The effect of promoting media literacy on strengthening the family foundation
Subject Areas : social psychology
عبدالله پیروزی
1
,
marjan askaribabadi
2
1 -
2 - Marjan Asgari Babadi, PhD Student, Department of Islamic Philosophy and Theology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
Keywords: media, media literacy, family foundation, education,
Abstract :
In the 20th century, with the emergence and expansion of the technological
revolution, the world entered a stage that faced fundamental and far-reaching changes in the social, political, cultural and family spheres in different societies. Although these developments have been constructive and positive, but there have also been losses, one of the most important of which is the loss of the foundation and consolidation of the family. Technology can be both positive and harmful, in such a way that technology raises the level of awareness of families, and in some cases, it has become a factor in the formation of abnormalities within the family, so that some They have considered the media as the main cause of the destruction of the family. Because the family is the most important institution of the society and it is one of the most central topics of the program makers in the national media and the media plays a very important role in influencing the family, therefore having the necessary skills and information in the field of using media messages and technology. can make people's use of media more dynamic, effective and enjoyable. This research, with an analytical approach, examines the effect of media literacy on the stability and consolidation of the family foundation. The main goal is to determine how increasing media literacy in family members can help improve family relationships, reduce conflicts, and ultimately strengthen the family foundation. In order to increase media literacy, it is necessary to start education from a young age and in school, so that by strengthening the critical thinking of children and teenagers, families are protected from the negative effects of commercial advertisements, media violence, and false and fake information that is published in cyberspace stay.
رئوف، عزت.( 1377). مشارکت سیاسی زن، ترجمه محسن آرمین، نشر قطره
بلیغ، ناصر (1380). درآمدی بر سواد رسان های ، تهران: ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهور اسلامی ایران، شماره 7، سال دوم.
پاتر، جیمز. (1398) نظرة سواد رسانه¬ای؛ رهیافتی شناختی. ترجمة ناصر اسدی. محمد سلطانی فر و شهناز هاشمی. سیمای شرق، تهران.
ساروخانی، باقر،(1381). جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، تهران.
ستوده، هدایت الله. (1373 ). مقدمه های بر آسیب شناسی اجتماعی، نشر آوای نور.تهران.
شکرخواه، یونس،(1380). نیاز مخاطبان به سواد رسانه¬ای، پژوهش و سنجش، شماره 26.
طلوعی، علی، (1391). سواد رسانه¬ای: درآمدی بر شیوه یادگیری و سنجش، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها. تهران.
فراهانی، مجید. (1380)« توسعه سواد رسانه ای مبنای رشد تکنولوژی نوین»، روزنامه آرمان روابط عمومی، سال سوم، شماره 580.
فرهنگی، علی الکبر؛ نصیری، بهاره. (1384) « ارتباطات اجتماعي سالم با رسانه ها از طريق سواد رسانه¬اي» از مجموعه مقالات (،سواد رسانه اي –مقاله ها و خطابه ها) تهران، مجمع تشخيص مصلحت نظام ، پژوهشکده تحقيقات استراتژيك، مقاله شماره 3707.
قاسمی، طهمورث. ( 1385 ). سواد رسان های رویکردی جدید به نظارت، فصلنامه رسانه، شماره 68.
کونیومی، شیباتا.(1381)تحلیل رویکرد انتقادی در ساد رسانه¬ای مطالعات تطبیقی بین ژاپن و کانادا، رسانه، شماره 2.
مقدس زاده، حسن؛ صفاهیه، هاجر. ( 1396) سواد رسانه ای و آگاهی از آسیب های شبکه های اجتماعی،مطالعات رسانه¬ای،(3)12.
نجفی سولاری، حسن؛ حسنی، الهه، (1396). نقش سواد رسانه¬ای در حفظ و ارتقای هویت دینی جوانان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،
سایت https://www.ksc.ir/fa/news http://www.commericalexploirltion. com/2001