The effect of Nahj al-Balagha sermons on the development of educational policies in the Islamic system with the approach of governmental jurisprudence
Subject Areas : Political Developments in Iran
hadi smailzadeh
1
,
hasan فلاح احمد چالی
2
,
rahman Valizadeh
3
1 -
2 - Assistant Professor of Islamic Religions and Mysticism, Babol Branch, Eslay Azad University, Babol, Iran
3 - Assistant Professor of Fiqh and Principles of Islamic Law, Faculty of Theology and Islamic Studies, Babol Branch, Islamic Azad University, Iran
Keywords: The effect of Nahj al-Balagha, sermons on the development of educational policies , in the Islamic system with the, approach of governmental jurisprudence,
Abstract :
Nahj al-Balagha, as one of the original Islamic texts, which after the Qur'an contains the greatest orders of material and spiritual life and the highest book of liberating humanity in various dimensions, especially in the field of politics; It contains valuable teachings that can be the basis of educational policies in an Islamic system. In this regard, we will benefit from the endless sea of knowledge of Amir al-Mu'minin (AS) in the noble book of Nahjal Balagha to properly examine the topic of political education.In this article, which is descriptive-analytical and has been prepared and edited with a library method, it is based on the fact that it first examines the definition of education, politics and government jurisprudence, then recounts the characteristics of political education using the words of Amirul Momineen (AS), Hazrat Amir (AS) ) have a deep belief in the connection between the two fields of religion and politics; Because politics is a means to realize the sublime goals of religion in different dimensions.The words of Imam Ali (a.s.) throughout the Nahj al-Balagha indicate that he based his government's main policy on political and moral education and saw sovereignty not as domination but as divine responsibility and trust. The main issue of the research is The effect of Nahj al-Balagha's sermons, the principles and methods of political education based on Nahj al-Balagha in the Islamic system with the approach of governmental jurisprudence.
• قرآن مجید
• نهج البلاغه
• ابن منظور، محمد مکرم ؛ لسان العرب. ج 5. بیروت: دارصادر. 1416
• ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، ج۳، ص۱۶۳، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۴۰۸ش
• ابوطالبی، مهدي؛تربیت دینی از دیدگاه امام علی (ع). تهران: مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. 1383
• باقري، خسرو ؛نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه. 1370
• پورطهماسبی سیاوش، تاجور آذر. حقوق و تربیت شهروندی در نهج البلاغه. پژوهش نامه علوی 1390؛2(2):1-23.
• توسلی، حسین؛ فلسفه حق در اندیشه سیاسی آیت اله مطهري. فصلنامه علوم سیاسی. قم: مؤسسه: آموزشی باقرالعلوم. ش 13؛1380
• حسنی، محمد؛ درآمدي برمبانی، اصول و روش هاي تربیت سیاسی از دیدگاه امام علی (ع). مقالات برگزیده همایش تربیت در سیره و کلام و امام علی (ع). انتشارات تربیت اسلامی: 1379 .
• خوانساری، جمال الدین محمد؛شرح غرر الحكم و دررالكلم: انتشارات دانشگاه تهران، 1360
• نهج البلاغه: محمد؛ترجمه نهج البلاغه حضرت امیر(ع).قم: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع).1379
• دلشاد تهرانی، مصطفی؛ ماه مهرپرور، تربیت در نهج البلاغه. چ دوم. تهران: انتشارات خانه اندیشه جوان1378
• دلشاد تهرانی، مصطفی؛ حکومت حکمت؛ تهران: دریا، 1379ش.
• دهخدا، علی اکبر؛ لغت نامه. چ چهارم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 1377 .
• شبانی، مليحه ؛ »تحليلي جامعهشناختی از وضعيت شهروندي در لرسـتان ،« مجله جامعهشناسی. 1381 .
• شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، به تصحیح عبدالرحیم ربانی شیرازی، تهران: مکتبة الاسلامیة، چاپ پنجم، 1401 هـ .ق، ج 11.
• عبدالواحد آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، شرح و ترجمه محمد خوانساری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1373، ج 4، ص 518.
• عزیزي، عباس؛ نهج البلاغه موضوعی. چ ششم. تهران: انتشارات صلاه. 1384 .
• علاقه بند، علی؛ جامعه شناسی آموزش و پرورش. چ سوم. تهران: انتشارات بعثت. 1375.
• علیخانی، علی اکبر؛ اخلاق و سیاست در نگرش و روش امام علی(ع). فصلنامه علوم سیاسی. ش 23،1382
• فالكس، كيث ،شهروندى ترجمه محمدتقي دلفروز، تهران: كوير. 1381
• قاليباف،محمـدباقروموسـي پور موسوی»شـهرهاي جهـان اسـلام و رویارویی بـا نـوگرايي (مدرنيسم)«،ماهنامه اطلاعات سياسي ـ اقتصاد ،ي س 21، ش و9 10. ،1386 .
• قائمی، علی ؛ تربیت سیاسی کودك. تهران: انتشارات شفق1362 .
• قلی پور ثانی، محسن ؛ روشنفکران. نشریه مردم سالاري. ش 2. سال اول: 2 تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر. 1380
• گوستافسون، پر ؛جهانی شدن، چندفرهنگی و فردگرایی: بحث سوئدی در مورد2002).
• لنکرانی، محمد فاضل ؛آیین کشور داري از دیدگاه امام علی (ع). تقریر حسین کریمی. تهران: انتشارات فرهنگ اسلامی. 1379
• ماندگار، محمد مهدي« نهج البلاغه و مبانی خط مشی گذاري در حکومت» فصلنامه علوم سیاسی. ش 81تا 84 :1379 .
• ماندگار، محمدمهدی؛ خط مشهای سیاسی نهجالبلاغه؛ قم، بوستان کتاب، 1381ش.
• محمدي ري شهري، محمد(1379 ).سیاست نامه امام علی (ع). ترجمه مهدي مهریزي. تهران: انتشارات دارالحدیث.
• محمدی ری شهری، محمد؛ سیاست نامة امام علی (علیه السلام)؛ ترجمه: مهدی مهریزی، قم: دارالحدیث، 1379ش.
• مطهري، مرتضی؛ حکمت ها و اندرزها. تهران: انتشارات صدرا ، 1378 .
• مکارم شیرازی، ناصر؛ پیام امام امیرالمؤمنین (شرح نهجالبلاغه)؛ تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1375ش.
• مهر پور، حسين ،نظام بینالمللی حقوق ،نشر تهران: اطلاعات،1377 .
• موسوی، ابوالحسن محمد، (سید رضی)، نهج البلاغه، چاپ یازدهم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۵، نامه ۳۴، ص۵۲۴.
• میر عرب، مهرداد ؛ «نیم نگاهی به مفهوم امنیت ترجمه سید عبدالقیوم سجادي». فصلنامه علوم سیاسی. قم مؤسسه آموزشی باقرالعلوم. ش 9،1379 .
• نقی زاده، محمد ؛»نظریه شهروندي در فرهنـگ و تمـدن ايرانـي»، ماهنامه اطلاعـات سیاسی ـاقتصادي س 17، ش و3 5. 1381
• ولایی، عیسی ؛ مبانی سیاست در اسلام. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 1377
• ولی زاده، مراد ؛تبیین ویژگی ها، چالش ها و پیامدهاي مربوط به روش هاي تربیتی تشویق و تنبیه درتعلیم و تربیت اسلامی. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه علامه طباطبایی. 1384