Evaluating the Rewriting Indicators of Story Elements in Adolescent Mock-Heroic
Pariya Ansari
1
(
Faculty of Persian Language and Literature, Roudehen Islamic Azad University,, Tehran, Iran
)
Shahin ojaq Alizad
2
(
Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Roudehen branch, Islamic Azad University، Roudehen، Iran. (Author)
)
قدمعلی سرامی
3
(
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد زنجان
)
Keywords: Adolescent Literature, Mock Heroic, Rewriting Indicators, Humor Theory, Story Elements, Mouse and Cat,
Abstract :
One of the literary forms of humor is the mock heroic, in which trivial and ordinary actions are expressed in a noble tone and in an epic style. This style, which is based on critical discourse, offers a link between epic form and humorous content with a creative approach. A topic that creates a favorable attraction for adolescent due to their special age conditions, which are in the stage of personality formation. Although, unfortunately, not much attention has been paid to the unique capabilities of mock heroic in the field of rewriting adolescent literature. This article, in order to answer this need, has presented the capacities of mock heroic in rewriting for adolescent literature. For this purpose, the characteristics of adolescent development have been evaluated and the indices of rewriting mock heroic works, compatible with the mental abilities and perceptive capabilities of today's adolescent, have been summarized from the two perspectives of humor theory and fictional elements. In the end, the use of the developed indices in the analysis of the rewritten works of the mock heroic Mouse and Cat by Sheikh Bahai and Obaid Zakani is presented. The results show that the correct use of the satirical indicators of the mock heroic during rewriting, such as humiliation, likeness to animals, the heart of things, condescension and aggression can raise the quality level of the works to high and exemplary levels, a matter that if not followed it will work in reverse
خلیلی جهانتیغ، مریم، شیخ حسینی، زینب، و بارانی، محمد. (1396). تحلیل ساختار داستان های پهلوانی بهمن نامه بر اساس نظریّة گرینتسر و گریماس. پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، 13(2 (پیاپی 24) )، 139-154.
احدی، حسن و بنی جمالی، شکوه السادات. (1387). روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)، انتشارات جیحون.
اخوت، احمد. (1371). نشانهشناسی مطایبه، اصفهان: نشر فردا.
انصاری، پریا، فرزاد، عبدالحسین. (1397). «ارائه شاخص های مطلوب بازنویسی و داستان گزینی آثار حماسی در ادبیات کودک و نوجوان با تاکید بر شاهنامه فردوسی». پژوهشنامه ادب حماسی (فرهنگ و ادب سابق)، 14(2)، 13-50.
انصاری، پریا، اوجاق علیزاده، شهین. (1398). ارزیابی قواعد بازنویسی های حماسی در ادبیات کودک و نوجوان (مطالعه موردی: داستان سیاوش از شاهنامه فردوسی در گروه های سنی ج و د. سومین کنفرانس بین المللی شرق شناسی فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی، دانشگاه دهلی، هند.
انوشه، حسن. (1381). فرهنگنامة ادبی فارسی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
پزشکزاد، ایرج. (1381). طنز فاخر سعدی. تهران: نشر شهاب ثاقب.
تجبر، نیما. (1390). نظریهی طنز: بر بنیاد متون برجستهی طنز فارسی. تهران: نشر مهرویستا.
حُرّی، ابوالفضل. (1397). «کاربست نظریۀ معنایی انگاره- بنیاد در طنزهای اقلیمیِ رسالۀ دلگشا». جستارهای زبانی، ۹ (۲) :۸۷-۶۳.
خشوعی، مهدیه السادات. (1386)، روانشناسی شوخی. اصفهان: نشر کنکاش.
ذوالفقاری، حسن. (1391). موش و گربه (سوابق و نمونه های داستان های موش و گربه در ادب فارسی). مطالعات ادبیات کودک، 3(1 (پیاپی 5))، 47-70.
شریفی، شهلا، کرامتی یزدی، سریرا. (1389). «معرفی نظریه انگاره معنایی طنز و بررسی ایرادات آن بر مبنای دادههای زبان فارسی». جستارهای زبانی، ۱ (۲) :۱۰۹-۸۹.
شیخ بهایی، محمد بن حسین، جواهری، غلام حسین. (۱۳۵۲). کلیات اشعار و آثار فارسی شیخ بهاءالدین محمد العاملی مشهور به شیخ بهائی (ج ۱–۱). تهران - ایران: کتابفروشی محمودی.
صفری جهانگیر، نجفی بهزادی سجاد. (1400). بررسی مهارت های تفکر انتقادی، خودآگاهی، همدلی، تصمیم گیری و ارتباطی در داستان های فرهاد حسن زاده. فصل نامه علمی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 13(49)، 183-208.
عبید زاکانی، عبیدالله. (بیتا). کلیات عبید زاکانی (ج ۱–۱). تهران - ایران: پیک فرهنگ.
عرب نژاد، زینب، نصراصفهانی، محمد رضا، شریفی، غلامحسین، محمدی فشارکی، محسن. (1397). «بررسی تطبیقی دو حماسه مضحک موش و گربه و تجاوز به طره گیسو». ادبیات تطبیقی (ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان)، 10(19)، 135-156.
قاسم زاده، محمد. (1372). «حماسه مضحک». نشریه کلمه. دوره هفتم و هشتم. 80-83.
قریشی، سیدآریا. (1400). تحلیل شخصیت پردازی در داستان رستم و اسفندیار بر اساس نظریه ی زندگیِ اصیلِ مارتین هایدگر. پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، 17(1 (پیاپی 31) )، 225-249.
قزل ایاغ، ثریا. (1389). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن، انتشارات سمت.
کاشفی خوانساری، سیدعلی. (1396). ادبیات نوجوان در آستانه تحولی دیگر. نقد کتاب کودک و نوجوان. (پیاپی 14)، 3-7.
کریچلی، سیمون. (1384). در باب طنز. ترجمه سهیل سُمی، تهران: نشر ققنوس.
گونتر گراس، موش و گربه، ترجمه کامران فانی، تهران: فرزان روز، چاپ ششم ۱۳۹۲.
متقی، حسین. (1389). «موش و گربه ها به روایت دست نویس های کهن». کتاب طنز«5». گرد آوری. سید عبدالجواد موسوی. تهران: سوره مهر. ص 74.
محمدی، علی، تسلیم جهرمی، فاطمه. (1393). «بررسی و تحلیل حماسههای «مضحک» و گونه های آن در زبان فارسی». جستارهای نوین ادبی، 47(3)، 87-122.
مهاجر، مهران، نبوی، محمد. (1381). واژگان ادبیات و گفتمان ادبی انگلیسی - فارسی، فارسی – انگلیسی. تهران: نشر آگه.
میرصادقی، جمال. (1388). عناصر داستان، نشر شفا، تهران.
نصراصفهانی، محمدرضا و پورعماد، سارا، (1397). «بررسی و تحلیل ژانر حماسه مضحک در ادبیات کودک و نوجوان با تکیه بر آثار منتخب». نخستین همایش ملی تحقیقات ادبی با رویکرد مطالعات تطبیقی، تهران.
نعمتی، یاسمین، ستاری، رضا. (1397). «تحلیل طنزپردازی در سه حماسه مضحک منظوم از منظر ناسازگاری ها». تاریخ ادبیات (پژوهشنامه علوم انسانی)، 11(2)، 77-100.
هاشمی نسب، صدیقه. (1371). کودکان و ادبیات رسمی ایران: بررسی جنبه های مختلف بازنویسی از ادبیات کلاسیک ایران برای کودکان و نوجوانان، تهران: نشر سروش.
Wilkinson, Katherine, Andries, Valentina, Howarth, Danielle, Bonsall, Jane, Sabeti, Shari, McGeown, Sarah. (2020). “Reading During Adolescence: Why Adolescents Choose (or Do Not Choose) Books”. Journal of Adolescent & Adult Literacy. 64(2), 157-166. https://doi.org/10.1002/jaal.1065
