Analyzing the principles of interpretation in the memorials of martyrs in Tehran
Subject Areas : City architectfatemeh boujari 1 , Abdolla ebrahimi 2 , mahdi hamzenejad 3 , Mahmoud Teymouri 4
1 -
2 - Department of Architecture, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
3 - استادیار، گروه معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
4 - Assistant Professor, Faculty of Engineering, Islamic Azad University, Arak, Iran
Keywords:
Abstract :
Martyrs' memorials are a reminder of national identity and authority, and its designers are reviving the country's history and culture and commemorating the memory of martyrs. These concepts appear in the structural and formal aspects of the monuments, along with the sign and meaning, and the lack of attention makes it difficult for the audience to interpret and perceive the meanings and disrupts the function and identity of the works. The purpose of the research is to analyze the principles of interpretation in architectural works and the question of the research is what are the principles of interpretation in the memorials of the martyrs of Tehran. The results were obtained from the qualitative-quantitative method, data collection in the library-field and with the interview tool, and the statistical population was two groups of 30 experts and three memorials. With non-probability sampling and the method of analysis, coding is open, central and selective, and the interview results are obtained with scaleless and fuzzy matrix and data ranking, which shows that the principles of meaningfulness in the form and function of these works are evident and the beliefs, beliefs and values of the designer through the form. Materials, colors, proportions and dimensions, lighting and generally structural and physical elements are manifested. These principles include symbols, explicit, intertextual, and implicit meanings, as well as associationist and perceptual signs that lead to the perceptions and interpretations of the audience when faced with the building. The meaning-making components are classified into three categories: physical, semantic and functional, where the physical components have the highest rank, and among the physical factors, the role of proportions and attention to verticality, having an abstract form and multi-sensory quality, and the type of placement in the most important place in meaning-making are The implicit and objective form in the audience is the work of architecture.
احمدی، ا.، آزاد احمدی، م. (1402). بررسی تطبیقی معماری دوره پهلوی اول و دوم از منظر نشانهشناسی و معناشناسی (مطالعات موردی: موزه ایران باستان و موزه هنرهای معاصر). مجله هنر و متمدن شرق، 11(39)، 5-22.
اعتمادیپور، م. (1400). تحلیل معنا در معماری مسکن سنتی ایرانی با تاکید بر نقش نشانهها (نمونه موردی: مسکن سنتی اقلیم گرم و خشک). فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی، 9(33)، 95-108.
ایرجی، ج.، نوروزی برازجانی، و. (1399). معنا در معماری معاصر ایران؛ بعد از انقلاب اسلامی. تهران: انتشارات دانشگاه پارس.
پروین، ح.، فرنوش، ف. (1395). یادمان شهدای گمنام: بررسی دو رویکرد منظرپردازی در ایران و عراق. فصلنامه منظر، (34)، 94-107.
ترکمن، ز.، انصاری، م.، کیانی، م. (1400). نقش مولفه معنا در تداعی آثار معماری به عنوان سمبل شهری از طریق آزمون معنایی (نمونه موردی: یادمانهای معاصر ایران از پهلوی دوم تاکنون). فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی منطقهای، 11(4)، 739-751.
حمهجانی، ی. (1397). معناکاوی در معماری از منظر نشانهشناسی فرهنگی (مطالعه موردی: ساختارهای معماری هورامان تخت کردستان ایران). پایاننامه دکتری منتشر نشده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
خواجه سعید، ف.، بلیلان اصل، ل.، ستارزاده، د. (1400). گونهشناسی منظر یادمانی معاصر با رویکرد نشانهشناختی پیرس. نشریه منظر، 13(56)، 44-57.
دهخدا، ع. ا. (1339). لغتنامه دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رئیسی، م.، نقرهکار، ع. (1397). معناشناسی در آثار معماری از منظر اسلامی. فصلنامه نقش جهان، 8(4)، 260-266.
رئیسی، م. (1395). از معنا تا معناپردازی در معماری اسلامی. تهران: انتشارات قطب علمی معماری اسلامی.
سخاوتدوست، ن.، البرزی، ف. (1396). تاملی بر فرآیند معناپردازی مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین و خوانش هویت کنونی آن از منظر پدیدارشناسی. فصلنامه باغ نظر، 15(59)، 29-42.
سعیدی، آ. (1401). معناپردازی در معماری. اندیشه معماری داخلی، 2(2)، 47-68.
شولتز، ک. ن. (1391). معنا در معماری غرب. ترجمه م. قیومی بیدهندی. تهران: فرهنگستان هنر.
صدریکیا، س.، بمانیان، م. ر.، پورمند، ح. ا. (1398). مطالعه تطبیقی کارکردهای تمثیل با رویکرد بیان معنا در معماری ایرانی. فصلنامه آرمانشهر، (29)، 81-98.
فردپور، س.، دولتآبادی، ف.، مهدوینژاد، م. ج. (1401). معاصرسازی مفهوم اصالت معنایی در معماری نمای شهری تهران (مطالعه موردی: نماهای دوره پهلوی اول و دوم). هویت شهر، 16(50)، 5-16.
فرزین، ا.، براتی، ن. (1395). مردمپسندی در یادمانهای شهید: ارزیابی موفقیت اجتماعی طرحهای بنیاد شهید. فصلنامه منظر، (34)، 118-124.
فرضیان، م.، حجت، ع. (1392). تأملی بر مبانی نظری طراحی سه یادمان دفاع مقدس. صفه، 23(1)، 5.
طوفان، س.، معماری، ح.، ستارزاده، د.، فرامرزی، م. (1400). تأثیر مؤلفههای تشکیلدهنده ابعاد ادراکی مخاطب بر کیفیت معنایی معماری یادمانهای معاصر. دوفصلنامۀ اندیشۀ معماری، 6(12)، 17-39.
گلزار، م. ر.، خمسهعشری، ع. ا. (1395). منظر یادمانی جنگ: از واقعنمایی تا استعاره. فصلنامه منظر، (34)، 68-81.
مهدوینژاد، م. ج.، بهرامی، م. (1393). نسبت یادمانگرایی و پایداری در معماری معاصر ایران (مطالعه موردی: مساجد معاصر). معماری و شهرسازی پایدار، 2(1)، 43-56.
El-Sharif, A. (2022). A Spatial-Semiotic Narrative of the Martyr's Memorial Site in Amman. International Journal of Linguistics, 14(2), 75-110.
El-Sharif, A. (2021). Idealising Martyrdom and Jordanian Militarism in the Martyr’s Memorial in Amman: A Social Semiotic Approach. Social Semiotics, 115-132. https://doi.org/10.1080/10350330.2021.1913012
Masoudi Asl, B., Farzin, A., & Barati, N. (2016). Public Preferences in Design of Martyrs' Memorials: Reviewing Social Success of Projects by Bonyad-e-Shahid Organization. Manzar, (34), 98-105.
Torres-Martínez, S. (2018). Constructions as Triads of Form, Function, and Agency: An Agentive Cognitive Construction Grammar Study of English Modals. Cognitive Semantics, 4(1), 1-38.
Sumartojo, S. (2016). Commemorative Atmospheres: Memorial Sites, Collective Events and the Experience of National Identity. Transactions of the Institute of British Geographers, 41(4), 541-553.