Obstacles to the Presence of Donors in the Development of Sports Facilities and Infrastructure
Subject Areas : Innovation in Sports Management
Fahimeh Gharbi
1
,
Jafar Barghi moghadam
2
,
hamid janani
3
,
Habib Mohammadpour yagini
4
1 - Ph. D. student in Sports Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Humanities and Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Humanities and Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
4 - Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Humanities and Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
Keywords: Charity, Donors, Benefactors, Sports infrastructure, Obstacles.,
Abstract :
The presence of donors in the development of the country's sports infrastructure and activities can play a very important role in the progress and improvement of sports. In order to attract donors and increase their participation in sports, there is a need to create an appropriate platform, transparency in resource management, and strategic planning for sports projects. These measures can attract the trust of donors and pave the way for further cooperation. Attracting donors to develop sports infrastructure faces various obstacles and challenges that can have a great impact on the level of their participation. Accordingly, the aim of the present study is to examine the obstacles to the presence of donors in the development of facilities, equipment, and installations of sports spaces, which used a qualitative research method (conventional content analysis). The participants in the study were selected based on purposive sampling and semi-structured in-depth interviews were conducted with 16 experts in the field of sports management, benefactors in the field of sports and other fields, and managers of the Ministry of Sports and the General Directorates of Sports and Youth. After reviewing and analyzing the interviews, 17 abstract concepts (categories) were coded, which were named in the axial coding process in the form of 7 major categories or themes. Sociocultural problems (negative attitude towards sports, lack of attention to women's sports, social trust), lack of awareness and sufficient information (lack of education and public awareness, lack of research and investigation, weakness in communication with donors), administrative and legal problems (lack of centralized and integrated information system, lack of legal mechanisms, lack of transparency), lack of government support (lack of financial and moral support, lack of support systems to guide donors), lack of proper planning (lack of project planning, failure to identify the real needs of the community), economic barriers (weak marketing, economic factors), and competition with other areas (attracting resources to other areas, lack of community-based sports programs). In general, to deal with obstacles to the presence of donors in the development of sports infrastructure, a set of cultural, managerial, economic, and communication measures need to be carried out simultaneously. Creating a conducive environment for philanthropy through culture building, transparency, improved public relations, and government support can significantly increase philanthropy participation. These strategies should be implemented in a coordinated manner and with ongoing monitoring to ultimately make sports projects more successful.
الغالی، عبدالرحمن؛ میرصفیان، حمیدرضا؛ نادریان جهرمی، مسعود (2024). الگوی توسعه ورزش معلولین در بعد قهرمانی (مطالعه موردی: کشور عراق). انتشار آنلاین از تاریخ 11 شهریور 1403.
الیاسی، سیروس؛ بی نیاز، سیدعباس؛ نادری نسب، مهدی (1403). بررسی راهکارهای جذب و حفظ حمایتکنندگان مالی و خیرین ورزشیار در حوزه ورزش بانوان. مطالعات سیاسی-اجتماعی تاریخ و فرهنگ ایران، 3(3)، 340-355.
بهشتی، رامتین؛ سمیعی، سمیه؛ حیدری، رضا؛کشتی دار، محمد (2022)، طراحی و تدوین برنامه راهبردی هیأت ورزشهای روستایی و بازیهای بومی محلی استان خراسان رضوی و ارائه راهکارهای توسعه. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 11(1)، 75-105.
پویافر، محمدرضا؛ محمدزاده، زینب (2023)، چالش تنظیمگری در حکمرانی امر خیر و داوطلبانه. مطالعات وقف و امور خیریه. 1(2)، 223-240.
حیدری، فرنوش؛ بشیری، مهدی و فرجی، رسول. (1403). عوامل مؤثر بر حضور خیّرین در حوزه ورزش: با رویکرد سنتزپژوهی. نشریه مدیریت ورزشی. در دست انتشار
doi: 10.22059/jsm.2024.372761.3259
خادم، امیررضا، (1398). شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر جذب منابع خیریه و وقف به ورزش زنان. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 18, 303-319.
دل داده مهربان، اسماعیل؛ فلاح، زینالعابدین؛ بهلکه، طاهر؛ عسکری، اسرا (2023). مقایسه تطبیقی عوامل موثر بر میزان تمایل و مشارکت خیرین در بخش کاربریهای شهری (مطالعه موردی: توسعه اماکن ورزشی در استانهای گلستان و تهران)، مطالعات مدیریت شهری، شماره 52، دوره14، زمستان 1401.
دهقان دیزجی، حسن؛ کهندل، مهدی؛ خلیفه، سید نعمت؛ فرید فتحی، اکبر (2023). تدوین سناریوهای آینده صنعت ورزش ایران، مطالعات مدیریت رفتار سلزمانی در ورزش، 10(2)، 85-103.
راسخ، نازنین؛ قاسمی، حمید؛ دستوم، صلاح؛ جعفری، سعید؛ رهبری، سمیه (2022). تدوین الگوی جذب و حفظ حمایتکنندگان مالی و خیرین ورزش یار در حوزه ورزش بانوان استان تهران. مدیریت و توسعه ورزش، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1401.
رعنایی کردشولی، حبیبالله؛ دهاز، رضا (2023). جایگاه نهادهای خیریه در الگوهای حکمرانی: واکاوی چالشهای موجود در نظام حکمرانی ایران، مطالعات وقف و امور خیریه. 1(2)، 131-172.
سالاری، محمود؛ خندان، زهرا (1402). بررسی عوامل مؤثر ارتباط با خیرین کتابخانههای عمومی خراسان رضوی. کتابداری و اطلاعرسانی، 102(26), 88-101.
شریفی، یاسر؛ توحیدی، محمد؛ حامدی، میثم (2024). شناسایی و اولویتبندی راهکارهای بازیابی اعتماد سرمایهگذاران به بازار سرمایۀ جمهوری اسلامی ایران، مدیریت دارایی و تامین مالی. 12(3), 41-60.
شیخ زاده، محمداکبر؛ تقوی فرد، محمدتقی؛ رئیسی واناتی، ایمان؛ بامداد صوفی، جهانیار (2024). مدلی برای قصد اهدای آنلاین جهت تامین مالی جمعی موسسات خیریه در ایران. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 12(48)، 1-31
عباسی، سیداسماعیل؛ بهلکه، طاهر؛ فلاح، زینالعابدین؛ نودهی، محمدعلی (2024). مدل ارتقای کیفیت برنامههای رسانه ای بهمنظور جذب نوجوانان و جوانان به مشارکت در ورزش و فعالیت بدنی، پژوهشهای ارتباطی, 30(116)، 49-71.
قربانی، محمدرضا؛ تقی پور، فائزه؛ پورمیری، منصوره (1403). شناسایی زمینههای ارتباطی و رسانه ای موثر برتوسعه مشارکت های اجتماعی در سازمان های مردم نهاد و خیریهها. راهبرد اجتماعی فرهنگی, 13(1)، 247-280.
کردلو، حسین؛ نقی زاده باقی، عباس؛ نوبخت، فرزاد؛ محرم زاده، مهرداد (2024). توسعۀ مدل راهبردهای استفاده از ظرفیت خیرین در توسعۀ زیرساختهای ورزش کشور. مطالعات وقف و امور خیریه, 2(2)، 111-132.
موکل، محمدرضا؛ علی دوست، ابراهیم (2020)، تدوین الگوی عوامل مؤثر در جذب حامیان مالی از ورزش دوومیدانی ایران.نشریه مدیریت ورزشی. 12(2)، 309-332.
نادریان، مسعود؛ اخوان، اخوان (2022). تحلیل عوامل اجتماعی موثر در گرایش زنان به عضویت در تیمهای ورزشی و شرکت در مسابقات. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 11(3)، 19-32.
نودهی، محمدعلی؛ احمدی، مجتبی؛ طیبی، بهمن؛ دیلمی، کیانوش (2022). آسیبشناسی و مقایسه موانع رونق فرهنگ وقف و امور خیریه در ورزش از دیدگاه مدیران ورزش و خیرین استان گلستان. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان. 21(57)، 419-439.
Assoratgoon, W., & Kantabutra, S. (2023). Toward a sustainability organizational culture model. Journal of Cleaner Production, 400, 136666.
Ko, Y. J., Rhee, Y. C., Walker, M., & Lee, J.-B. (2013). What Motivates Donors to Athletic Programs: A New Model of Donor Behavior. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 43, 523-546.
Rezaei, Forsheh M., Ziaaddini, M., & Hosseinipour, M. (2021). Designing a health financing model in the Ministry of Health and Medical Education with a donor’s social participation approach, Journal of Torbat Heydarieh University of Medical Sciences, 9(1), 35-44.
Renat, G., Peresichansky, A., Belenov, A., & Barger, A. (2021). Karma - blockchain based charity foundation platform. 2021 IEEE International Conference on Blockchain and Cryptocurrency (ICBC).
Seyedi, S. H. (2023). Fundraising Model in Quranic Activities, Journal of Endowment & Charity Studies. 1(1), 81-106.
