Content Analysis of the Eleventh and Twelfth Grade Islamic Education Textbooks of Afghanistan Based on the Gunning and Flesch Readability Formulas
Subject Areas :
mohammad jamal ghawasi
1
,
mohammad sharifinia
2
1 - 1 Department of Educational Management and Leadership, Al-Mustafa International University, Qom, Iran
2 - Department of Educational Sciences, Al-Mustafa International University, Qom, Iran
Keywords: Content Analysis, Gunning and Flesch Formulas, Islamic Education Textbooks, Afghanistan, School Textbooks,
Abstract :
The present study aimed to examine the degree of ease and difficulty of reading the texts and materials of the eleventh and twelfth grade Islamic Education textbooks of Afghanistan on the basis of the Gunning and Flesch readability formulas. In this regard, the method of content analysis according to the Gunning and Flesch readability formulas was employed. The statistical population of the study comprised all the texts and materials contained in the eleventh and twelfth grade Islamic Education textbooks of Afghanistan. Sampling was conducted through
the simple random sampling method. The data collection tool was the Gunning and Flesch readability formulas. The findings of the study indicated that, according to the Gunning formula, the mean readability score of the eleventh grade Islamic Education textbook was (7.92), which corresponds to the seventh grade level and above. The mean readability score of the twelfth grade Islamic Education textbook was (8.92), which corresponds to the eighth grade level and slightly higher. According to the Flesch formula, the mean readability score of the eleventh grade Islamic Education textbook was (68.73), which, in the Flesch readability scale, falls between (60–70), indicating that its readability level is suitable for the eighth to ninth grade. The mean readability score of the twelfth grade Islamic Education textbook was (82.89), which, in the Flesch readability scale, falls between (80–90), indicating a readability level suitable for the sixth grade. Therefore, the readability levels of these two textbooks are not appropriate for the eleventh and twelfth grades.
منابع • قرآن کریم
1. حسن مرادی، نرگس، (1399)، تحلیل محتوای کتاب درسی، تهران: انتشارات آییژ.
2. دیانی، محمدحسین، (1369)، «معیار برای تعیین سطح خوانایی نوشتههای فارسی»، نشریه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره دهم.
3. دشتی، رحیمه و همکاران(1394)، «ارزیابی و سنجش خوانایی کتاب هدیههای آسمانی پایه ششم ابتدایی بر اساس سه فرمول فلش، فرای و گانینگ»، سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
4. شعبانی، حسین، (1392)، تحلیل محتوا به عنوان یک روش تحقیق، قم: انتشارات بنی الزهرا(س).
5. شکاری، عباس و نجاریان، زکیه(1391)، «تعیین شاخصهای سطح خوانایی گانینگ در محتوای کتاب هدیههای آسمانی چهارم و پنجم ابتدایی ایران»، پژوهش در برنامهریزی درسی(دانش و پژوهش در علوم تربیتی برنامهریزی درسی)، دروه9، شماره 33، صص79-71.
6. فضل الهی، سیفاله؛ ملکی توانا، منصوره، (1389)، روششناسی تحلیل محتوا با تأکید بر تکنیکهای خوانایی سنجی و تعیین ضریب درگیری متون، مجله عیار پژوهش در علوم انسانی3، 97-71.
7. ملکی، حسن،(1398)، تحلیل محتوای کتابهای درسی، تهران: آییژ.
8. ــــ ، (1397) ، مقدمات برنامهریزی درسی، تهران: انتشارات سمت.
9. یارمحمدیان، محمد حسین،(1386)، اصول برنامهریزی درسی، تهران: یادواره کتاب.
10 – Fpster .C.R (2002)Editorial treatment of education in the American press Cambridge Harvard university press.
11 - Nicholls, Jason, (2002) “Methods in school text book research” University of oxford.
12 - Owen, James, L. And Others (2007),” A content Analysis of the treatment of informative and reinforcing feedback in contemporary communication theory text book, American communication journal, allrights reserved issN: 1532-5865 copyright.