Designing a model for improving the educational and training quality of regular public secondary schools in Mazandaran province
Mojtaba Rezaeirad
1
(
Assistant Professor, Department of Educational Technology, Sar.C., Islamic Azad University, Sari, Iran
)
Maysam Asgar Shamsi
2
(
Associate Teacher, Education of Mazandaran Province, Tonekabon, Iran
)
Seyed Abedin Nabavi
3
(
Associate Teacher, Education of Mazandaran Province, Sari, Iran
)
Bahare Nekoonam
4
(
Assistant Professor, Department of Physical Education, Rahman Institute of Higher Education, Ramsar, Iran
)
Keywords: Quality Improvement, Educational and Developmental Quality Indicators, Public Secondary Schools, Mazandaran Province Department of Education.,
Abstract :
The quality of education and upbringing in schools is closely linked to the enhancement of educational and pedagogical standards. This study aimed to design a model for improving the educational and developmental quality of public secondary schools in Mazandaran Province using the grounded theory method. The research was qualitative and applied-developmental in nature. Participants included academic experts, school administrators, researchers, and education professionals. Through theoretical sampling, 23 individuals participated until data saturation was achieved.Data were analyzed through multiple rounds of interviews, leading to consensus on identifying the model’s key components. Using Strauss and Corbin’s systematic approach, six core elements were identified. In the open coding phase, 510 initial codes were extracted. In axial coding, these were grouped into 139 secondary concepts and 34 categories across four themes: drivers, barriers, motivators, and requirements. Finally, selective coding organized them into six structural components: causal conditions (6 categories), central phenomenon (3), strategies (3), contextual conditions (8), intervening conditions (7), and outcomes (7).The findings indicate that improving the quality of public secondary education in Mazandaran requires structural and managerial reforms, as well as the implementation of strategic plans at macro, meso, and micro levels. These efforts aim to enhance student performance, increase satisfaction among parents and educators, transform organizational curriculum content, and contribute to the development of a modern and dynamic society.
آدابی، لیلا؛ برکت، غلام حسین و بهمئی، لیلا (۱۴۰۱). ارائه الگوی ارتقاء کیفیت آموزش مدارس شهرستان اهواز با استفاده از روش داده بنیاد. طلوع بهداشت، ۲۱(۵): ۱۰۶-۱۲۳.
بهارلو، منیژه (۱۳۹۶). بررسی کیفیت آموزش و پرورش و ارایه راهکارهایی جهت ارتقای آن. همایش علمی پژوهشی استانی راهبردها و راهکارهای ارتقاء کیفیت در آموزش و پرورش، میناب.
چناری، زمرد؛ بهمئی، لیلا و برکت، غلامحسین (۱۳۹۹). ارائه الگویی برای سنجش کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی: مورد مطالعه شهرستان اندیمشک. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، ۱۳(۵۲): ۱۶۱-۱۸۵.
غفاریاسمعیلی، سید علی؛ حسنی، محمد و قلاوندی، حسن (۱۴۰۲). شناسایی عوامل و مؤلفههای نابرابری آموزشی در مناطق آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه الگوی بهینه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت، ۳۹(۴): ۱۵۱-۱۷۲..
وزارت آموزش و پرورش. (۱۴۰۰). سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش. تهران: انتشارات وزارت آموزش و پرورش.
رمضانی، رویا؛ برزگر، نادر؛ حکیمزاده، رضوان؛ دشمنزیاری، اسفندیار و شفیعی، ناهید (۱۴۰۳). واکاوی ابعاد و مؤلفههای ارزیابی عملکردی مدارس اثربخش از دیدگاه متخصصان خارجی و داخلی: یک پژوهش کیفی با رویکرد فراترکیب. پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی، ۲(۱۵): ۸۳-۹۹.
صادقزاده، فریده؛ معظمی، مجتبی؛ احمدی، امینه و جاهد، حسینعلی (۱۴۰۲). ارائه مدل کیفیت خدمات آموزشی در سیستم آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر. پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی، ۱(۱۳): ۱۸۹-۲۰۴.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۳۹۰). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران.
مقسیمی، مجید (۱۳۹۹). بررسی کیفیت مدارس و شناسایی عوامل مؤثر بر آن. پنجمین همایش بینالمللی افقهای نوین در علوم تربیتی، روانشناسی و آسیبهای اجتماعی، تهران.
منفرد، لیلا (۱۴۰۲). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشی در مدارس ایران. اولین همایش بینالمللی جامعهشناسی، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش با رویکرد نگاهی به آینده، بوشهر.
زیبایی، سعیده؛ افراسیابی، رویا و بهرامزاده، حسینعلی (۱۴۰۳). ارائه مدل ارتقای کیفی مدارس متوسطۀ دوم ایران (مطالعۀ موردی: مدارس شهر تهران). مدیریت بر آموزش سازمانها، ۱۳(۱): ۱۳-۴۶.
آدابی، لیلا؛ برکت، غلام حسین و بهمئی، لیلا (۱۴۰۱). ارائه الگوی ارتقاء کیفیت آموزش مدارس شهرستان اهواز با استفاده از روش داده بنیاد. طلوع بهداشت؛ ۲۱(۵): ۱۰۶-۱۲۳.
گفاری اسمعیلی، سید علی؛ حسنی، محمد و قلاوندی، حسن (۱۴۰۲). شناسایی عوامل و مؤلفههای نابرابری آموزشی در مناطق آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه الگوی بهینه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. ۳۹(۴): ۱۵۱-۱۷۲.
Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York: David McKay.
Harvey, S., Phillips, D. C., & Callan, E. (2018). Philosophy of education. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford encyclopedia of philosophy (Winter 2018 Edition). Retrieved from https://plato.stanford.edu/archives/win2018/entries/education-philosophy/
Isa, M., Neliwati, N., & Hadijaya, Y. (2024). Quality improvement management in teacher professional development. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 136–147. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v5i2.782
OECD. (2023). Education at a glance 2023: OECD indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/e13bef63-en
Ogrinc, G., Davies, L., Goodman, D., Batalden, P., Davidoff, F., & Stevens, D. (2015). SQUIRE 2.0 (Standards for quality improvement reporting excellence): Revised publication guidelines from a detailed consensus process. American Journal of Critical Care, 24(6), 466-473.
Syamsiyah, M. (2024). Improving the quality of educational services through effective collaboration in madrasah. In Proceeding of International Conference on Education, Society and Humanity, 2(1), 1408-1416. Retrieved from https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/icesh/article/view/8049
UNESCO. (2022). Global education monitoring report: Non-state actors in education.
Voss, R., Roediger, H. L., Gruber, H., & Szmigin, I. (2007). Service quality in higher education: The role of student expectations. Journal of Business Research, 60(9), 949-959. https://ideas.repec.org/a/eee/jbrese/v60y2007i9p949-959.html
Zajda, J. I. (2020). Human rights education globally. Dordrecht: Springer. https://link.springer.com/book/10.1007/978-94-024-1913-9