The reflection of Sasanian political legitimacy in Dinori historiography
Morteza Hassan nezhad
1
(
phd student ,history department ,central tehran branch,islamic azad university.tehran,iran
)
Abolfazl razavi
2
(
Associate professor in history , kharazmi university , iran
)
محمد سپهری
3
(
professor in history, central tehran branch, islamic azad university, tehran,iran
)
Keywords: Historiography, political legitimacy, Sassanid rulers, Dinori, Akhbar al-Tawal,
Abstract :
Historians of every era have presented their historical perceptions, including the position and function of governments, in the light of their vision and method and under the influence of the discourse environment. In the same direction, according to the historical requirements and his special historiographical approach, Dinuri has dealt with the legitimacy of the Sassanid rulers. In dealing with the history of Iran and Islam, Dinouri has paid special attention to the history of Iran, so it can be said that he has examined the history of Islam under the history of Iran. In particular, he has given the history of the Sassanids in more detail than other general writers and narrated the conduct of the Sassanid kings more extensively. To the extent that the nature of the relationship between the society and the government and the degree of acceptance of the people in power or the political legitimacy of the rulers can be deduced from his reports. It seems that Dinouri, considering the components raised in Iranshahri political thought, considered the behavior of the rulers and considered their legitimacy according to their adherence to justice and security. Based on this, the present research with a descriptive-analytical approach and posing this basic question: What was the effect of Dinuri's dedication to justice and good manners of the Sassanid rulers in explaining the political legitimacy of the rulers of this dynasty? He explained his point of view. The result of the research indicates that Dinouri has addressed the political legitimacy of the Sassanid kings with a functionalist approach, in the context of Iranian political culture and the components of justice, security, good manners and negation of bad manners.
ابن ندیم، محمد بن اسحاق(1318). الفهرست (ترجمه محمدرضا تجدد). تهران: اساطیر.
آموزگار، ژاله (1384). تاریخ اساطیری ایران، تهران: سمت، چ7.
اوستا، کهن ترین سرودها و متنهای ایرانی (1385). گزارش و پژوهش جليل دوستخواه (2 ج). تهران: مرواريد.
آئینهوند، صادق (1377) علم تاریخ در گستره تمدن اسلامی (ج 1). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
جلیلیان، شهرام (1391). ایران¬گرایی در اخبار الطوال ابوحنیفه دینوری. پژوهش¬نامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی. 1 (2). 42-25.
خضر، عبدالعلیم عبدالرحمن، (1386)، مسلمانان و نگارش تاریخ: پژوهشی در تاریخنگاری اسلامی، ترجمه صادق عبادی، تهران، سمت.
دینکرد(درسنامهی دین مزدایی)(1384)، تدوین آذرفرنبغ پسر فرخزاد و آذرباد پسر امید، کتاب سوم، آواستاری، آوانویسی، یادداشتهها و ترجمهها از فریدون فضیلت، تهران: انتشارات فضیلت.
دینوری، ابوحنیفه احمدبن داود (1381). اخبارالطوال (ترجمه محمود مهدوی دامغانی). تهران: نشر نی.
روزنتال، فرانتس (1366). تاریخ تاریخ¬نگاری در اسلام (ج1). (ترجمه اسدالله آزاد). مشهد: مؤسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی.
روشه، گی(1395)، تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، تهران: نشر نی، چ26.
زین¬العابدینی، رمضان (1388). تاریخنگاران و مکتبهای تاریخ نگاری در اسلام (شناخت منابع و مآخذ در اسلام). تهران: چاپخش.
سجادی، صادق و هادی عالم زاده(1375)، تاریخ نگاری در اسلام، تهران: انتشارات سمت، چ12.
شارپ، رلفنارمن (1382). فرمان¬های شاهنشاهی هخامنشی. تهران: پازینه.
شبانکاره ای، محمدبن علی، مجمع الانساب فی التواریخ، تصحیح میرهاشم محدث، تهران: امیرکبیر، 1363.
طبري، محمد بن جرير (1362). تاريخ طبري (ج13). (ترجمه ابوالقاسم پاينده). تهران: اساطير.
عالم، عبدالرحمن (1377). بنیادهای علم سیاست، تهران: نشر نی، چ4.
غزالی، محمد (1361). نصیحه الملوک (به کوشش جلال الدین همایی). تهران: بابک.
فردوسی، ابوالقاسم (1388). شاهنامه (بر اساس نسخۀ آکادمی علوم شوروی چاپ 1966) (10 جلد). تهران: کاروان.
قادری، حاتم و رستموندی تقی(1385). اندیشه ایرانشهری، مختصات و مؤلفههای مفهومی. علوم انسانی دانشگاه الزهرا. 16 (59). 123-148.
کریستینسن، آرتور(1390)، ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی، تهران: نگاه، چ4.
کولسنیکف. آ. ای (1389)، ایران در آستانه سقوط ساسانیان، ترجمه محمد رفیق یحیایی، تهران: کند و کاو
مجملالتواريخ و القصص (1318). تصحیح ملك الشعراي بهار. تهران: كلالة خاور.
نظام الملک طوسی، حسن بن علی (1380). سیاست¬نامه (تصحیح عباس اقبال آشتیانی). تهران: اساطیر.
وینسنت، اندرو،(1376)، نظریههای دولت، ترجمه حسین بشیریه، تهران، نی.
یاقوت حموی، عبدالله (1383). معجمالادباء (ج1). (ترجمه عبدالمحمد آیتی). تهران: سروش.
یعقوبی، احمدبن ابی یعقوب(1382)، تاریخ یعقوبی، ترجمه محمد ابراهیم آیتی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چ9.