Aesthetic analysis of the influence of the Couplets) chahar-pare (on contemporary poetry (the case study of the poems of Mehdi Akhavan-Sales, Forough Farrokhzad and Nosrat Rahmani)
Subject Areas :mahmoud moradi 1 , Ali Sarvar yaghoobi 2 , فاطمه قهرمانی 3
1 - humanities, Faculty of Humanities, Islamic Azad University Arak branch, Arak, Iran
2 - humanities, Faculty of Humanities, Islamic Azad University Arak branch, Arak, Iran
3 - humanities, Faculty of Humanities, Islamic Azad University Arak branch, Arak, Iran
Keywords: Couplets, aesthetic, contemporary poetry, image, Akhavan-Sales, Farrokhzad, Rahmani,
Abstract :
Couplets is one of the Poetry traditional forms in contemporary poetry that most of the poets of the new poetry movement have used before turning to new poetry. in the transition between classical poetry and contemporary poetry, At the literary level, this form became a main format for simplifying images and and changed its elements . The analysis of aesthetic developments of contemporary poetry shows that the Rhetoric that found stylistic characteristics in the new poetry were tested by Nima before that in this format. n this article, in a descriptive and analytical approach, have been analyzed the evolutions of Imagery contemporary poetry from the Couplets form to the Nimaa'i poem in the poems of: Mehdi Akhavan-Sales, Forough Farrokhzad and Nusrat Rahmani. poets wrote poetry in the form of Couplets Before new poetry. The results of the analysis of their Couplets show : simplicity of images, replacement of new elements instead of old elements in the imagery, subjectivity in the image, attention to the vertical axis and the extent of the image in the entire poem, symbolic imagery which is one of the stylistic features of The aesthetics of new poetry is developed in their Couplets and has found a stylistic feature in the form of new poetry.
اخوان¬ثالث، مهدی (1357) زمستان، تهران: زمستان.
امیری پریان، پریسا(1390) چهارپاره و چهارپاره سرایان، تهران: روزگار
بهار،محمد تقی(1387) دیوان اشعار، تهران: نگاه.# پورنامداریان، تقی، خسروی شکیب،محمد(1387)«دگردیسی نمادها در شعر معاصر»، فصلنامه علمی پژوهشی زبان و ادبیّات فارسی، ش11:صص 147 ـ 162
پورنامداریان،تقی(1364) رمز و داستان های رمزی در ادبیّات فارسی، تهران: علمی و فرهنگی.
ترابی، ضياءالدين (1383) چهارپاره و چهارپاره سرایان، تهران: دفتر شعر و داستان.
توللی، فریدون(1329) رها، تهران: بی¬نام
حسین پورچافی،علی(1387) جریانهای شعری معاصر فارسی، تهران: امیرکبیر
حمیدی شیرازی، مهدی(1366) دیوان حمیدی، تهران: پاژنگ
حمیدیان، سعید(1381)داستان دگردیسی(روند دگرگونیهای شعر نیما)، تهران: نیلوفر.
دهخدا، علی اکبر(1377) لغتنامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران
رحمانی، نصرت(1385) مجموعه¬اشعار، تهران: نگاه.
ـــــــــــــ (1386) کولی وحشی(گزینه اشعار) تهران: نگاه.
زرقاني، مهدي(1391) چشم¬انداز شعر معاصر ايران:جریان¬شناسی شعر ایران در قرن بیستم، تهران: ثالث.
زرین¬کوب، حمید(1358) چشم¬انداز شعر نو فارسی،تهران: توس
شفیعی¬کدکنی، محمدرضا ( 1383) ادوار شعر فارسی تا سقوط سلطنت، تهران: سخن
ـــــــــ(1390) با چراغ و آینه(در جستجوی ریشه¬های تحول شعر معاصر ایران)، تهران: ثالث.
ــــــــــــ(1366) صورخیال در شعر فارسی، تهران: آگاه
شمیسا، سیروس(1386) انواع ادبی، تهران: میترا.
صدری¬نیا، باقر(1394) «پیدایش و تحول چهارپاره¬سرایی در ایران»، مجله فنون ادبی، ش1(پیاپی 12): صص23 ـ 32
طاهر احمد، آمر(1389) «پیدایش چهارپاره و جایگاه آن در تجدد شعر فارسی»، ادبیّات تطبیقی، پیاپی2: صص7 ـ 32
عالی عباس آباد، يوسف (1390) جريان¬شناسی شعر معاصر، تهران: سخن.
فتوحی، محمود(1385) بلاغت تصویر، تهران: سخن.
فرخزاد، فروغ(1384) مجموعه اشعار، تهران: مجید.
کریمی حکاک، احمد(1384) طلیعه¬ تجدد در شعر فارسی، ترجمه مسعود جعفری، تهران: مرواید.
کوشش، رحیم، نوری، زهرا(1395) بسامد واژۀ «باد» در زیباییشناسی شعر فروغ فرخزاد در ارتباط با مضامین غنایی، زیباییشناسی ادبی، ش7: صص 57ـ 78
یوشیج، نیما (1389) مجموعه¬ کامل اشعار،گردآوری،نسخه¬بردای و تدوین: سیروس طاهباز،تهران: نگاه.