Comparison and effectiveness of parenting based on choice theory and parenting based on schema therapy on emotion regulation and self-confidence of mothers in Isfahan city
Subject Areas : Islamic positive psychology
1 -
Keywords: schema therapy, choice theory, parenting, social responsibility, self-confidence,
Abstract :
Objective: to compare the effectiveness of parenting based on choice theory and schema therapy on the responsibility and self-confidence of mothers. Research method: a semi-experimental design with pre-test and post-test in two experimental groups and one control group and the one-month follow-up phase. Statistical population: mothers living in Isfahan. Data collection tools: Driscoll and Pianta's parenting relationship scale (2011) - Glenn and Nelson's social responsibility questionnaire (1998) - Zangeneh et al.'s self-esteem questionnaire (1400). Sampling method: available sampling. Educational protocols: parenting education based on choice theory (in 4 steps and 12 sessions, based on choice theory (Glasser, 1998-1999) and parenting education based on schema therapy (12 sessions using sources from Yang et al. (2003) and Lewis and Lewis (2015)), which was conducted face-to-face. To neutralize the compensatory competition between the control group and the experimental groups, a series of pamphlets and booklets and short parenting videos were provided to them. Data analysis: To compare the effectiveness and stability of trainings, the analysis of variance with the Bonferroni post hoc test was used, using SPSS-23. Results: pairwise comparisons the averages in the three stages of the test showed that in the structure of responsibility and self-confidence, there was a significant difference between the pre-test and the post-test (P=0.000), and with the follow-up (P=0.000), but the difference between the post-test and the follow-up was not significant, considering that the average follow-up did not decrease, it can be said that the effect of the training course was still permanent.
امینی ناغانی، شهریار، نجارپوریان، سمانه، و سماوی، سیدعبدالوهاب. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش فرزند پروری مثبت با فرزند پروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری مادران و نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 28(1)، 67-77.
حسینی یزدی سیدعاطفه، مشهدی علی، کیمیایی سیدعلی، امین یزدی سید امیر. (1403). مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی فرزند پرروری ذهن آگاهانه همراه با آموزش مدیریت والدین (آموزش ترکیبی) با آموزش فرزند پروری ذهن آگاهانه و آموزش مدیریت والدین به تنهایی بر کاهش مشکلات رفتاری برون سازی شده و درونی سازی شده کودکان. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 20(1)، 83-97.
مدنی، ی.، و حجتی، س. (1394). تأثیردرمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در رضایت زناشویی و کیفیت زندگی زوجین. فصلنامه پژوهش¬های کاربردی روان شناختی، 6(2)، 39-60.
بشارت، م. ع. (1388). بررسي مقدماتي ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه تنظیم شناختي هیجان. گزارش پژوهشي، دانشگاه تهران.
بشارت، م. ع. و بزازيان، س. (1393). بررسي ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه تنظیم شناختي هیجان در نمونه اي از جامعه ايراني. مجله دانشکده پرستاري و مامايي، 84، 61-70.
زنگنه، آزیتا، هاشمی، عبدالرضا، و ارجمند سیاهپوش، اسحق. (1400). بررسی موانع جامعه پذیری سیاسی زنان فرهنگی اهواز ، فصلنامه زن و جامعه، 12(48).
بشارت، م. ع. (1388). بررسي مقدماتي ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه تنظیم شناختي هیجان. گزارش پژوهشي، دانشگاه تهران.
بشارت، م. ع. و بزازيان، س. (1393). بررسي ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه تنظیم شناختي هیجان در نمونه اي از جامعه ايراني. مجله دانشکده پرستاري و مامايي، 84، 61-70.
صابری راد، احمد، حیدری، حسن، و داوودی، حسین. (1399). اثربخشی برنامه فرزندپروری براساس مدل ساندرز بر تنظیم هیجان مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری. مطالعات ناتوانی، 10(1). SID. https://sid.ir/paper/986743/fa
خیام فر، فاطمه، مدنی، یاسر، حجازی، الهه، و پورطاهری، کاظم. (1398). اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر نظریه انتخاب برکیفیت رابطه مادر پسر. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 10(3)، 67-83. SID. https://sid.ir/paper/250184/fa
نوقابی، رها. (1402). نقش پرورش عزت نفس و خودباوری در زنان. پنجمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی ایران. https://civilica.com/doc/1979032
دودمان پروانه. (1397). رابطه شیوههای فرزندپروری والدین بر مسئولیتپذیری دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان مهر، سال ۱۳۹۵-۱۳۹۴. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. ۱۲ (۴)،۵۱-۶۰.
زرین جوی الوار، مریم و فیاض، ایران دخت. (1396). بررسي رابطه بین روش¬هاي تربيتي مادران با مسئوليت پذيري دانش آموزان )با تأکید بر آموزه¬های تربیت اسلامی(. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(3)، 37-60.
جدیدی سما، دانش عصمت، و غلامی توران پشتی مرضیه. (1398). آموزش گروهی فرزند پروری مثبت جهت تقویت خوداثربخشی مادران. تعالی بالینی، ۸ (۴)، ۱۸-۲۸.
گلستانه، سید موسی. (1396). رابطه بین ارزش های فرهنگی، شیوه¬های فرزندپروری، منابع کنترل و سبک¬های اسنادی با خودباوری جوانان استان بوشهر. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 16(38)، 149-168.
Masud H, Ahmad MS, Cho KW, Fakhr Z. (2019). Parenting Styles and Aggression Among Young Adolescents: A Systematic Review of Literature. Community Ment Health J., 55(6), pp.1015-1030. [PubMed]
Martínez I, García JF. (2007). Impact of parenting styles on adolescents' self-esteem and internalization of values in Spain. Span J Psychol, 10(2), pp.338-348. [PubMed]
Morris AS, Silk JS, Steinberg L, Myers SS, Robinson LR. (2007). The Role of the Family Context in the Development of Emotion Regulation. Soc Dev, 16(2), pp.361-388. [PMC free article] [PubMed]
Pong SL, Johnston J, Chen V. (2010). Authoritarian Parenting and Asian Adolescent School Performance: Insights from the US and Taiwan. Int J Behav Dev, 34(1), pp.62-72. [PMC free article] [PubMed]
Lopez NV, Schembre S, Belcher BR, O'Connor S, Maher JP, Arbel R, Margolin G, Dunton GF. (2018). Parenting styles, food-
related parenting practices, and children's healthy eating: A mediation analysis to examine relationships between parenting and child diet. Appetite, 128:205-213. [PMC free article] [PubMed]
Langer SL, Crain AL, Senso MM, Levy RL, Sherwood NE. (2014). Predicting child physical activity and screen time: parental
support for physical activity and general parenting styles. J Pediatr Psychol, 39(6), pp.633-42. [PMC free article] [PubMed]
Leeman RF, Patock-Peckham JA, Hoff RA, Krishnan-Sarin S, Steinberg MA, Rugle LJ, Potenza MN. (2014). Perceived parental permissiveness toward gambling and risky behaviors in adolescents. J Behav Addict, 3(2), pp.115-23. [PMC free article] [PubMed]
Piotrowski JT, Lapierre MA, Linebarger DL. (2013). Investigating Correlates of Self-Regulation in Early Childhood with a Representative Sample of English-Speaking American Families. J Child Fam Stud, 22(3), pp.423-436. [PMC free article] [PubMed]
Nijhof KS, Engels RC. (2007). Parenting styles, coping strategies, and the expression of homesickness. J Adolesc, 30(5), pp.709-20. [PubMed]
Kuppens S, Ceulemans E. (2019). Parenting Styles: A Closer Look at a Well-Known Concept. J Child Fam Stud, 28(1), pp.168-181. [PMC free article] [PubMed]
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive Emotion Regulation Questionnaire Development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and Individual Differences, 41, 1045-1053.
Bögels, S. M., Lehtonen, A., & Restifo, K. (2010). Mindful parenting in mental health care. Mindfulness, 1(2), 107-120. Lavac, A. M., McMay, E., Merka, P., & Reddon-D'Arcy, M. L. (2008). Exploring parent participation in parent training program for children aggression. Journal of child Adolescent psychiatric nursing, 21(2), 78-88.
Keng, S. L., Smoski, M. J., & Robins, C. J. (2011). Effects of mindfulness on psychological health: A review of empirical studies. Clinical psychology review, 31(6), 1041-1056.
Evans, S., Ling, M., Hill, B., Rinehart, N., Austin, D., & Sciberras, E. (2018). Systematic review of meditation-based interventions for children with ADHD. European child & adolescent psychiatry, 27(1), 9-27.
Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical psychology: Science and practice, 10(2), 125-143.
Isanejad O, Xandan F. Comparing the Effect of Positive Parenting Program Training (Triple P) and Parent Management Training (PMT) on parenting styles and emotional-behavioral problems in children. Journal of Counseling Research. 2017;16(62):98–125. [Persian] http://irancounseling.ir/journal/article-1-525-en.pdf