Analyzing the discourse of artistic intellectual movement towards the Islamic revolution, with an emphasis on cinematographers (years 1357-1342)
Subject Areas : Discourse effects of the Islamic revolution
sajjad mahmoodi
1
,
akbar ashrafi
2
,
علی اکبر امینی
3
,
عبدالحسین الله کرم
4
1 - PhD student in Iranian Studies, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - Associate Professor, Department of Political Thought, Faculty of Political Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 - Assistant Professor, Faculty of Political Science, Islamic Azad University, Central Tehran.
4 - Associate Professor, Islamic Azad University, Central Tehran Branch
Keywords: Islamic revolution, discourse, intellectual movement, artistic intellectuals, cinematographers,
Abstract :
Problem statement: The discourse of intellectual cinema is important by many researchers due to its different formulation compared to political activism in the public arena, the creation of new concepts and the criticism of Pahlavi II's political-social approaches in the contemporary history of Iran. At the same time, the emergence of the discourse of intellectual cinema and the movement of the Islamic Revolution under the leadership of Imam Khomeini (RA) has strengthened the idea among some researchers that the intellectual movement of cinema has been effective in the path of the victory of the Islamic Revolution. Based on this, it was taken into consideration that the manner and extent of this influence was, and to what extent it was mutual and to what extent it was one-sided. Also, the impact content and audience community has been one of the issues of this type of impact. Accordingly, in this research, the question was planned whether intellectual cinema had a role in mobilizing forces, creating discourse and accelerating the victory of the Islamic revolution or not. To answer this question and the research process, the "Lacla and Mofe" discourse analysis method has been used. In this research, we try to investigate the central elements and signs of the works of intellectual cinema based on the method of "Lakla and Moufe" and explore the elements of its connection with the discourse of the Islamic Revolution.
- زاهدی لنکرانی،احمد (1396) سینما و سوسیالیزم در ایران، انتشارات نبشت:تهران
- زیدآبادی، احمد (1379) زمانۀ نامرد، مجموعه مقالات قیصر نماد انسان معترض. به اهتمام رضا شکراله و حمید تورانپور. چ اول. نشر قصیده :تهران
- سلطانی، سید علی اصغر (1387) قدرت گفتمان و زبان: سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران. نشر نی :تهران
- شفقی،امیر(1401) نقش سینما در انقلاب اسلامی، نشر جهان گسترده: تهران
- صدر،ابولحسن(1381)کتاب درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران، نشر نی: تهران
- فرکلاف نورمن (1379) تحلیل انتقادی گفتمان، مترجم: شایستهپیران فاطمه، ناشر: طبع و نشر : تهران
- عالمی،یوکابد(1398) گفتمان های سیاسی و سینما: سایه سیاست بر تولید آثار سینمایی در نیمه دوم دهه هفتاد، انتشارات اندیشه: تهران
- کرس میر، کارولین(1387) فمینیسم و زیبایی¬شناسی، ترجمه افشنگ مقصودی، نشر گل آذین: تهران
- لاکلائو،ارنست. موفه،شانتال(1397) هژومونی و استراتژی سوسیالیستی به سوی سیاست دمکراتیک رادیکال، ترجمه محمد رضائی،انتشارات ثالث: تهران
- میرعابدینی، حسن (1386). صد سال داستان نویسی ایران. نشر چشمه: تهران
- میرزا ،آقا تبریزی (1397). پنج نمایشنامه از میرزا آقا تبریزی. انتشارات چلچله: تهران