Effective Factors on Partisan Marketing in Iranian Sports
Subject Areas :
AbdoalMajid DoorAndish
1
,
Seyd Mohamad Ali Mirhoseini
2
,
احمد ترک فر
3
,
Alireza Elahi
4
1 - PhD Student in Sports Management, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Physical Education, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz Branch, Shiraz, Iran
3 - گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز، ایران
4 - Associate Professor, Department of Sport Management and Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences. Kharazmi University, Tehran, Iran
Keywords: Guerrilla marketing, Sports club, Sports industry, Gorilla marketing, Sports,
Abstract :
The present study was conducted to Identifying effective factors on guerrilla marketing in Iranian sports with a combined approach. In terms of applied purpose, the present study was a research method mixed with a sequential exploratory type and a survey collection method. The statistical population in the qualitative part included professors and researchers (18 people) and in the quantitative part included university professors and sports managers (144 people). To collect information in a quantitative part, a researcher-made questionnaire based on the qualitative part was used, which was divided into two general parts: demographic characteristics and its questions. This questionnaire consists of 48 items and in the form of 9 main components in the form of five Likert options (strongly agree, 5 points to strongly disagree, 1 point).The results of interview analysis showed that 48 concept codes, 9 categories (core code) organizational, planning, evaluation, advertising, the nature of guerrilla marketing, Individual factors, the nature of sport, customers and brand are among the factors affecting guerrilla marketing in Iranian sports. It is suggested to the sports managers of the country (governmental and non-governmental sports organizations) by considering each of the cases obtained from this research, to try to use this marketing technique to gain a competitive advantage in offering their products (goods and services).
بیگ زاده، امیرحسین؛ عسکری، احمد؛ نعامی، عبداله؛ روستا، علیرضا (1398). ارائه الگوی بومی بازاریابی در کسب وکارهای کوچک و متوسط نوپا در ایران مبتنی بر تئوری رفتار مطالعاتی شرکت ها. تعامل انسان و اطلاعات، دوره 6، شماره 4، صص 50-64.
پيرجمادي، سحر (1395). عوامل موثر بر بازاریابی ویروسی و تاثیر آن برر فتار خرید مشتریان محصولات ورزشی. همايش ملي انجمن علمي مديريت ورزشی، دوره دوم، تهران.
حسن زاده، وحيد؛ همتی، عليرضا؛ سياحيان دهکردي، وحيد؛ شاطر، عارف (1400). بررسی اهميت بازاريابی چريکی در صنعت بيمه. پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، شماره 27، صص 56-72.
خسروی، ابوالفضل؛ رنجبر، احد (1399). نقش بازاریابی در رفتار حین خرید مصرف کنندگان محصولات الکترونیک (موردمطالعه: مشتریان نسل وای شهر تهران). مدیریت برند، شماره 22، صص 3-33.
راسخی، سمیرا (1393). بررسی و رتبه بندی عوامل موثر بر بازاریابی بر اساس مدل AHP . پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی کار، دانشکده مدیریت.
شعبانی نژاد، اسماعیل؛ ولایتی شکوهی، رضوان؛ طباطبایی، فخرالسادات (1394). اولویت بندی عوامل موثر بر پیاده سازی رویکرد گرایش به بازاریابی در بنگاه های کوچک و متوسط استان مازندران. دومین کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی، تهران.
شکیبایی فرد، الهه؛ جمشیدیان، لیلا؛ ترک فر، احمد (1399). چارچوب مدل توسعة بازاریابی اسلامی در ورزش ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 63، صص 261-280.
طالب پور، مهدی؛ خرسندی فرد، مجید (1397). مقایسه اثربخشی پیام تبلیغاتی و غیر در مصرف کننده های نوشابه های انرژی زای ورزشی (ردبول و بلک انرژی). مدیریت برند، دوره 5، شماره 3، 227-260.
میرموسوی، مجید (1387). بازاریابی در هزاره سوم. فصلنامه علمی تخصصی گروه مدیریت دانشگاه امام رضا (ع)، شماره 5، صص 1-4.
نجف زاده، محمد رحیم؛ نجف زاده، فرخ لقا؛ رستمی، مهدی؛ مرسلی، ژیلا (1391). بررسی و شناسایی برخی عوامل موثر بر توسعه بازاریابی ورزش بانوان استان آذربایجان غربی. مدیریت بهره وری، شماره 20، 127-144.
وحدتي، بهرام؛ عزيزي دميرچی، كرامت (1398). بررسي نقش ميانجي بازاريابي چريكي در رابطه بين بازاريابي حسي و تبليغات محيطي مصرف كنندگان كالاهاي ورزشي در بين كاركنان شركت ملي كشت و صنعت و دامپروري پارس. پژوهش هاي جديد در مديريت و حسابداري، شماره 31، صص 141-161.
ویسی، کوروش؛ ایزدی، شنو (1400). ارتباط بین اخلاق حرفهای و آمیخته بازاریابی ترویج خدمات ورزشی در مدیران باشگاههای خصوصی استان کردستان و ارائه مدل. مطالعات بازاریابی ورزشی، دوره 2، شماره 2، 71-95.
Benitez, J., Henseler, J., Castillo, A., Schuberth, F. (2020). How to perform and report an impactful analysis using partial least squares: Guidelines for confirmatory and explanatory IS research. Information & Management, 57(2): 1-57.
Dašić, D.R., Milojević, N.D., Pavićević, A.M. (2020). Ethical aspects of guerrilla and ambush marketing. Ekonomski signali: poslovni magazine, 15(2): 49-69.
Davis, S., Davis, F. (2021). The Effect of Guerrilla Marketing On Company Share Prices: An Event Study Analysis. Journal of Advertising Research, 61(3): 346-361.
Fakhr Al Ali, F., Navaee Nezhad, A. (1395). Proposition a model for factors affecting guerrilla marketing in Iran (A case study: Food industry companies of Tehran). The First International Conference on New Research in Management Studies, Shiraz.
Gupta, H., Singh, S. (2020). Shaping consumers' perceptions in innovative ways: an exploratory study on Guerrilla marketing. International Journal of Business and Emerging Markets, 12(2), 152-178.
Navratilova, L., Milchovsky, F. (2015). Humour in experiential marketing campaigns and its perception by Czech university students. Acta Universitatis Agriculturae ET Silviculturae Mendelianae Brunensis, 63(2): 587-593.
Schiniotakis, N., Divini, K. (2018). Guerrilla marketing in social media: The age of marketing outside the box. Journal of Digital & Social Media Marketing, 6(1): 75-86.
Serazio, M. (2021). How news went guerrilla marketing: a history, logic, and critique of brand journalism. Media, Culture & Society, 43(1): 117-132.
Thangadurai, S. (2016). Factors Influence the Marketing Experts to use the Guerrilla Marketing. Conference on Emerging Trends and Challenges in Retail Sector, Chennai.