Examining the conceptual model between the perception of the learning environment and the feeling of belonging to the school with the mediating role of academic vitality in the elementary school students of Mamsani city.
Subject Areas :parisa amiri 1 , omid safari 2
1 - Department of Education Managementn,Nourabad Mamasani Branch , Islamic Azad University, Nourabad Mamasani , Iran
2 -
Keywords: : perceptions of learning environment, sense of belonging to school, Academic Buoyancy, students.,
Abstract :
The aim of this research was Examining the conceptual model between the perception of the learning environment and the feeling of belonging to the school with the mediating role of academic vitality in the elementary school students of Mamsani city. . This research was correlational. Statistical society of this research involves all elementary school students of NoorAbad Mamasani city in 2024. The Random claster sampling method was used for sampling. The number of sample 285 was selected. To collect data used Students' perceptions of learning environment Questionnaire (Karshki, 2015), Academic vitality Questionnaire (Hoseinchari and Dehghanzadeh, 2011) and belonging to school Questionnaire (Brey et al, 2004). Validity and reliability of tools were calculated by item analysis and Cronbach's alpha coefficient. The data obtained from questionnaires were analyzed by Pearson correlation and path analysis. The results of this research showed that The Students' perceptions of learning environment have a significant relationship with sense of belonging to school. Also, The Students' perceptions of learning environment have a significant relationship with Academic Buoyancy. On the other hand, The Academic Buoyancy have a significant relationship with sense of belonging to school. Generally, there was significant relationship between Students' perceptions of learning environment and sense of belonging to school with mediating role of Academic Buoyancy. The aim of this research was Examining the conceptual model between the perception of the learning environment and the feeling of belonging to the school with the mediating role of academic vitality in the elementary school students of Mamsani city. . .
اكبري¬بورنگ م. رحيمي¬بورنگ ح. 1395. تبيين سرزندگي و انگيزش تحصيلي دانشجويان بر اساس ادراك آنان از محيط يادگيري در دانشگاه علوم پزشكي بيرجند، مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، 16(27)، ص ص 230-22.
بهرامی ف. بدری م. 1396. رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطه¬ای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9)، ص ص 212-189.
توسلی¬نیا س. عظیمی د. صمدی¬بزچلوئی ع. ۱۳۹۸. رابطه بین خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی با میانجی گری احساس تعلق به مدرسه، اولین همایش ملی مدرسه فردا، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی.
حقايقي م. كارشكي ح. 1394. ساخت و اعتباريابي پرسشنامة ادراك دانش آموزان از محيط يادگيري سازند هگراي اجتماعي، فصلنامه مطالعات اندازه گيري و ارزشيابي آموزشي، 5(11)، ص ص 118-91.
دهاز ر ا. 1401. بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری و نگرش به مدرسه با بیگانگی تحصیلی: نقش میانجی مشغولیت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور کرمانشاه.
سراج م. 1401. ارائه مدل ساختاری تاثیر ادراک از محیط یادگیری و معلم تنظیمی تحصیلی بر درگیری تحصیلی با میانجی گری هیجان تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه باهنر کرمان.
صدری¬دمیرچی ا. کریمیان¬پور غ. جلیلیان س. 1396. پیش¬بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10(5)، ص ص 374-364.
فخاریان ج. یعقوبی ا. ضرغام¬حاجبی م. محققی ح. 1398. تدوین مدل علّی سرزندگی تحصیلی بر اساس جوعاطفی خانواده، محیط یادگیری سازندهگرای اجتماعی و درگیری تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه، تدریس پژوهی، 7(3)، ص ص 28-1.
محمدي آ. 1396. رابطه¬ي کیفیت زندگی در مدرسه و ادراك از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانش¬آموزان، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه محقق اردبيلي.
میرکمالی س م. هماینی، ا. امیری،م. 1394. بررسی رابطه بین ادراک از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانشجویان، مورد مطالعه: دانشکده¬های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران، فصلنامه آموزش عالی، 8(31)، ص ص 76-63.
Booker, K. (2016). Connection and Commitment: How Sense of Belonging and Classroom Community Influence Degree Persistence for African American Undergraduate Women. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. 28(2): 218-229.
Gokler, R, Gurgan, U. Tastan, N. (2015). The effect of quality of school life on sense of happiness: A study on University students. Educational research and Reviews, 10 (7): 967- 974.
Guo, J. (2018). Building bridges to student learning: Perceptions of the learning environment, engagement, and learning outcomes among Chinese undergraduates. Studies in Educational Evaluation. 59: 195-208.
Ham, S. H. Yang, K. E. Cha, Y. K. (2017). Immigrant integration policy for future generations? A cross-national multilevel analysis of immigrant-background adolescents’ sense of belonging at school. International Journal of Intercultural Relations. 60: 40-50.
Hoferichter, F. Hirvonen, R. Kiuru, N. (2021). The development of school well-being in secondary school: High academic buoyancy and supportive class- and school climate as buffers. Learning and Instruction. In press.
Li, C. Jiang, S. (2018). Social exclusion, sense of school belonging and mental health of migrant children in China: A structural equation modeling analysis. Children and Youth Services Review. 89: 6-12.
Wong, T. K. Y. Parent, A. M. Konishi, C. (2019). Feeling connected: The roles of student-teacher relationships and sense of school belonging on future orientation. International Journal of Educational Research. 94: 150-157.