آزمون الگوی مفهومی بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطه¬اي سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان ممسنی
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت آموزشی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
2 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
الکلمات المفتاحية: ادراک از محیط یادگیری, احساس تعلق به مدرسه, سرزندگی تحصیلی, دانش¬آموزان.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر که با هدف آزمون الگوی مفهومی بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی در بین دانش آموزان انجام شد، از جملهی پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهیآماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دورهی ابتدایی شهرستان نورآباد ممسنی در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آنها و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای، تعداد 285 نفر (139 دختر و 146 پسر) به عنوان اعضای نمونهی آماری انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای ادراك دانش آموزان از محيط يادگيري حقايقي و كارشكي (1394)، پرسشنامهی سرزندگي تحصيلي حسینچاری و دهقانیزاده (1391) و پرسشنامهی احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد)، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان رابطهی آماری معناداری وجود دارد. همچنین، بین ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطهی آماری معناداری وجود دارد. از طرفی، بين سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان رابطهی معنادار آماری وجود دارد. به طور کلی، یافتهها نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی رابطهی آماری معناداری وجود دارد و الگوی ارایه شده از برازش مناسبی برخوردار است.ژوهش حاضر که با هدف آزمون الگوی مفهومی بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی در بین دانش آموزان انجام شد،
اكبري¬بورنگ م. رحيمي¬بورنگ ح. 1395. تبيين سرزندگي و انگيزش تحصيلي دانشجويان بر اساس ادراك آنان از محيط يادگيري در دانشگاه علوم پزشكي بيرجند، مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، 16(27)، ص ص 230-22.
بهرامی ف. بدری م. 1396. رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطه¬ای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9)، ص ص 212-189.
توسلی¬نیا س. عظیمی د. صمدی¬بزچلوئی ع. ۱۳۹۸. رابطه بین خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی با میانجی گری احساس تعلق به مدرسه، اولین همایش ملی مدرسه فردا، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی.
حقايقي م. كارشكي ح. 1394. ساخت و اعتباريابي پرسشنامة ادراك دانش آموزان از محيط يادگيري سازند هگراي اجتماعي، فصلنامه مطالعات اندازه گيري و ارزشيابي آموزشي، 5(11)، ص ص 118-91.
دهاز ر ا. 1401. بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری و نگرش به مدرسه با بیگانگی تحصیلی: نقش میانجی مشغولیت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور کرمانشاه.
سراج م. 1401. ارائه مدل ساختاری تاثیر ادراک از محیط یادگیری و معلم تنظیمی تحصیلی بر درگیری تحصیلی با میانجی گری هیجان تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه باهنر کرمان.
صدری¬دمیرچی ا. کریمیان¬پور غ. جلیلیان س. 1396. پیش¬بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10(5)، ص ص 374-364.
فخاریان ج. یعقوبی ا. ضرغام¬حاجبی م. محققی ح. 1398. تدوین مدل علّی سرزندگی تحصیلی بر اساس جوعاطفی خانواده، محیط یادگیری سازندهگرای اجتماعی و درگیری تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه، تدریس پژوهی، 7(3)، ص ص 28-1.
محمدي آ. 1396. رابطه¬ي کیفیت زندگی در مدرسه و ادراك از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانش¬آموزان، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه محقق اردبيلي.
میرکمالی س م. هماینی، ا. امیری،م. 1394. بررسی رابطه بین ادراک از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانشجویان، مورد مطالعه: دانشکده¬های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران، فصلنامه آموزش عالی، 8(31)، ص ص 76-63.
Booker, K. (2016). Connection and Commitment: How Sense of Belonging and Classroom Community Influence Degree Persistence for African American Undergraduate Women. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. 28(2): 218-229.
Gokler, R, Gurgan, U. Tastan, N. (2015). The effect of quality of school life on sense of happiness: A study on University students. Educational research and Reviews, 10 (7): 967- 974.
Guo, J. (2018). Building bridges to student learning: Perceptions of the learning environment, engagement, and learning outcomes among Chinese undergraduates. Studies in Educational Evaluation. 59: 195-208.
Ham, S. H. Yang, K. E. Cha, Y. K. (2017). Immigrant integration policy for future generations? A cross-national multilevel analysis of immigrant-background adolescents’ sense of belonging at school. International Journal of Intercultural Relations. 60: 40-50.
Hoferichter, F. Hirvonen, R. Kiuru, N. (2021). The development of school well-being in secondary school: High academic buoyancy and supportive class- and school climate as buffers. Learning and Instruction. In press.
Li, C. Jiang, S. (2018). Social exclusion, sense of school belonging and mental health of migrant children in China: A structural equation modeling analysis. Children and Youth Services Review. 89: 6-12.
Wong, T. K. Y. Parent, A. M. Konishi, C. (2019). Feeling connected: The roles of student-teacher relationships and sense of school belonging on future orientation. International Journal of Educational Research. 94: 150-157.