Extracting the Principles and Methods of Mahdavi Education and Explaining its Characteristics in Educational Centers
Subject Areas : Qualitative Research
1 - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Khod.C., Islamic Azad University, Khodabandeh, Iran
Keywords: Educational methods, educational principles, Mahdavi education, educational centers,
Abstract :
One of the most effective areas affecting the educational system of Shiite communities is the benefit of the doctrine of waiting, as one of the fundamental and main doctrines that can influence the guidance and growth of the scientific community. The aim of this study is to extract the principles and methods of Mahdavi education and explain its characteristics in educational and training centers. The qualitative research method is phenomenological. The participants of the study were eight faculty members of the Islamic Azad University of Zanjan Province with academic majors related to educational sciences, who were selected using purposive sampling. To collect data, a semi-structured individual interview method was used until theoretical saturation was reached. The obtained data were analyzed using thematic coding method and the findings were organized in the form of open, axial, and selected codes. The findings from the faculty members' experiences were identified in two main and general themes (principles of Mahdavi education and training and methods of Mahdavi education and training) and 15 subcategories (principle of monotheism, principle of reason, principle of dignity, principle of moderation, principle of learner-centeredness, principle of love-centeredness, principle of supervision and imitative education method, inductive education method, gradual education method, indirect education method, model education method, practical education method and test and trial method). Next, the researcher extracted and collected the characteristics of each sub-theme by using the method of studying and examining the text and works of primary and secondary sources regarding education and guidance.
قرآن كريم. ترجمه الهي قمشهای. انتشارات اسلام.
اباذری، محمود ( 1383). مهدویت در اندیشه متفکر شهید مرتضی مطهری. انتظار موعود، 4(12-11)، 373-386.
احسانی، محمد. (1390). زمينهسازي تربيتي مهدويت. ماهنامه معرفت، 20(160)، 73-96.
انصاری، مریم و قلمکاریان، سیدمحمد. (1401). نقش تربیت مهدوی در پر ورش روحیه انتظار دانش آموزان از نظر معلمان. عصر آدینه، 15(36)، 134.
آقاتهراني، مرتضي و حيدري كاشاني، محمدباقر. (1391). خانواده و تربيت مهدوي. تهران: اتود.
بازرگان، عباس هرندی .(1398). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
بقایی، حسین، مهماندوست، حمید، قهرمانی فرد، فاضل و قهرمانیفرد، کامیار. (1392). الگوی مفهومی- عملیاتی راهاندازی راهبردهای تربیت مهدوی در نظام آموزشی کشور. مشرق موعود، 7(26)، 165-189.
پیروزﻓﺮ، سهيلا. (1378). ابتلا در قرآن و حديث. مطالعات اسلامي، 44(44)، 89-128.
جعفریهرندی، رضا و نجفی، حسن. (1392). بررسی میزان توجه به مؤلفههای مهدویت در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه ایران. مشرق موعود، 28، 57-68.
جوادیآملی، عبدالله. (1388). تفسیر موضوعی قرآن کریم. قم: مرکز نشر اسراء.
حاج باقری، محسن، پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش. (1394) .روشهای تحقیق کیفی. تهران: بشری.
خوشباور، داود و یعقوبی، حسن. (1403). جایگاه و اثربخشی معنویت و عقلانیت در دکترین مهدویت. عصر آدینه، 17(39)، 93.
داداشزاده، داود و جلالی نوبری، حسین. (1402). ضرورت تربیت مهدوی کودکان بر اساس آموزههای دینی مهدویت. پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، 5(54)، 1-12.
دلشاد تهرانی، مصطفی. (1387). سیری در تربیت اسلامی. تهران: انتشارات ذکر.
رﺷﻴﺪپور، مجيد. (1385). پرورشهاي اخلاقي و روشهای تربیتی. تهران: انجمن اولياء و مربیان.
زرقانی، اعظم. (1399). مهدویت در آینه تربیت. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، ۴۶، 52-31.
زهره کاشانی، علي اكبر. (1388). اصول تربيت ديني از منظر آيات و روايات. اسلام و پژوهشهاي تربيتي، 2، 169-202.
سبحانینژاد، مهدی، فقیهی، علینقی و نجفی، حسن. (139۴). تجربه زیسته متخصصین تعلیم و تربیت از راهکارهای گسترش رفتار اخلاقی زمینهساز ظهور در برنامههای درسی دانشگاهی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 26، 37-57.
ﺳﺒﺤﺎﻧﻲ، عليرضا. (1390). اسوهها و الگوها در قرآن. ماهنامه درسهايي از مكتب اسلام، 602، 57-60.
سرمدی، محمدرضا و عباس شکاری، عباس محمدی. (1392). مکاتب فلسفی و آرای تربیتی. انتشارات دانشگاه پیام نور.
شاکری زواردهی، روح الله. (1402). بررسی کارکردهای فرهنگی آموزه مهدویت با تأکید بر فرصتها و تهدیدها. انتظار موعود، 23(83)، 5-29.
شریفزاده، حكيمهالسادات و قاضي، مرضيه. (1393). مهدويت و دلالتهاي تربيتي آن (به لحاظ تنظيم اهداف، اصول و روشها). مجله پژوهشهاي تعليم و تربيت اسلامي، 6 (10)، 101-128.
صالحزاده، رضا و اسماعیلی، علی. (1401). پژوهشی در تدوین سند جامع توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار. انتظار موعود، 22(79)، 26-52.
صالحی، کیوان و بازرگان، عباس و صادقی، ناهید و شکوهی، محسن. (1394). بازنمایی ادراکات و تجارب زیسته معلمان از آسیبهای احتمالی ناشی از اجرای برنامه ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 5(9)، 95-99.
ﺻﺎﻟﺤﻲ، غلامرضا. (1386). مهدويت و اصول نظام تربيتي. مشرق موعود، 1(4)، 153- 172.
علیرضا اعرافی، محمد بهشتی، علینقی فقیهی، مهدی ابوجعفری. (1396). درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی: اهداف تربیت از دیدگاه اسلام (چاپ سیزدهم). تهران: سمت.
عواطفی، زهرا. (1402). توسعه فضیلتمندی در نظام آموزشی و پرورشی مبتنی بر آموزههای مهدوی. انتظار موعود، 23(82)، 51-78.
فروزنده دهکردی، لطف اهلل، بهمنی، اکبر، صفیان، مهدی و امیری، محمدهاشم. (1390). شناسایی عوامل موثر بر استقرار حکومت مهدوی بر اساس رویکرد استراتژ یک. مشرق موعود، 19، 129-103.
ﻓﺮﻫﺎدﻳﺎن، رضا. (1375). پايههاي اساسي ساختار شخصيت انسان در تعليم و تربيت. قم: نشر مؤلف.
قاسمینژاد، زهرا و لکزایی، صغری. (1389). امام رضا و تربیت نسل منتظر. انتظار موعود، 33، 130-160.
کامیاب، مسلم. (1403). بررسی و تحلیل محتوایی روایات مهدوی قرب الاسنادعبدالله بن جعفر حمیری. انتظار موعود، 24(84)، 75-100.
ﻣﺠﻠﺴﻲ، محمدباقر. (1386). بحارالانوار. مكتبة الاسلاميه.
مرزوقی، رحمت الله .(1398). سیمای مهدویت در برنامههای آموزشی مدارس:رویکردی به فلسفه تربیتی انتظار. تربیت اسلامی، 3(7)، 127-137.
ﻣﻄﻬﺮي، مرتضي. (1395). بيست گفتار. تهران: صدرا.
میرجلیلی، سید محمدعلی. (1400). واکاوی مؤلفههای تربیت مهدوی در اندیشه استاد مرتضی مطهری. فصلنامه علمی- پژوهشی انتظار موعود، 21(74)، 71-96.
نهجالبلاغه (امام علیبن ابیطالب علیه السلام). (1402). مترجم: سیدجعفر شهیدی (چاپ سی و ششم). تهران: شرکت انتشارات علمى و فرهنگى.
وردی، حمیدرضا و بیدختی، فاطمه. (1399). واکاوی اصول و روشهای تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر قرآن و احادیث در اندیشههای مولانا در مثنوی معنوی. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی، 1(1)، 85-118.
هاشمی شهیدی، سید اسدالله. (1۳۸4). ظهور مهدی از دیدگاه مذاهب و ملل جهان. قم: انتشارات مسجد مقدس جمکران.