Administrative and organizational changes of the court of justice in the first era of the Abbasids compared to the period of the Rashidin caliphs.
Subject Areas :laleh erfani namin 1 , mohammad mahdi Kateb Qoja Baglo 2
1 -
2 - Bachelor of Theology student, Farhangian University Allameh Tabatabai Ardabil, Ardabil
Keywords: Judicial court, Rashidin caliphs, Abbasid period, judgment.,
Abstract :
One of the most important teachings of Islam is the emphasis on establishing justice and installments, and the institution of justice is known as one of the most important institutions of the Islamic period in this regard. This institution also plays a prominent role in creating security and stability in the Islamic realm. In the early Islamic centuries, the Court of Justice played a vital role in maintaining justice and social order and brought about important developments in the laws of judgment. Therefore, it is necessary to examine the developments of this Court in this period. Using the descriptive-analytical method, this article examines the structural changes of the Court of Justice in the first period of the Abbasids compared to the period of the Rashidin Caliphs. The results of the research show that during the era of the Rashidin Caliphs, the Court of Judiciary operated based on the principles of Sharia and emphasized the simplicity and lack of administrative complexity, which increased people's trust in the government system and strengthened the sense of social solidarity. With the transfer of power to the Abbasids, the Court of Justice underwent major changes. During this period, Islamic jurisprudence developed as an independent science, and new legal rules were formulated with the establishment of educational centers that helped solve complex social problems. The developments of the Court of Justice in the Abbasid period compared to the Rashidin caliphs show the evolution of the Islamic judicial system, which has changed according to the social, political and economic needs of its time. These developments not only affected judicial procedures, but also changed the role of judges and the administrative structure.
منابع
قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی.
- ابن ابی الدم، ابراهیم بن عبدالله، أدب القضاء و هو الدرر المنظومات في الأقضیة و الحکومات، مصحح زحیلی، محمد مصطفی، لبنان، بیروت، دار الفکر المعاصر، 1982.
- ابن اثیر، عزالدین علی (بی تا)، الکامل فی التاریخ، ترجمه عباس خلیلی، تهران، علمی.
- ابن بلخی، فارسنامه ابن بلخی، مصحح منصور رستگار فسایی، شیراز، بنیاد فارس شناسی، 1374.
- ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد، مقدمه بن خلدون، ترجمه محمد پروین گنابادی، تهران، علمی و فرهنگی، 1362.
- ابن طقطقی، محمد بن علی، تاریخ فخری، ترجمه محمد وحید گلپایگانی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1367.
- ابن واضح یعقوبی، تاریخ یعقوبی، مترجم محمدابراهیم آیتی، جلد دوم، تهران، علمی و فرهنگی، 1382.
- ابراهیم حسن، حسن، تاریخ سیاسی اسلام در دوران اول عباسی، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، جاویدان، 1376.
- الرفاعی، انور، الاسلام فی حضارته و نظمه، دمشق-سوریه، درالفکر، 1997.
- براقی، حسین، تاریخ کوفه، ترجمه: سعید راد رحیمی، مشهد مقدس، آستان قدس رضوی، بنياد پژوهشهای اسلامى، 1381.
- برزگر، ابراهیم، تاریخ تحول دولت در اسلام و ایران، تهران، سمت، 1391.
- بجنوردی، سیدکاظم، دائره المعارف بزرگ اسلامی، تهران، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، 1383.
- بلاذری، احمد بن یحیی، فتوح البلدان، مترجم: آذرنوش، آذرتاش، تهران، بنیاد فرهنگ ایران، 1346.
- بلاغی، صدر الدین، عدالت و قضا در اسلام، تهران، امیرکبیر، 1370.
- بیگی، محمدحسن. «بررسی و تحلیل مناصب نظامی در خدمت نهادهای قضائی خلافت عباسی». مطالعات تاریخی جنگ، 1399، 4 (پیاپی 14)، 1-22.
- بیهقی، ابوالفضل محمد بن حسین بیهقى (بی تا)، گزیده تاریخ بیهقی، مصحح خلیل خطیب رهبر، سعدی، تهران، بیجا.
- جرجی، زیدان، تاریختمدن اسلام، ترجمه علی جواهر کلام، تهران، امیر کبیر، 1372.
- حسن، حسن ابراهیم، تاریخ سیاسی اسلام، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، جاویدان، 1376.
- خلیل حتی، فیلیپ، تاریخ عرب، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، آگاه، 1366.
- خنجی،فضل الله بن روزبهان،(1362)، سلوک الملوک، به تصحیح محمد علی موحد: تهران.
- دره التاج، ابراهیم، الاسلام فی حضارته و نظمه، دمشق-سوریه، درالفکر، 1997.
- زرین کوب، عبدالحسین، کارنامه اسلام، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1386.
- رضی،سید شریف،(1363)، نهج البلاغه، ترجمه محسن فارسی، تهران: امیرکبیر.
- ری شهری، محمد، (بی تا)، فراز هایی از سیستم قضایی اسلام، بیجا: پاسدار اسلام.
- ساکت، محمدحسین، سازمان قاضی القضات در جهان اسلام، مجله مطالعات اسلامی، 1376، شماره 37 و 38، صص 51-94.
- ساکت، محمدحسین، نهاد دادرسی در اسلام، مشهد، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، 1365.
- سلطانیان، ابوطالب، «تاریخ و فرهنگ اسلامی، بررسی تحولات و کارکرد نهاد قضایی در سدههای آغازین اسلام»، مشکوة، زمستان 1389 - شماره 106، ص 111-132.
- شریعتمداری، جعفر، شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه، مشهد، آستان قدس رضوی، بنياد پژوهشهای اسلامى، 1387.
- غزالی، امام محمد،(1359)، احیاء علوم الدین، مترجم موید الدین محمد خوارزمی، به کوشش حسین خدیوجم، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
- فرای، ر.ن، تاریخ ایران کمبریج جلد4، مترجم: حسن انوشه، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1402.
- فره وشی، بهرام، ایرانویج، تهران، دانشگاه تهران، 1370.
- فیاض، علی اکبر، تاریخ اسلام، تهران، دانشگاه تهران، 1401.
- قرشی بنایی، علی اکبر، قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1376.
- کریستن سن، آرتور امانویل، ایران در زمان ساسانیان، ترجمه غلامرضا رشید یاسمی، تهران، دنیاى کتاب، 1368.
- کتّانی، عبد الحی(1384). نظام اداری مسلمانان در صدر اسلام، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو، تهران؛ سمت، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- کلوزنر، کارلا، دیوان سالاری در عهد سلجوقی، ترجمه یعقوب آژند، تهران، امیرکبیر، 1363.
- لمبتن، آن، تداوم و تحول در تاریخ میانه ایران، ترجمه یعقوب آژند، تهران، نشر نی، 1382.
- ماوردی، ابوالحسن علی، الاحکام السلطانیه، بیروت، دار الکتاب العربی، 1999.
- محقق حلی، جعفر بن حسن، شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، قم، اسماعيليان، 1408.
- مقریزی، الخطط المقریزیه، جلد دوم، قاهره: بینا، 1325.
- موحد ابطحی، رضیه سادات، نقش شیعیان در ساختار حکومت عباسیان، قم، انتشارات شیعه شناسی، 1392.
- یعقوبی، مالک، کمال، ظریفیان منش، «جایگاه و کارکرد نهاد قضاوت در زمان خلفای راشدین»، دو فصلنامه پارسه، 1397، شماره 30.