Examining the use of mystical metaphors of existential unity; moving from words to meaning in Shabestari's Gulshan Raz
Subject Areas : Persian Language and Literature
mohammad farrokhi
1
,
hosein arian
2
,
nozhat noohi
3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی ، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. نویسنده مسئول: arian.h@iau.ir
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
Keywords: word, meaning, Gulshan-e-Raz, mystical metaphors, unity of existence, Shabestari, Ibn Arabi.,
Abstract :
Shabestari's Gulshan-e-Raz contains a system of ideas that is influenced by the school of Ibn Arabi and is a full representative of Sheikh Akbar's thought in the East of Islam. In this article, we aim to use a descriptive-analytical method to examine the transition from the stage of words to the level of meaning in Gulshan-e-Raz, relying on the principles of the aesthetic theory of poetry, in order to answer the fundamental question of how the method of using mystical metaphors of existential unity and the process of transition from words to meaning is in this work? Based on the research results, Shabestari, with the help of code, has borrowed the form of metaphors based on "mystical interpretation" from the elements of unity of existence of Ibn Arabi's school and interpreted the process of transition from word to meaning. He emphasizes that the discerning power of the seeker leads to the semantics of poetic metaphors and, relying on this unique power, can discover the real meanings that are in the imaginary forms based on the material world. And relying on this unique power, it can take the real meanings discovered in imaginary forms based on the material world beyond the level of words and understand the "meanings." In this article, the authors are required to limit the scope of the research and focus on the focus of the discussion based on the principles of research method Therefore, the scope of this research
منابع و مآخذ
ابنعربی، محییالدین محمدبنعلی(بیتا). الفتوحات المکیه، بیروت، دار احیاء التراث العربی و دار صادر.
جهانگیری، محسن (1367) محییالدین ابنعربی چهرة برجستة عرفان اسلامی، تهران: دانشگاه تهران.
روزبهان بقلی شیرازی، صدرالدین ابومحمد (1374)، شرح شطحیات، مصحح هانری کربن، مترجم: عیسی سپهبدی، تهران، انتشارات طهوری.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1389)، مشربالارواح، بهتحقیق؛ قاسم میرآخوری، تهران: آزادمهر.
زرینکوب، غلامحسین (1361). نقد ادبی، دو جلدی، تهران: امیرکبیر.
شبستری، شیخ محمود بن عبدالكریم(1371ش). مجموعه آثار شیخ محمود شبستری، تصحیح صمد موحد، چاپ دوم، تهران: کتابخانه طهوری.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ (۱۳۱۷ش). مجموعه عوارف المعارف (شامل رسالات حقالیقین، مرآتالمحققین و مراتبالعارفين شبستری به انضمام ترجیعبند هاتف، ترجیعبند عراقی، ترجیع بند و غزلیات نعمت الله ولی، جامع الاسرار و رسائلی دیگر از نورعلیشاه، شیراز: کتابفروشی جهاننما.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (۱۳۸۲ ش). متن و شرح گلشن راز بر اساس قدیمیتر مهمترین شروح، به کوشش کاظم دزفولیان، تهران: طلایه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1392). زبان شعر در نثر صوفیه (درآمدی به سبکشناسی نگاه عرفانی)، چاپ دوم، تهران: سخن.
عطارنیشابوری، فریدالدین محمد بن ابراهیم (1384). منطقالطیر، بهتصحیحوشرح محمدرضا شفیعیکدکنی، تهران، سخن.
غزالی، محمد (1421ق) المنقذ من الضلال و الموصل الی ذیالعزة و الجلال، لبنان: دار و مکتبة الهلال.
قشیری، ابوالقاسم (1393) رسالة قشیریه، به شرح حسین شهبازی، تهران: انتشارات زوّار.
کاشانی، عزالدین محمود بن علی (1391). مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، تصحیح علامه همایی،تهران: نشر هما.
لاهیجی، شمسالدین محمد (1371). مفاتیحالأعجاز فی شرح گلشن راز، تصحیح محمدرضا برزگر خالقی، عفت کرباسی، چاپ اول، تهران: زوّار
ــــــــــــــــــــــــــــ (1377). مفاتیحالأعجاز فیشرحگلشنراز، به کوشش علیقلی محمودی بختیاری، تهران: علم.
لویزن، لئونارد (1379). فراسوی کفر وایمان، شیخ محمود شبستری، ترجمة مجدالدین کیوانی، تهران: نشر مرکز.
مغربی، محمد شیرین (1372)، دیوان محمد شیرین مغربی، به تصحیح و اهتمام لئونارد لویزن، تهران: دانشگاه تهران.
مولوی، جلال الدین محمد (1390) مثنوی معنوی، به تصحیح نیکلسون، چاپ پنجم، تهران: انتشارات هرمس.
نجمالدین کبری، احمد بن عمر (2009م) التأویلات النجمیه فی التفسیر الإشاری الصوفی، محقق؛ احمد فرید مزیدی، بیروت، دارالکتب العلمیه.
Bunyan, john (1987). The Pilgrim's Progress, with the help of Roger Sharrock, (Oxford World's Classics).
Nwyia, Paul (1970) Exegese Coranique ET Langage Mystique, Beirut: Dar El-Machreq.
Toshihiko, Izutsu (1976). “Mysticism and the Linguistic Problem of Equivocation in the Thought of 'Ayn al-Qudat Hamadani.” Studia Islamica: 153–170.