Prediction of Academic Self-Handicapping based on Primary Maladaptive Schemas and Cognitive Emotion Regulation in Students
Subject Areas : Journal of Educational PsychologyHedieh Maghari 1 , Mohammadreza Matini Sadr 2 , Ahmsd Baseri 3
1 - PhD Student in Educational Psychology, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 -
3 - Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Humanities, Imam Hossein University, Tehran, Iran
Keywords: Academic Self-Handicapping, Primary Maladaptive Schemas, Cognitive Emotion Regulation, Students,
Abstract :
The present research was conducted with the aim of predicting academic self-handicapping based on primary maladaptive schemas and cognitive emotion regulation in students. The type of research was descriptive-correlation. The statistical population included all psychology students of the Islamic Azad University, North Tehran branch in the academic year 2023-2024, from which 235 people were selected by stratified random sampling. To collect data, self-handicapping questionnaires (SHQ) by Migdeli and et al (2001), primary maladaptive schemas (PISQ) by Yang (1998) and cognitive emotion regulation (CERQ) by Garanevsky and et al (2001) were used. became. Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression. The results showed that there is a significant correlation between the initial maladaptive schemas and cognitive emotion regulation with students' academic self-handicapping (P<0.05). The results of the regression analysis showed that 22% of academic self-handicapping is explained through primary maladaptive schemas and cognitive emotion regulation. According to the findings of the research, it can be concluded that initial maladaptive schemas and cognitive emotion regulation are suitable predictors for students' academic self-handicapping.
افشاری ع. (1401)، بررسی رابطه بین سبک¬های دلبستگی و طرحواره¬های ناسازگار اولیه با خود ناتوان¬سازی در دانشجویان. دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 15(1)، 99-91.
https://edcbmj.ir/article-1-2237-fa.html
حسینی ابریشمی م.، هاشمی، ز. و عبداللهی، ع. (1400). رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با سرزندگی تحصیلی: نقش میانجیگری تنظیم شناختی هیجان. مجله سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(4)، 350-338.
https://www.sid.ir/paper/985076/fa
دهقانی، ی. و حکمتیان¬فرد، ص. (1399). بررسی نقش خوش¬بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجان در پیش¬بینی خودناتوان¬سازی دانش¬آموزان با اختلال یادگیری ویژه. مجله روانشناسی افراد استثنایی، 10(37)، 159-135.
https://jpe.atu.ac.ir/article_11543.html
رضایی، ف. (1399). رابطه طرحواره ناسازگار اولیه خود ناتوان¬سازی تحصیلی در دختران مادر سرپرست. اولین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی. https://civilica.com/doc/1183236
زارعی، ل. و خشوعی، م.س. (1401). رابطه اهمالکاری تحصیلی با باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، 22(3)، 130-113.
https://journal.irphe.ac.ir/article_702906.html
عسکرنجار، ز.، یعقوبی، ح. و حسن¬آبادی، ح.ر. (1401). پیش¬بینی اهمال¬کاری تحصیلی طرحواره¬های ناسازگار اولیه با میانجی¬گری انعطاف¬پذیری شناختی و باورهای فراشناختی. مجله روانشناسی بالینی، 14(1)، 48-37.
https://jcp.semnan.ac.ir/article_6125.html
قدم¬پور، ع.ا.، یوسف¬وند، م. و رجبی، ه. (1397). نقش خوشبینیتحصیلی، باورهای فراشناختی، تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی دانشجویان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(30)، 240-207. https://jeps.usb.ac.ir/article_3621.html
لکی، د.، شکری، ا.، سپاه منصور، م.، ابراهیمی، س. (1397). رابطة تابآوری تحصیلی و ارزیابیهای شناختی با خودناتوانسازی تحصیلی: نقش واسطهای هیجانهای پیشرفت. مجله روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 14(55)، 341-328.
https://journals.iau.ir/article_541258.html
معراجی، م. (1399). پیش¬بینی خودناتوان¬سازی تحصیلی بر اساس ترس از ارزیابی منفی و باورهای فراشناختی با توجه به نقش واسطه¬ای تنظیم شناختی هیجان. هفتمین کنفرانس بین¬المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی.
https://civilica.com/doc/1193935
موسوی، ا.، درتاج، ف.، ابوالمعالی الحسینی، خ. (1399)، الگوی علی روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی-اقتصادی با انگیزش تحصیلی: نقش واسطهای خودناتوان سازی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۱۹(۹۲)،۱۰۱۰-۹۹۹.
https://ensani.ir/fa/article/435231
وفایی¬قشونی، ه. و کوچک¬انتظار، ر. (1400). نقش واسطه¬ای راهبردهای مقابله¬ای با طرحواره¬های ناسازگار اولیه و خود ناتوان¬سازی تحصیلی در دانش¬آموزان دختر. فصلنامه روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی، 1(2)، 20-1.
https://journals.iau.ir/article_684524.html
Bae, J., Yoo, H.S., Lee, J. (2022). Identifying latent classes of self-esteem level, self-esteem stability, and internalized shame among Korean college students: Relations to self-handicapping behaviors. Personality and Individual Differences, 194, 111634. https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.111634
Başer Baykal, N., Erden Çınar, S. (2022). Understanding early maladaptive schemas formation with traumatic experiences in childhood: A qualitative study. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 5(2), 1-19. https://doi.org/10.1080/10926771.2022.2088320
Choi, J.A., Yang, J.Y. (2024). The intrapsychic process of academic procrastination: How should-thinking aggravates self-regulatory failure. Learning and Individual Differences, 109, 102397. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102397
Cudo, A., Dobosz, M., Griffiths, M.D., Kuss, D.J. (2022). The Relationship Between Early Maladaptive Schemas, Depression, Anxiety and Problematic Video Gaming Among Female and Male Gamers. International Journal of Mental Health and Addiction, 22(6), 1 -28. https://doi: 10.1007/s11469-022-00858-2
Dowsett, S. (2019). Early maladaptive schemas and their association with the mental health and academic experience of psychology students. A thesis submitted in partial completion of the requirements of psychopathology. Cogn. Behav. Ther, 43, 22-33.
https://uwe-repository.worktribe.com/output/1490677
Ke, T., Barlas, J. (2020). Thinking about feeling: Using trait emotional intelligence in understanding the associations between early maladaptive schemas and coping styles. Psychology and Psychotherapy: theory, research and practice, 93(1), 1-20.
https://doi: 10.1111/papt.12202. Epub 2018 Oct 28
Kopelman-Rubin, D., Siegel, A., Weiss, N., Kats-Gold, I. (2020). The Relationship between Emotion Regulation, School Belonging, and Psychosocial Difficulties among Adolescents with Specific Learning Disorder. Children & Schools, 42(4), 216-224.
https://doi.org/10.1093/cs/cdaa022
Ma, Y. (2024). The impact of academic self-efficacy and academic motivation on Chinese EFL students’ academic burnout. Learning and Motivation, 85, 101959.
https://doi.org/10.1016/j.lmot.2024.101959
Mc Donnell, E., Hevey, D., McCauley, M., Ducray, K.N. (2018). Exploration of associations between early maladaptive schemas, impaired emotional regulation, coping strategies and resilience in opioid dependent poly-drug users. Substance use & misuse, 53(14), 2320 -2329. https://doi: 10.1080/10826084.2018.1473438
Mingo, S.R. (2023). Understanding pre-entry baccalaureate nursing students' academic failure: Applying Kübler-Ross's stages of grief. Teaching and Learning in Nursing, 18(1), 228-231.
https://doi.org/10.1016/j.teln.2022.10.003
Mu, G. M., Hu, Y., Wang, Y. (2017). Building resilience of students withdisabilities in China: The role of inclusive education teachers. Teaching and Teacher Education, 67(3), 125-134.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.004
O'Connor, Y., Mahony, C. (2023). Exploring the impact of augmented reality on student academic self-efficacy in higher education. Computers in Human Behavior, 149, 107963.
https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107963
Ongor, M., Uslusoy, E.C. (2023 ). The effect of multimedia-based education in e-learning on nursing students’ academic success and motivation: A randomised controlled study. Nurse Education in Practice, 71, 103686. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2023.103686
Spirou, D., Raman, J., Bishay, R.H., Ahlenstiel, G., Smith, E. (2022). Childhood trauma, posttraumatic stress disorder symptoms, early maladaptive schemas, and schema modes: a comparison of individuals with obesity and normal weight controls. National Library of Medicine, 22(1), 1-12. https://doi: 10.1186/s12888-022-04169-7
Torrence, B.S., Connelly, S. (2019). Emotion Regulation Tendencies and Leadership Performance: An Examination of Cognitive and Behavioral Regulation Strategies. Frontiers in Psychology, 10, 1-11. https://doi: 10.3389/fpsyg.2019.01486
Vieira, C., Kuss, D.J., Griffiths, M.D. (2023). Early maladaptive schemas and behavioural addictions: A systematic literature review. Clinical Psychology Review, 105, 102340.
https://doi.org/10.1016/j.cpr.2023.102340