A jurisprudential examination of doubts surrounding the life of purgatory
Subject Areas : All jurisprudential issuesSeyedeh Narjes Khatoon Eftekhari 1 , Seyed Hesamuddin Hosseini 2 , جعفر تابان 3 , Farajollah barati 4
1 - phd student, Department of Quranic and Hadith Sciences, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Research Center for Quranic Research with an Islamic Lifestyle Approach, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
4 - Associate Professor, Department of Philosophy and Islamic Theology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
Keywords: Internecine life, doubts, development of servitude, jurisprudence,
Abstract :
The human body is a tool for his abstract soul. It is through this body and substance that the soul can crystallize and manifest its hidden things in this world. But after the soul's relationship with this body is severed and after the soul is no longer able to use this body as a tool and means; it continues its activity in other vessels and in a different state of life in this world. The soul continues its life in an exemplary body similar to the previous body, in accordance with the new situation and conditions. This new form that the soul uses is called an exemplary body. It is like the body of the owner of that soul in the life of this world in terms of size and shape; but it is different from it in terms of other characteristics, such as mass and weight. With the manifestation of the soul in this body and new body, which is called the body of the barzakh; it continues its activity in a new state of life. But this new life is accompanied by special pleasures or pains. These pleasures or pains are the result of the thoughts, beliefs, actions, intentions, qualities and properties firmly established in the soul that it has prepared during worldly life. This research, with the help of narrational evidence, verses and narrations, and its interpretation from the perspective of the great interpreters (both Shia and Sunni) and rational evidence, proves that the soul goes through different stages of life. And man, in his evolutionary path, after the state of this world and after death, is placed in a new state of life, called the world of barzakh. And it shows that human life does not stop after worldly death.
اردبـيلي، عـبدالغني (1381). تقريرات فلسفه امام خمينی(ره) (ج3). تهران: مؤسسه تنظيم و نشر آثار امـام خـميني(ره).
اسدی ، علی محمد .(1392)حیات پس از مرگ ، موسسه بوستان کتاب قم ، انتشارات دفتر انقلاب اسلامی ، چاپ دهم.
افشار،اسد اللّه،1387،راه بیبازگشت،تهران،سـفیر اردهـال.
ایمان پور ، منصور .(1384).عالم مثال ( برزخ ) منفصل در فلسفه ما ، مجله خردنامه صدرا ،
آشتیانی، سید جلال الدین(1381ش)، شرح زاد المسافر، دفـتر تـبلیغات اسـلامی، قم،.
آیتی، عبدالمحمد، 1375، ترجمه صحیفة سجادیه، چ دوم، تهران، سـروش.
بحرانى، ابن ميثم(1417ق)، شرح نهج البلاغه، برگردان: محمدى مقدم و نوايى،مهشد: مـجمع البـحوث الإسلامية.
البستاني، فواد أفرام. ۱۳۷۵ ش. ترجمه المنجد الابجدى، مترجم: رضا مهیار تهران انتشارات اسلامی، ، چاپ دوم.
ترکاشوند ، احسان ، ( 1390 ) سیر تکمیلی در معنای برزخ و مثال از دیدگاه فلاسفه ، عرفا و متکلمان ، نشریه معرفت فلسفی ، شماره اول .
جـان بی. ناس.(1370) تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت(انـتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ پنجم.
جـمشیدی،اسد اللّه،1380،آثار فردی اعتقاد به معاد از دیدگاه قرآن کریم،قـم،مـؤسسهآموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه اللّه.
جمعی از نویسندگان،1383،فـرهنگ قـرآن، قـم،مؤسسه بوستان کتاب.
جمعی از نویسندگان،دایرة المعارف قرآن کریم،1382،قم،مؤسسه بـوستان کـتاب.
جوادی آملی،عبد اللّه،1375،یاد معاد،تهران،مرکز نـشر فـرهنگی رجـاء.
جوادي آملي، عبدالله (1375). رحيق مختوم: شرح حکمت متعاليه(ج2). تهيه و تنظيم حميد پارسـانيا. قـم: اسراء.
جوادي آملي، عبدالله ، 1388ب، تسنيم، تحقيق عبدالکريم عابديني، چ دوم، قم، اسراء.
جوادي آملي، عبدالله، 1388الف، حکمت عبادات، تـحقيق حـسين شفيعي، چ پانزدهم، قم، اسراء.
جـوادي آمـلي، عـبدالله، 1390 ش، مـعاد در قـرآن، انـتشارلت اسرا، قم
حسن زاده آمـلی، حـسن(1374ش)، شرح وتعلیقات بر آغاز و انجام،تهران: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
حسن زاده آملى، حسن(1365ش)، هزار و يك نكته، نشر رجاء، تهران .
حسن زاده آملى، حسن(1375ش)،اتحاد عاقل به معقول، حسن زاده آملی،قم: قیام .
حسنزاده آملي، حسن (1381). دروس معرفت نفس. قم: الف لام ميم.
حسینی طهرانی ، سیدمحمد .(1421ق)معاد شناسی ، ، طبع ششم ، مشهد مقدس ، انتشارات علامه طباطبایی
حسينى تهرانى،سيد محمد حسين(1423ق)، معاد شناسى،نور ملكوت قـرآن، مـشهد.
ـحقانی ، حسین ، ( 1381 ) عالم برزخ از دیدگاه قرآن و احادیث ، نشریه فلسفه و کلام و عرفان و درسهایی از مکتب اسلام ، شماره نشریه 10 .