The Effect of Critical Thinking on Auditors' job Performance with regard to the Mediating Role of Moral Reasoning
Subject Areas :
Vahid Oskou
1
,
majid moradi
2
,
reza Shaygan Mehr
3
1 -
2 - Assistant Professor, Department of Accounting, Islamic Azad University, Saveh Branch, Iran
3 - Master of Accounting, Gonbadkavous Tax Affairs Organization
Keywords: Critical Thinking, Ethical Reasoning, Job Performance,
Abstract :
The purpose of this study was to determine the effect of critical thinking on auditors' job performance with regard to the mediating role of moral reasoning. The present study is descriptive-survey and correlational in terms of data collection method and applied in terms of purpose. The statistical population of this study is all independent auditors of certified public accountants. The sample size using the Morgan table was 338 people and the non-random sampling method was available.; In the present study, a questionnaire was used to measure the research variables. The researcher analyzed the data obtained from the questionnaire after extracting and classifying it through Smart Pls software. The results of data analysis showed that critical thinking has an effect on job performance and critical thinking has an effect on moral reasoning. Moral reasoning has an effect on job performance. Moral reasoning plays a mediating role in the relationship between critical thinking and job performance. Auditors who have critical thinking are more transparent and honest in expressing opinions and evaluations. This can help increase public confidence in the auditing profession. Auditors who adhere to ethical principles can help create a positive and ethical organizational culture in the workplace. This can also have a positive impact on other employees.
آقایی, چالاکی, پری. بررسی رابطه بین ویژگی های حاکمیت شرکتی و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. تحقیقات حسابداری و حسابرسی.; 1 ( 4): 54 - 77
آهنگری، مهناز .) 1395 (. کاربرد تفک ر انتقادی در حسابرسی . نشریه حسابدار رسمی 33 ( 1)، 57 - 54
القرائی; خلیل سلطان; سلیما ننژاد. تفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن د ر کلاس درس. تربیت اسلامی, 3.6 : 181 – 195.
برزگر, بهرام و نسیمی, پریسا, 1394 ,تأثیر آموزش اخلاق حرفه ای و توسع ه استدلال و قضاوت اخلاقی دانشجویان حسابداری,سومینکنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت,تهران
حیاتی، شاهین) 1392 (، بررسی رابط ه بین وجدان کاری با رضایت شغلی و عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه رازی ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
عموشاهی محسن, کریمی فریبا. "رابطه بین رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی." فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری ، 13 ( 1 ،) 181 - 177
کوهی, خاقانی زاده, عبادی, عباس. ) 2016 (. رابط هی نمر هی استدلال اخلاقی با ویژگیهای فردی و حرف های پرستاران. اخلاق و تاریخ پزشکی, 9 ( 1 ) , 36 - 26
لباف, حسن, رنجبر, رحیم. ( 2003 ). بررسی تاثیر مدیریت مشارکتی بر اثر بخشی کارکنان. مطالعات مدیریت بهبود و تحو ل) , 9 (35.36) ,49-33)
محبوبی،محمد و همکاران) 1391 (.بررسی مقایسه ای مهارت های تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان جانباز و غیر جانباز،مجله طب نظامی،دوره 14، شماره4
مرادی، مرزبان) 1395 (، آموزش به شیوه چند رسانه ای بر میزان رشد استدلال اخلاقی و هوش اجتماعی درس مطالعات اجتماعی در میان دانش آموزان پایه ششم ابتدای ی شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 95 - 1394 ، پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
مهدوی. نمازی. & نویدرضا. ( . 2017 ). تدوین الگوی رابطه بین متغیرهای کیفیت حسابرسی با استفاده از رویکرد علت و معلولی سیستمهای پویا. مطالعات تجربی حسابداری مالی 14 ( 53 ) 70 .
Alissa, W., et al. (2014). "An empirical investigation of the impact of audit and auditor characteristics on auditor performance." Accounting,
Organizations and Society 39(7): 495-510
Bouygues, H. L. (2019). "Simple Habits to Improve Your Critical Thinking." Harvard Business Review 6
Bucaro, Anthony C. "Enhancing auditors' critical thinking in audits of complex estimates." Accounting, Organizations and Society 73 (2019): 35-49 DeFond, M. L., et al. (2016). "Some controversies in the auditing literature." Working paper, University of Southern California and The University of
Texas at Dallas . Ennis R H. An outline of goals for a critical thinking curriculum and its assessment.[Cited 2010 Nov 11] Available from:
http://www.criticalthinking.net/goals.html Glover, S. M., et al. (2017). "Current practices and challenges in auditing fair value measurements and complex estimates: Implications for auditing
standards and the academy." Auditing: A Journal of Practice & Theory 36(1): 63-84 . Moore, Brooke Noel and Parker, Richard, Critical thinking: Evaluating claims and arguments in everyday life 1989, Mayfield Pub. Co.ISBN0874848415
Noone, Tom, and Aidan Seery. "Critical thinking dispositions in undergraduate nursing students: A case study approach." Nurse education today 68
(2018): 203-207 Ones, D.S., Viswesvaran, C. and Schmidt, F.L., 2008. No new terrain: Reliability and construct validity of job performance ratings. Industrial and
Organizational Psychology, 1(2), pp.174-179
Rest, j. (1986). Moral Development: Advances in research and theory.Newyork: praeger press
