The Place Of Analogy And The Authority of Reason In Deducing Rulings In Shia Jurisprudence
Subject Areas : فقه و مبانی حقوقAligholi Rashidi 1 , Seyedhesamh Hosseini 2
1 - Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Ahvaz Branch, Islamic Azad University,Ahvaz, Iran
2 - Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Ahvaz Branch, Islamic Azad University,Ahvaz, Iran.
Keywords: Intellect, derivation of rulings, Shia jurisprudence, validity , intellect,
Abstract :
Today is considered the age of rationality. Islamic sciences are always faced with the question of what is the position of reason and dignity in sciences? This challenge has been raised for Shiite jurisprudence, and the importance of this question has increased over time; it is necessary to first give an appropriate answer to the challenge and explain the position of reason in relationships, then, using these studies, prepare the ground for better use of the reason argument. This article also examines the validity of analogy and its position in Shiite jurisprudence. This article seeks to examine the issue in order to find the concept and appropriate status of the reason argument in jurisprudence. The basic question is, what position does reason have in the principles of jurisprudence? Does it have the title of instrumental and organic only in understanding, explaining, and analyzing evidence, or is it an independent source and a shariah argument that can be relied on, or is it used only in rational implications? Therefore, the question of the position of reason in Shiite jurisprudence is more epistemological than jurisprudential. One of the achievements of this research is that the necessity of using reason as an independent source for achieving religious rulings is evident in the present era, because many new jurisprudential issues whose religious rulings have not yet been stated by jurists must be clarified, and this requires the necessity of using reason to respond to these issues.
منابع وماخذ
-قرآن کریم
-نهج البلاغه
-ابن فارس، بن زکریا البی الحسین، معجم مقابیس اللغة(1429ق) ج9، بیروت، داراالحیاء التراث
-ابوالقاسم کلانتری(1362) مطارح الأنظار، ج۱، ص۲۳۳، قم، مؤسسه آل البیت.
-اردبیلی، سید عیدالغنی (1392) تقریرات فلسفه، ج2، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (رض)
-خوانساري، جمال الدين (1373) شرح غرر الحكم و در رالكلـم، مقدمـه و تعليق ميرجلال الدين حسيني اُرموي، دانشگاه تهران، تهران؛
-جناتی، محمدابراهیم (1370) منابع اجتهاد از دیدگاه مذاهب اسلامی، تهران: انتشارات کیهان
-صابری، حسین (1370)، دلیل عقل دراصول فقه شیعه، مجله مشکوه، شماره59
-صدر، محمدباقر (1406) دروس في علم الأصول، ج۲، بيروت - لبنان، مكتبة المدرسة
-ضیائیفر، سعید (1382) «جایگاه عقل در اجتهاد»، نقد و نظر، سال هشتم، شماره سوم و چهارم
-علم الهدی، سید مرتضی (1383) الاصول الاعتقادیة، ج2، ص 79، اقتباس از پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
-علم الهدی، سید مرتضی (1399) الذخیرة، تحقیق: الحسینی، سید احمد ؛ موسسه فرهنگی و هنری نور راسخون
-قماشی، سعید (1389)، جایگاه عقل دراستنباط احکام، تهران:انتشارات پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی
-کثیری بیدهندی، خدیجه (1377)، حجیت عقل، تهران :دانشگاه عالی شهیدمطهری
-كليني، يعقوب (1344) اصول كـافي، ترجمـه و شـرح جـواد مـصطفوي، انتشارات علمية اسلاميه، تهران؛
-کاتوزیان، ناصر (1381) فلسفه حقوق، ج 2، ناشر تهران، شرکت سهامی انتشار
-محقق حلّي، جعفربن حسن (1318) المعتبرفي شرح المختصر، [بـي نـا]، تهران؛
-مکارم شیرازی (1373) انوارالاصول، ناشر:قم، نسل جوان
-مظفر، احمدرضا (1370)، اصول الفقه، ج 2، ناشر:قم،مرکزانتشارات حوزه علمیه قم