Examining the lived experience of student teachers of Farhangian University teaching and studying at the same time for their professional development.
Subject Areas :Hosein Gholami 1 , Farahnaz Mashayekh 2 , Alireza Ghasemi Zad 3 , pari Mashayekh 4
1 -
2 - Assistant professor, Department of Educational Administration, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran.
3 - Associate Professor, Department of Educational Administration, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran.
4 - Assistant professor, Department of Educational Management, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran.
Keywords: Student teachers, professional empowerment, lived experience, Bushehr, content studies.,
Abstract :
Purpose: The main purpose of this research was to investigate the lived experience of student teachers at Farhangian University teaching and studying simultaneously for their professional development.
Method: The research method was mixed exploration. In the qualitative section, the exploratory method and data analysis method were used, namely thematic analysis using the Collaizi's seven-step method and semi-structured interviews. The participants of the study were students of Farhangian University of Bushehr province who were simultaneously engaged in studying and teaching. From among them, 26 samples were selected using purposive sampling method and based on the theoretical saturation level.
Results: The results showed that this model consists of 13 main concepts and 4 macro concepts. The broad concept of professional empowerment opportunity included key concepts such as: audience knowledge, content knowledge, technology understanding, and professional training. Professional identity formation included key concepts such as: professional judgment and ethics, professional self-evaluation, and self-worth. The opportunity for professional self-direction included key concepts such as: sense of competence, self-confidence, and professional independence
. Conclusion: Therefore, we conclude that professional development means advancing the capabilities and skills related to teaching and leadership in the educational environment. These indicators show what tools and techniques teachers need to improve the educational experience of students and develop their skills in different areas.
برنج فروش آذر، گیتی، ناظم، فتاح، و افکانه، صغری. (1401). واکاوی ابعاد و مولفه های صلاحیت حرفه ای معلمان با استفاده از منابع و اسناد معتبر علمی و نظر خبرگان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 6(3 ): 140-165.
جعفری ثانی، حسین؛ حسینی، مجتبی؛ سادات هاشمی، فروزان و لطفی، ملیحه. (1393). بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری علمی بر رشد دانش فراشناختی دانش آموزان در درس علوم تجربی، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 1(2): 31-48.
چراغی، نرگس و سلیمانی، عادل. (1401). کارکرد کنش پژوهی در توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان. مدیریت دانشگاهی، 1(3)« 150-126.
دانش پژوه، زهرا و فرزاد، ولی اله. (1385). ارزشیابی مهارت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 5 (4): 135-170.
سلیمی، جمال؛ ساعد موچشی، لطف الله؛ عبدی، آرش. (1397). واكاوي وضعيت دانشگاه فرهنگيان بر حسب تجارب زيسته دانشجو-معلمان؛ يك مطالعه آميخته. مجله علمی پژوهشی پژوهش هاي برنامه درسی، ۸(۲): ۱۴۴-۹۸.
سمیعی زفرقندی، مرتضی. (1390). تربیت معلم در ایران و جهان و ارائه الگوی تحول در تأمین و تربیت معلم کشور. مجله رشد معلم. 9(7): 22-18.
صمدی، معصومه. (1392). بررســی نقش دانش حرفه¬ای و خودکارآمدی معلمان بر شــیوه¬های ارتباطی مثبت و منفی آن¬ها با دانش آموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 9(17): 105- 126.
طاهرپور کلانتری، مسعود، پورشافعی، هادی، آیتی، محسن. (1402). تدوین سناریوهای توسعه حرفهای معلمان بر اساس اصول آینده پژوهی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، ۱۶(۱): ۱۷۳-۱۹۸.
علی محمدی، غلامعلی، جباری، نگین و نیازآذری، کیومرث. (1398). توانمندسازی حرفهای معلمان در چشمانداز آینده و ارائة مدل. نوآوریهای آموزشی، 18(1): 7-32
کرمی اکرم، مسعودی ندوشن عصمت، سمیعی زفرقندی مرتضی. (1401). شناسایی مؤلفه های جهانی توسعه حرفه¬ای معلمان به منظور ارائه الگوی مناسب. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. ۳۸ (۱): 27-۴۸.
کریمی، فریبا. (1387). مطالعه صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی. رهبری و مدیریت آموزشی، 2(4): 151- 166.
گندمی حسنارودی، فهیمه و سجادی، سیدمهدی. (1395). چرخش دیجیتال و دلالت های آن برای رشد حرفه ای معلمان: تشکیل اجتماعات یادگیری بین معلمان. فناوری آموزش، ۱(۴): ۲۹۱-۲۷۵.
گویا، زهرا. (1380). توسعه حرفه ای معلمان ریاضی: یک ضرورت، رشد آموزش ریاضی. دفتر انتشارات کمک آموزشی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش. (۶۴): ۸-۴.
ماجدی، پری سیما، نادری، عزت اله.، و سیف نراقی، مریم. (1398). طراحی مدل شایستگی معلمان مطابق با ویژگی های جهانی و اعتبارسنجی آن از دیدگاه کارشناسان آموزشی و معلمان نمونه مدارس شهر تهران. مدیریت مدرسه، 7(1): ۱۰۴-۸۴.
متقی نیا، محمدرضا؛ خدری، عبدالرضا و سپهوندی، محمدعلی. (1392). برنامه های توسعه حرفه ای مبتنی بر خودکارآمدی: مفهوم، اهمیت و جایگاه آن در توانمندسازی مربیان. کنفرانس بین المللی مدیریت چالش ها و راهکارها، شیراز.
نیکنامی، مصطفی و کريمی، فریبا. (1388). صلاحیت حرفه¬ای معلمان آموزش عمومی و ارائه چارچوب ادراکی مناسب. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 23 (2): ۲۲-۱.
Akram, H., Aslam, S., Saleem, A., and Parveen, K. (2021). The challenges of online teaching in COVID-19 pandemic: a case study of public universities in Karachi. Pakistan. Journal. Inf. Technol. Educ. Res. (20): 263–282.
Akram, H., Abdelrady, A. H., Al-Adwan, A. S., & Ramzan, M. (2022). Teachers’ perceptions of technology integration in teaching-learning practices: A systematic review. Frontiers in psychology, 6(13): 920317.
Bardach, L., and Klassen, R. (2020). Smart teachers, successful students? A systematic review of the literature on teachers’ cognitive abilities and teacher effectiveness. Educational Research Review, 30(2020): 1312.
Dubeck, M. M., Jukes, M. C. H., Brooker, S. J., Drake, T. L., & Inyega, H. N. (2015). Designing a program of teacher professional development to support beginning reading acquisition in coastal Kenya. International Journal of Educational Development, 41, 88– 96.
Gao, Q. (2021). Professional development and ICT literacy of college teachers based on FPGA and image target recognition education. Microprocessors and Microsystems, 80: 9-21.
Haug, B. S., & Mork, S. M. (2021). Taking 21st century skills from vision to classroom: What teachers highlight as supportive professional development in the light of new demands from educational reforms. Teaching and Teacher Education, 100.
Hilliker, S. M., & Loranc, B. (2022). Development of 21st century skills through virtual exchange. Teaching and Teacher Education, 112.
Ho, T. V., Nakamori, Y., Ho, T. B., & Nguyen, S. D. (2015) The effects of a knowledge management-based model for teacher professional development in hands-on approval. International Journal of Knowledge and Systems Science, 6(1): 60-78.
Horng, J. S., Hong, J. C., ChanLin, L. J., Chang, S. H., & Chu, H. C. (2005). Creative teachers and creative teaching strategies. International Journal of Consumer Studies, 29(4): 352-358.
Kleickmann, T., Tröbst, S., Jonen, A., Vehmeyer, J., & Möller, K. (2016). The effects of expert scaffolding in elementary science professional development on teachers’ beliefs and motivations, instructional practices, and student achievement. Journal of Educational Psychology, 108(1): 21-42.
Koval ʹchuk, V., & Vorotnykova, E. (2017). E-coaching, E-mentoring for lifelong professional development of teachers within the system of post-graduate pedagogical education. Turkish Online Journal of Distance Education,18(3): 14.
Lecat, A., Raemdonck, I., Beausaert, S., & März, V. (2019). The what and why of primary and secondary school teachers’ informal learning activities. International Journal of Educational Research, 96, 100–110.
Li, B., Yang, F., & Wang, Q. (2023). Facilitating Teacher Learning and Development for the New Era: Policies, Strategies, and the Logic of Evolution of Largescale Teacher Training in China. ECNU Review of Education, 21: 321-344.
Murkatik, K., Harapan, E., & Wardiah, D. (2020). The influence of professional and pedagogic competence on teacher’s performance. Journal of social work and science education, 1(1), 58-69.
Ni, Y., Shi, L., Cheung, A., Chen, G., Ng, O. L., & Cai, J. (2021). Implementation and efficacy of a teacher intervention in dialogic mathematics classroom discourse in Hong Kong primary schools. International Journal of Educational Research, 107: 1-23.
Ninlawan, G. (2015). Factors which affect teachers’ professional development in teaching innovation and educational technology in the 21st century under the Bureau of Special Education, Office of the Basic Education Commission. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1732-1735.
Tang, H. (2021). Teaching teachers to use technology through massive open online course: Perspectives of interaction equivalency. Computers and Education, 174.
Valtonen, T., Hoang, N., Sointu, E., Näykki, P., Virtanen, A., PöysäTarhonen, J., Häkkinen, P., Järvelä, S., Mäkitalo, K., & Kukkonen, J. (2021). How pre-service teachers perceive their 21st-century skills and dispositions: A longitudinal perspective. Computers in Human Behavior, 116.
Warren, L. L., Chen, J., Wang, Z., Liu, J., Rui, L., Lianrong, P., & Shuai, H. (2021). Teacher leadership begins with self-leadership. Teacher Education and Curriculum Studies, 6(1): 1-4.
Wu, Q. (2022). Research on Novice College Teacher’s Professional Development Based on Personal Knowledge Management. In 2021 International Conference on Education, Language and Art (ICELA 2021) 959-963. Atlantis Press.
Wu, W., & Hwang, L. (2010). The Effectiveness of E-Learning for Blended Courses in Colleges: A Multi-level Empirical Study, International Journal of Electronic Business Management, 8(4):312-322.
Zhang, Q., Li, W., Gao, J., Sun, B., & Lin, S. (2024). Teachers' professional identity and job burnout: The mediating roles of work engagement and psychological capital. Psychology in the Schools, 61(1):123-136.