Elucidation of the Fourth Goal of the 2030 Agenda in Inclusive Education for Girls and Boys in Comparison with the Right to Equal Education in Iranian Jurisprudence and Law
Subject Areas : Education
Hasan Khodaverdi
1
,
rahman valizadeh
2
,
محمد علی خیرالهی
3
1 -
2 - Islamic Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Islamic Azad University, Babol, Iran
3 - Islamic Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Islamic Azad University, Babol, Iran
Keywords: 2030 Agenda, educational justice, right, right to education,
Abstract :
One of the main and most challenging topics of the 2030 Agenda of the United Nations in 2015 was the fourth goal with the issue of "the right to comprehensive education of girls and boys and ensuring fair quality among them and creating lifelong learning opportunities for everyone". It is about education in jurisprudence and legal laws of Iran.The findings of the research, which were carried out in a descriptive-analytical way, indicate that firstly, compiling such international documents without taking into account important indicators such as: religion, culture, and the ruling values of the communities; it can never be a healing prescription for them, secondly, despite the existence of various jurisprudential and legal laws in Iran never needs practical action to implement the fourth goal of the2030 Agenda, and in this context, educational justice and creating learning opportunities for everyone is correct.It takes place and there is no need for such documents.
قرآن
آذربایجانی، مسعود،(2009)، عدالت جنسیتی واشتغال زنان، مجله مطالعات کاربردی زنان کتاب زنان، شماره 46.
آشتیانی، منوچهر(2013)، پیشرفت، توقف ناپذیری، غیرقابل برگشت بودن، سوره اندیشه، شماره 14 .
باقرزاده، محمدرضا(2009)،نیم نگاهی به حقوق زن دراسلام، نقدی برکنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، فصلنامه معرفت، شماره ۷.
بخش زاده ، علی، ام البنین ،گرمرودی ثابت، مولود، انتخابیان، عذرا .(2022) بررسی حق آموزش زنان در فقه و حقوق ایران و سند 2030 یونسکو ، فقه و تاریخ تمدن: بهار 1401 ، سال هشتم – شماره1 صفحه 26 تا 33)
پیروزنیک، مهرناز (2017)، سند سازمان ملل متحد دگرگون ساختن جهان ما دستور کار 2030 برای توسعه پایدار، تهران: صندوق کودکان ملل متحد درایران و دفترمنطقه ای یونسکو.
ترمانینی عبدالسلام(2006) رویدادهای تاریخ اسلام ، جمعی از پژوهشگران ، تهران ، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
جعفری لنگرودی، محمد جعفر(2022). ترمینولوژی حقوق .تهران . انتشارات گنج دانش ، چاپ 37 .
حکیمی، محمدرضا و دیگران(2015) . ترجمه فارسی الحیات . مترجم احمد آرام . تهران : نشر دلیل ما .
دهخدا، علی اکبر(1994)، لغت نامه، تهران : چاپ خانه مجلس.
سازمان برنامه و بودجه(1999)، اولین گزارش ملی توسعه انسانی ایران، تهران : انتشارات سازمان
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور(2005)، آرمان ها و اهداف توسعه هزاره . ترجمه سیدمهدی آرایی و همکاران.تهران:انتشارات سازمان مدیریت .
سلگی ،مریم وکریمی، سوده (2019) ، فصلنامه فرهنگی – تربیتی سال چهاردهم . شماره 48 . پاییز 1398 : 37- 7 .
شایگان علی(1952)، شرح قانون مدنی . تهران : انتشارات اسلامیه.
کلینی، محمد بن یعقوب (1986)، اصول کافی، مترجم: محمد باقر کمره ای . تهران: انتشارات سرور .
کچوئیان، حسین(2011)، نظام اجتماعی، غرب: تجدد، توسعه و ویرانگری، تاملی تاریخی بر توسعه و نسبت آن با علوم اجتماعی و برنامه ریزی، سوره اندیشه ، شماره ۵۶ و ۵۷.
فیض کاشانی ، ملا محسن (1986) . المحجة البیضاءفی تهذیب الاحیاء . مقدمه علی اکبر غفاری . قم : جامعه مدرسین .
قاری سید فاطمی، سید محمد(2009)، حقوق بشر در جهان معاصر.جلد دوم . تهران : انتشارات شهر دانـش.
منصور،جهانگیر(2024)، قانون اساسی، تهران : چاپ دوران .
معین، محمد(1992)، فرهنگ لغات فارسی، تهران : امیرکبیر.
هاشمی، سید محمد(2005)، قانون اساسی و حاکمیت مردم، نشریه حقوق اساسی، دوره 2، شماره 3، شهریور 1384، صفحه 325-333 .
طباطبایی علامه محمدحسین (1978) المیزان فى تفسیر القرآن، قم: جماعة المدرسین حوزه العلمیة.
یدالهی ،انور ، محمدحسین زارعی ، اسداله یاوری(2019) . بررسی تطبیقی رویکرد سند 2030 و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران به عدالت آموزشی جنسیتی. فصلنامه پژوهش حقوق عمومی، سال بیست و یکم، شماره 56 .
اساسنامه ی نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی مصوب 1984 مجلس شورای اسلامی.
قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب 1989 مجلس شورای اسلامی .
قانون برنامه ی چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران .
قانون برنامه ی پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران .
سند نقشه جامع علمی کشور.
سند تحول بنیادین نظام آموزش وپرورش .
منشور حقوق شهروندی .
آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب 2005 .
Resources : Azarbayjani,M.,(2009). Gender Equality and Women's Employment. Journal of Applied Women’s Studies, Women’s Book, Issue No. 46 .
Ashtiani, Manouchehr (2013), Progress, Inevitability, Irreversibility, Surah Andisheh, Issue No. 14.
Bagherzadeh, Mohammad Reza (2009), A Glance at Women's Rights in Islam: A Critique of the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women, Marifat Quarterly, Issue No. 7.
Bakhshzadeh, Ali; Omolbanin, Garmaroudi Sabit, Moloud; Entekhabian, Azra.)2022) Investigation of Women's Right to Education in Iranian Jurisprudence and Law and UNESCO's 2030 Agenda, Jurisprudence and the History of Civilization:, Year 8 – Issue No. 1, Pages 26 to 33.
Pirouzneek, Mehrnaz (2017), Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development, Tehran: United Nations Children's Fund in Iran and UNESCO Regional Office.
Tarmanini, Abd al-Salam (2006), Events of Islamic History, A Group of Researchers, Tehran: Islamic Sciences and Culture Research Institute.
Jafari Langroudi, Mohammad Jafar (2022). Legal Terminology. Tehran: Ganj Danesh Publications, 37th Edition.
Hakimi, Mohammad Reza, et al. (2015). Persian Translation of Al-Hayat. Translator: Ahmad Aram. Tehran: Dalil Ma Publications.
Dehkhoda, Ali Akbar (1994), Loghatnameh (Dictionary), Tehran: Majles Printing House.
Organization for Planning and Budget (1999), First National Human Development Report of Iran, Tehran: Organization Publications.
Management and Planning Organization (2005), Millennium Development Goals and Objectives. Translated by Seyed Mehdi Araei and colleagues. Tehran: Management Organization Publications.
Solgi, Maryam and Karimi, Soudabeh (2019), Cultural-Educational Quarterly, Year 14, Issue No. 48, Fall 2019: Pages 7-37 .
Shaigan, Ali (1952), Explanation of the Civil Law. Tehran: Eslamiyeh Publications.
Kulaini, Muhammad ibn Ya'qub (1986), Al-Kafi (The Sufficient), Translator: Muhammad Baqir Kamarehei. Tehran: Sarvar Publications.
Kachouian, Hossein (2011), Social System, West: Modernity, Development and Destruction, A Historical Reflection on Development and its Relationship with Social Sciences and Planning, Surah Andisheh, Bahman and Esfand 2011, Issue Nos. 56 and 57 .
Fayz Kashani, Mulla Muhsin (2004), Al-Mahajjat al-Bayda fi Tazhib al-Ihya, Introduction by Ali Akbar Ghafari, Qom: Society of Seminary Teachers.
Ghari Seyed Fatemi, Seyed Mohammad (2009), Human Rights in the Contemporary World, Volume 2, Tehran: Shahr-e-Danesh Publications.
Mansour, Jahangir (2024), Constitution, Tehran: Doran Publishing.
Moein, Mohammad (1992), Persian Dictionary, Tehran: Amir Kabir Publishing.
Hashemi, Seyed Mohammad (2005), Constitution and Popular Sovereignty, Journal of Constitutional Law, Vol. 2, No. 3, September 2005, Pages 325-333 .
Tabatabaei, Allameh Mohammad Hossein (1978), Al-Mizan fi Tafsir al-Quran, Qom: Society of Seminary Teachers.
Yadollahi, Anvar; Mohammad Hossein Zarei; Asadollah Yavari (2019), Comparative Analysis of the 2030 Agenda and the Fundamental Transformation Document in Iran's Education System regarding Gender Educational Justice. Quarterly Journal of Public Law Research, Year 21, Issue No. 56, Winter 2019 .
Statute of the Literacy Movement of the Islamic Republic of Iran, Approved by the Islamic Consultative Assembly in 1984 .
Law on the Objectives and Duties of the Ministry of Education, Approved by the Islamic Consultative Assembly in 1989.
Law of the Fourth Development Plan of the Islamic Republic of Iran
. Law of the Fifth Development Plan of the Islamic Republic of Iran.
Comprehensive Scientific Roadmap of the Country Document.
Fundamental Transformation Document of the Education System.
Charter of Citizens' Rights .
Executive Regulations of the Prisons Organization and Security and Correctional Measures of the Country, Approved in 2005.