
بامری، الهام، صابری حداد، اعظم، سلیمی ابراهیم آبادی، خدیجه و علی پور، مریم. (1402). نقش طوفان فکری در بهبود فرآیند یادگیری در کلاس درس. اولین کنگره بینالمللی آموزش، مطالعات اجتماعی و فرهنگی با رویکرد آینده پژوهی.
بهشتی قوزلو، سجاد. (1402). تأثیر معلم در ایجاد خلاقیت و نقش خلاقیت و نوآوری در پیشرفت دانشآموزان. کنفرانس بینالمللی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران.
پیروتیاقدم، پرنگ و حاجیعباسی، شایان. (1402). ماهیت تفکر و لزوم آموزش تفکر خلاق به دانشآموزان. همایش ملی تحقیقات میان رشتهای در مدیریت و علوم انسانی.
تمناییفر، شیما، بیگدلیطحان، نرجس، خدادادی، نرجسالسادات و محمدیمصیری، فرهاد. (1401). رابطه کارکردهای اجرایی مغز با هوش و خلاقیت در مربیان پیش دبستانی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 13(2)، 59-76.
توکلیزاده نوقابی، زهرا. (1402). نقش روشهای تدریس در پرورش خلاقیت دانشآموزان ابتدایی. همایش ملی تحقیقات میان رشتهای در مدیریت و علوم انسانی.
جباری، کوروش و نیکاندیش، عباس. (1397). بررسی نقش خلاقیت در دورههای کودکی و نوجوانی و تأثیر آن در بزرگسالی. کنفرانس ملی ایده های نوین در روانشناسی و علوم تربیتی با تأکید بر پژوهش های علمی اخیر.
حسینی، افضل السادات. (1396). خلاقیت در هنر. تهران: انتشارات آها.
خلیلی حسینآبادی، سیدحسن، حبیبزاده، محمد، خلیلی جولرستانی، سید احمد، سعیدیان خوراسگانی، نرگس و خباز ثابت، سرور. (۱۳۹۵). رابطه تحصیلات والدین با دو عامل خلاقیت و هوش هیجانی دانشآموزان دختر و پسر مقطع دوره دوم متوسطه شهر اصفهان درسال 1395. اولین کنفرانس ملی پژوهشهای نوین ایران و جهان روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی.
خلیلینژاد، سیده ادنا، شاهورانی، احمد و مردان بیگی، محمدرضا. (1394). بررسی تأثیر رفع موانع خلاقیت بر میزان رشد خلاقیت دانشآموزان در درس ریاضی. کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.
دودانگه، نادر، عادلفر، دانیال، صالحیزاده، ساره و اسماعیل وندی، ایمان. (1395). موانع خلاقیت در دانشآموزان. دومین کنگره بینالمللی توانمند سازی جامعه در حوزه علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران.
رحمانی، محمدکریم. (1395). بررسی تأثیر شیوههای تربیتی والدین بر میزان خلاقیت دانش آموزان. هفتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی.
رحمت زهی، خدانظر و فاتحی، نفیسه. (1397). نقش روشهای تدریس در پرورش خلاقیت دانشآموزان ابتدایی. کنفرانس ملی دستاوردهای نوین جهان در تعلیم و تربیت، روانشناسی، حقوق و مطالعات فرهنگی اجتماعی.
رستگار، احسان. (1402). بررسی عوامل موثر در تفکر خلاق و انتقادی در دانشآموزان. ششمین همایش بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.
رستمزاده، فرشید، تمرزادهآذر، ابراهیم و محمدوند، زهرا. (1402). خلاقیت و راههای پرورش تفکر خلاق در دانشآموزان و نوجوانان. کنفرانس بینالمللی مدیریت و صنعت.
رسولی، سوما، محمدیان، روناک، مصطفی، محمدهادی و مرزبان، علیرضا. (1402). راهکارهای افزایش خلاقیت و ایدهپروری دانشآموزان. همایش بینالمللی افقهای نوین در آموزش و پرورش در هزاره سوم.
سبحانی، عیسی، شیخی، حامد، مرادی، سیمین و رحیمیخناری، آتنا. (1401). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت. یازدهمین کنفرانس ملی حقوق، علوم اجتماعی و انسانی، روانشناسی و مشاوره.
سعیدی، الهه و پیرخائفی، علیرضا. (1399). مقایسه خلاقیت و حافظ دانشآموزان دارا و بدون ناتوانی یادگیری ریاضی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7(4)، 21-30.
سیف، علی اکبر. (1403). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: نشر دوران.
شاهعلیزاده، محمد، دهقانی، سجاد و دهقانزاده، حجت. (1393). پرورش خلاقیت و افزایش میزان یادگیری با بهرهگیری از الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز در درس علوم اجتماعی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(2)، 111-134.
شریفی، شافع، شیخ احمدی، سیدعرفان و رستمی، شعیب. (1402). تأثیر معلم در ایجاد خلاقیت و نقش خلاقیت در پیشرفت دانشآموزان. همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران.
شقاقی، فرهاد و رضاییکارگر، فلور. (1389). تاثیر آموزش مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه بر بهزیستی روانشناختی نوجوانان. تحقیقات روانشناختی، 2(5)، 49-66.
عظیمیخطیبانی، سیده مرسده و عموپور، مسعود. (1397). بررسی رابطه خلاقیت با باورهای وسواسی و نشخوار فکری در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر رشت. جامعهشناسی آموزش و پرورش، 3(2)، 157-171.
علیزادهپور، معصومه، بهانسته، طاهره، قرهداغی، زینب و رضائیانجعفری، زهره. (1402). راهکارهای برای تقویت خلاقیت در دانش آموزان. تحقیقات راهبردی در تعلیم و آموزش و پرورش، 5، 173-192.
علیفری، ملیحه. (1395). آموزش و پرورش با تفکر خلاقیت اقتصادی. همایش ملی اقتصاد خلاق.
کیذوری، امیرحسین، رضایی والا، محمدرضا، مقدم، زهره و معصومی، فاطمه. (۱۴۰۲). تأثیر عوامل آموزشگاهی در پرورش خلاقیت دانشآموزان. همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران.
لطفی، فروزان. (1402). بررسی عوامل مؤثر در پرورش خلاقیت دانشآموزان. دهمین همایش ملی تازههای روانشناسی.
محمدی، سکینه، اکبری، فرشته و گرامی، جهانآفرین. (1402). آموزش خلاق برای دانشآموزان دوره ابتدایی پایه چهارم ابتدایی. پژوهشنامه اورمزد، 6، ۲۷-۶.
محمودی، فتانه، قلی زاده، علی. (1394). نقش هنر نمایش برای پرورش خلاقیت دانشآموزان. همایش ملی آموزش ابتدایی.
محمودیان، شهلا و اسماعیلی شاد، بهرنگ. (1394). بررسی رابطه ابعاد کمالگرایی و خلاقیت در بین دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان جاجرم. پژوهشنامه تربیتی، 10(44)، 79-96.
موسوی، سودابه سادات، اولادیان، معصومه و ایمانی، محمدنقی. (1399). شناسایی عوامل اثرگذار بر خلاقیت دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران. آموزش در علوم انتظامی، 7(25 )، 205-221.
موسوی، سیدمحمد. (1402). خلاقیت در روابط عمومی. نشریه جامعه شناسی ارتباطات، ۸.، 61-70.
نوری قرهتکن، فاطمه. (1402). بررسی رابطه کیفیت زندگی در مدرسه با امید تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان آزادشهر. سومین همایش ملی پژوهشهای نوین در روان شناسی و علوم رفتاری.
نوری، محمود. (1390). نوآوري در جذب منابع انساني. تدبیر، 195، 86-87.
نوریان بادی، مهدی. (1402). تاثیر خلاقیت و نوآوری در تدریس و تعلیم و تربیت دانشآموزان. پنجمین همایش بینالمللی و ششمین همایش ملی یافتههای نوین در مدیریت، روانشناسی و حسابداری.
الهکرمی، آزاده و علی آبادی، خدیجه. (1391). نقش خلاقیت در پیشبینی تفکر انتقادی و شادکامی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(2)، 49-69.
الیاسی، اسماعیل و عباسیباغچه جوق، مائده. (1402). ترس دانشآموزان از مدرسه در دوره ابتدایی. کنفرانس بینالمللی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران.
Al-maghawry, A. (2012). Effectiveness of using the brainstorming technique to learn some basic skills and collection of knowledge for beginners in volleyball. World Journal of Sport Sciences, 6(4), 361-366.
Dillon, J. A. (2009). Play, creativity, emotion regulation and executive functioning. Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts, Department of Psychology Case Western Reserve University.
Doyle, A. (2024). What is creative thinking: Definition & Examples of Creative Thinking. Northeastern University. Retrieved from https://www.thebalancemoney.com.
Kelley, T. (2018). The art of innovation. Profile Books Ltd.
Stein, M, I. (1974). Stimulating creativity. New York: Academic Press.
Torrance, E. P. (1979). An instructional model for enhancing incubation. Journal of Creative Behavior, 13(1), 23-35.