Examining the positions of Islamic law against terrorism
Subject Areas : All jurisprudential issuesTofigh Sobhani 1 , Seyed Hasan Hoseyni 2 , Eisa Baninaeimeh 3
1 - 1. PhD student, Department of Criminal Law and Criminology, Khuzestan Science and Research Campus, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran. / 2. PhD student, Department of Criminal Law and Criminology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Ramhormoz Branch, Islamic Azad University, Ramhormoz, Iran.
3 -
Keywords: Islamic law, terrorism, history of prohibition and criminalization,
Abstract :
The purpose of the present study is to examine the positions of Islamic law against terrorism. Considering the terrorist operations of the early Islamic period, the serial killings of 1998 in Iran, the terrorist operations that took place in the United States in 2000 and recently in other parts of the world, terror and terrorism have become an important domestic and even international issue. At this time, some people have pointed the finger of blame at Islam and Muslims and are trying to attribute these destructive actions to them; this article attempts to answer these questions: Is the nature of the Islamic religion compatible with terror and terrorism? What was the position of the religious leaders on the issue of terror? In response to the questions raised, the present article first analyzes terror in terms of its lexical, semantic and related words in different languages. Then it examines the types of terror by citing Quranic and narrational evidence. Then, by clarifying two revolutionary doubts, it explains the difference between Islamic punishment and terror. And finally, the discussion ends with a logical extraction of points from the topics raised and a quote from the Supreme Leader (Mudhazlah al-Ali).
ابراهیمنژاد، محمد (1396) معمار تکفیر و ترور، مؤسسه دارالاعلام.
ابن خلدون حضرمی، عبدالرحمن ابن محمد (1363) تاریخ ابن خلدون یا العبر، ترجمه عبدالحمد آیتی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
آشنایی با فرقههای کلامی (1396) تالار گفتگوی ایرانیان.
البوطی، رمضان (1373) سلفیه: بدعت یا مذهب، ترجمه حسن صابری، آستان قدس رضوی.
باقری، علیاکبر (1389) «آرای کلامی شیخیه»، فصلنامه معرفت کلامی، سال اول، شماره ۴.
بیناس، جان (1354)، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علیاصغر حکمت، انتشارات فرانکلین.
جبرئیلی، محمد صفر (1389) سیر تطور کلام شیعه، دفتر دوم: از عصر غیبت تا خواجه نصیر الدین طوسی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
جهانی، جواد (1390) «مدل تئوریک تحلیل افراطگرایی با کاربست نظریه سازهانگاری»، آفاق امنیت، شماره12.
دینپرست، منوچهر (1384) «سفر وهابیت به مصر»، زمانه، سال چهارم، شماره 33.
ربانی گلپایگانی، علی (1373) «ماتریدیه»، کیهان اندیشه، شماره 53.
ساداتینژاد، سید محمد (1395(ب)) فقه تکفیریها و نظام بینالمللی، عصر دیپلماسی.
ساداتینژاد، سید محمد (1395(ج)) وهابیت و بحران مشروعیت سیاسی و مذهبی و آثار آن بر روابط منطقهای و بینالمللی، عصر دیپلماسی.
ساداتینژاد، سید محمد (1395(د)) «قلب تکفیر در ریاض میتپد»، جام جم، ویژهنامه جام سیاست.
ساداتینژاد، سید محمد (1395) «جریانهای تکفیری و سوء استفاده از جهاد در فقه روابط بینالملل»، در مجموعه مقالات بیست و هشتمین همایش علمی- تحقیقی مذاهب اسلامی.
شجاعی جشوقاتی، مالک (1389) «نقدی بر کتاب سیر تطور کلام شیعه، تاریخ کلام یا تاریخنگاری کلامی»، کتاب ماه دین، شماره 157.
شهرستانی، محمدبن عبدالکریم (1350) الملل و النحل، تهران: اقبال.
علی(ع)، امیرالمومنین، نهج البلاغه.
علیزاده (۱۳۸۹) اعتقادات فرقه کرامیه، تبیان، گروه دین و اندیشه.
عنایت، حمید (1353) اندیشهها و نهادهای سیاسی در اسلام، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
عنایت، حمید (1372) اندیشه سیاسی در اسلام معاصر، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، خوارزمی، چ سوم.
فراستخواه، مقصود (1377) سرآغاز نواندیشی معاصر، شرکت سهامی انتشار، چ سوم.
مرادی، عبدالله (1396) مبانی جهادگرایی تکفیری در اهل سنت و نقد آن، سایت مسلمنا.
مشکور، محمدجواد (1368) فرهنگ فرق اسلامی، آستان قدس رضوی.
مطهری، مرتضی (1382) نهضتهای اسلامی صد ساله اخیر، چ 26.