Analysis of Objectivist Aesthetics in Pahlavi Architecture in Tehran
Subject Areas : architecture
1 - PhD Researcher in Architecture, Faculty of Art and Architecture, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - Department of Architecture, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Objectivist aesthetics, Pahlavi houses, Pahlavi house architecture, aesthetic analysis,
Abstract :
The present study analyzes aesthetics from the perspective of objectivism in the architecture of the Pahlavi period in Tehran. One of the most prominent characteristics of architecture is the creation of a beautiful building that evokes a pleasant feeling in its users; aesthetics is the science of understanding the very factors that enable this perception of beauty. In fact, aesthetics explains the process of why something is beautiful and how individuals perceive and analyze it. While two main views exist—subjective and objective—this research focuses on the latter. The objective view posits that beauty lies in the inherent qualities of the work itself, which can be universally analyzed, whereas the subjective view is highly personal and culturally dependent, making it less generalizable. Given the significant transformations in Iranian architecture during the first and second Pahlavi eras, influenced by both modernism and a revival of ancient Persian forms, this study aims to trace the evolution of objective aesthetics during this pivotal time.
This study, following a qualitative research tradition, employs an analytical-descriptive and comparative method. It is grounded in library studies, data analysis, and field observations to examine the objective aesthetic characteristics in eight iconic Pahlavi-era buildings: Alborz High School, the Museum of Ancient Iran, Tehran Railway Station, the National Bank of Iran building, the Carpet Museum, the Museum of Contemporary Art, Azadi Tower, and the former Senate Building. These specific structures were selected as representative examples of the architectural shifts across the two Pahlavi periods, allowing for a comparative analysis.
The results show that the aesthetic components of architectural form and the principle of unity in diversity are consistently present and fundamentally important across all eight buildings. These elements are identified as essential drivers in the formation and objective perception of beauty in the architecture of this period. The study concludes that despite stylistic variations between the first and second Pahlavi periods, these core objectivist principles remained a constant, providing a coherent aesthetic language that defined the era’s most significant public structures.
افشاري بصير، محمدرضا؛ فروتن، منوچهر؛ سروش، محمدمهدي (1402)، واكاوي نشانه¬شناسي تحول معناي اجتماعي - فرهنگي خانه¬هاي شهري همدان در سه دوره قاجار، پهلوي و معاصر، نشريه راهبرد اجتماعي فرهنگي، 12(3). https://doi.org/10.30489/scs.2023.415033.1499
افشاری، نورمحمد؛ کلهرنیا، بیژن؛ نوری، سیدعلی (1399). تحلیل کیفی بناهای عمومی معماری معاصر ایران در دوره¬ی پهلوی دوم با رویکرد تکتونیک معماری، باغ نظر، 17(90).
اسفندياري، سيمين (1392)، تطبيق زيبايي¬شناسي در فلسفه افلاطون و دكارت، نشريه فلسفه، شماره 1.
امامي كوپائي، سمانه؛ نوروز برازجاني، ويدا (1399)، پيوند زيبايي و سه¬گانه شكل، عملكرد و معنا. تفسيري پديدارشناسانه از تجربة زيبايي¬شناسي حضور در پل خواجوي اصفهان، نشريه باغ نظر، 17(87). https://doi.org/10.22034/bagh.2020.231908.4590
باور، سیروس (1398). معماری در دوره پهلوی دوم، معماری و فرهنگ، 8(18).
بهزاد پور، محمد؛ دوگر، مريم؛ سليماني، مهناز (1400)، سير تحول هويت معماري شهر تهران در خانه¬هاي دوره قاجار تا پهلوي دوم (نمونه موردي: خانه امامجمعه تهران دوره قاجار و خانه تیمورتاش دوره پهلوي اول)، نشريه پژوهش در مهندسي عمران و معماري ايران، 6 (23). https://doi.org/10.52547/jicea.6.23.13
خرسندنیکو، مرتضی؛ سبکرو، دلارام (1402). سطوح اثر بخشی ساختار قدرت بر معماری دوره پهلوی اول، باغ نظر، 20(124). https://doi.org/10.22034/bagh.2023.336113.5292
خلوصي، اميرحسين؛ بهزادفر، مصطفي؛ محمدي، مريم (1393)، تبيين عوامل مؤثر بر طراحي بدنه خياباني مبتني بر دلالت¬هاي زيبايي¬شناسانه نمونه موردي: خيابان بهار، منطقه 7 شهرداري تهران، 2 (1).
رضواني آهنگرکلایی، حبيبه؛ اردلاني، حسين (1401)، زيبايي¬شناسي با تمركز بر مفهوم اخلاق از منظر يوريكو سايتو، نشريه كيمياي هنر، جلد 11، شماره 43. https://doi.org/10.22034/kimiahon.2022.310340.1610
زرکش، افسانه (1391). علل تاثیر بناهای دولتی و عمومی بر معماری بناهای خصوصی در دوره پهلوی دوم، باغ نظر، 9(22).
شفیعی، سحر؛ شقاقی، شهریار؛ زیبان، فرشته (1401). بررسی و تحلیل چگونگی تحولات نماهای شهر تبریز و تاثیر آن در فضاهای شهری از دوران پهلوی تا اکنون 1401، مطالعات میان رشته¬ای معماری ایران، 1(2). https://doi.org/10.48301/isias.2022.348633.1026
شیرازی، علی اصغر؛ یونسی، میلاد (1399). تاثیر ملی¬گرایی بر معماری بناهای حکومتی دوره پهلوی اول، مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 1(4). https://doi.org/10.30495/iic_studies.2021.1917711.1643
طوفان، سحر؛ معماري، حسن؛ ستارزاده، داريوش؛ فرامرزي، مهسا (1401)، تأثیر مؤلفههای تشكيل¬دهنده ابعاد ادراكي مخاطب بر كيفيت معنايي معماري يادمان¬هاي معاصر، دوفصلنامه انديشه معماري، 6 (12). https://doi.org/10.30495/aam.2021.1929944.1165
كريمي، محمدصادق؛ مرادي، ابراهيم (1399)، بازشناخت ابعاد عيني و ذهني زيبايي¬شناسي معماري اسلامي در دوران معاصر، نشريه علمي - پژوهشي مطالعات هنر اسلامي، 16 (37). https://doi.org/10.22051/jias.2020.26442.1402
کریمی مشاور، مهرداد (1392)، رويكردها و روش¬ها در زيبايي¬شناسي شهري، نشريه باغ¬نظر، 10 (24).
كوتي، جواهر؛ صابرنژاد، ژاله؛ متين، مهرداد (1402)، استفاده از روش چيدمان فضا در سلسله¬مراتب ورودي خانه¬هاي تهران اواخر قاجار و پهلوي اول با تأکید بر محرميت، 20 (123). https://doi.org/10.22034/bagh.2023.340243.5312
کیانی، مصطفی (1399). تاثیر باستان¬گرایی بر معماری دوره پهلوی اول، تاریخ معاصر ایران، 20(32).
کیانی،مصطفی (1392). جایگاه هنر آجرکاری تزئینی در معماری دوره پهلوی اول، هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، 18(1).
منصوري، رضوانه؛ حبيب، فرح؛ شاهچراغي، آزاده (1401)، اعتبارسنجي مدل مفهومي متأثر از زيبايي¬شناسي محيطي در روح مكان آثار فرهنگي معماري معاصر ايران، مطالعات هنر اسلامی، 47 (19).
موسويان، سميه؛ امين¬زاده گوهرريزي، بهناز (1401)، تبيين مؤلفههای زيبايي¬شناسي معماري مبتني بر تجربه مخاطب (موردپژوهی: بناهاي فرهنگي شاخص در شهر تهران)، نشريه باغ نظر، 19 (113). https://doi.org/10.22034/bagh.2022.316886.5057
موسويان، سميه؛ امين¬زاده گوهرريزي، بهناز؛ شاهچراغی، آزاده (1400)، گونه¬شناسي و مقایسة تطبيقي رويكردهاي پژوهشي در مطالعات حوزه زيبايي¬شناسي معماري، نشريه باغ نظر، 18 (95). https://doi.org/10.22034/bagh.2021.272186.4800
میرزاحسینی، مرتضی؛ سلطان¬زاده، حسین (1400). تبیین نقش معماری نازی بر معماری بناهای دولتی ایران (دوره پهلوی اول، بین سال¬های 1312 تا 1320)، باغ نظر، 18(95).
میری¬نژاد، سهیل (1397). رمانتیسم در معماری معاصر ایران (با تاکید بر معماری دوره پهلوی دوم پس از سال 1332 شمسی)، هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، 18(1).
نازی قمی، مسعود (1394). نقدی بر پژوهش¬های تفسیری تاریخی در خصوص معماری معاصر ایران نمونه موردی: معماری دوره پهلوی اول، مطالعات معماری ایران، 4(7).
نژادابراهیمی، احد؛ فرخی، شهین؛ شب¬آهنگ، مهسا (1398). الگوشناسی معماری کارخانه¬های صنعتی پهلوی اول در تبریز، نقش جهان، 9(1).
نصر، سها (1400). نگاهی به معماری ایران در دوره پهلوی، راه و ساختمان، 18(43).