Comparison of attachment style, anger control, tolerance of ambiguity with resilience in parents of hyperactive and normal children
Subject Areas : Psychology
Fatemeh Moshtaghi Rashidi
1
,
Mohammadparsa Azizi
2
1 - Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Human Sciences, University of Research Sciences, Tehran, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Human Sciences, University of Research Sciences, Tehran, Iran.
Keywords: attachment, hyperactive, children ,
Abstract :
Purpose: This research was investigated with the purpose of "comparing attachment style, anger control, tolerance of ambiguity with the level of resilience in parents of hyperactive and normal children". Research method: The research method was applied and causal-comparative in which parents with hyperactive children and parents with normal children were compared regarding the research variables. Statistical population: The statistical population of the research included all parents of hyperactive and normal children in Tehran in 1402. The results indicate that children with attention deficit/hyperactivity disorder have lower resilience than normal students. Resilience can moderate the levels of stress and disability in stressful situations and increase life satisfaction. Psychological resilience is called the dynamic process of adaptation and positive adaptation to bitter and unfortunate experiences in life. Children with attention deficit/hyperactivity disorder have low resilience because they cannot concentrate much. . Research tools: In this research, Connors ADHD diagnostic questionnaires, Collins and Reed adult attachment style questionnaire, Ahvaz aggression questionnaire, Connor and Davidson resilience questionnaire and McLean ambiguity tolerance were used.
بهزاد بهبهانی، فریناز، (1394)، مقایسه سبکهای دلبستگی و خودکارآمدی با شادکامی در والدین کودکان بیش فعال و عادی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
رضایی فرد، اکبر. (1400)، نقش تابآوری و سبکهای فرزندپروری در پیش بینی استرس والدینی مادران دانش آموزان با اختلال بیش فعالی/کمبود توجه، روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(4)، 73-85.
شریعت، ارغوان، ملک پور، مختار و قمرانی، امیر، (1394)، اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر عملكرد خانوادههای دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی، فصلنامه افراد استثنایی، سال پنجم، شماره 17.
علیزاده، حسین، (1384)، تبیین نظری اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی: الگو بازداری رتاری و ماهیت خود کنترلی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی 17، سال پنجم، شماره 3، 323-384.
غایرین، الناز، نصیریان، فائزه، عمادی چاشمی، سیدجواد، نجاتی، وحید، (1399). مروری بر ارتباط سبک دلبستگی و ظرفیت تأملی با علائم اختلال نقصتوجه-بیشفعالی، نشریه علمی رویش روان شناسی، 9(9)، 177-184.
غلامی، عادل و کاکاوند علیرضا، (1390)، رابطه خلاقیت و توانایی تحمل ابهام، اندیشههای نوین تربیتی، 6 (4): 153-68.
کاظمی، اکرم، نیک یار، حمیدرضا و نجفی، مصطفی، (1395)، اثربخشی بازیهای كنترل خشم بر علایم رفتاری و خشم كودكان بیش فعال/نقص توجه، مجله دانشكده پزشكی اصفهان، سال سی و چهارم/شماره 381.
گلآوری، ماندانا و خیاطان، فلور، (1399)، اثربخشی طرحواره درمانی بر تحمل ابهام و تابآوری مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی، دو فصلنامه علمی روانشناسی بالینی و شخصیت، دوره 20، شماره 1، پیاپی 38، صص 138- 125.
گلآوری، ماندانا و خیاطان، فلور، (1401)، اثربخشی طرحواره درمانی بر تحمل ابهام و تابآوری مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی، روانشناسی بالینی و شخصیت، 20(1) 125-138.
محمدی، مریم، (1399)، بررسی تاثیر آموزش مدیریت مادران در تربیت دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی- نارسایی.
میکاییلی، نیلوفر، مهاجریاول، نسترن، عطارد، نسترن، (1396)، نقش فرزندپروری ذهن آگاهانه و سبک دلبستگی مادر در پیشبینی اختلالات رفتاری کودکان بیش فعال، مجله زن و فرهنگ، دوره 9، شماره 32.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., Text Revision). https://doiorg/10.1176/appi.books.9780890425596.744053
Beadle-Brown, J., Leigh, J., Whelton, B., Richardson, L., Beecham, J., Baumker, T., & Bradshaw, J. Quality of life and quality of support for people with severe intellectual disability and complex needs. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2016; 29(5), 409-421
Cavicchioli, M., Stefanazzi, C., Tobia, V., & Ogliari, A. (2023). The role of attachment styles in attention-deficit hyperactivity disorder: A meta-analytic review from the perspective of a transactional development model. European Journal of Developmental Psychology, 20(3), 436-464.
Darling Rasmussen, P., Bilenberg, N., Kirubakaran, R., & Storebø, O. J. (2020). Mapping factors facilitating resilience in mothers–potential clinical relevance for children with ADHD. Nordic Journal of Psychiatry, 74(7), 541-544.
Darling Rasmussen, P., Elmose, M., Lien, G., Musaeus, A., Kirubakaran, R., Ribeiro, J. P., & Storebø, O. J. (2022). Remarkable high frequency of insecure attachment in children with ADHD persists in a three-year follow-up. Nordic Journal of Psychiatry, 76(5), 323-329.
Feldman, R. (2020). What is resilience: an affiliative neuroscience approach. World psychiatry, 19(2), 132-150.
Jia, R. M., Mikami, A. Y., & Normand, S. (2021). Social resilience in children with ADHD: Parent and teacher factors. Journal of Child and Family Studies, 30, 839-854.
Killgore, W. D., Taylor, E. C., Cloonan, S. A., & Dailey, N. S. (2020). Psychological resilience during the COVID-19 lockdown. Psychiatry research, 291, 113216.
Liang, X., Li, R., Wong, S. H., Sum, R. K., & Sit, C. H. (2021). The impact of exercise interventions concerning executive functions of children and adolescents with attention-deficit/hyperactive disorder: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 18(1), 68.
Miller, C. (2022). ADHD Does not Define me: Parent-Child Reported Strengths in Children with ADHD (Master's thesis, Werklund School of Education).
Owens, E. B., Cardoos, S. L., & Hinshaw, S. P. (2015). Developmental progression and gender differences among individuals with ADHD. In R. A. Barkley (Ed.), Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment (4th ed., pp. 223-255). New York, NY: Guilford Press.
Paralkar U, Knutson D. Coping with academic stress: Ambiguity and uncertainty tolerance in college students. Journal of American College Health. 2021:1-9
Smith S, Rodriguez S. (2021). Exploring Ambiguity Tolerance during the Adoption of Maker-Centered Learning Tools and Strategies. TechTrends.:1-15 .
Uddin, J., Alharbi, N., Uddin, H., Hossain, M. B., Hatipoğlu, S. S., Long, D. L., & Carson, A. P. (2020). Parenting stress and family resilience affect the association of adverse childhood experiences with children's mental health and attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of affective disorders, 272, 104-109.
Ungar, M. The social ecology of resilience: Addressing contextual and cultural ambiguity of a nascent construct. American Journal of Orthopsychiatry.2011; 81 (1), 1-17.