Research on the Origins of the Imagery Innovation in the Mohammad Saeed Mirzaei’s Ghazal
Subject Areas : Persian Language & LiteratureFarrin Garebaghi 1 , Barat Mohamadi 2 , Seifaddin Abbarin 3
1 - Ph.D. Candidate, Department of Persian Language and Literature, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
Keywords: Iranian modern Ghazal, poetic imagery, Mohammad Saeed Mirzaei, innovation.,
Abstract :
Image, along with music, language, emotion and feeling, are the main elements of poetry. Poetry cannot be imagined without images. Iranian poets in the past followed some unwritten traditions and conventions, one of which was the repetition of images; most of the poetic images of a poet were not the result of his vision and creativity, but rather the result of imitation. Traditional ghazals are full of repetitive images, but contemporary ghazals, inspired by the innovations of Nima and other contemporary modernist poets, emphasized personal experiences in imagery, and accordingly, we witness a clear transformation in poetic imagery in ghazals. In the present study, which was conducted using a descriptive-analytical method, the poems of Mohammad Saeed Mirzaei -one of the contemporary ghazal writers- have been selected because he has had experiences in visual modernism in various ways. The results of this research show that Mirzaei has used various sources and origins such as emerging elements, modern technology and industries, urban life and its components, nature, and the like in his visual modernism. His personal experiences and the emphasis on them are among the most important reasons for this poet's visual modernism. His view of nature is also original and from a personal perspective. Also, he acts differently in creating a new aesthetic of the beloved and creates new images in this field with an individual perspective and personal experiences, so that he does not follow the stereotypical view of the past.
آقاحسینی، حسین؛ همتیان، محبوبه (1394). نگاهی تحلیلی به علم بیان. تهران: سمت.
اسکلتن، رابین (1375). حکایت شعر. ترجمۀ مهرانگیز اوحدی. تهران: میترا.
باباچاهی، علی (1377). گزارههای منفرد. تهران: نارنج.
براهنی، رضا (1380). طلا در مس. تهران: زریاب.
پورنامداریان، تقی (1381). سفر در مه. تهران: نگاه.
حسنلی، کاووس (1383). گونههای نوآوری در شعر معاصر. تهران: ثالث.
حسنلي، كاووس (1385). نوآوری در غزل. فصلنامۀ تخصصی شعر. 14 (46)، 27-34.
دستغیب، عبدالعلی (1385). شاعر شکست. تهران: آمیتیس.
رستگار فسایي، منصور (1380). انواع شعر فارسي. شيراز: نوید شيراز.
ریچادرز، آ (1375). اصول نقد ادبی. ترجمۀ سعید حمیدیان. تهران: مرکز.
ريچاردز، آ (1388). اصول نقد ادبی. ترجمۀ سعید حمیدیان. تهران: علمی و فرهنگی.
سپهری، سهراب (1376). هشت کتاب. تهران: طهوری.
شفيعي كدكني، محمدرضا (1349). صور خیال در شعر پارسی. تهران: نیل.
شفيعي كدكني، محمدرضا (1376). آیینهای برای صداها. تهران: سخن.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1380). ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت. تهران: سخن.
شفيعي كدكني، محمدرضا (1380). صور خیال در شعر فارسی. تهران: آگاه.
شمیسا، سیروس (1373). معانی و بیان 2. تهران، دانشگاه پیام نور.
شهریار، محمد حسین (1387). دیوان شهریار. تهران: نگاه.
طوسي، نصیرالدین (1326). اساس الاقتباس. تصحيح مدرس رضوي. تهران: دانشگاه تهران.
صهبا، فروغ (1384). مبانی زیباییشناسی شعر. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. 22 (44)، 90-109.
عباس، احسان (1388). شعر و آیينه: تئوري شعر و مکاتب شعري. ترجمۀ سيدحسن حسيني. تهران: سروش.
فرشیدورد، خسرو (1373). دربارۀ ادبیات و نقد ادبی. تهران: امیرکبیر.
کروچه، بندتو (1344). کلیات زیباییشناسی. ترجمۀ فؤاد رحمانی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
منزوی، حسین (1372). این ترک پارسیگوی. تهران: برگ.
منزوي، حسين (1387). حنجرة زخمی تغزل. تهران: آفرینش.
میرزایی، محمد سعید (1394). غزل هزارۀ دیگر: گزیدۀ غزل. تهران: شهرستان ادب.
ميرزايي، محمدسعيد (1395). فرجام: مجموعۀ غزل. تهران: چشمه.
یوشیج، نیما (1385). دربارۀ هنر شعر و شاعری. تهران: نگاه.
یوسفی، غلامحسین (1361). کاغذ زر. تهران: علمی.
Lewis, c. (1996). The Poetic Image. London: Jonathan.