Evaluation and Assessment of the Impact of E-Government on Good Governance in Tehran Municipality
Subject Areas :
Seyed Anoshiravan Majdzadeh
1
,
Sanjar Salajeghe
2
,
امین نیک پور
3
,
shahin sharafi
4
1 -
2 - Associate Professor, Department of Public Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی
4 - Assistant Professor, Department of Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
Keywords: Information and Communication Technology (ICT), E-Government, Governance, E-Governance, Good Governance, Tehran Municipality.,
Abstract :
E-Government is an innovative initiative designed to provide citizens with access to public services through electronic media and redefine government-citizen relationships in a new framework. This technology plays a significant role in reducing bureaucracy, reengineering administrative processes, lowering government costs, increasing the flexibility of governmental structures, and enabling rapid adaptation to changes. Additionally, e-government contributes to minimizing fraud and administrative corruption, enhancing citizen participation, improving transparency, reducing centralization, strengthening democracy, reforming the administrative system, increasing accountability, enhancing productivity, and improving the quality of access to information, all of which have a substantial impact on good governance. Accordingly, this study examines the impact of e-government on the realization of good governance in Tehran Municipality. A mixed-method approach was employed in this research. In the qualitative phase, research variables were extracted through semi-structured interviews using a coding technique in ATLAS.TI software. In the quantitative phase, correlation and regression analysis were utilized to examine the relationship between e-government and good governance, along with its dimensions.
The findings indicate a positive and significant relationship between e-government and good governance (including its dimensions). Furthermore, the results of linear regression analysis show that 88.3% of the variations in good governance can be predicted by the e-government variable
1) ابراهیمی، م.، شریفی طرازکوهی، ح.، باقرزاده، ا. (1399). نقش و کارکرد دولت الکترونیک در احقاق حقوق شهروندی، اخلاق زیستی، دوره 10، شماره 35، 1-18.
2) آریابد، آ.، مقدسی، ر.، زراعت کیش، ی. (1399). مطالعه ارتباط حکمرانی خوب با تولید و بهرهوری کل عوامل در گروهی از کشورهای درحالتوسعه و OECD، تحقیقات اقتصاد کشاورزی، دوره 12، شماره 3، 289-318.
3) بهبودی، م.، احمدی کهن علی، ر.، قاسمی، آ. (1398). شناسایی موانع موفقیت کامل برنامه توسعه دولت الکترونیک از دید مسئولان و شهروندان و ارائه راهکارهایی برای موفقیت در آن (مطالعهای کیفی در استان هرمزگان)، سیاستنامه علم و فناوری، دوره 9، شماره 1، 45-58.
4) توکلی، غ.، بابایی، س.، سجادیه، ع. (1399). تبیین و تحلیل شاخصهای حکمرانی خوب در ودجا، مدیریت و پژوهشهای دفاعی، دوره 19، شماره 87، 73-102.
5) حاجیلو، م.، محمدی، ن.، درودی، ه.، منصوری، ع. (1400). تدوین الگوی توسعه منابع انسانی آموزشمحور مبتنی بر حکمرانی خوب در دانشگاههای علوم پزشکی کشور (مطالعه کیفی)، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 14، شماره 4، 161-171.
6) خان محمدی، ه.، رئیسی وانایی، ا.، ملک محمدی، س. (1397). ساخت نگاشت روابط شبکهای آسیبهای راهبردی توسعه دولت الکترونیکی در ایران، مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، دوره 7، شماره 26، 101-136.
7) دقتی، ع.، یعقوبی، ن.، کمالیان، ا.، دهقانی، م. (1399). طراحی الگوی استقرار و توسعه حکمرانی خوب الکترونیک با استفاده از رویکرد فراترکیب، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 24، شماره 2، 1-34.
8) زرشگی، م. (1399). تأملی در مفهوم و جایگاه دولت الکترونیک و ارتباطسنجی آن با وضعیت محیطزیست تهران، راهبرد اجتماعی-فرهنگی، دوره 9، شماره 34، 143-169.
9) سالاریه، ن.، دانایی فرد، ح.، رهنورد، ف.، رجبزاده، ع. (1398). طراحی شاخص اندازهگیری کیفیت مدیریت منابع انسانی بر اساس رویکرد حکمرانی خوب در بخش دولتی ایران، مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 8، شماره 2، 55-66.
10) ساوری، ا.، رحمتی فر، س.، زرنشان، ش. (1400). همسنجی مؤلفههای دموکراسی با شاخصهای حکمرانی خوب در پرتو حقوق بینالملل، پژوهش سیاست نظری، دوره 30، 57-74.
11) صادق، ن.، سجادی، س.ع.، عقیلی، س.و. (1392). نقش استقرار دولت الکترونیک بر اثربخشی شرکتهای بیمه (مورد مطالعه شرکت سهامی بیمه ایران)، مطالعه مدیریت شهری، دوره 5، شماره 16.
12) صادقی مقدم، ع.، اشرف گنجوی، ف.، تجاری، ف. (1399). الگوی همبستگی دولت الکترونیک و چابکی سازمانی با نقش میانجی مسئولیتپذیری اجتماعی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان، مدیریت ارتقای سلامت، دوره 10، شماره 1، 92-102.
13) صادقی مکی، م.ت.، هادی پیکانی، م.، جوانمرد، ح. (1398). ارائه مدل رضایتمندی شهروندان از دولت الکترونیک بهمنظور بهبود اعتماد عمومی، مدیریت منابع در نیروی انتظامی، دوره 7، شماره 1، 83-112.
14) علیخانی، ص.، اسلامی، ر.، نیاورانی، ص. (1398). ظرفیتهای قانون اساسی ایران در افزایش مشارکت شهروندان در پرتو راهبردهای حکمرانی خوب، تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری، دوره 4، 11-31.
15) غفارزاده، ا.، معمارزاده، غ.، حمیدی، ن.، محمدی، ن. (1402). تحلیل و ارزیابی عوامل مؤثر بر حکمرانی خوب در سازمان بنادر و دریانوردی با استفاده از تکنیک دیمتل فازی، پژوهشنامه حمل و نقل، دوره 20، شماره 1، 159-176.
16) قاسمی، ا.، قزلسفلی، م.ت.، مسلمی مهنی، ی. (1398). حکمرانی خوب شهری بهمنزله مرجعیت سیاستگذاری شهری؛ تحلیل محتوای برنامه پنجم و ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، مجلس راهبرد، دوره 27، شماره 101، 195-221.
17) قلی پورسوته، ر.، منوریان، ع.، الهیاری دوین، م. (1398). طراحی مدل دولت الکترونیک در چارچوب اخلاقی حکمرانی خوب، اخلاق در علوم و فناوری، دوره 14، شماره 2، 186-189.
18) قوچانی، ف.، رضاییان، ع.، قربانیزاده، و.، حسینی، ا. (1397). بررسی توانمندیهای نیروی انسانی مرتبط با بلوغ تعاملپذیری دولت الکترونیک، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دوره 10، شماره 3، 75-100.
19) مولایی، س.، ایراندوست، م.، احمدیان، ج.، بهمنی، ک. (1396). ارتباط رهبری اخلاقی با حکمرانی خوب در سازمانهای دولتی، اخلاق در علوم رفتاری، دوره 9، 139-147.
1)
Brown, K., Ryan, N., Parker, R. (2000). New Models of Service Delivery in the Public Sector, The International Journal of Public Sector Management, Vol. 13, No. 3. 2)
Carcaba, A., Arrondo, R., Gonzalez, E. (2022). Does Good Local Governance Improve Subjective Well-Being?, European Research on Management and Business Economics, 28, 1-10. 3)
Haneef Malik, A., Isa, A. H. M., Jais, M., Rehman, A., Ali Khan, M. (2022). Financial Stability of Asian Nations: Governance Quality and Financial Inclusion, Borsa Istanbul Review, 22(2), 377-387. 4) Kamsyah Bangun, R., Rahmanta, Lubis, S. N. (2022). Increasing Local Government E-Government Innovation in Achieve Good Government, Budapest International Research and Critics Institute-Journal, 5(2), 13298-13309.
5) Mahbub, T., Faisal Ahammad, M., Tarba, S. Y., Yusuf Mallick, S. M. (2022). Factors Encouraging Foreign Direct Investment (FDI) in the Wind and Solar Energy Sector in an Emerging Country, Energy Strategy Reviews, 41, 1-12.
6)
Macia´ P´erez, F., Vicente Berna Martinez, J., Lorenzo Fonseca, I. (2021). Strategic IT Alignment Projects: Towards Good Governance, Computer Standards & Interfaces, 76, 1-19. 7)
Millard, J. (2003). E-Government Strategies: Best Practice Reports from the European from Line, Danish Technological Institute, Denmark. 8)
Moon, M. J. (2002). The Evolution of E-Government Among Municipalities: Rhetoric of Reality?, Public Administration Review, Vol. 62, No. 4. 9) Nofiantia, L., Susanti Suseno, N. (2014). Factors Affecting Implementation of Good Government Governance (GGG) and Their Implications Towards Performance Accountability, International Conference on Accounting Studies, 164, 98-105.
10) Ramon Saura, J., Ribeiro-Soriano, D., Palacios-Marqués, D. (2022). Assessing Behavioral Data Science Privacy Issues in Government Artificial Intelligence Deployment, Government Information Quarterly, 1-17.
11)
Styrin, E., Mossberger, K., Zhulin, A. (2022). Government as a Platform: Intergovernmental Participation for Public Services in the Russian Federation, Government Information Quarterly, 39, 1-10. 12)
Uwizeyimana, D. E. (2022). Analyzing the Importance of E-Government in Times of Disruption: The Case of Public Education in Rwanda During Covid-19 Lockdown, Evaluation and Program Planning, 91, 1-8. 13)
Wescott, C. G. (2001). E-Government in the Asia–Pacific Region, Asian Journal of Political Science, Vol. 9, No. 2. 14) Zhao, Y., Liang, Y., Yao, C., Han, X. (2022). Key Factors and Generation Mechanisms of Open Government Data Performance: A Mixed Methods Study in the Case of China, Government Information Quarterly, 39, 1-13
.